Gå til innhold

4 åring og toalett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Har et barn på 4,5 år som absolutt nekter å gjøre nr 2 på do. Har prøvd absolutt alt, potte, bøker, sanger, toalett utstyr, iPad altså you name it. Men ingenting fungerer. Ellers uten bleie, kun for nr 2. 

Kjenner jeg er litt desperat her, for barnet klarer bare ikke sitte å gjøre nr to og blir helt på gråten av å bare prøve. 

noen råd/tips?

Anonymkode: a7039...a5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Èr det noe barnet er redd for? Plasket av bæsjen i vannet? Det fikser du ved å hive en neve krøllet dopapir nedi først.

Sier barnet noe eller bare gråter hun/han uten forklaring? 

Barn med bleie er ofte vant til å stå når de presser. Det er derfor veldig uvant for dem å faktisk sitte og skulle presse ut avføringen sittende.

Anonymkode: fea5b...36e

• Liker 1
Skrevet

hadde det samme med frøkna mi. ren fra før hun var tre år, uten bleie på natt på 3,5 men bæsjet i bleie til hun var nærmere 5 år.. det går over ❤️

belønningssystem ble greia her, og samarbeid med barnehagen. de hjalp til de også. :)

AnonymBruker
Skrevet

Her øvde vi med at han hadde bleie på seg da han satt på potta. Det fungerte greit helt til en dag jeg foreslo å ta den av. Det var greit 😊 så fant han ut at det ikke var så ille likevel. 
Argumenterte med at da slapp vi å vaske rumpa så mye og så fikk han kaste bæsjen i do, for bæsjen hørte til der og ikke i bleien 😂 

Anonymkode: d5414...a3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Èr det noe barnet er redd for? Plasket av bæsjen i vannet? Det fikser du ved å hive en neve krøllet dopapir nedi først.

Sier barnet noe eller bare gråter hun/han uten forklaring? 

Barn med bleie er ofte vant til å stå når de presser. Det er derfor veldig uvant for dem å faktisk sitte og skulle presse ut avføringen sittende.

Anonymkode: fea5b...36e

Nei ikke som jeg vet. Prøver å spør på alle mulige måter. Vi har tatt i MASSE do papir, håpte først det «bare» var det. men dessverre så hjalp ikke det heller. 

Nei barnet forteller ikke hvorfor det gråter eller heller ei klare å forklare hvorfor det ikke klarer å bæsje på do. Har spurt på mange ulike måter, men finner ikke ut av dette. 

Grunnen til jeg er desperat er fordi det nå blir påpekt av større barn i bhg, og som gjør barnet mitt lei seg.

AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (4 timer siden):

hadde det samme med frøkna mi. ren fra før hun var tre år, uten bleie på natt på 3,5 men bæsjet i bleie til hun var nærmere 5 år.. det går over ❤️

belønningssystem ble greia her, og samarbeid med barnehagen. de hjalp til de også. :)

Åh, da er det enda god tid forhåpentligvis. 
hva tyde belønningssystem hadde dere? Og hva gjorde bhg for å samkjøre? Beklager masse svar men trenger å vite mest mulig slik jeg kan prøve ut ulike måter 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her øvde vi med at han hadde bleie på seg da han satt på potta. Det fungerte greit helt til en dag jeg foreslo å ta den av. Det var greit 😊 så fant han ut at det ikke var så ille likevel. 
Argumenterte med at da slapp vi å vaske rumpa så mye og så fikk han kaste bæsjen i do, for bæsjen hørte til der og ikke i bleien 😂 

Anonymkode: d5414...a3c

Så utrolig lurt! Tusen takk for god tips!! Dette skal prøves i morgen 🤩

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 19.19):

Åh, da er det enda god tid forhåpentligvis. 
hva tyde belønningssystem hadde dere? Og hva gjorde bhg for å samkjøre? Beklager masse svar men trenger å vite mest mulig slik jeg kan prøve ut ulike måter 🙈

Jeg var rimelig desperat på slutten, tror hun fikk hva som helst jeg. her handlet det igrunn om å bare gjøre det EN gang så gikk resten av seg selv. plutselig bæsjet hun fire ganger om dagen.. barnehagen sa faktisk bare nei til å ta på bleie for å bæsje. vi skjønte at dette var blitt en hangup og ikke noe mer på slutten. så de tok bort bleiene. samme gjorde jeg hjemme. hun måtte rett og slett gi seg. høres ikke pedagogisk ut, men funka. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er vanlig. Det kommer når det kommer. IKKE press det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...