AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Fikk høre at babyen har "litt stramt" tungebånd, men at det var greit å se det litt an. Babyen er ivrig på å suge og gaper bra, men får så lite av puppen inn i munnen og vi må prøve mange ganger før hun får et tak som ikke gjør innmari vondt. Etter amming er brystknoppen ofte litt flat. Er det noen ulemper ved å klippe det? Det er ikke krise føler jeg, men det hadde jo vært bedre om hun fikk ordentlig tak og jeg slapp sårheten. Anonymkode: d2333...445
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Ingen ulemper, bare fordeler😊 Anonymkode: 1d4de...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Ingen ulemper med å klippe så lenge det gjøres skikkelig! Ikke alle leger er så gode. Meld deg inn i støttegruppen for stramt tungebånd på facebook Anonymkode: 40ea9...bdf 2
Gjest Albbas Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Ulempen er at hvis det klippes skikkelig må såret tøyes flere ganger daglig, og det kan være ganske stressende på en baby... Det var helt grusomt i vårt tilfelle. Hvis dere ikke får et skikkelig klipp men de bare klipper strengen er det ikke nødvendig med tøying, men til gjengjeld kan det fortsatt være så stramt at problemene vedvarer. Et dårlig klipp kan også gi arrvev som gjør det enda strammere, det skjedde med oss. Men alt i alt - ville klippet hvis det allerede nå skaper trøbbel. Lettere å klippe og tøye på en liten baby, enn på et større barn som sover dårlig, sliter med fast føde eller å snakke tydelig pga tungebåndet. Går dere til en lege dere er trygg på gjør det skikkelig er det bare tøying som er ulempen, og det varer jo ikke for alltid.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen ulemper med å klippe så lenge det gjøres skikkelig! Ikke alle leger er så gode. Meld deg inn i støttegruppen for stramt tungebånd på facebook Anonymkode: 40ea9...bdf Dette! Viktig at det gjøres ordentlig! Vi fikk tungebåndet klippet på mini da hun var 5 uker, og gikk fra helvete til himmel på ammingen! Tøyingen var ikke gøy, men det gikk veldig fint! Anonymkode: 99bbd...e51 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Har klippet på begge mine barn. Var helt vesentlig for å få godt sugetak og at barnet i svelget så mye luft. På førstemann kom ikke melken før det var klippet, han fikk ikke tak. Jeg måtte aldri tøye på noe som helst.. bare la barnet ofte til brystet og han måtte bruke tunga mye selv og det var det. STOR forskjell, pluss at man også kan forhindre at barnet får utfordringer med språket dersom det viser seg å være for stramt. Anonymkode: 86c36...1ad
arli88 Skrevet 12. mars 2021 #7 Skrevet 12. mars 2021 Vi klippet også, vil absolutt anbefale det selv om vi måtte tøye/massere tungebåndet i etterkant for at det ikke skulle gro tilbake. Ammingen tok fortsatt en stund å få til, men det hjalp mye!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Albbas skrev (På 6.3.2021 den 20.00): Ulempen er at hvis det klippes skikkelig må såret tøyes flere ganger daglig, og det kan være ganske stressende på en baby... Det var helt grusomt i vårt tilfelle. Hvis dere ikke får et skikkelig klipp men de bare klipper strengen er det ikke nødvendig med tøying, men til gjengjeld kan det fortsatt være så stramt at problemene vedvarer. Et dårlig klipp kan også gi arrvev som gjør det enda strammere, det skjedde med oss. Men alt i alt - ville klippet hvis det allerede nå skaper trøbbel. Lettere å klippe og tøye på en liten baby, enn på et større barn som sover dårlig, sliter med fast føde eller å snakke tydelig pga tungebåndet. Går dere til en lege dere er trygg på gjør det skikkelig er det bare tøying som er ulempen, og det varer jo ikke for alltid. Hvor klippet du første gang, når det ble arrvev og enda strammere? Og hvor gikk dere for reklipp? Kan jeg spørre hvor gammelt barnet var, og om det virker preget av tøyingen nå i etterkant?😊 Står med en 3 mnd gammel baby med ufullstendig klipp og økende symptomer (ammer ikke men store problemer med flaskemating), anbefalt og henvist til reklipp av kiropraktor hos privat ØNH i Oslo men det er så lang ventetid at jeg vurderer å hoppe på et fly til Bergen og klippe hos Nordahl... Anonymkode: 1d4de...b0e
Gjest Albbas Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor klippet du første gang, når det ble arrvev og enda strammere? Og hvor gikk dere for reklipp? Kan jeg spørre hvor gammelt barnet var, og om det virker preget av tøyingen nå i etterkant?😊 Står med en 3 mnd gammel baby med ufullstendig klipp og økende symptomer (ammer ikke men store problemer med flaskemating), anbefalt og henvist til reklipp av kiropraktor hos privat ØNH i Oslo men det er så lang ventetid at jeg vurderer å hoppe på et fly til Bergen og klippe hos Nordahl... Anonymkode: 1d4de...b0e Første gang klippet ved ØNH på SUS. Andre klipp hos Nordahl. Han var 2 uker ved første klipp, 6 uker ved andre. Tøyingen var helt jævlig og vi gikk 4 uker med konstant klump i magen fordi vi gruet oss til neste tøying. I etterkant skulle jeg ønske jeg tok det mer med ro og ikke gruet meg sånn. 😅 Han var ikke preget av det i etterkant. Men det løste ikke ammeproblemene våre. Er likevel glad vi klippet, tror det fortsatt er noe stramt (4 år nå), men bedre enn det var og det er godt å slippe å tenke på at det burde vært klippet. Lillesøster hadde også stramt tb, det ble kun klippet på SUS da hun var 1 dag gammel. Det er fortsatt litt stramt siden det ikke ble fullstendig klipp, men vi hadde ikke særlig ammeproblemer og hun har ikke vist andre symptomer eller plager. Hadde hoppet på fly hvis dere har råd. Er kjedelig å vente, og er greiest å klippe jo mindre de er.
Niny Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Vet ikke hvor gammel jeg var, men tror jeg var ca 4. Husker akkurat scenariet da jeg klippet det. Tungen ser rar ut under, og er fortsatt kortere enn "normalen", men ingen baksider ved å klippe. Hos meg har jeg fått vite at de klippet pga begynnende taleproblemer. Snakker perfekt idag, om det er lov å si selv 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå