AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Er det flere her som er i forhold hvor kun en av dere har sertifikat? Jeg er den som har sertifikat i forholdet og hadde ikke sett for meg problemstillingen dette skulle sette meg i. Jeg vet det kan være mange grunner til at noen ikke har fått seg sertifikatet, men jeg mener at når man ikke har fått seg sertifikatet så kan man ikke belage seg på at andre skal være sjåfør støtt og stadig. Samboeren min har ikke sertifikatet og har sagt at nå ser hun ingen grunn til å få det heller siden jeg har. Når jeg har sagt at jeg faktisk blir lei av å være den som stadig kjører og at det hadde vært deilig å slippe noen ganger, så blir hun sur og sier «er det såå slitsomt da?»Hun avfeier meg og virker ikke som hun setter pris på alle gangene jeg kjører. Det blir MYE unødvendig kjøring pga henne, siden hun kan finne på at vi f.eks kjører til en annen by for å besøke en butikk. Hun sier hun elsker å kjøre tur. Altså ikke at hun kjører bil, men sitter på. Jeg begynner helt ærlig å føle det er turn off og ha en samboer som ikke gidder ( egne ord ) å ta sertifikat, men forventer at jeg til enhver tid skal stille som sjåfør. Anonymkode: 26aae...ad5 21
Silva Pluvialis Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Hun kan ikke forvente at du skal stille som gratis privatsjåfør om hun bare ikke gidder å ta lappen. Hun bør i så fall dele bensinpengene slik at du ikke sitter igjen med alle kostnadene. 14
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Det hadde jeg rett og slett ikke orket. Anonymkode: d9a09...8f0 15
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Gjenferdet skrev (Akkurat nå): Hun kan ikke forvente at du skal stille som gratis privatsjåfør om hun bare ikke gidder å ta lappen. Hun bør i så fall dele bensinpengene slik at du ikke sitter igjen med alle kostnadene. Hun deler på bensin og bom, men skjønner ikke at dette sliter på bilen. Jeg har også måttet øke km avstand på bilen. Ts Anonymkode: 26aae...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 Hadde aldri giddi... Anonymkode: bd39f...791 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Vi har begge lappen, og jeg unne godt kjørt hele tiden. Det spiller ingen rolle. Det jeg derimot ikke hadde synes var ok hadde vært om jeg måtte kjøre rundt til steder og butikker jeg ikke hadde tenkt meg til. Hvis hun ikke har lappen får hun ta bussen om dere ikke skal samme sted. Anonymkode: 20c48...3b0 20
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Her er det bare jeg som har lappen (samboer holder på). Men holdningen til din samboer, hadde jeg ikke giddi. Du er da ikke en personlig sjåfør. Jeg kjører gladelig til jobb, og henter jeg, fordi det passer seg sånn med min jobb. Men samboer forventer jo ikke at jeg gjør det. Anonymkode: f618a...9bd 11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Jeg var i mange år den i forholdet uten lappen. Det ble mye kjøring hit og dit. Det meste han kjørte var pga meg og en dag gikk jeg selv lei. Det er stor mangel på fleksibilitet selv om den andre strekker seg langt og er aldri så snill. Du er avhengig av andre og må følge deres tidsplan og legge om dine egne planer for å bli hentet på et tidspunkt begge kan. Det er vanvittig upraktisk å ikke ha lappen og til slutt giddet jeg ikke mer, så nå har også jeg førerkortet Anonymkode: 53256...c3b 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Hvor bor dere? Bor dere i Oslo-området der det går kollektivtrafikk døgnet rundt, insister på å bruke det. Bor dere mer «grisgrendt», hva gjorde hun FØR hun traff deg? Be henne skaffe egen bil. Du skal ikke være hennes private sjåfør. Anonymkode: 7455f...e4a 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Hvis hun hadde hatt lappen og ikke disponerte egen bil og kjørt på disse turene på egenhånd, så hadde vel det også vært en frustrasjon. Siden du tar opp at hun ikke forstår at det sliter på bilen. men du skal selvsagt ikke være hennes privatsjåfør. jeg har ikke lappen, min mann har. Jeg har kjøpt bil som han disponerer og jeg krever ikke at han kjører meg rundt. Men han stiller opp hvis vi avtaler på forhånd en tur som krever bil som jeg ønsker. Anonymkode: 1c81f...874 1
Helgeline Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Folk uten lappen forstår ikke alt med bilhold og bilkjøring. Kostnader og slitasje på bilen er en ting. Bilkjøring er ansvar, det er rushtid og enkelte steder dårlig med parkering. Det kan være vanskelig å forstå. Du er kjæreste, ikke privatsjåfør. Ville satt ned foten litt. Jeg hadde ikke lappen de første årene vi bodde sammen. Hadde ikke falt meg inn å mase mannen min rundt på handlesenter og butikker uten at han selv hadde ærender der. Mulig hun blir sur, men det er bare å forklare at du ikke bestandig orker å kjøre henne rundt. Forklar også det med slitasje på bil, km osv. Kanskje hun selv innser at hun bør kjøre opp. Man kan ikke belage seg på å bli kjørt rundt av andre hele tiden. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Jeg syns ikke du skal finne deg i dette. Jeg har heller ikke lappen (holder på å ta det nå) og jeg har reist kollektivt for å komme meg rundt. Jeg sitter på med andre når de tilbyr, men jeg ber ikke om det selv. Skal man ha privatsjåfør, må man ta lappen og skaffe seg bil selv. Anonymkode: 6b2b1...4fc 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har ikke lappen pga medisinsk tilstand, og kan heller ikke få den. Min mann er den som kjører og fikser og ordner alt. Han er veldig på tilbud siden med å kjøre meg hit og dit, men jeg takker ofte nei fordi jeg vet det er et ork for ham. Når vi skal planlegge ferier osv tar jeg alltid hensyn til at han er den eneste som kan kjøre. Jeg kunne aldri funnet på å lagt opp til en aktivitet der jeg vet han må kjøre kjempelagt, og spesielt ikke dersom det vare var av min interesse. Vi har i tillegg mange barn, så det blir mye ekstra kjøring på ham. det eneste han synes er kjipt noen ganger wr at han aldri kan drikke alkohol dersom vi skal kjøre et sted, og det forstår jeg godt. Normalt sett ville man byttet på å Være avholds for å kjøre. Anonymkode: 8c131...a5e 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 Samboer har ikke lappen, men hun betaler naturligvis like mye som jeg. Vi kjører oftest sammen, men hun vil gjerne rusle til kontoret for trimmen da. Men skulle ønske hun ville ta lappen, siden jeg ikke bestandig orker kjøring av helsemessige årsaker. Nå bor vi i en større by, hvor vi fint kan gå, men feks. under storhandel og slikt orker vi jo ikke å ta trikken Jeg tror jeg skal prøve å overtale hende til å begynne. Hun tok kjøretimer før vi møttes, men så ble det ikke slik med henne. Anonymkode: 8e630...98a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 Det der hadde jeg ikke giddet. Jeg elsker å kjøre bil, men å alltid MÅTTE kjøre rundt på en latsabb er ikke noe gøy. Ja, jeg kaller henne latsabb etter dine utsagn. Om hun ikke kjørte pga feks epilepsi, så hadde det vært noe annet. Men å ikke gidde å ta lappen fordi kjæresten har den, det er latskap. Hun får busse rundt til sine egne ting. Sett foten ned så hun får ut fingeren. Anonymkode: 9fbc7...63f 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 Jeg var sammen med en som ikke hadde lappen. Han forventet at jeg skulle kjøre han overalt, hvis jeg sa nei, da fikk jeg jammen meg høre det. Han ble sur fordi jeg aldri orket å kjøre han! Selv om han ble kjørt til et sted minst to ganger om dagen🤦🏻♀️ Anonymkode: 1e12f...778 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 Greia er at den der holdninga kan hun like gjerne overføre til andre ting også. "Dette gidder jeg ikke så da må du gjøre det." At du heller ikke gidder er uinteressant. En fryktelig holdning for et samliv. Tenk deg godt om. Anonymkode: 1216c...e46 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #18 Skrevet 6. mars 2021 Hvorfor vil hun ikke kjøre?? Kansje hun kan øvelsekjøre med deg? Jeg har lappen men er usikker på veien og hadde satt pris på det. 🙂 Anonymkode: 84378...1aa
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #19 Skrevet 6. mars 2021 Det tok noen år før jeg fikk førerkortet (av diverse årsaker), så da måtte mannen min kjøre en del på meg. Det var likevel jeg som eide bilen og betalte for forsikring, reparasjoner etc., så jeg tror vi begge følte at det var ganske "fair". Skal sies at han var avhengig av bilen for å komme seg til sin jobb og at jeg sjelden reiste rundt for å utføre ærender. Vi har fortsatt bare en bil, så det er han som kjører mest i hverdagene. Rett og slett fordi vi oftest tar eventuelle ærender rett etter jobb og han har lengst vei til jobb, så han er allerede sjåfør når jeg blir plukket opp. Jeg tenker egentlig at dersom dere tar turer som BARE hun får glede av, så bør hun dekke alle utgifter i forbindelse med turen. Anonymkode: 9b3a6...33a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #20 Skrevet 6. mars 2021 Håh ja. Jeg var sjåfør i flere år for en utakknemlig drittsekk. Jepp, han er en eks. Han forventet at jeg skulle hente han, og dum som jeg var gjorde jeg det for å gjøre hverdagen hans enklere. Han sluttet etterhvert å takke for turen og var gretten når jeg hentet han, "fordi du kunne jo kommet senere du som har bil". Gjerne kl 1 på natta før arbeidstid. Det var bare en liten del av grunnen til at det ble slutt for å si det sånn. Jeg sverget aldri igjen. Men så fant jeg drømmemannen da, uten lappen. Der sa jeg klart ifra at jeg aldri kommer til å kjøre rundt på han på den måten. Han sa at det ville han aldri ha bedt meg om eller forventet, det var jo hans valg å ikke ha lappen og dermed hans jobb å komme seg rundt. Løste seg greit med at av og til kjørte når vi skulle samme sted. Skulle vi hver vår greie i hver vår retning fikk han ordne seg selv, og det gjorde han alltid uten å mukke Jeg kjørte han såklart iblant hvis været var dårlig eller om han spurte pent, men det var aldri en forventning fra han, og det var det viktige for meg. Han tok lappen etter bare et år sammen, nå deler vi på å kjøre og vi henter hverandre gjerne etter å ha vært på gutte/jentekveld. Det er herlig å kunne dele på, og utrolig luksus for meg å kunne bli hentet. Han føler heldigvis det samme Anonymkode: 7ddf9...8c8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå