AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Hei! Jeg synes det er vanskelig å sette seg inn i alt av regler i forbindelse med permisjon/penger osv. derfor håper jeg kanskje noen av dere vet. Min situasjon: Jeg tar opp fag som privatist og jobber deltid ved siden av. Har vært sykmeldt fra jobb hele svangerskapet grunnet sykdom og jeg kommer nok ikke tilbake på jobb før fødsel. I sykepenger har jeg dagsats på 630 kr dagen, så får ca 10000 i måneden. Regner med at foreldrepenger ligger på ca det samme. Vi skal ha 52 uker permisjon med 80% lønn. Samboer skal ha sine 19 uker, og jeg de resterende 33. Jeg ser at engangsstønaden er på ca 90 000, men jeg vil få ca 80 000 i foreldrepenger. Lønner det seg da å velge engangsstønad? Samboer tjener veldig bra og vi har lite utgifter så vi skal klare oss fint uansett, men jeg lurer på om dette har noen baksider ettersom man ikke da har ordinær permisjon. Jeg kommer til å fortsette med fag når jeg er hjemme med baby hvis dette har noe å si. Anonymkode: 618f9...f19
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Om du velger engangsstønad, mister far sine uker. Så om dere begge ønsker permisjon, bør dere velge foreldrepenger. Anonymkode: 18540...60d 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Du får mer ved å ta 100% +ulønnet permisjon da, krever jo at du må være flink med sparing Anonymkode: c7df7...33b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Om du velger engangsstønad, mister far sine uker. Så om dere begge ønsker permisjon, bør dere velge foreldrepenger. Anonymkode: 18540...60d Han mister ikke sine uker så lenge mor oppfyller aktivitetsplikten sin. Far kan ta ut permisjon fra barnet er 7 uker gammelt, 100% student regnes som oppfylt aktivitetskrav, så da kan de i teorien være hjemme begge to samtidig 😎 Anonymkode: e02f5...d97
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han mister ikke sine uker så lenge mor oppfyller aktivitetsplikten sin. Far kan ta ut permisjon fra barnet er 7 uker gammelt, 100% student regnes som oppfylt aktivitetskrav, så da kan de i teorien være hjemme begge to samtidig 😎 Anonymkode: e02f5...d97 Men nå er ikke ts fulltids student, og det virker som om hun ønsker å ta permisjon. Anonymkode: 18540...60d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå