Gå til innhold

Start på mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange år siden jeg fikk mensen og husker egentlig ikke helt klart hvordan det startet. Jeg husker ikke om det plutselig kom vanlig mensen med vanlig mengde blod, eller om det kom gradvis med bare litt rødt på papiret i ny og ne og ikke noe i trusa til å begynne med. Eldste barnet nærmer seg pubertet og lurer litt rundt dette. Jeg har forsøkt å lese litt på det, men finner ikke ut stort.

Hvordan startet din, eller ditt barns mensen?

Anonymkode: 33098...9ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min startet på verst tenkelige måte, midt på natten i telt på campingferie med familien! Skjønte ikke hva det var med en gang, hadde vondt i magen gikk ut av teltet og bort til toalettet. Da var det spor i trusa og mye blod i toalettet. Stappet trusa full med papir, gikk tilbake til teltet. Måtte vekke mamma, finne ny truse, få bind og gå tilbake til toalettet... Håper aldri mine barn får oppleve en slik start🤯

Det var nok sikkert tegn i forkant, som pupper, utflod etc.. Og magevondt et par dager i forveien, men når man aldri har hatt mensen før så er det vanskelig å kjenne igjen tegnene... Bind i skolesekk, treningsbag, overnattingsbag etc. har datteren min hatt lenge før hun fikk bruk for det. 

For meg var det rett på «full uke» med mens fra første gang, men tok tid før det ble en stabil syklus. 

Skrevet

Jeg husker at jeg så blod på papiret første gang. Tror det ble en ganske "normal" blødning, men jeg husker at det gikk et halvt år mellom den første og den andre!

Datteren min opplevde heller ikke at det plutselig "fosset", det begynte i det små. Hun kom inn i en ca syklus ganske fort. Bind hadde hun med seg i alle sekker, bager, på overnattinger osv i sikkert et år før hun fikk mensen, for sikkerhets skyld. (hun var ganske nøyaktig 12,5 år, det samme var jeg).

AnonymBruker
Skrevet

Det bare kom en dag, uten forvarsel. Satt på do på morgenen og det var rødt i trusa. Normal mengde med en gang. 

Anonymkode: 38841...722

Gjest Melise__87
Skrevet

Jeg var 10 når jeg fikk den første gang, oppdaget litt blod på papiret, fikk panikk, sa i fra til min storesøster som måtte si det til mamma🙈 Så gikk det ca 6 mnd mnd så fikk jeg det igjen og da i mer normal syklus. Merket ikke noe i forveien. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med kraftig blødning fra dag 1. Alltid stabil syklus. Ingen forvarsel uten om at jeg hadde kommet i puberteten, så jeg visste at mensen ville komme en dag. Men ikke når.

Anonymkode: 31c0a...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med noen dråper i trusa. Tok seg litt opp etter hvert, men ble aldri stor blødning. 

Anonymkode: ee0b6...43f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er mange år siden jeg fikk mensen og husker egentlig ikke helt klart hvordan det startet. Jeg husker ikke om det plutselig kom vanlig mensen med vanlig mengde blod, eller om det kom gradvis med bare litt rødt på papiret i ny og ne og ikke noe i trusa til å begynne med. Eldste barnet nærmer seg pubertet og lurer litt rundt dette. Jeg har forsøkt å lese litt på det, men finner ikke ut stort.

Hvordan startet din, eller ditt barns mensen?

Anonymkode: 33098...9ea

Som oftest så merker du at noe er i anmarsj når du ser at hun i perioder begynner å få utflod i trusa (før noen her inne kommenterer; ser det ved vask), og at hun er igjennom ev voldsom vokseperiode. Jenter må opp i en viss vekt før mensen kommer. Datteren min strekte seg noe enorm i perioden før mensen, fikk bryster, litt kviser. Deretter tror jeg det er veldig ulikt på hvilken måte det kommer første gang. Jeg selv blødde noen dråper et par dager, deretter gikk det flere måneder til neste gang. Fra den andre gangen ble det mer regelmessig, og mer normal til liten blødning. Datteren min fikk det på samme måte, gikk nesten et år fra første til andre gang. Deretter helt regelmessig. Jeg fikk det dagen før jeg ble 11, hun var 11,5.

Anonymkode: d772e...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde litt vondt og så oppdaget jeg litt blod når jeg var på toalettet. 🙂

Anonymkode: 0fa0c...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...