Example Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Mye tyder på at man ikke vil gjøre det igjen, med god grunn. Barn og unge ble ofret i panikken som rådte i mars 2020. Erfaringene man har høstet av det, samt byrden det ga barna gjør at skolestengning, til manges frustrasjon har vært off the table dette skoleåret. Nå har vi en variant av viruset som faktisk gjør skolene til en smittearena, og jeg vil tro at det er en frustrasjon blant myndigheter at man har brent dette kortet nå. Man har lovet å skjerme barn og unge, og denne gangen tror jeg de vil innfri og holde de åpne så langt det rekker. Så til dere som var med å presse frem dette i fjor, kan vel egentlig takke dere selv. Jeg antar også at dere ikke er villig til å bruke vaksiner på å holde dem åpne. Det er jo tross alt ikke deres utdanning det går utover. 12
Populært innlegg Frøkensina Skrevet 6. mars 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 6. mars 2021 Haha tror du befolkningen på kg eller ellers presset fram stengingen? Tror du er på bærtur gitt. Det har gått bra i en rekke andre europeiske land å stenge barnehager/skoler både i fjor og med mutantene så det går sikkert bra her også. Så får de samtidig sette inn ressurser på å finne sårbare barn som trenger ekstra støtte. 60
Snabeltann Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Det var vel ingen av oss som "presset på"? Jeg er lærer, og hadde avgangsklasse i fjor, og dette kom som lyn fra klar himmel! 31
NorthernLight Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Example skrev (5 minutter siden): Mye tyder på at man ikke vil gjøre det igjen, med god grunn. Barn og unge ble ofret i panikken som rådte i mars 2020. Erfaringene man har høstet av det, samt byrden det ga barna gjør at skolestengning, til manges frustrasjon har vært off the table dette skoleåret. Nå har vi en variant av viruset som faktisk gjør skolene til en smittearena, og jeg vil tro at det er en frustrasjon blant myndigheter at man har brent dette kortet nå. Man har lovet å skjerme barn og unge, og denne gangen tror jeg de vil innfri og holde de åpne så langt det rekker. Så til dere som var med å presse frem dette i fjor, kan vel egentlig takke dere selv. Jeg antar også at dere ikke er villig til å bruke vaksiner på å holde dem åpne. Det er jo tross alt ikke deres utdanning det går utover. Flere lærere sier rødt nivå er en vits.I Oslo feks, er det logisk at butikker over hele hovedstaden er stengt, MEN på skoler hvor det er drøss med smitte så har de ikke tiltak som er gode nok?. Hvorfor er det ingen som klager når skolene er stengt 2mnd på sommeren hvert år? Men i en pandemi er det krise hvis man skulle ha rødt nivå eller stenge de for en periode. Det sier seg selv at man burde sette inn strenge tiltak der smitten florerer. 37
Example Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2021 Frøkensina skrev (11 minutter siden): Haha tror du befolkningen på kg eller ellers presset fram stengingen? Tror du er på bærtur gitt. Det har gått bra i en rekke andre europeiske land å stenge barnehager/skoler både i fjor og med mutantene så det går sikkert bra her også. Så får de samtidig sette inn ressurser på å finne sårbare barn som trenger ekstra støtte. Ikke folk på KG spesifikt, men folk som holdt barna hjemme osv. Det var et sterkt press om å gjøre noe med skolene. Hva legger du i at det har gått bra andre steder? Definer bra. Selvfølgelig klarer man å stenge skolene fysisk, men hvordan har det gått med barna? 15
Example Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2021 NorthernLight skrev (3 minutter siden): Flere lærere sier rødt nivå er en vits.I Oslo feks, er det logisk at butikker over hele hovedstaden er stengt, MEN på skoler hvor det er drøss med smitte så har de ikke tiltak som er gode nok?. Hvorfor er det ingen som klager når skolene er stengt 2mnd på sommeren hvert år? Men i en pandemi er det krise hvis man skulle ha rødt nivå eller stenge de for en periode. Det sier seg selv at man burde sette inn strenge tiltak der smitten florerer. Hva tenker du om læringsutbyttet til barna? Hva tenker du om tilbudet psykisk helse og barn og unge er sprengt mange steder allerede? 13
JuliaKepler Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Klart det var befolkningen (og det at Danmark stengte) som presset frem stengingen. Og at enkelte kommuner begynte med det 12. mars. Det var absolutt ikke gjennomtenkt, det er det tydelig, når de sier at det skal ikke skje igjen. 11
Gjest Optimo Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Jeg blir overhodet ikke overrasket om skoler og barnehager stenges igjen rundt påsketider. Hvertfall i Osloområdet. Hvis ikke politikerne gjør det så gjør viruset det selv. En skole eller to på Stovner måtte stenge før helgen. Smitte ute av kontroll.
Nephthys Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 De ALLER fleste barn takler dette veldig fint. På tide å slutte med å krisemaksimere hjemmeskole og rødt nivå. Noen barn sliter, og det er selvfølgelig ikke bra. Men det er ikke slik at "barna ofres" for det gjør de ikke. Hjemmeskole i noen uker gikk hardest utover lærerne med en sinnssyk mengde merarbeid, og det var enkelte elever som slet med det. Ikke noe problem å ha de som syns dette var vanskelig på skolen om det skulle ende med ny runde med hjemmeskole. Det er mange ting rundt dette som gjør det vanskelig, ikke bare stengte skoler. Husk at barn har ferie i mange uker på sommeren uten at det er et problem. Problemene nå er mye mer sammensatt. Blant annet at flere voksne er permittert eller har hjemmekontor. Kanskje det er på tide å se på muligheten for å få voksne ut på arbeidsplassene sine igjen, om ikke bare for noen dager i uken. Vi hører mye om ungdom som sliter, men det er også veldig mange som strever med å ha hjemmekontor også. Disse foreldrene er kanskje ikke den beste versjonen av seg selv om dagen. Når det gjelder ungdom, er det viktig at disse har møteplasser med venner. Her kan vgs og studiesteder hjelpe til. Det er ikke forbudt å møte hverandre for en gåtur, så man er faktisk ikke isolert om man ikke kan være på skolen. Men mange studenter trenger kanskje at skolen setter dem i kontakt med andre om de ikke kjenner noen. 27
2ro Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 (endret) Om smittetrykket blir for høyt og foreldrene ikke føler at tiltakene er tilstrekkelig i skolen, så blir nok en del barn holdt hjemme. Mange av disse vil være de sårbare barna. Når utdanningen til disse blir foreldrenes ansvar så blir det garantert problemer. Jeg har ikke gode forslag til hva som burde gjøres (tidsavgrenset skole/delte klasser?). Blir det stenging må det i det minste gjøres riktig. De har helt sikkert lært mye (på godt og vondt) i forrige runde. Det som er vrient slik det er nå er jo at de områdene med høyt smittetrykk og stengte skoler rammer de områdene med sosiale utfordringer (store familier på liten plass, kanskje ikke helt stø i norsk etc). Det er lettere å ha hjemmeskole med god plass, få barn og teknologiske hjelpemidler, uteområder og foreldre med greit utgangspunkt. Slik det er nå rammer det skjevt, og det går (som alltid) ut over de svakeste. Uansett hva de kommer fram til vil det gå ut over noen. Spørsmålet er hvordan det kan ramme minst mulig. Forslaget om å vaksinere foreldre i risikogruppene og lærere/barnehagepersonell, mer maskebruk, mindre kohorter kan selvsagt hjelpe. Vanskelig sak. Endret 6. mars 2021 av 2ro 4
J.E Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Guile skrev (9 minutter siden): Jeg blir overhodet ikke overrasket om skoler og barnehager stenges igjen rundt påsketider. Hvertfall i Osloområdet. Hvis ikke politikerne gjør det så gjør viruset det selv. En skole eller to på Stovner måtte stenge før helgen. Smitte ute av kontroll. Det tror jeg også, at skolene blir stengt til slutt. Men dessverre jo lenger man venter jo mer sannsynlig er det at det blir lenger stengt enn om vi var litt mer føre var. I utsatte områder vil det bli karantener og nedstengt på grunn av utbrudd titt og ofte. Nå er Guri Melby og barna i karantene og er jo forsåvidt greit at hun får erfare selv hvor dårlig gult nivå fungerer i Oslo. På Sørlandet har flere kommuner satt skolene på rødt nivå. Men Oslo med mest smitte kan ikke bruke det røde nivået men krever et oransje. Det blir spennende og se hva det innebærer. 11
NorthernLight Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Example skrev (29 minutter siden): Hva tenker du om læringsutbyttet til barna? Hva tenker du om tilbudet psykisk helse og barn og unge er sprengt mange steder allerede? Har man så mange valg i en pandemi hvis man skal få ned smitten? Selvfølgelig er det tøft for mange. Men unge kan også få senskader av covid-19 , det er en grunn til at FHI skal se om man skal anbefale vaksine til personer ned til 12 år. Har man ikke strenge tiltak der hvor smitten florerer så risikerer man at intensivavdelingene skal bli overfylt av Covid-19 pasienter, mange blir alvorlig syke og endel dør, enda flere operasjoner blir utsatt, smitten sprer seg enda mer i samfunnet og man må ha enda mer tiltak igjen osv, og jo mer viruset muterer så risikerer man også en enda kjipere variant enn den Britiske skal oppstå. 12
Example Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 6. mars 2021 Forbløffet meg stadig hvordan man argumenterer for tiltak for å slippe tiltak. Gjerne da akkurat det samme tiltaket man bruker. Skal vi stenge skolene nå for å slippe å stenge de senere? 12
2ro Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 Example skrev (2 minutter siden): Forbløffet meg stadig hvordan man argumenterer for tiltak for å slippe tiltak. Gjerne da akkurat det samme tiltaket man bruker. Skal vi stenge skolene nå for å slippe å stenge de senere? Om man må stenge ned så er det bedre å gjøre det før det er totalt ute av kontroll, tenker jeg. Det er lettere å slukke en ulmebrann enn en stor en. Man vil jo også spare mye sykdom og lidelse med å gjøre det før i stedet for senere. Det er derfor det haster å få vaksine til folket. Jeg er egentlig tålmodig og tiltakene er ikke så inngripende for oss at det er til stor sjenanse. Egentlig synes jeg vi har kommet greit gjennom det så langt. Det med vaksinen synes jeg er kritikkverdig. Nå har halve Øst-Europa sikret seg flere vaksiner med å gå utenfor EU, da må vi kunne gjøre det samme. 10
J.E Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 Nephthys skrev (18 minutter siden): De ALLER fleste barn takler dette veldig fint. På tide å slutte med å krisemaksimere hjemmeskole og rødt nivå. Noen barn sliter, og det er selvfølgelig ikke bra. Men det er ikke slik at "barna ofres" for det gjør de ikke. Hjemmeskole i noen uker gikk hardest utover lærerne med en sinnssyk mengde merarbeid, og det var enkelte elever som slet med det. Ikke noe problem å ha de som syns dette var vanskelig på skolen om det skulle ende med ny runde med hjemmeskole. Det er mange ting rundt dette som gjør det vanskelig, ikke bare stengte skoler. Husk at barn har ferie i mange uker på sommeren uten at det er et problem. Problemene nå er mye mer sammensatt. Blant annet at flere voksne er permittert eller har hjemmekontor. Kanskje det er på tide å se på muligheten for å få voksne ut på arbeidsplassene sine igjen, om ikke bare for noen dager i uken. Vi hører mye om ungdom som sliter, men det er også veldig mange som strever med å ha hjemmekontor også. Disse foreldrene er kanskje ikke den beste versjonen av seg selv om dagen. Når det gjelder ungdom, er det viktig at disse har møteplasser med venner. Her kan vgs og studiesteder hjelpe til. Det er ikke forbudt å møte hverandre for en gåtur, så man er faktisk ikke isolert om man ikke kan være på skolen. Men mange studenter trenger kanskje at skolen setter dem i kontakt med andre om de ikke kjenner noen. Du setter fint ord på ting her synes jeg. Jeg er helt enig med deg. Det røde nivået må kunne brukes, hva var det ellers laget for hvis vi ikke kan bruke det nå. Sårbare barn må prioriteres og barn av ressurssterke foreldre som har det godt hjemme tåler fint og være mer hjemme. Mange har foreldre hjemme nå som er permiterte og kan gjøre en ekstra innsats for sine barn nå. I skolen får de prioritere de sårbare barna og smittevernet ivaretas mye bedre for de som er igjen hvis ikke så mange er tilstede. 13
Example Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 6. mars 2021 NorthernLight skrev (Akkurat nå): Har man så mange valg i en pandemi hvis man skal få ned smitten? Selvfølgelig er det tøft for mange. Men unge kan også få senskader av covid-19 , det er en grunn til at FHI skal se om man skal anbefale vaksine til personer ned til 12 år. Har man ikke strenge tiltak der hvor smitten florerer så risikerer man at intensivavdelingene skal bli overfylt av Covid-19 pasienter, mange blir alvorlig syke og endel dør, enda flere operasjoner blir utsatt, smitten sprer seg enda mer i samfunnet og man må ha enda mer tiltak igjen osv, og jo mer viruset muterer så risikerer man også en enda kjipere variant enn den Britiske skal oppstå. Du svarer ikke på det jeg spør om. Hva tenker du om læringsutbyttet? Konsekvensene på sikt er lavere utdanningsnivå i Norge, flere utenfor arbeidslivet, som igjen vil føre til en hel rekke problemer. Blant annet nye kutt i helsevesenet. Det er realiteten. 4
Robert Koch Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 Fordi man brukte et nødvendig smitteverntiltak i fjor, så skal man angre på dette når det er nødvendig å bruke det igjen? Jeg skjønner ikke helt logikken i dette.....Nå har man jo dessuten erfaringer å bygge på, som formentlig vil kunne forbedre hjemmeskole om man må stenge ned igjen. Barn er relativt robuste og tilpasningsdyktige. Jeg synes det er trist at man prøver å redusere dem til små persillekvaster som tørker ut og dør på grunn av dette. Det barn trenger nå, er først og fremst ansvarlige voksne som trygger dem på at dette går over, og ikke fôrer dem opp med propaganda av den typen man kan lese så mye av her. Barn har hele livet foran seg. Det er uheldig, men ikke invalidiserende å måtte leve gjennom en krise som medfører redusert sosial kontakt, og nedstengning av skole i et år eller to. Det er ingen ting som tilsier at noen majoritet av barn skulle miste fremtiden sin, og muligheten til utdannelse. Slik sett er det verre stilt med voksne folk i femti- og sekstiårene som må selge hus og eiendom fordi de har mistet jobben. De har langt mindre sjanse til å bygge seg opp igjen, og i hovedsak store vanskeligheter med å få ny jobb, Barn blir akkurat så skadet som vi ønsker å påføre dem skade. GI god omsorg og støtte til egne barn, la dem få forklaringer på hva som skjer, slik at de slipper å sitte og fable opp forestillinger som kan være langt mer skremmende enn virkeligheten. Sårbare barn må vi forsøke å nå på adekvate måter. Det måtte vi også før pandemien. I motsetning til mange voksne, er barn fantastisk tilpasningsdyktige, og de fleste er relativt robuste, om man bare gir dem god omsorg, trygghet og veiledning. Det er neppe flere barn som sulter nå enn før pandemien. VI har en global krise. Ingen av oss kommer uberørt gjennom den. I alle kriser er byrden ulikt fordelt. Det må vi faktisk bare takle, og leve med. Sutring hjelper ingen. Vi kan heller samarbeide om å gjøre vårt beste for å komme så helskinnet som mulig ut på den andre siden. 31
Example Skrevet 6. mars 2021 Forfatter #18 Skrevet 6. mars 2021 2ro skrev (15 minutter siden): Om man må stenge ned så er det bedre å gjøre det før det er totalt ute av kontroll, tenker jeg. Det er lettere å slukke en ulmebrann enn en stor en. Man vil jo også spare mye sykdom og lidelse med å gjøre det før i stedet for senere. Det er derfor det haster å få vaksine til folket. Jeg er egentlig tålmodig og tiltakene er ikke så inngripende for oss at det er til stor sjenanse. Egentlig synes jeg vi har kommet greit gjennom det så langt. Det med vaksinen synes jeg er kritikkverdig. Nå har halve Øst-Europa sikret seg flere vaksiner med å gå utenfor EU, da må vi kunne gjøre det samme. Så er vi også der at vi får flere vaksiner. Stadig flere kommer i mars og april. Man kunne valgt å bruke de slik at man minsker de smittevernmessige problemene med åpne skoler, men velger sannsynligvis å ikke gjøre det. Det koker ned til et verdispørsmål. Hva er mest verdt? Barna og unges liv og utdanning eller eldres liv og helse. Det er konsekvenser av alle valg. Stenger de skolene nå konstaterer jeg at man mennesker med makt har valgt å prioritere sin egen aldersgruppe og potensielle velgere. Kanskje det er rett, men det er nå i hvert fall en konsekvens av prioriteringer. 4
2ro Skrevet 6. mars 2021 #19 Skrevet 6. mars 2021 (endret) Example skrev (12 minutter siden): Så er vi også der at vi får flere vaksiner. Stadig flere kommer i mars og april. Man kunne valgt å bruke de slik at man minsker de smittevernmessige problemene med åpne skoler, men velger sannsynligvis å ikke gjøre det. Det koker ned til et verdispørsmål. Hva er mest verdt? Barna og unges liv og utdanning eller eldres liv og helse. Det er konsekvenser av alle valg. Stenger de skolene nå konstaterer jeg at man mennesker med makt har valgt å prioritere sin egen aldersgruppe og potensielle velgere. Kanskje det er rett, men det er nå i hvert fall en konsekvens av prioriteringer. Du glemmer at dette er et virus som nå smitter mer blant barn enn tidligere. Det blir sammenlignet med kyssesyken (utmattelse etc) etter gjennomgått infeksjon. Det har vært snakk om så mange som 10 prosent som kan oppleve dette. Det dreier seg også om barns helse. Til nå (og en stund framover) blir vaksinering gjort slik de mest sårbare gruppene blir vaksinert, slik vi unngår unødvendige dødsfall og fulle sykehus. Det var riktig. Nå smitter det mest blant yngre og den ser ut til å føre til økt sykelighet blant alle grupper. Det er skummelt. Jeg har blandede følelser om skjevfordeling. Om vi får en god hjemmeskole og klarer å følge opp de sårbare så skal jeg støtte at de vaksinerer de delene av Oslo der hjemmeskole ikke er et alternativ. Det er viktigere at de barna går på skole enn de ressurssterke. Det er disse skolene som opplever stemning og karantene nå, så dette er langt fra ideelt for elevene. Vi har diskutert før læringsutbyttet. Som jeg har sagt tidligere fikk mine barn målbart forbedring. Det har vært målt leseforståelse, lesehastighet og rettskriving. Engelsk og naturfag har også blitt bedre. Jeg er heller ikke så bekymret for om man har en måned med utilstrekkelig undervisning. Det er mange som er umodne på barneskolen og ligger langt bak, som blomster etterhvert. Psykisk helse, barnevern og ressurser til skole/barnehage må på plass før de gjør noe mer. Endret 6. mars 2021 av 2ro 9
Mt3 Skrevet 6. mars 2021 #20 Skrevet 6. mars 2021 For noen elever vil det være best å være på skolen fordi de eller familien ikke klarer hjemmeskole. Men så har du noen elever som vil klare å få mer ut av hjemmeskole, enn å være på en skole med veldig mange krav om spriting av pulter, pc ... håndvask inn og ut av timer/klasserom ,kunne se venner men måtte huske på å holde 1-2meters avstand. 9
Anbefalte innlegg