Gå til innhold

Kan jeg anmelde nabo til skattemyndigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Ikke sikkert leieboer betaler så mye for å bo der. Avtalen dem i mellom har ikke vi innsyn i. Kanskje leieboer bør gratis. 

Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Kanskje leieboer bor der gratis, hvem vet.

Yeah right. Gratis i 20 år. 

Anonymkode: c465a...3a8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner ikke at det er SÅ mange som er imot å melde inn ulovlig aktivitet. Jeg forstår vi ikke liker tystere og angivere, men dette er ulovlig aktivitet som påvirker alle. Det er ikke en som tar seg en spliff som kun påvirker han, men en som unnlater å betale skatten sin og som stikker pengene rett i egen lomme.. Synes det er ganske kjipt å lese. 

Anonymkode: 24d7f...c01

Én ting er skatteundragelse, men en annen er å ikke melde flytting. Det første er kriminelt, det andre ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Kanskje leieboer bor der gratis, hvem vet.

Nei det er de som har fortalt meg hva de betaler.

I kjelleren er det to rom han leier ut, til 5000,- pr rom=10 000.-

Og i første etasje betaler de 14800,-pr måned.

Ts

Anonymkode: 52984...5a9

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må folk bry seg ! Gjør det deg noe personlig ? Blande seg inn og leke liksompoliti ☹️

Anonymkode: 2e157...462

Fordi de selv får ikke denne inntekten, da skal liksom ingen andre heller få den

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Yeah right. Gratis i 20 år. 

Anonymkode: c465a...3a8

Ja det er mulig.

Ikke sikkert det er sånn som det er skrevet på dette forumet heller.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det er de som har fortalt meg hva de betaler.

I kjelleren er det to rom han leier ut, til 5000,- pr rom=10 000.-

Og i første etasje betaler de 14800,-pr måned.

Ts

Da synes jeg du skal ringe politiet i kveld. 

AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (15 minutter siden):

Én ting er skatteundragelse, men en annen er å ikke melde flytting. Det første er kriminelt, det andre ikke.

Å ikke melde flytting for å unngå beskatning er skatteunndragelse.

Anonymkode: 42e22...190

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det virkelig så nøye? Hadde ikke brydd meg. 

Anonymkode: d68fb...259

Man kan mene hva man vil. Men jeg syns i alle fall ikke det er greit at skattepengene mine går til "bolighaier". Hadde det vært en alenemor hadde jeg kanskje sett en annen vei. Men bare kanskje. Velferdssystem vårt bygger på tillit. Vi betaler til fellesskapet i den tanke at staten fordel pengene på en real måte. 

Anonymkode: 6831b...d2a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skjønner ikke at det er SÅ mange som er imot å melde inn ulovlig aktivitet. Jeg forstår vi ikke liker tystere og angivere, men dette er ulovlig aktivitet som påvirker alle. Det er ikke en som tar seg en spliff som kun påvirker han, men en som unnlater å betale skatten sin og som stikker pengene rett i egen lomme.. Synes det er ganske kjipt å lese. 

Anonymkode: 24d7f...c01

Nettopp. Rundt 5 milioner kroner, faktisk. Så langt...

Anonymkode: 74c73...a37

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Sorry autocorrect.

Skatte av leieinntektene selvfølgelig.

Ts

Oi, da bør man jo stusse på hvordan du vet dette. Hvordan du har innsyn i hans økonomi og vet at han ikke betaler skatt. Det er spesielt. Driver du med noe ulovlig selv siden du vet dette da? Hverken leietakere eller naboer vet om en utleier betaler skatt, så lukter lusa på gangen her.

Anonymkode: e7e2f...dbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, da bør man jo stusse på hvordan du vet dette. Hvordan du har innsyn i hans økonomi og vet at han ikke betaler skatt. Det er spesielt. Driver du med noe ulovlig selv siden du vet dette da? Hverken leietakere eller naboer vet om en utleier betaler skatt, så lukter lusa på gangen her.

Jeg tenker han ikke betaler skatt, siden han ikke har meldt addresseforandring på disse 21 årene.

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker han ikke betaler skatt, siden han ikke har meldt addresseforandring på disse 21 årene.

Ts

Han kan vel skatte i byen han bor i? Skjønner ikke refleksjonen din i det hele tatt. Er du veldig ung eller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min nabo har leid ut huset sitt i 20 år mens han selv bor i en annen by, men han er folkeregistrert på huset han leier ut.

Jeg overhørte at hans leieboere spurte han om de fikk sette opp postkasse og folkeregistrere seg på adressen, men de fikk nei siden han er registrert her.

Jeg sto i hagen og måkte snø, og han og leieboerne sto på andre siden av hekken.

Mannen tar inn 25 000 i mnd skattefritt!

Dette er da ikke lovlig?

Så hvor får leietagerne posten sin? Og hvor har de sin folkeregistrerte adresse? Dette høres ut som tull...

Anonymkode: 269a5...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis han har oppgitt inntektene i skattemeldingen så gjør jo ikke skatteetaten noe med saken videre. 

Anonymkode: 0ffab...841

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis han har oppgitt inntektene i skattemeldingen så gjør jo ikke skatteetaten noe med saken videre. 

Anonymkode: 0ffab...841

Det er sant, men skal man bare melde alle i samme slengen, så kan Skatteetaten vurdere alle? Logikken ts har for å gjøre dette henger jo ikke på greip. 

Skrevet
Føsleguri skrev (1 time siden):

Skatteetaten får bare opplysninger om saldo og renter ved årsskifte utenom når de ber om å få opplysninger på navngitte personer/bedrifter fra banken. Det sitter ingen i skatteetaten å følger med på kontobevegelsene til hele Norges befolkning.

Skatteetaten kan gis innsyn i en persons kontoutskrifter når det er grunn til å mistenke skatteunndragelse, faktisk også uten at kontoeier informeres. 

Leieinntektene slik de beskrives her er skattepliktige, så hvis det er sånn at utleier ikke melder inntekten til Skatteetaten er det ikke ubetydelige beløp som undras. 

Håper ts ringer inn et anonymt tips!

• Liker 5
Gjest Føsleguri
Skrevet
PerG skrev (7 minutter siden):

Skatteetaten kan gis innsyn i en persons kontoutskrifter når det er grunn til å mistenke skatteunndragelse, faktisk også uten at kontoeier informeres. 

Leieinntektene slik de beskrives her er skattepliktige, så hvis det er sånn at utleier ikke melder inntekten til Skatteetaten er det ikke ubetydelige beløp som undras. 

Håper ts ringer inn et anonymt tips!

Ja, jeg vet det og har ikke skrevet noe annet heller. 

Men det blinker ikke noe lys hos skatteetaten om noen får x antall tusen inn på konto hver mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så hvor får leietagerne posten sin? Og hvor har de sin folkeregistrerte adresse? Dette høres ut som tull...

Anonymkode: 269a5...23c

De har ikke postkasse og hvor de er folkeregistrert vet ikke jeg, hos foreldrene kanskje?

De fleste under 30 år i dag mottar post kun digitalt, hvis de ikke abonnerer på noe.

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (12 timer siden):

Det er avkriminalisert å ikke melde flytting. Man kan ikke lenger anmeldes for det, bare ilegges bot. At han ikke oppgir leieinntekter, derimot, er underslag og svindel, økonomisk vinningskriminalitet som kan straffeforfølges. Uansett synes jeg ts bør undersøke årsaken til at han ikke har meldt flytting. Han kan ha et beskyttelsesbehov uten at han går under kode 6 eller 7 (politibeskyttelse).

Gjenferdet skrev (12 timer siden):

Jeg sier ikke at ts ikke bør melde ifra, men hun bør undersøke. Om han lever i skjul for noen kan det få store konsekvenser om folkeregisteret nå tvinger han til å endre adresse. Jeg ville forsikret meg om at jeg ikke satt han i fare før jeg evt. meldte.

Dette er uansett ikke TS ansvar å sjekke opp. Det gjør skatteetaten. 

Som regnskapsfører er jeg opptatt av at alle betaler den skatten de skal. Ikke for mye, men heller ikke for lite. Meld saken til Skatteetaten så får de gjøre de undersøkelsene som skal til.

Anonymkode: bfc6a...4f8

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg synes du får noen snodige svar her i tråden, TS. Vi får da anta at folk er veldig fornøyde med at denne naboen får hentet søppel for X antall husstander som han ikke betaler renovasjonsavgift for. Hvem er det som skal dekke den kostnaden?

Jeg synes det er på sin plass å rapportere det som helt åpenbart er skatte- og avgiftsunndragelse.

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...