AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Hei! Hvor mye samvær er vanlig for en baby på 6mnd? Konfliktnivået er opp og ned, men stortsett høyt. Samvær har til nå vært hos meg da babyen ammes enda. Jeg er da på soverommet eller går ut en stund osv. Det har til nå vært på 2-3 dager i uka og ca 2timer hver gang. Er det vanlig å øke rundt 6mnd? Jeg kunne og tenkt meg å reist ut over litt lengre periode for å være med venner osv. På kveldstid, der jeg pumper litt på forhånd. Er det vanlig at barnefar da sitter "barnevakt" mens baby sover, eller kun samvær når baby er våken som er vanlig? Anonymkode: a2b86...fc5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Kommer helt an på hvordan forholdet mellom far og baby er. Her var jeg sammen med bf på det tidspunktet men turde aldri dra bort mer enn 30 min. Venninner av meg derimot har gjerne første hele natt alene på dette tidspunktet! Anonymkode: 575cb...6e0 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kommer helt an på hvordan forholdet mellom far og baby er. Her var jeg sammen med bf på det tidspunktet men turde aldri dra bort mer enn 30 min. Venninner av meg derimot har gjerne første hele natt alene på dette tidspunktet! Anonymkode: 575cb...6e0 De har ett godt forhold, og virker som baby er trygg på han Anonymkode: a2b86...fc5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Du burde kanskje være tilstede under samvær av og til, og ikke bestandig dra. Du er jo babyens primæromsorgsperson, og det vil trygge babyen veldig hvis hen ser at du også stoler på far. Anonymkode: 3cfa4...36e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du burde kanskje være tilstede under samvær av og til, og ikke bestandig dra. Du er jo babyens primæromsorgsperson, og det vil trygge babyen veldig hvis hen ser at du også stoler på far. Anonymkode: 3cfa4...36e Ja det har jeg jo vært, spesielt dei første månedene var jeg alltid der. Er nå i det siste jeg har trukket meg bort og at de er alene 😊 Anonymkode: a2b86...fc5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Hadde jeg vært far hadde jeg nok ikke villet sittet barnevakt for deg når baby sover. Da måtte jeg i så fall hatt baby på overnatting. Hva er vitsen med å ha samvær når baby uansett sover? Den eneste som får noe ut av det er deg, ikke babyen eller far. Ser behovet for å komme seg litt ut, men det må du nesten gjøre på dagtid eller i alle fall før leggetid (eller komme tilbake rett etter at baby har lagt seg, fint for far å kunne legge babyen også). Anonymkode: 12b1c...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde jeg vært far hadde jeg nok ikke villet sittet barnevakt for deg når baby sover. Da måtte jeg i så fall hatt baby på overnatting. Hva er vitsen med å ha samvær når baby uansett sover? Den eneste som får noe ut av det er deg, ikke babyen eller far. Ser behovet for å komme seg litt ut, men det må du nesten gjøre på dagtid eller i alle fall før leggetid (eller komme tilbake rett etter at baby har lagt seg, fint for far å kunne legge babyen også). Anonymkode: 12b1c...1cd Ja gjerne prøve legging snart.. baby våkner en del ganger etter legging, så tanken bak er og at baby blir vandt med at far og er der da og ikke bare mor. I tillegg til at jeg får litt fritid.. men er jo forståelig vis det ikke kan la seg gjøre, eller er det som er det vanlige å gjøre Anonymkode: a2b86...fc5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja gjerne prøve legging snart.. baby våkner en del ganger etter legging, så tanken bak er og at baby blir vandt med at far og er der da og ikke bare mor. I tillegg til at jeg får litt fritid.. men er jo forståelig vis det ikke kan la seg gjøre, eller er det som er det vanlige å gjøre Anonymkode: a2b86...fc5 Jeg ville hørt med han. Greit at baby vender seg til at far er der når barnet våkner også, slik at den første overnattingen ikke blir så ille når den kommer. Noen venner av meg gjorde det slik. Far var der til 22-23 ish og tok alle de oppvåkningene. En måneds tid før første overnatting sov far med baby hos mor noen ganger, mens mor sov på sofaen. Da var baby i trygge omgivelser, men mor var ikke hovedomsorgspersonen de nettene. Anonymkode: 9630e...c87 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg ville hørt med han. Greit at baby vender seg til at far er der når barnet våkner også, slik at den første overnattingen ikke blir så ille når den kommer. Noen venner av meg gjorde det slik. Far var der til 22-23 ish og tok alle de oppvåkningene. En måneds tid før første overnatting sov far med baby hos mor noen ganger, mens mor sov på sofaen. Da var baby i trygge omgivelser, men mor var ikke hovedomsorgspersonen de nettene. Anonymkode: 9630e...c87 Hørtes ud som en god tilvenning for å gjøre det tryggest mulig for barna. Bare usikker selv på hva som er normalt å godt å høre andre eksempler og forslag til hvordan dette kan gjøres best mulig😊 Anonymkode: a2b86...fc5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Skal far være barnevakt, tenker jeg det er fint han får en time eller to samvær først. Anonymkode: 7c77e...8e0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Synes det virker som en fin utvikling jeg, at etterhvert kan far ha ansvar for å legge, først mens du er i huset, og så kan du dra bort en times tid før legging, hvor han legger og så bytter dere. Etter noen ganger med dette (dere kommer jo sikkert ikke til å gjøre det mer enn en gang i uka eller lignende vil jeg tro), så kan far ta over et par timer før legging, og være der til et par-tre timer etter legging. Hvis alt dette går bra kan dere øve på at far sover der med babyen (med deg i huset i starten) og så etterhvert kan far sove der alene med babyen. Når babyen nærmer seg året og det er aktuelt med overnatting hos far kan jo du bli med og sove der også de første par gangene. Anonymkode: c9e71...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skal far være barnevakt, tenker jeg det er fint han får en time eller to samvær først. Anonymkode: 7c77e...8e0 Selfølgelig gjør han det. Anonymkode: a2b86...fc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå