Gå til innhold

Svelge pille - er det bare innbildning at den sitter fast i halsen eller gjør den det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å få følelsen av at pilla sitter fast midt i halsen etter man har svelget den og drukket masse vann? 

Anonymkode: 3b77a...3c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg pleier enten å drikke litt mer eller ta en liten matbit også går det over. 

Anonymkode: e3c42...05a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men jeg pleier enten å drikke litt mer eller ta en liten matbit også går det over. 

Anonymkode: e3c42...05a

Men sitter den virkelig fast eller er det bare innbildning? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette skjer kun når du svelger piller så er det psykisk. Det er mange som har det sånn.

Anonymkode: 46c77...2f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men sitter den virkelig fast eller er det bare innbildning? 

Det skal mye til at den sitter fast. Den kan legge seg i vallecula, men da bør du i utgangspunktet ha svelgvansker og få samme følelse ved inntak av fast føde. Eller ha vansker med lukkemuskelen til spiserøret, men det ville du også ha merket under måltider. Det å svelge ned noe som er hardt, slik som en tablett er unaturlig. Derfor er det best å legge forholdene til rette for at svelgingen skal gå lettest mulig. Sitt med bratt rygg, og akkurat når du svelger, så bøyer du hodet litt framover (ikke kast hodet bakover slik mange gjør, det gjør bare svelget smalere). Å legge tabletten i en skje med yoghurt eller syltetøy er oftere lettere å svelge ned enn ved kun å bruke drikke. 

Anonymkode: 646ed...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk.

Anonymkode: f08f9...92f

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 17.52):

Det skal mye til at den sitter fast. Den kan legge seg i vallecula, men da bør du i utgangspunktet ha svelgvansker og få samme følelse ved inntak av fast føde. Eller ha vansker med lukkemuskelen til spiserøret, men det ville du også ha merket under måltider. Det å svelge ned noe som er hardt, slik som en tablett er unaturlig. Derfor er det best å legge forholdene til rette for at svelgingen skal gå lettest mulig. Sitt med bratt rygg, og akkurat når du svelger, så bøyer du hodet litt framover (ikke kast hodet bakover slik mange gjør, det gjør bare svelget smalere). Å legge tabletten i en skje med yoghurt eller syltetøy er oftere lettere å svelge ned enn ved kun å bruke drikke. 

Anonymkode: 646ed...c1b

Jeg opplever at alt jeg svelger fester seg der du beskriver (v-ordet). Har du noe peiling på dette? Ønh sier de ikke kan gjøre noe for meg. Hvis det hadde vært farlig regner jeg med de ikke hadde sendt meg hjem. Ting fester seg alltid der og føler jeg kan gå å svelge og kremte i timesvis og noen ganger et døgn før det slipper taket.  Veldig sliten av det. Orker nesten ikke soise. 

Anonymkode: a0a03...f4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...