Gå til innhold

Når kunne du slutte med smertestillende (pga. sting) etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 5 dager etter fødsel og har fortsatt veldig vondt nedentil, så har tatt samme dose smertestillende som jeg fikk på barsel.

Når kan man forvente det roer seg? 

Anonymkode: 8271c...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke smerter etter sting der nede, så egentlig anbefaler jeg at du går inn for en liten sjekk. 

Anonymkode: 978c0...a1e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tok bare smertestillende et par ganger etterpå. Hvis det fremdeles er skikkelig vondt, så burde du som nevnt over her ta en sjekk. Just in case (-:

Endret av Dingdoria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok det bare det første døgnet selv om jeg hadde blitt sydd mye og hadde j*vlig vondt. Var redd for å dra opp stingene dersom jeg ikke hadde smerter som fortalte at nå er det for mye. Kan være dette var en uhensiktsmessig og teit strategi når jeg tenker 5 år tilbake 

Anonymkode: ab236...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte smertestillende i rundt 2 uker etter fødselen. Ble klipt mye og det var vondt, men alt var fint der nede og det grodde fint. Ikke vits å ha mer vondt enn man må. 

Anonymkode: 039e1...586

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oisann. Kanskje jeg bare har lav smerteterskel. Synes nesten det er vondere nå enn dagen etter fødsel. Var hos fastlegen i går pga. UVI og fikk sett på stinga i samme slengen, de så visst ikke betente ut eller noe. Har litegranne feber men det kan jo være UVI-en.

Ts

Skrevet

Jeg sluttet på smertestillende 4 uker etter fødsel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte sy veldig mye og tok smertestillende i en mnds tid. Hadde en del smerter nedentil i flere mnder, selvom det ikke var betent. Var nok fordi jeg måtte sy mye. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oisann. Kanskje jeg bare har lav smerteterskel. Synes nesten det er vondere nå enn dagen etter fødsel. Var hos fastlegen i går pga. UVI og fikk sett på stinga i samme slengen, de så visst ikke betente ut eller noe. Har litegranne feber men det kan jo være UVI-en.

Ts

Hvis du har uvi kan det være med å senke smerteterskelen. 

Ellers tok jeg smertestillende i 5 uker.  Hadde mye vondt. På barsel antydet de at jeg hadde lav smerteterskel og at jeg måtte klare slutte. Men da jeg endelig ble undersøkt av lege viste det seg at det var dårlig sydd, og måtte sy på ny. Etter dette var det stor forskjell, og jeg kunne slutte med smertestillende etter et par dager. 

Anonymkode: c92f7...ceb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok paracet og ibux i to uker etter fødsel ca. Revnet grad 2. synes også det ble vondere noen dager etter fødsel. Nå kjenner jeg det litt (3 uker siden fødsel) men ikke sånn at jeg må ta noe for det. Ser ut til at det gror fint😊

Anonymkode: e1abb...25d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ts

Det er nok feber pga UVI, ja. Jeg får alltid feber en dag eller to når jeg har det.

Jeg ble også sydd litt etter fødsel, men tok ingen smertestillende. Det grodde som det skulle og det var aldri så vondt at smertestillende var noe jeg tenkte på. Kanskje du bør snakke med sykehuset? Spørre hva som er vanlig, hvor lenge kvinner tar dette etter sying?

Anonymkode: a2430...afd

AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg tok smertestillende i ca to uker. Lavere doser enn jeg fikk på barsel, dog. Revnet grad to. 

Anonymkode: a74a9...e02

AnonymBruker
Skrevet

Måtte ha smertestillende i flere uker. Klarte ikke stå eller gå noe særlig i det hele tatt de to første.

Anonymkode: ede53...e29

AnonymBruker
Skrevet

Tok samme dose smertestillende i 2-3 uker. Ble klipt og revnet mye både innvendig og utvendig. Var veldig vondt husker jeg. Var fortsatt øm og sår da jeg sluttet med smertestillende, men da gikk det liksom greit uten :) 

Anonymkode: 1ac6a...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel: Ble klipt, tok 1 paracet dagen etter fødsel. Var mer ubehagelig enn vondt.

Andre fødsel: 2. grads perinealrift og en dyp vaginalrift. Ikke behov for smertestillende.

Anonymkode: 36cf1...d36

AnonymBruker
Skrevet

Fødsel nr 1 tok jeg smertestillende lenge. Fikk noen piller hver 4 time på barsel, fortsatte med det en god stund etter fødsel. Revner en god del og ble klipt. (vakum og tang). Måtte reopereres etter 2 år pga mye stramt arrvev. 

Fødsel nr 2 måtte jeg bare sy 5 sting. Tok ingen smertestillende. 

Anonymkode: 07ad8...466

AnonymBruker
Skrevet

Tok ikke smertestillende pga smerter nedentil, men slet lenge med feber etterpå, de kaller det barselsfeber.. Så tok paracet når jeg hadde feber, ga seg etter ca 6 uker. 

Ble sydd en del, og kunne ikke gå på noen dager, men det falt meg ikke inn å bruke smertestillende for det.. Jeg er sånn at jeg bruker kun smertestillende ved hodepine, feber eller tannverk. Men kanskje jeg skal vurdere det denne gangen, er jo ikke godt etterpå liksom 😅 

Anonymkode: f723f...a25

AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed på barsel at jeg kunne ts Paracet i hele 6 uker etter(sltså ut renselsen) hvis jeg hadde smerter og følte meg trengte det. Smertene avtok mellom 5-6 uker så trappet gradvis ned. Var ikke noe problem mtp amming sa de og det stolte jeg på. 

Anonymkode: 49232...36e

Skrevet

Hadde kun grad 1 så tok ingenting. Var kun svie ved vannlating, ikke ved aktivitet. Utenom den støle følelsen i rumpa 🥵😝

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok smertestillende de to første døgnene. Hadde kun svie når jeg gikk på do og noen ganger når jeg satt litt gærent. Det kan jo være uvi og feber som gjør at det verker litt ekstra. 

Anonymkode: bcb56...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...