Gå til innhold

Planlegger å opprette AS- MÅ jeg ansette meg selv for å styre driften i startfasen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under planleggingsfasen på å opprette AS, og tenker å styre selskapet i startfasen. Jeg er klar over at det kommer til å bli mye jobb, men det er ikke viktig for meg med betaling for dette arbeidet- jeg vil bare ha selskapet i gang. 

Det er foreløpig kun i starten jeg planlegger å  lede bedriften, og jeg har allerede avtale med de som skal ansettes. Har jeg lov til å jobbe "gratis" for selskapet, eller må jeg ansette meg selv for å kunne lede selskapet i startfasen? 

Jeg eier forresten alle aksjene. 

Anonymkode: ed3e7...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Har du en annen person som "daglig leder"? Og du blir vel styreleder? 

Anonymkode: bf39d...4f7

Skrevet

Du må ha en daglig leder og en styreleder. Du kan være begge deler, en av delene eller ingen av delene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har du en annen person som "daglig leder"? Og du blir vel styreleder? 

Anonymkode: bf39d...4f7

Isambard skrev (40 minutter siden):

Du må ha en daglig leder og en styreleder. Du kan være begge deler, en av delene eller ingen av delene. 

Jeg har en som skal ansettes som daglig leder, men jeg ønsker å ha denne rollen i startfasen for å ha full oversikt. Er fremdeles i planleggingsfasen her, og har ikke lest så mye om styreleder enda- er det en lønnet stilling? Som eneste styremedlem blir vel jeg automatisk styreleder om jeg har forstått det riktig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har en som skal ansettes som daglig leder, men jeg ønsker å ha denne rollen i startfasen for å ha full oversikt. Er fremdeles i planleggingsfasen her, og har ikke lest så mye om styreleder enda- er det en lønnet stilling? Som eneste styremedlem blir vel jeg automatisk styreleder om jeg har forstått det riktig?

Styreleder kan få styrehonorar, men det er opp til deg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at en eier av et AS jobber for firma uten å være ansatte og uten å få lønn.

Når du har ansatt en daglig leder er det null problem for deg å ikke være ansatt.

Anonymkode: 258ea...d64

AnonymBruker
Skrevet

jeg har as, og gjør arbeid uten å være ansatt/ta ut lønn. de ansatte må selvsagt sendes a-mld på og alt annet som medfølger. jeg har ingen plikt til å sende a-mld på meg selv som passiv eier/daglig leder.

Anonymkode: eace2...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...