Blålin Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har flere argumenter mot Stang enn jeg har mot Hagen. Jeg mener det Hagen sier er fakta. Og jeg liker fakta, fordi vi trenger å fokusere på fakta fremover, og ikke dem selvdestruktive "moralen". Det gjelder på mange områder, ikke bare dette. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Blkkme/fabian-stang-knaller-til-mot-carl-i-hagen 2
Gjest Trynefaktor Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Fabian Stang er en anstendig politiker og menneske. Er veldig glad for at han sier dette.
Hesmeta Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Heia Fabian! Er helt forferdelig den polariseringen C I H driver på med nå! 6
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2021 Trynefaktor skrev (10 minutter siden): Fabian Stang er en anstendig politiker og menneske. Er veldig glad for at han sier dette. At han er et anstendig menneske, tviler jeg ikke på. Samtidig er det Hagen sier sant. 2
Collan Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 15 minutter siden, Blålin said: Jeg har flere argumenter mot Stang enn jeg har mot Hagen. Jeg mener det Hagen sier er fakta. Og jeg liker fakta, fordi vi trenger å fokusere på fakta fremover, og ikke dem selvdestruktive "moralen". Det gjelder på mange områder, ikke bare dette. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Blkkme/fabian-stang-knaller-til-mot-carl-i-hagen Hagen sier at smitten blant innvandrere i Oslo er høy. Det forsåvidt korrekt, men hvorfor er den høy? Det er hovedsakelig fordi de bor trangt og har jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor. Hvis det ikke var innvandrere i Norge ville det vært de etniske nordmennene med lite utdanning som kjørte busser, drosjer etc. og som bodde trangt og hadde økt risiko for å bli smittet. Dette er et (dessverre) sedvanlig usmakelig angrep på en svak gruppe fra Carl I. Hagen. 9
Gjest Trynefaktor Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Blålin skrev (3 minutter siden): At han er et anstendig menneske, tviler jeg ikke på. Samtidig er det Hagen sier sant. Hvor er det Hagen vil med dette, tror du?
Morten1 Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 4 minutter siden, Collan said: Hagen sier at smitten blant innvandrere i Oslo er høy. Det forsåvidt korrekt, men hvorfor er den høy? Det er hovedsakelig fordi de bor trangt og har jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor. Hvis det ikke var innvandrere i Norge ville det vært de etniske nordmennene med lite utdanning som kjørte busser, drosjer etc. og som bodde trangt og hadde økt risiko for å bli smittet. Dette er et (dessverre) sedvanlig usmakelig angrep på en svak gruppe fra Carl I. Hagen. Blandt annet er det jo at de bor trangt, men det var en som stod frem for en stund siden å sa det som det var at i deres kultur så deltok alle på de nødvendige tingene uavhengig om det er korona eller ikke. Altså de kunne fint være 50stk i en leilighet på 70kvm 3
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2021 (endret) Collan skrev (9 minutter siden): Hagen sier at smitten blant innvandrere i Oslo er høy. Det forsåvidt korrekt, men hvorfor er den høy? Det er hovedsakelig fordi de bor trangt og har jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor. Hvis det ikke var innvandrere i Norge ville det vært de etniske nordmennene med lite utdanning som kjørte busser, drosjer etc. og som bodde trangt og hadde økt risiko for å bli smittet. Dette er et (dessverre) sedvanlig usmakelig angrep på en svak gruppe fra Carl I. Hagen. Mine barn og flere i min familie bor også trangt og har jobbet gjennom nesten hele pandemien. Nå er det permitteringer på gang. Igjen. Det finnes mange "fattige" nordmenn også, uten samme smitte-resultat. Jeg er lei av at dette stadig overses. Når lederen for somalierne i Skien selv går ut i media og åpent forklarer årsak til smitten der (kultur og samværsmønster), hvorfor lytter man ikke? Norsk ungdom fester, ja, men det er uærlig å påstå at kulturforskjellene ikke er omfattende. Endret 6. mars 2021 av Blålin 7
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2021 Trynefaktor skrev (5 minutter siden): Hvor er det Hagen vil med dette, tror du? Det skjønner man vel. Kanskje er man enig også.
Gjest Trynefaktor Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Blålin skrev (Akkurat nå): Det skjønner man vel. Kanskje er man enig også. Man? Jeg kan bare snakke for meg selv, ikke for andre. Du fikk et godt svar av @Collan over her, stiller meg bak det.
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2021 Trynefaktor skrev (1 minutt siden): Man? Jeg kan bare snakke for meg selv, ikke for andre. Du fikk et godt svar av @Collan over her, stiller meg bak det. Og jeg har svart.
Collan Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 1 minutt siden, Blålin said: Mine barn og flere i min familie bor også trangt og har jobbet gjennom nesten hele pandemien. Nå er det permitteringer på gang. Igjen. Det finnes mange "fattige" nordmenn også, uten samme smitte-resultat. Jeg er lei av at dette stadig overses. Når lederen for somalierne i Skien selv gikk ut i media og åpent forklarte årsak til smitten der (kultur og samværsmønster), hvorfor lytter man ikke? Norsk ungdom fester, ja, men det er uærlig å påstå at kulturforskjellene ikke er omfattende. Selvsagt er det kulturforskjeller. Noen kommer fra land der man har langt mindre tillit til myndighetene enn i Norge (kanskje ikke så rart, Norge er blant de landene der folk har mest tillit til myndighetene og hverandre). Men hovedårsaken til at det er mest smitte i Oslo øst er trangboddhet og yrker som bussjåfør, drosjesjåfør etc. På østkanten i Oslo står 18-19-åringe barn av innvandrerforeldre som "coronaverter" (jeg husker ikke helt den eksakte betegnelsen) utenfor butikker med visir og deler ut håndsprit. Det er kulturforskjeller, men det blir ikke noe bedre etterlevelse av smittevernstiltakene eller samarbeidsklima av å rakke ned på innvandrere i media eller på nettfora. Skal man få bedring må man ha dialog og saklig debatt, ikke nedrakking. 1
Gjest Sitronmelisse Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 Carl får versgo jobbe med å skaffe vaksine, ikke drive brunvasking på bakrommet. Det er IKKE tiden for populistisk splitt-og-hersk!
Vin_fruen Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 Anbefaler også å lese Kaveh Rashidi’s kronikk https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/KyWbKy/er-pandemien-innvandrernes-skyld-carl-i-hagen 1
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2021 Collan skrev (1 minutt siden): Selvsagt er det kulturforskjeller. Noen kommer fra land der man har langt mindre tillit til myndighetene enn i Norge (kanskje ikke så rart, Norge er blant de landene der folk har mest tillit til myndighetene og hverandre). Men hovedårsaken til at det er mest smitte i Oslo øst er trangboddhet og yrker som bussjåfør, drosjesjåfør etc. På østkanten i Oslo står 18-19-åringe barn av innvandrerforeldre som "coronaverter" (jeg husker ikke helt den eksakte betegnelsen) utenfor butikker med visir og deler ut håndsprit. Det er kulturforskjeller, men det blir ikke noe bedre etterlevelse av smittevernstiltakene eller samarbeidsklima av å rakke ned på innvandrere i media eller på nettfora. Skal man få bedring må man ha dialog og saklig debatt, ikke nedrakking. Har man ikke forsøkt det da? Jeg kjenner enkelte av disse miljøene godt (det er noe forskjell, avhengig av hvor de kommer fra). Der er det samværsmønster som er "elefanten i rommet". Store ungdomsgjenger som stadig samles, ute og inne. Det samme gjelder forsåvidt eldre generasjoner også. Men jeg vil ikke høre at nordmenn alltid er så "velstående", og innvandrerne ikke. Hvorfor er det ikke en slik smitte blant fattige nordmenn? 5
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 6. mars 2021 Sitronmelisse skrev (6 minutter siden): Carl får versgo jobbe med å skaffe vaksine, ikke drive brunvasking på bakrommet. Det er IKKE tiden for populistisk splitt-og-hersk! Hvis sannheten er brun, må den allikevel frem. Hvis man ikke forholder seg til virkeligheten fordi sannheten er ubehagelig, bygger man ikke gode samfunn på sikt. At Hagen vil ha oppmerksomhet og bruker dette, kan jeg gå med på. Men slik er alle politikere. 4
Collan Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 9 minutter siden, Blålin said: Har man ikke forsøkt det da? Jeg kjenner enkelte av disse miljøene godt (det er noe forskjell, avhengig av hvor de kommer fra). Der er det samværsmønster som er "elefanten i rommet". Store ungdomsgjenger som stadig samles, ute og inne. Det samme gjelder forsåvidt eldre generasjoner også. Men jeg vil ikke høre at nordmenn alltid er så "velstående", og innvandrerne ikke. Hvorfor er det ikke en slik smitte blant fattige nordmenn? Jeg har ikke sett statistikk som viser sammenheng (eller mangel på sammenheng) mellom inntekt samt hvorvidt folk er etniske nordmenn (hvordan man nå skal definere det) eller er innvandrere. Det jeg har sett er statistikk over smitte i de forskjellige bydelene i Oslo og trangboddhet. Det er tilnærme 1:1-sammenheng mellom hvilke bydeler som er mest trangbodde og hvilke som har mest smitte. At folk møtes på tvers av husholdninger er selvsagt ikke bra, men det meste av smitten skjer i familier. I noen kulturer er sosialt samvær viktigere enn i andre. Da er det mer sannsynlig at noen vil bryte smittevernsreglene og samles på tvers av husholdninger. Men jeg har da sett mye dum oppførsel blant etnisk norsk ungdom også. I august 2020 ble holdt datteren til kommunelegen i Bærum fest mens foreldrene var borte. En eller flere av deltakerne var smittet, og de ble karantene på hele gjengen. Måten Hagen og du anklager innvandrere på er særdeles lite produktiv hvis man skal få ned smitten blant innvandrere. Mange kommer fra land der myndigheter og politiet er veldig korrupte. Da er det ikke så sannsynlig at man mer eller mindre automatisk vil gjøre som politi og myndigheter sier. Da er det viktig med en god dialog mellom myndigheter og personer i innvandrermiljøene som har mulighet til å kommunisere videre innad i sine etniske miljøer. Å heve pekefingeren og si at "somaliere kan ikke oppføre seg" er lite produktivt. 1
Blålin Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #18 Skrevet 6. mars 2021 Collan skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke sett statistikk som viser sammenheng (eller mangel på sammenheng) mellom inntekt samt hvorvidt folk er etniske nordmenn (hvordan man nå skal definere det) eller er innvandrere. Det jeg har sett er statistikk over smitte i de forskjellige bydelene i Oslo og trangboddhet. Det er tilnærme 1:1-sammenheng mellom hvilke bydeler som er mest trangbodde og hvilke som har mest smitte. At folk møtes på tvers av husholdninger er selvsagt ikke bra, men det meste av smitten skjer i familier. I noen kulturer er sosialt samvær viktigere enn i andre. Da er det mer sannsynlig at noen vil bryte smittevernsreglene og samles på tvers av husholdninger. Men jeg har da sett mye dum oppførsel blant etnisk norsk ungdom også. I august 2020 ble holdt datteren til kommunelegen i Bærum fest mens foreldrene var borte. En eller flere av deltakerne var smittet, og de ble karantene på hele gjengen. Måten Hagen og du anklager innvandrere på er særdeles lite produktiv hvis man skal få ned smitten blant innvandrere. Mange kommer fra land der myndigheter og politiet er veldig korrupte. Da er det ikke så sannsynlig at man mer eller mindre automatisk vil gjøre som politi og myndigheter sier. Da er det viktig med en god dialog mellom myndigheter og personer i innvandrermiljøene som har mulighet til å kommunisere videre innad i sine etniske miljøer. Å heve pekefingeren og si at "somaliere kan ikke oppføre seg" er lite produktivt. Du har en del gode poeng. Men slik jeg kjenner miljøene, tror jeg ikke det vil nytte. Da kan noen av oss komme til et punkt der vi blir oppgitt og frustrerte. Episoden med datteren til kommunelegen var hårreisende, det skal være sagt. Og det var ikke den eneste. Jeg tror mange nordmenn er mindre myndighetstro nå enn før. Dette grunnet avgjørelser og omstillinger i samfunnet som mange reagerer på. Rundt meg har vi ganske så liten tiltro til myndighetene i dag (i motsetning til før). Allikevel forstår vi at vi må leve litt annerledes når viruset brer om seg. 1
Ukjent. Skrevet 6. mars 2021 #19 Skrevet 6. mars 2021 Trynefaktor skrev (1 time siden): Fabian Stang er en anstendig politiker og menneske. Er veldig glad for at han sier dette. Enig. Hagen..., jeg blir bare stum jeg. At noen kan si noe sånt er bare så motbydelig.
Morten1 Skrevet 6. mars 2021 #20 Skrevet 6. mars 2021 1 hour ago, Blålin said: Mine barn og flere i min familie bor også trangt og har jobbet gjennom nesten hele pandemien. Nå er det permitteringer på gang. Igjen. Det finnes mange "fattige" nordmenn også, uten samme smitte-resultat. Jeg er lei av at dette stadig overses. Når lederen for somalierne i Skien selv går ut i media og åpent forklarer årsak til smitten der (kultur og samværsmønster), hvorfor lytter man ikke? Norsk ungdom fester, ja, men det er uærlig å påstå at kulturforskjellene ikke er omfattende. Enig, var dette jeg tenkte på i ett tidligere innlegg. Jeg tenker at enkelte politikere glemmer dette litt fordi det faktisk ikke passer inn i deres image politisk. 3
Anbefalte innlegg