AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Eller avventer dere situasjonen? Grunnen for at jeg spør er at i løpet av uken med stigende smittetall så har jeg fått tilbakemelding fra flere foreldre som lurer på hva jeg tenker om skolestart etter ferien. Altså jeg er bare klassekontakt, har jo ingen kvalifikasjoner annet enn at jeg har barn for å være det... 😄 Men nå er altså en del foreldre bekymret for at barna skal tilbake til skolen, de er redd for at det blir munnbind plikt for de små osv. Hadde ikke trodd at denne runden som klassekontakt skulle bli såpass hektisk...og at de faktisk forventer at jeg skal vite mer enn Erna og kompaniet. Foreløpig har jeg sagt at vi nesten må se an hva som kommer på søndag og ta det derfra. Har for øvrig gitt beskjed flere ganger dette året at jeg ikke sitter på noe ekstra informasjon for jeg har fått utrolig mange henvendelser fra foreldre. Har dere andre som er klassekontakt/FAU fått mange henvendelser? Synes det er så rart at de kommer å spør meg om dette.🤷♀️ Anonymkode: e1e1e...220
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Henvis til kommunale og nasjonale retningslinjer. Hvorfor skal dere begynne å ta vilkårlige beslutninger basert på div info dere finner rundt på nettsider. Nasjonale og kommunale myndigheter vurderer dette fortløpende, og gir beskjed når det skal strammes inne eller løsnes opp. Ville ikke tatt på meg en rådgivende rolle i denne saken om jeg var deg. Anonymkode: 542a4...890 23
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Ville kun vist til nasjonale/lokale retningslinjer. Ville ikke holdt barn hjemme fra skolen med mindre den er stengt eller de er i karantene. Anonymkode: d906b...407 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Henvis til kommunale og nasjonale retningslinjer. Hvorfor skal dere begynne å ta vilkårlige beslutninger basert på div info dere finner rundt på nettsider. Nasjonale og kommunale myndigheter vurderer dette fortløpende, og gir beskjed når det skal strammes inne eller løsnes opp. Ville ikke tatt på meg en rådgivende rolle i denne saken om jeg var deg. Anonymkode: 542a4...890 Har gjort dette, flere ganger i løpet av året. Men til og med foreldrene som er leger (og burde ha peiling på de nyeste anbefalingene) har mast om dette er jo derfor jeg undrer meg litt over henvendelsene. Og når jeg avspiser de med dette så begynner de å mase på den stakkars læreren som igjen ber meg om å gi beskjed om de retningslinjene som er. Altså det står jo overalt, du finner jo til og med retninglinjene på skolenettsidene. Men ja, mange engasjerte foreldre i denne klassen, iallfall når vi er i en pandemi, når klassekontakten skal velges da holder de kjeft. 😜 Anonymkode: e1e1e...220 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 Svar at dette må de ikke ta via deg. Det er de generelle smittevernreglene som gjelder. Ellers må de ta det med skolen. Det går ikke an å spørre en nærmest vilkårlig forelder om råd om dette, det er ikke ditt bord, FAU eller ei. Anonymkode: 79476...f09 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har gjort dette, flere ganger i løpet av året. Men til og med foreldrene som er leger (og burde ha peiling på de nyeste anbefalingene) har mast om dette er jo derfor jeg undrer meg litt over henvendelsene. Og når jeg avspiser de med dette så begynner de å mase på den stakkars læreren som igjen ber meg om å gi beskjed om de retningslinjene som er. Altså det står jo overalt, du finner jo til og med retninglinjene på skolenettsidene. Men ja, mange engasjerte foreldre i denne klassen, iallfall når vi er i en pandemi, når klassekontakten skal velges da holder de kjeft. 😜 Anonymkode: e1e1e...220 Beste er når man får henvendelse om det er absolutt nødvendig å holde barn som hoster hjemme... Folk er dumme. Og forvirret. Og frustrerte Anonymkode: e99e5...e59 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Dette er var merkelig. Om man er normalt oppegående går man ikke å spør en vilkårlig FAU representant om de skal sende barna på skolen eller ei. Anonymkode: ecb01...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eller avventer dere situasjonen? Grunnen for at jeg spør er at i løpet av uken med stigende smittetall så har jeg fått tilbakemelding fra flere foreldre som lurer på hva jeg tenker om skolestart etter ferien. Altså jeg er bare klassekontakt, har jo ingen kvalifikasjoner annet enn at jeg har barn for å være det... 😄 Men nå er altså en del foreldre bekymret for at barna skal tilbake til skolen, de er redd for at det blir munnbind plikt for de små osv. Hadde ikke trodd at denne runden som klassekontakt skulle bli såpass hektisk...og at de faktisk forventer at jeg skal vite mer enn Erna og kompaniet. Foreløpig har jeg sagt at vi nesten må se an hva som kommer på søndag og ta det derfra. Har for øvrig gitt beskjed flere ganger dette året at jeg ikke sitter på noe ekstra informasjon for jeg har fått utrolig mange henvendelser fra foreldre. Har dere andre som er klassekontakt/FAU fått mange henvendelser? Synes det er så rart at de kommer å spør meg om dette.🤷♀️ Anonymkode: e1e1e...220 Jeg sender forøvrig mitt barn på skolen, men vi kommer ikke til å gå i besøk eller ha besøk i 10 dager. Det kommer jo til å være smitte på den skolen 😬 Anonymkode: e99e5...e59 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beste er når man får henvendelse om det er absolutt nødvendig å holde barn som hoster hjemme... Folk er dumme. Og forvirret. Og frustrerte Anonymkode: e99e5...e59 Haha, ja det har jeg og fåt spørsmål om 😄 Så jeg er ikke alene om å få rare henvendelser altså? Det er blitt sånn at når det plinger på telefonen så har jeg lite lyst til å sjekke for enten er det spørsmål om noe som jeg ikke vet mer enn andre eller så er det mas og diskusjoner på fb siden. Det er sånn at jeg undrer meg over hvordan de har tid til noe annet. Anonymkode: e1e1e...220 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Kanskje du kan sende ut en mail til alle der du skriver at du har mottatt mange henvendelser med spørsmål om å holde barn hjemme og andre koronarelaterte tema. Dette har du ikke mulighet til å kunne svare på da du ikke har helsefaglig ansvar på trinnet eller er lærer. Alle spørsmål av denne typen MÅ tas med skolen eller helsepersonell. Og send en kopi til lærer. Legg ved linker til kommunens nettsider om temaet, samt regjeringens koronanettsider. Forklar at der finner de regler og anbefalinger som gjelder til enhver tid Anonymkode: 542a4...890 3
*Mocca* Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 De skal på skolen som vanlig. Vi følger nasjonale/lokale restriksjoner, og det har vi gjort i ferien også. Så de er ikke mer utsatt for smitte etter å hatt vinterferie, heller mindre. Vi har kost oss hjemme, hatt kosekveld er, slappet av, gått turer og tilbrakt tid sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har ikke barn i skolealder enda, men hadde jeg vært dere hadde jeg satt sammen en samarbeidsgruppe privat mellom noen foreldre, og laget et killer homeschooling opplegg. Tenker selv å forberede meg litt, selv om det er 2 år igjen til skolestart. Føler det er så usikkert hvordan ting blir fremover, og hadde vært deilig og hatt sånn kunnskap i bakhånd for å sikre stabilitet i hverdagen. Anonymkode: 3c52f...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kanskje du kan sende ut en mail til alle der du skriver at du har mottatt mange henvendelser med spørsmål om å holde barn hjemme og andre koronarelaterte tema. Dette har du ikke mulighet til å kunne svare på da du ikke har helsefaglig ansvar på trinnet eller er lærer. Alle spørsmål av denne typen MÅ tas med skolen eller helsepersonell. Og send en kopi til lærer. Legg ved linker til kommunens nettsider om temaet, samt regjeringens koronanettsider. Forklar at der finner de regler og anbefalinger som gjelder til enhver tid Anonymkode: 542a4...890 Dette har jeg gjort, sendt på mail og et lite sammendrag på fb siden vår, er ikke mye hjelp i det. De leser det de vil. Er iallfall siste året jeg melder meg "frivillig" til noe. Skolen blir for øvrig og nedringt har jeg forstått så er ikke mye hjelp der heller, er ikke bare klassen vår, er noe som går rundt dette. *Mocca* skrev (12 minutter siden): De skal på skolen som vanlig. Vi følger nasjonale/lokale restriksjoner, og det har vi gjort i ferien også. Så de er ikke mer utsatt for smitte etter å hatt vinterferie, heller mindre. Vi har kost oss hjemme, hatt kosekveld er, slappet av, gått turer og tilbrakt tid sammen. Ja, dere har kanskje det. Men nesten halvparten av elevene i vår klasse har familie på østlandet og har vært der i vinterferien så det er nok noe av grunnen for at de stresser med å gå tilbake til skoen. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke barn i skolealder enda, men hadde jeg vært dere hadde jeg satt sammen en samarbeidsgruppe privat mellom noen foreldre, og laget et killer homeschooling opplegg. Tenker selv å forberede meg litt, selv om det er 2 år igjen til skolestart. Føler det er så usikkert hvordan ting blir fremover, og hadde vært deilig og hatt sånn kunnskap i bakhånd for å sikre stabilitet i hverdagen. Anonymkode: 3c52f...dc8 Da er det jo meningsløst å ha hjemmeskole hvis vi skal lage noe sammen og treffes i "det ekte liv" hvis det var det du tenkte. Vi har vært veldig fornøyde med skoleopplegget og ingen av oss foreldre har noe behov for å lage noe ekstra skole for barna. De får jo det de trenger enten på skolen eller opplegget de lager til hvis det blir en ny runde med hjemmeskole. Ingen som har klager på det, på sommersamlingen så var det bare lovord om hjemmeskolen og opplegget fra skolen. Det de er redd for er økende smittetrend og det at mange av våre elever har vært på østlandet. Hjemmeskole i og for seg er ikke noe stress, iallfall ikke for oss som har barn i barneskolen, er de halveis oppegående og har gode lærere så går det av seg selv. Må bare legge til at her har vi vært heldige med smitten, har vært veldig lite her. Selv om det er litt økende nå både nasjonalt og her i byen så er det ikke ille ennå iallfall. Så jeg skjønner jo uroen til en viss grad, er bare ikke noe jeg kan gjøre med det. Anonymkode: e1e1e...220 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er var merkelig. Om man er normalt oppegående går man ikke å spør en vilkårlig FAU representant om de skal sende barna på skolen eller ei. Anonymkode: ecb01...1c3 Det er dessverre veldig mange som ikke er normalt oppegående Anonymkode: e99e5...e59 4
*Mocca* Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette har jeg gjort, sendt på mail og et lite sammendrag på fb siden vår, er ikke mye hjelp i det. De leser det de vil. Er iallfall siste året jeg melder meg "frivillig" til noe. Skolen blir for øvrig og nedringt har jeg forstått så er ikke mye hjelp der heller, er ikke bare klassen vår, er noe som går rundt dette. Ja, dere har kanskje det. Men nesten halvparten av elevene i vår klasse har familie på østlandet og har vært der i vinterferien så det er nok noe av grunnen for at de stresser med å gå tilbake til skoen. Da er det jo meningsløst å ha hjemmeskole hvis vi skal lage noe sammen og treffes i "det ekte liv" hvis det var det du tenkte. Vi har vært veldig fornøyde med skoleopplegget og ingen av oss foreldre har noe behov for å lage noe ekstra skole for barna. De får jo det de trenger enten på skolen eller opplegget de lager til hvis det blir en ny runde med hjemmeskole. Ingen som har klager på det, på sommersamlingen så var det bare lovord om hjemmeskolen og opplegget fra skolen. Det de er redd for er økende smittetrend og det at mange av våre elever har vært på østlandet. Hjemmeskole i og for seg er ikke noe stress, iallfall ikke for oss som har barn i barneskolen, er de halveis oppegående og har gode lærere så går det av seg selv. Må bare legge til at her har vi vært heldige med smitten, har vært veldig lite her. Selv om det er litt økende nå både nasjonalt og her i byen så er det ikke ille ennå iallfall. Så jeg skjønner jo uroen til en viss grad, er bare ikke noe jeg kan gjøre med det. Anonymkode: e1e1e...220 Skjønner jo at de stresser dersom de ikke har fulgt anbefalingene under en pandemi. Regnet med de stresser fordi de er bekymret for at barna kan være smittet pga at de har vært i området med smitte/kan ha blitt utsatt for smitte på reisen. Da må de ha karantene 🤷🏼♀️ kan ikke være mer komplisert enn det. Og skoleledelsen bør informeres slik at de kan gi klar beskjed til foreldrene om hva som skjer fremover når man ikke har fulgt klare anbefalinger.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har gjort dette, flere ganger i løpet av året. Men til og med foreldrene som er leger (og burde ha peiling på de nyeste anbefalingene) har mast om dette er jo derfor jeg undrer meg litt over henvendelsene. Og når jeg avspiser de med dette så begynner de å mase på den stakkars læreren som igjen ber meg om å gi beskjed om de retningslinjene som er. Altså det står jo overalt, du finner jo til og med retninglinjene på skolenettsidene. Men ja, mange engasjerte foreldre i denne klassen, iallfall når vi er i en pandemi, når klassekontakten skal velges da holder de kjeft. 😜 Anonymkode: e1e1e...220 Da sier du til læreren at dette er ikke ditt ansvar å informere om! Info om pandemi er jo ikke noe en klassekontakt skal informere videre om, det er jo langt utenfor oppgavene dine! Og når de tar kontakt med deg neste gang så henviser du til lærer, avdelingsleder, rektor, fhi, skolens og kommunens hjemmesider! Anonymkode: 97649...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 Jeg er lærer, har også fått spørsmål om ting skolen ikke bestemmer ang pandemien. Henviser til kommunens hjemmeside hvor alt av info står. Skolen er ellers flink til å gi ut info når det blir endringer, men dette er ledelsens ansvar. Har dere en felles facebookgruppe eller noe? Skriv at du får mange henvendelser, men at du ikke kan svare, dette må de lese om på kommunens hjemmeside/ fhi. De kan også kontakte ledelsen hvis det er noe som gjelder skolen direkte. Anonymkode: 407f2...45c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Virker som du er litt uheldig ts. Jeg har bare fått en henvendelse til fau som er koronarelatert siden pandemien startet. Henvis til fhi/Helsedirektoratet, skolens hjemmesider. Og sett ned foten og si at du ikke ønsker flere henvendelser om pandemi så lenge informasjonen kan hentes fra fhi sine sider. og ja, jeg sender barna på skolen i morgen og krysser fingrene for at de får lov å fortsette på skolen i mindre kohorter. Anonymkode: 88442...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 Du skal ikke ta stilling til dette, det er kommunens retningslinjer som følges. Skolen vil få beskjed dersom det skal settes i gang tiltak. Anonymkode: 5a882...f70 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Eller avventer dere situasjonen? Grunnen for at jeg spør er at i løpet av uken med stigende smittetall så har jeg fått tilbakemelding fra flere foreldre som lurer på hva jeg tenker om skolestart etter ferien. Altså jeg er bare klassekontakt, har jo ingen kvalifikasjoner annet enn at jeg har barn for å være det... 😄 Men nå er altså en del foreldre bekymret for at barna skal tilbake til skolen, de er redd for at det blir munnbind plikt for de små osv. Hadde ikke trodd at denne runden som klassekontakt skulle bli såpass hektisk...og at de faktisk forventer at jeg skal vite mer enn Erna og kompaniet. Foreløpig har jeg sagt at vi nesten må se an hva som kommer på søndag og ta det derfra. Har for øvrig gitt beskjed flere ganger dette året at jeg ikke sitter på noe ekstra informasjon for jeg har fått utrolig mange henvendelser fra foreldre. Har dere andre som er klassekontakt/FAU fått mange henvendelser? Synes det er så rart at de kommer å spør meg om dette.🤷♀️ Anonymkode: e1e1e...220 Herregud, enda en sånn tråd... nå må dere slutte. Følg de retningslinjene som er. Være hjemme ved symptomer. Minn barna på å holde avstand. Det vil aldri bli innført munnbind for barn. Folk er så vanvittig lite opplyste... Anonymkode: 8e32d...771
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå