Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor vanlig det er at gravide tar NIPT-test. Har inntrykket av at dette varierer en hel del i samfunnet.

Anonymkode: d6124...8f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hvor vanlig det er at gravide tar NIPT-test. Har inntrykket av at dette varierer en hel del i samfunnet.

Hadde gjort det nå sist hadde det ikke vært for corona 😕 ble for styret å bestille og vanskelig å få noen til å ta blodprøven for meg. Betalte for grundig kontroll med ultralyd 12+0 da som en liten "trøst".

Anonymkode: 991a4...182

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok det sist graviditet og skal ta det nå med nummer 2. Mange jeg kjenner som er gravide nå eller har vært gravid de siste par årene har tatt NIPT test. 

Anonymkode: 8f7b5...954

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner kun en som har tatt det og hun bor på østlandet. Jeg har ikke tatt ved noen av mine graviditeter og vet heller ikke om noen i min vennekrets her som har tatt (bor for øvrig på vestlandet). Ikke et savn for min del. Tok tidlig ultralyd for å se om det så ut til å være liv laga der inne før vi delte nyheten med venner. 

Anonymkode: 7f5a3...4f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det nå med nr tre. Så å si alle jeg kjenner som har fått barn de siste to-tre årene har tatt den. 

Anonymkode: 5a195...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde gjort det om de bare hadde klart å innføre det for alle 🤬 men det kommer , men da er det for seint for meg.

svindyrt å gjøre privat (fra dk/Sverige) men hadde glatt betalt det om jeg var eldre og i «faresonen»

Anonymkode: e9a16...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har tatt testen.

Anonymkode: f8dcb...9ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke NIPT test lov for alle nå nylig da?

Anonymkode: ec3af...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tok nettopp testen. Bestilte fra Danmark og sendte prøven med DHL.

Anonymkode: 0be06...5cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvorfor skal man ta den testen?

Anonymkode: 2add5...261

AnonymBruker
Skrevet

I termingrupper på facebook virker det som om «alle» eller de fleste tar det. I min omgangskrets har jeg aldri hørt om noen som har tatt, og måtte lese meg opp på hva slags test dette faktisk var. 

Anonymkode: 81ed0...283

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, hvorfor skal man ta den testen?

Anonymkode: 2add5...261

Når det finnes en enkel blodprøve som kan gi svar på om fosteret har en alvorlig kromosomfeil som ikke er forenlig med liv utenfor livmoren eller at barnet dør innen 1 år etter fødsel så foretrekker jeg å få vite det før barnet blir født. 

Anonymkode: 8f7b5...954

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tok morgenflyet til København og tok NIPT på Ultralydklinikken. Kveldsflyet tilbake etter en flott dag i København. Før korona. 

Anonymkode: 0bfab...302

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tok ikke nå, eller for tre år siden med første. Jeg er 35 år. Kjenner mange som ha fått barn i samme alder, men ingen har tatt nipt, mange har heller ikke tatt noe tidlig/privat ultralyd. Tror det bare er en sånn type ting som er in på ulike forum, men ikke egentlig er spesielt vanlig. 

Min omgangskrets er i to av Norges største byer, akademiske folk stort sett - kanskje er det mer vanlig på bygda eller i andre miljøer enn det jeg er i? 🤷

Anonymkode: b4f4b...725

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, i to svangerskap.

Reiste til København i 2018 og tok den der. 

Nå i 2021 bestilte jeg kit fra samme klinikk, tok blodprøve hos fastlegen og sendte med DHL. 

I min omgangskrets er det noen som tar og andre som ikke gjør det. Det er flere som derimot velger tidlig ultralyd, vi hadde det i tillegg. 

Er ikke noe som tilsier at vi har høyere risiko, men tryggheten som NIPT-testen gir gjør det lettere for min del.

Anonymkode: c371f...6f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble ikke NIPT test lov for alle nå nylig da?

Anonymkode: ec3af...0ef

Vedtatt ja, men tar hundre år å implementere. Frem til det skjer er det mange legekontor som ikke engang vil hjelpe deg å ta blodprøven som du sender til utlandet selv.

Anonymkode: f0afd...e9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tok NIPT med barn nummer to. Da var jeg 35 og hadde et barn allerede, så det var viktig for meg å gjøre det jeg kunne for å vite om kromosomfeil. Tok testen i England. 

Anonymkode: e7b8a...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tok testen i høst. Gjennom ultralydklinikken i Danmark. 

Anonymkode: cebc4...ac9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I termingrupper på facebook virker det som om «alle» eller de fleste tar det. I min omgangskrets har jeg aldri hørt om noen som har tatt, og måtte lese meg opp på hva slags test dette faktisk var. 

Anonymkode: 81ed0...283

Ja, det er akkurat dette som fascinerer meg. I noen kretser er det opplagt å ta den, mens andre aldri har hørt om testen. Det føles da ganske ‘urettferdig’ om man kan se på dette som en del av ganske standard fosterdiagnostikk, som nå er tillatt i Norge 🤷🏻‍♀️

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok den for noen uker siden. 34

Anonymkode: d8a98...0e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...