AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Vi har kjøpt leilighet sammen nylig. Jeg har hele tiden visst at samboer har gjeld ( forbruksgjeld ) som han betaler 3000 kr på i mnd. Ikveld sier han at han mener jeg burde betale mer på fellesutgiftene våre siden jeg ikke har gjeld, men det har han?! For det første har han 2000 kr mer enn meg utbetalt i måneden og det at han har gjeld skal jo ikke gå utover meg? Syntes ikke det er rettferdig? Anonymkode: f7085...504 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Det kommer jo veldig an på om du ser for deg at det skal være dere to for alltid eller ikke. Skal dere ha felles økonomi? Det hadde jo vært bedre for dere som familie å betale ned på den forbruksgjelden så raskt som mulig. Samtidig hadde jeg absolutt ikke gjort det hvis det var for at han skulle ha ekstra penger til seg selv. Anonymkode: d1baf...f77 5
cilla89 Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Så klart er ikke det rettferdig! I deres tilfelle hvor dere tjener såpass likt så er det vel ingen tvil om at man deler femti femti. Men dette er jo noe dere absolutt burde snakket om før dere flyttet sammen? 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Selvsagt skal du ikke betale ned på hans forbruksgjeld og gammel moro 🤦♀️ Anonymkode: 066ab...94e 13
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 Vi skal ikke ha felles økonomi nei. Har ikke noe ønske om å gifte meg og skal heller ikke få barn. Ts Anonymkode: f7085...504 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Nei det er ikke rettferdig at du som ikke har tatt dumme valg skal betale mer enn ham. Helt utrolig at dere ikke har diskutert dette før dere kjøpte leilighet samme😳 Anonymkode: c9c76...5d5 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi skal ikke ha felles økonomi nei. Har ikke noe ønske om å gifte meg og skal heller ikke få barn. Ts Anonymkode: f7085...504 Da er det vel også helt uaktuelt å skulle betale ned gjelden til samboer. Det er bare å sette bed foten og kreve at dere betaler 50% av boutgiftene. Anonymkode: d1baf...f77 13
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Du får ta opp gjeld du også da :-P Anonymkode: 8b92c...8f5 1
Aureka Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Har han sett på muligheten for å få lån i banken(eventuelt høyere boliglån) for å innfri forbrukslånet? Eller at du eier mer av leiligheten og han prioriterer å betale ned forbrukslånet? Du burde i alle fall ikke gå med på å betale mer av fellesutgiftene fordi han skal betale dum gjeld. 4
petterm Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 I utgangspunktet er gjelda hans problem. Siden han tjener 2000 mer enn deg kunne du evt vurdert å betale 500kr mer enn han på fellesutgiftene for å være snill, sånn at dere Spørsmålet det samme. Spørsmålet er jo hvorfor han har forbruksgjeld, og om det er noen grunn til å tro at han ikke pådrar seg ny gjeld. Han burde prioritere beinhardt å betale ned på den dyre forbruksgjelda. Hvor mye gjeld har han? Hvis du stoler på han kunne han feks lånt 2000kr av deg hver måned for å hjelpe han å bli kvitt gjelda raskere. Så må han selvfølgelig betale deg tilbake etterpå.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Å ja, selvfølgelig. Maria Mena! Bare sutring, uansett hvilken låt. Anonymkode: e0289...098
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #13 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ja, selvfølgelig. Maria Mena! Bare sutring, uansett hvilken låt. Anonymkode: e0289...098 Opps feil tråd 🤣 Anonymkode: e0289...098 5
Perleugla Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 Det er ikke rimelig at du skal betale mer fordi han har gjeld. Da blir det jo som om du betaler litt av gjelda hans da. Forbruksgjeld er ofte gammel moro, det får han fikse selv. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Snakk med banken og del opp lånet. Han baler inn sin gjeld i sin del av lånet ogndu betaler ned din del raskere om du vil. Blir det brudd har du mer i ek når dere selger. Anonymkode: 2fd43...473 5
Gliffy Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Dette er jo helt åpenbart urimelig av han. Her i huset har vi delt økonomi. Han har mye mer studielån enn meg, men det angår jo ikke de felles utgiftene. Dette tok vi jo hensyn til da vi kjøpte og la opp til å kjøpe en leilighet begge har råd til. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 Si du kan betale mer ned på boliglånet men at du da skal eie tilsvarende av leiligheten og få det ordnet før du betaler en krone mer enn han i noe. Anonymkode: 2a2a9...b6d 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Dealbreaker. Han ser tydeligvis på deg som en sucker som kan finanisere han. Han har ikke respekt for deg, han bruker deg slik det passer han. Han er kanskje flink til å late som han er glad i deg, men han viser åpenbart at han bryr seg om seg selv mer enn deg Anonymkode: d1b16...ccb 4
Gjest Lasox Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 (endret) Helt utrolig at folk går inn som samboere uten å diskutere om budsjett på forhånd. Dette her burde dere ha diskutert om på forhånd for å unngå nettopp slike diskusjoner i ettertid som kan være dealbreaker. Diskusjoner rundt omkring økonomi er største andelen til at man avslutter et forhold. Er man uenige der så ender det som regel opp med å slå opp. Det her var kaldt av ham. Det er hans rot og han har bedre økonomi enn deg. Endret 7. mars 2021 av Lasox
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå