AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Jeg fylte akkurat 25 år nå, og med det innså jeg hvor dårlig jeg står til i livet. Har enda ikke fått vitnemål, mangler bare et fag som er matte, men må fortsatt ta opp flere for å heve snittet da jeg tror snittet mitt er på rundt 2,8. Ikke har jeg noe sparepenger, bor fortsatt hjemme med min mor og orker ikke å bli kjent med nye mennesker da jeg er for negativ, sur og «deppa» pga min livssituasjon. men så har jeg en slags intens drivkravt inni meg om jeg bare vil, og om jeg lykkes med en ting blir jeg enda disiplinert til å få til noe annet. Problemet er at jeg har prøvd UTALLIGE ganger å ta opp matte på forhånd og strøket gang på gang, så bare det har fått meg til å gi opp på meg selv og miste håpet på at jeg klarer noe i livet. Jeg har lyst til å begynne å studere bioingeniør, men det kreves hard jobbing og mye matte. Bare jeg tenker på at jeg er ferdigutdannet bioingeniør gir meg sommerfugler i magen, og får meg til å tenke at jeg må gjøre hva enn som kreves for å få det til. samtidig blir jeg også svært motivert når jeg tenker at jeg kan få til hva jeg vil i livet, bo for meg selv, ha et sosialt liv, ha en bra utdanning, føle meg fin og velykket. Slike ting som alle tar for gitt, som betyr MYE for meg. Tror dere alt dette er mulig for meg? Utifra hva jeg har beskrevet om meg selv Anonymkode: 4bb2f...97a
Milky Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Alt er mulig men det krever jæv hard jobbing. Du må ikke bare fullføre matte men ta opp alle andre fag også for å få opp snittet, og det er både dyrt og tar mye tid. eksamen per fag koster over 1000kr, evt undervisning er også dritdyrt. Du sier du ikke har sparepenger, hvordan skal du finansiere dette?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Spicymami skrev (2 minutter siden): Alt er mulig men det krever jæv hard jobbing. Du må ikke bare fullføre matte men ta opp alle andre fag også for å få opp snittet, og det er både dyrt og tar mye tid. eksamen per fag koster over 1000kr, evt undervisning er også dritdyrt. Du sier du ikke har sparepenger, hvordan skal du finansiere dette? Ja det krever utrolig hard jobbing, men jeg vil heller gå gjennom et helvete med hard jobbing enn et helvete der jeg ikke gjør noe med livet og ser ingen mening med å leve. Jeg har først og fremst tenkt å ta matte på voksenopplæring, og deretter ta 23/5 regelen. Så da tar jeg opp ca 4 eksamener, pluss 2 realfag tror jeg? Er ikke helt sikker på hvilket fag osv, men jeg skal undersøke det nærmere. Jeg får sykepenger akkurat nå, så jeg skal prøve å legge av nok penger til å refinansiere alle fagene. Samtidig får jeg feriepenger i juni som jeg også kan legge av. Og så lurte jeg på om man sliter økonomisk, om det er noe nav kan hjelpe med? Anonymkode: 4bb2f...97a 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Det er mange positive ting med situasjonen din du ikke ser. Du er ung. Du er frisk. Og det er nesten ti år til at samfunnet forventer av deg at du burde eie eller etablere deg. Det vil si at du kan sette deg et mål om å ha alle ting på plass innen fem til ti år. Dette er i høyeste grad mulig. Når du sier du har så lavt snitt lurer jeg på hvorfor når matte er det eneste du sliter litt med. Uansett. Hvis bioingeniør er det du vil bli så legg en plan for hvordan og følg den. Men vurder andre nærliggende yrker. Søknadsfristen for høyere utdanning er om fem uker ca. 15. April. Bruk tiden til å se etter andre nærliggende eller interessante bachelorer. Og sett opp minst tre ønsker. Du kan bestemme i august om du takker ja. Hvis du vil bli bioingeniør så kan planen feks være å skaffe seg en jobb og jobbe et år før å få råd til å ta opp fag året etter og deretter ta bachelor. Vikarbyråer hjelper deg å finne jobb. Men hvis du har prøvd utallige ganger og ta opp noe og har en intens drivkraft for å få det til, som du skriver, må du ta et steg tilbake og se på hva det er du gjør for det nytter ikke å fortsette på samme måte når det tydeligvis ikke fungerer. Enten må du forandre fremgangsmåte eller finne ut hva det er med bioingeniør du finner spennende og se etter de tingene i et annet yrke. Lykke til. Og ja, man kan få til ting. Anonymkode: 959ea...312 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 Sorry. Så nå at du ikke er frisk .men du er fremdeles ung. Ok. Ny plan. Du må ha vitnemål. Hvis du er syk kontakt nav og hør om de kan hjelpe deg med dette. De gir i noen tilfeller støtte til utdanning. Ha som mål at om et år så har du mulighet til å søke bachelor. Hold øynene åpne for andre utdannelser som gir ok lønn og stabilitet. Og de fleste ting krever verken talent eller hard jobbing. De som klarer seg best og blir flinkest er de som jobber litt hver dag over tid. Akkurat som med trening. Gjør noe hver dag som gjør deg litt bedre i matte eller lignede. Litt og litt er det som endrer alt. Anonymkode: 959ea...312
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sorry. Så nå at du ikke er frisk .men du er fremdeles ung. Ok. Ny plan. Du må ha vitnemål. Hvis du er syk kontakt nav og hør om de kan hjelpe deg med dette. De gir i noen tilfeller støtte til utdanning. Ha som mål at om et år så har du mulighet til å søke bachelor. Hold øynene åpne for andre utdannelser som gir ok lønn og stabilitet. Og de fleste ting krever verken talent eller hard jobbing. De som klarer seg best og blir flinkest er de som jobber litt hver dag over tid. Akkurat som med trening. Gjør noe hver dag som gjør deg litt bedre i matte eller lignede. Litt og litt er det som endrer alt. Anonymkode: 959ea...312 Ja. Men grunnen til at jeg har strøket så mange ganger før er at jeg har tatt opp matte selv, uten lærere. Ingen å spørre om hjelp. Samtidig tatt opp matte helt uten grunn, meningsløse forsøk, jeg hadde ingen fremtidsplan, bare at jeg skulle få det godkjent var det eneste. Men jeg kan ikke se for meg å jobbe med noe annet, det gjør meg bare umotivert. Jeg må gå for noe jeg virkelig vil, ellers klarer jeg ikke å holde den motivasjonen og selvdisiplinen dersom jeg velger alternativ b. Om dere skjønner.. men jeg skal forhøre meg med nav, og forklare min situasjon, så får jeg se hvor mye hjelp jeg kan få. Anonymkode: 4bb2f...97a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Det sies at det tar 60 dager før man har skapt en ny vane. Klart det blir tungt i starten, men da må du holde ut, bite tennene sammen og minne deg selv på hvorfor du gjør det. Til slutt har du skapt nye vaner og du er ikke lenger "en latsekk". De gangene du har tatt opp matte før, hva var det som gikk feil da? Kan du legge en ny plan, slik at du kan lykkes bedre? Jeg var alltid dårlig i matte og ble stående fast i høyskolestudiene mine pga. det. Jeg var så heldig at jeg greide å få komme inn i klasseromsundervisning på videregående nivå. Klasseromsundervisningen, pluss at jeg løste MANGE oppgaver, gjorde at matten endelig løsnet for meg og jeg endte opp med beste karakter. Da greide jeg å komme meg videre i høyskolefagene som krevde mer avansert matematikk også. Anonymkode: 439ab...779
Milky Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja det krever utrolig hard jobbing, men jeg vil heller gå gjennom et helvete med hard jobbing enn et helvete der jeg ikke gjør noe med livet og ser ingen mening med å leve. Jeg har først og fremst tenkt å ta matte på voksenopplæring, og deretter ta 23/5 regelen. Så da tar jeg opp ca 4 eksamener, pluss 2 realfag tror jeg? Er ikke helt sikker på hvilket fag osv, men jeg skal undersøke det nærmere. Jeg får sykepenger akkurat nå, så jeg skal prøve å legge av nok penger til å refinansiere alle fagene. Samtidig får jeg feriepenger i juni som jeg også kan legge av. Og så lurte jeg på om man sliter økonomisk, om det er noe nav kan hjelpe med? Anonymkode: 4bb2f...97a Tror desverre ikke nav dekker utgifter for manglede fag 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det sies at det tar 60 dager før man har skapt en ny vane. Klart det blir tungt i starten, men da må du holde ut, bite tennene sammen og minne deg selv på hvorfor du gjør det. Til slutt har du skapt nye vaner og du er ikke lenger "en latsekk". De gangene du har tatt opp matte før, hva var det som gikk feil da? Kan du legge en ny plan, slik at du kan lykkes bedre? Jeg var alltid dårlig i matte og ble stående fast i høyskolestudiene mine pga. det. Jeg var så heldig at jeg greide å få komme inn i klasseromsundervisning på videregående nivå. Klasseromsundervisningen, pluss at jeg løste MANGE oppgaver, gjorde at matten endelig løsnet for meg og jeg endte opp med beste karakter. Da greide jeg å komme meg videre i høyskolefagene som krevde mer avansert matematikk også. Anonymkode: 439ab...779 Jeg klarte å løse de fleste oppgaver og forstå de. Men når jeg ikke forsto en annen ting, så sto jeg fast og klarte ikke å komme emg videre i boka. Ting som jeg måtte kunne lære for å forstå resten av boka. Så det ble fort til at jeg følte meg håpløs og ga opp, men forsøkte å komme meg videre i boka, men i hodet mitt ga ingenting mening, så på eksamen slet jeg med å forstå sammenhengen osv. Anonymkode: 4bb2f...97a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Spicymami skrev (3 minutter siden): Tror desverre ikke nav dekker utgifter for manglede fag Det gir vel penger til opphold slik at man klarer seg? De pengene kan jeg bruke for å klare meg Anonymkode: 4bb2f...97a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Du må bruke den tiden du trenger til å lære deg matte. Hvis du stryker gang på gang så har du jo ikke lært deg matte på det nivået som kreves. Matte er ikke som som andre fag, enten så kan du det på det nivået eller ikke. Du er ikke en latsekk på grunn av det du beskriver, du må bare angripe de tingene du skal gjøre på en annen måte og ikke hele tiden "se på klokka". Ting tar tid og krever arbeid og det er viktig at det du skal gjøre blir mer en disiplinert livsstil enn at du skal ha skippertak og komme over kneiker. Det er dette som gjør at personer lykkes, livsstil/rutiner/disiplin. Det er mange som bor hjemme og hvis du og mor trives og du er selvstendig og gjør din del av husholdsarbeidet og er et positivt bidrag så er det ikke noe galt med dette. Hvis mor gjør alt for deg, inklusive matlaging, klesvask, rengjøring osv. så er det der du bør starte. Anonymkode: 4252f...309 1
Milky Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det gir vel penger til opphold slik at man klarer seg? De pengene kan jeg bruke for å klare meg Anonymkode: 4bb2f...97a Nei. Hvis du har penger men bruker de på fag, og da har mindre penger så får du ikke støtte av nav. De ber deg kutte alle unødvendige utgifter og absolutt alle penher skal brukes før du får hjelp. Inkludert sparepenger, bsu osv og du bor hjemme.. hvilket opphold skal de liksom betale? Endret 6. mars 2021 av Spicymami
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja. Men grunnen til at jeg har strøket så mange ganger før er at jeg har tatt opp matte selv, uten lærere. Ingen å spørre om hjelp. Samtidig tatt opp matte helt uten grunn, meningsløse forsøk, jeg hadde ingen fremtidsplan, bare at jeg skulle få det godkjent var det eneste. Men jeg kan ikke se for meg å jobbe med noe annet, det gjør meg bare umotivert. Jeg må gå for noe jeg virkelig vil, ellers klarer jeg ikke å holde den motivasjonen og selvdisiplinen dersom jeg velger alternativ b. Om dere skjønner.. men jeg skal forhøre meg med nav, og forklare min situasjon, så får jeg se hvor mye hjelp jeg kan få. Anonymkode: 4bb2f...97a Dette forstår jeg kjempegodt. Det er mye vanskeligere å lære seg noe selv enn om man kan få hjelp når en står fast. Men jeg synes det virker som om du har selvdisiplin ihvertfall og veldig bra at du vet hva du vil. Og du virker jo ikke som noen som gir opp så lett. Du har et helt klart mål. Skriv det ned og finn veien dit. Bjørknes privatskole er dyrt, men de har veiledertimer som er gratis der de regner ut hva du trenger for å komme inn på ulike studier. Jeg ville startet der og kontaktet dem for å se hva du jobber mot og konkretisere sånn at du ikke kaster vekk tid. Da ser du at du trenger fire i naturfag feks osv. Og jeg ville sagt eller skrevet til veileder i NAV og fortalt om ønsket ditt om å bli frisk og være i jobb og at du har hørt de i noen tilfeller har tiltak for å hjelpe folk ut av sykdom og inn i utdanning og om dette kan gjelde deg. Det er mange som ikke er på riktig hylle enda i livet som tjuefem. Anonymkode: 959ea...312 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette forstår jeg kjempegodt. Det er mye vanskeligere å lære seg noe selv enn om man kan få hjelp når en står fast. Men jeg synes det virker som om du har selvdisiplin ihvertfall og veldig bra at du vet hva du vil. Og du virker jo ikke som noen som gir opp så lett. Du har et helt klart mål. Skriv det ned og finn veien dit. Bjørknes privatskole er dyrt, men de har veiledertimer som er gratis der de regner ut hva du trenger for å komme inn på ulike studier. Jeg ville startet der og kontaktet dem for å se hva du jobber mot og konkretisere sånn at du ikke kaster vekk tid. Da ser du at du trenger fire i naturfag feks osv. Og jeg ville sagt eller skrevet til veileder i NAV og fortalt om ønsket ditt om å bli frisk og være i jobb og at du har hørt de i noen tilfeller har tiltak for å hjelpe folk ut av sykdom og inn i utdanning og om dette kan gjelde deg. Det er mange som ikke er på riktig hylle enda i livet som tjuefem. Anonymkode: 959ea...312 Takk! Jeg tenkte å ta opp matten på voksenopplæring, slik at man ikke får karakter basert på eksamen, men undervisninger. Så det hjelper jo mye. Så da trenger jeg ikke å ta det opp på privatskole. Jeg skal høre med nav. Men tror du de hjelper meg gjennom utdanning, ta opp fag osv? For jeg er psykisk nedbrutt, og klarer meg ikke gjennom ting alene. Jeg trenger hjelp, og hvis jeg ikke får hjelp får jeg jo ikke til noe, og jeg vil ikke havne opp som ufør (ikke at det skjer, men hva om det skjer?) Anonymkode: 4bb2f...97a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 Det høres lurt ut med voksenopplæring. Og dessverre er hva slags hjelp du får av nav litt tilfeldig. Jeg ikke reglene godt nok, men sånne tiltak er gjerne for folk som har vært syke lenge. Men hjelp fra lærer vil du vel få fra voksenopplæringen? Uansett bra du kan bo hjemme nå først. Og du blir ikke ufør, dette kommer til å gå bra. Og det er en ekstremt lang vei til ufør, årevis. Det skal myyyye til, det er ikke bare noe man blir. Du er på vei en helt annen retning. Nå finner du veien dit du skal og så følger du den. Og om du går litt feil så finner du tilbake til veien. Det er det som er så viktig med å vite hva du vil og hvor du skal. Du vet det jo. Og du vil. Du kommer til å komme dit. Hvis du er psykisk nedbrutt kan det være en ide å ta litt tak i det i form av rutiner og ernæring. Om du orker så prøv å finne en treningsform du liker. Det er gjort mange studier på at styrketrening hjelper på psyken. Ikke pga utseendet som endres, men pga hva som skjer i hjernen. Trening letter dessuten på stress og negative følelser. En annen viktig ting er rutiner og ernæring. Spis tran hver dag . Eller fiskeolje. Hvis du har mye stress ta magnesiumstilskudd og B vitaminer. Stresshormonet tapper kroppen for disse. Om du er unormalt sliten ta blodprøver så du ser om du trenger tilskudd av d vitamin eller jern. Stå opp ikke altfor sent og helst samme tidspunkt hver dag. Kjøp en brukt wake up lampe fra Philips på finn hvis du sliter med å stå opp og sover dårlig. Gå en tur hver kveld før du legger deg hvis du sliter med søvn. Hvis du er utrent og begynner å trene, ikke overdrive. Det viktigste er litt og litt. Litt og litt er nå en ny livsfilosofi. Litt og litt endrer alt så lenge man har en plan og et mål. Skriv ned bekymringene dine om du bekymrer deg og del dem opp mellom ting du kan kontrollere og ting du ikke kan kontrollere. Aksepter se tingene du ikke kan endre. Spis helst 500 gram grønnsaker/bær hver dag. Spis en stor frokost. Helst med noen av disse ingrediensene: egg, omelett, havregryn, frø, nøtter, cottage cheese, bær. Drikk mye rent vann. Om du drikker energidrikk er så trapp ned. Det stresser kroppen din. Og dette høres kanskje rart ut, men det er dette som er litt og litt. Som murstein i en vegg. Anonymkode: 959ea...312
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 Det er absolutt mulig! På din alder var jeg en surrete latsabb som bodde i en leilighet eid av familien min. Ti år senere har jeg egen leilighet med lån jeg betjener uten hjelp, gode venner, en bachelorgrad, en jobb jeg trives i og begynner på master til høsten. Jeg har kommet hit ved å jobbe litt med meg selv hver dag, ikke ved å bli noe supermenneske over natta. En halvtime matte hver dag er bedre enn ingen matte😊 Anonymkode: 43d4e...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå