Gå til innhold

Blør veldig lett fra tann og illeluktende puss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden merket jeg at det la seg noe hvitaktig puss som luktet vondt bak bakerste tann oppe, ei visdomstann. Det blør også veldig lett i mellomrommet mellom den tanna og neste, bare jeg trykker på tannkjøttet der, blør det bittelitt mellom tanna og tannkjøttet. Ingen smerter, ingen hull, ingenting annet. Var til tannlegen da det startet, hun gjorde en meget grundig rens, undersøkte osv osv, fant ingenting. Dette har fortsatt nå i 2-3 år. Ingen endring. Var hos tannlegen for noen uker siden, nevnte på det igjen, hun kunne fortsatt ikke se noe, heller ikke på bilder. Eneste som egentlig plager meg, er det illeluktende pusset, så muligens bidrar til dårligere ånde. Noen som kan ha noen slags formening hva dette er og hvorfor?

Anonymkode: f1d0e...01d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis tannkjøttbetennelse. Vær nøye med å gnikke veldig godt med tanntråd og bruk gjerne solobørste for å rengjøre grundig rundt tanna på tannkjøttranden etter du har pusset tennene vanlig. 

Jeg har kronisk gingivitt i hele tannkjøttet og marginal periodontitt rundt et par tenner, og min erfaring er at vanlige tannleger ikke har særlig med kompetanse på dette. Du kan vurdere å bestille time til tannkjøttspesialist.

Anonymkode: 45720...f87

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kjøp antibakterielt munnskyll og bruk dette hver dag. Corsodyl heter det.

Sønnen min hadde blødende tannkjøtt og fikk beskjed om å bruke dette, samt pusse bedre langs tannkjøttranden så ikke bakteriebelegg ble liggende der og forårsake betennelse (som gjorde at det blødde lett).

Det pussbelegget du nevner, vil antageligvis bli borte om du skyller morgen og kveld med dette antibakterielle munnskyllet etter tannpuss.

Sønnen min ble helt bra etter å ha brukt munnskyllemiddelet en stund, og anlagt bedre pusserutiner. Vi kjøpte ikke flere enn den første flasken, så det var nok til å få bukt med problemet her.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Hvorfor har ikke tannen blitt trukket? Min hadde betennelse og ble trukket. 

Anonymkode: 447ee...f06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig. Hvorfor har ikke tannen blitt trukket? Min hadde betennelse og ble trukket. 

Du trekker ikke en tann hvis det er betennelse BAK tannen i tannkjøttet vel? TS skriver "bak" tannen. Ikke i tannen.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Kjøp antibakterielt munnskyll og bruk dette hver dag. Corsodyl heter det.

Sønnen min hadde blødende tannkjøtt og fikk beskjed om å bruke dette, samt pusse bedre langs tannkjøttranden så ikke bakteriebelegg ble liggende der og forårsake betennelse (som gjorde at det blødde lett).

Det pussbelegget du nevner, vil antageligvis bli borte om du skyller morgen og kveld med dette antibakterielle munnskyllet etter tannpuss.

Man skal ikke bruke corsodyl daglig! Det fører til gule tenner. Det skal kun brukes om man får beskjed fra tannlege og gjøre det av spesifikke årsaker som f.eks ved perikoronitt.

I tillegg fører det til at man dreper bakterier som faktisk er bra for oss. 

Om man har gingivitt eller peridontitt fører det til at tannkjøttet trekker seg tilbake og lukker plakket inne, noe som er kjempeuheldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Du trekker ikke en tann hvis det er betennelse BAK tannen i tannkjøttet vel? TS skriver "bak" tannen. Ikke i tannen.

Har ikke så stor munn. Bak tannen blir sammen med tannen :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal ikke bruke corsodyl daglig! Det fører til gule tenner. Det skal kun brukes om man får beskjed fra tannlege og gjøre det av spesifikke årsaker som f.eks ved perikoronitt.

I tillegg fører det til at man dreper bakterier som faktisk er bra for oss. 

Om man har gingivitt eller peridontitt fører det til at tannkjøttet trekker seg tilbake og lukker plakket inne, noe som er kjempeuheldig. 

Det kjenner ikke jeg til. Produktet selges over disk uten resept, og det står utførlig bruksanvisning på apotekets nettside (som jeg linket til). 

Sitat

"Munnhulen skylles med 10 ml Corsodyl morgen og kveld, 1 minutt hver gang. Evt. pensling ved trøske. Ved betennelse i munnslimhinnen i forbindelse ved bruk av proteser skal munnen skylles som ovenfor. Dessuten må protesen renses. Etter å være skylt og børstet, legges protesen i munnskyllevæsken 2 ganger daglig, 15 minutter hver gang. Protesen må være fullstendig dekket av væsken. Ved etablert betennelse i tannkjøttet anbefales ca. 1 måneds behandling."

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed av min tannlege å bruke Corsodyl på grunn av betennelse bak fortennene. Da frarådet hun å bruke den som munnskyll på grunn av at den gjør tennene misfargede. Tar det på en bomullspad i stedet, men usikker på om det fungerer like bra. Ikke forbedring her i hvert fall. 

Anonymkode: 73b96...d25

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Det kjenner ikke jeg til. Produktet selges over disk uten resept, og det står utførlig bruksanvisning på apotekets nettside (som jeg linket til). 

Sitat

"Munnhulen skylles med 10 ml Corsodyl morgen og kveld, 1 minutt hver gang. Evt. pensling ved trøske. Ved betennelse i munnslimhinnen i forbindelse ved bruk av proteser skal munnen skylles som ovenfor. Dessuten må protesen renses. Etter å være skylt og børstet, legges protesen i munnskyllevæsken 2 ganger daglig, 15 minutter hver gang. Protesen må være fullstendig dekket av væsken. Ved etablert betennelse i tannkjøttet anbefales ca. 1 måneds behandling."

Nei det er tydelig at du ikke kjenner til det, men dette er noe de aller fleste tannleger kjenner til, og vi som har måtte brukt det i flere uker pga perikoronitt etter operasjon av visdomstann. Mine tenner ble knallgule. 

I tillegg hadde jeg en elendig tannlege som ikke visste bedre og anbefalte tannkrem med corsodyl som jeg brukte i et helt år til jeg gikk til tannkjøttspesialist som var kjempeoppgitt over at noen anbefaler dette til folk som har peridontitt og gingivitt. Det er fullstendig kunnskapsløst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått beskjed av min tannlege å bruke Corsodyl på grunn av betennelse bak fortennene. Da frarådet hun å bruke den som munnskyll på grunn av at den gjør tennene misfargede. Tar det på en bomullspad i stedet, men usikker på om det fungerer like bra. Ikke forbedring her i hvert fall. 

Anonymkode: 73b96...d25

Gå til tannkjøttspesialist så får du ordentlig hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Sitat

Det fører til misfarging av tennene, så skal bare brukes kortvarig ved betennelse /når det er vanskelig å få pusset godt. Det finnes en annen som heter corsodaily som er noe mildere. Men ellers er det best å bare bruke vanlig skyll med fluor og være flink med tanntråd/mellomromsbørster. Spør gjerne tannlegen din hvis du lurer på noe.

Anonymkode: 85415...0f9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det fører til misfarging av tennene, så skal bare brukes kortvarig ved betennelse /når det er vanskelig å få pusset godt. Det finnes en annen som heter corsodaily som er noe mildere. Men ellers er det best å bare bruke vanlig skyll med fluor og være flink med tanntråd/mellomromsbørster. Spør gjerne tannlegen din hvis du lurer på noe.

Anonymkode: 85415...0f9

Misfarging skjer vel ikke ved kortvarig bruk? Det skjedde ikke med min sønn. Hans tenner er fine og hvite. 

Jeg mente ikke at ts skulle bruke dette permanent! 

Endret av Million
Skrevet

Tennene blir vel ikke kronisk misfargede?

AnonymBruker
Skrevet
Tuttifrutt skrev (40 minutter siden):

Tennene blir vel ikke kronisk misfargede?

For min del måtte jeg til tannlegen og få pusset vekk misfargingen, så man får det ikke bort på egenhånd. I tillegg er ikke corsodyl noen hjelp ved tannkjøttbetennelse som forklart over og gjør ting bare verre faktisk. Man må få renset ordentlig opp i lommene rundt tanna av spesialist om man har fått lommer slik at det gror igjen på innsiden. Om man bruker corsodyl vil plakket altså bare bli innestengt. 

• 9 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 14.08):

Sannsynligvis tannkjøttbetennelse. Vær nøye med å gnikke veldig godt med tanntråd og bruk gjerne solobørste for å rengjøre grundig rundt tanna på tannkjøttranden etter du har pusset tennene vanlig. 

Jeg har kronisk gingivitt i hele tannkjøttet og marginal periodontitt rundt et par tenner, og min erfaring er at vanlige tannleger ikke har særlig med kompetanse på dette. Du kan vurdere å bestille time til tannkjøttspesialist.

Hvordan vet man om tannlegen er flink eller ikke flink med å behandle periodontitt? 

Anonymkode: fa904...b0e

Skrevet
Million skrev (På 6.3.2021 den 14.17):

Sitat

Man skal ikke bruke antibakteriell munnskyll hvis legen ikke har sagt det 

Anonymkode: fa904...b0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 14.12):

Det kan være farlig hvis det er betennelse involvert, kan bli blodforgiftning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...