Gjest Mr Bergen Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 (endret) For noen år siden flyttet jeg inn i blokk. Jeg har vært heldig med nesten alle naboene, som er godt voksne og rolige. Men, den ene naboen har en lei uvane med å slamre sin ytterdør igjen, merker godt når han kommer og går. Og betongkonstruksjon gjør at det forplanter seg oppover etasjene. Mannen er ellers engasjert i nabolaget både på godt og vondt. På godt som at han klipper gress og holder bedet fint på dugnad. På vondt som at han slenger dritt om folk som lar hunden gjøre fra seg utenfor hans kjøkkenvindu der det er gress og ellers småhistorier om andre (sladder) Jeg vil ikke bli uvenner med ham og har ikke baller til å ta det opp direkte. Hengte derfor et anonymt ark opp på felles utgangsdør skrevet med vennlige ord hvor jeg ba om at den det gjaldt kunne lukke døren på normalt vis som vi andre gjør. Allerede samme dagen hadde denne naboen svart at han var vant til enebolig og derfor ikke tenkte at han sjenerte noen men at han skulle ta hensyn. Og det ble bedre, en periode. Så, et års tid senere møter jeg han mens han roter i bedet. Forteller om den mystiske lappen og at han hadde lurt på hvem avsenderen var. Han mente det var sønnen til en døende nabo som hadde hengt den opp. Denne døende naboen var nemlig på det siste da lappen kom (langt liv med Prince Mild som trofast følgesvenn måtte jo ende fatalt på et tidspunkt) Samtalen ble avsluttet uten at jeg sa så mye. Men nå er den innrøykte kremert og borte. Og slamringen med døren i gang igjen. Hva skal jeg gjøre? Til orientering: 1. Jeg vil ikke ta det direkte opp med vedkommende 2. Jeg vil ikke flytte til et avsidesliggende hus eller hytte for å bli kvitt problemet Takknemlig for innspill🙂 Endret 6. mars 2021 av Mr Bergen Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Kinkig sak! Hvis dette plager deg så mye som du beskriver her, så hadde jeg tatt kontakt med styret, gjerne anonymt , og forklart saken skriftlig eller du kan skrive en lapp og putte i postkassen til den slamrende naboen din. Du må nok sikkert gro noen baller skal du få han til å slutte å slamre. Anonymkode: e3be6...a03 4
Dhllgfehl Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Du får lage litt mer spenning i blokken og henge opp nok en anonym lapp! Du kan rett og slett skape en tradisjon. Husk å oppdatere oss, formidlingsevnen din er god 10
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Men hvor ofte går han gjennom denne ytterdøren da, siden du finner det så plagsomt at du ser deg nødt til å henge opp lapp? Jeg bor selv i blokk og har naboer til høyre og venstre og under og over meg. Jeg er vant til slamring med dører, sexlyder, høylytt festing, ulyder fra heisen som går opp og ned i bygget, osv, og alle disse lydene jeg bare har godtatt må være der hvis jeg skal bo slik jeg bor. Har det blitt for plagsomt (feks festing til langt på natt når jeg skal opp tidlig neste dag) så har det hendt at jeg har stått opp, kledd på meg og banket på døra og spurt med en vennlig tone og et smil om de plis kan skru ned musikken litt, noe de også med glede gjør. For jeg tror de færreste HAR LYST til å være den personen som gjør at naboer mistrives, de er bare ikke klar overvat det er plagsomt. Slamring med dører er jeg veldig vant til og har sluttet å reagere på, så jeg forstår liksom ikke helt hvordan det kan være plagsomt. Med mindre han slamrer så hardt at bilder faller ned fra veggen din liksom....... Anonymkode: f1110...8c1 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvor ofte går han gjennom denne ytterdøren da, siden du finner det så plagsomt at du ser deg nødt til å henge opp lapp? Jeg bor selv i blokk og har naboer til høyre og venstre og under og over meg. Jeg er vant til slamring med dører, sexlyder, høylytt festing, ulyder fra heisen som går opp og ned i bygget, osv, og alle disse lydene jeg bare har godtatt må være der hvis jeg skal bo slik jeg bor. Har det blitt for plagsomt (feks festing til langt på natt når jeg skal opp tidlig neste dag) så har det hendt at jeg har stått opp, kledd på meg og banket på døra og spurt med en vennlig tone og et smil om de plis kan skru ned musikken litt, noe de også med glede gjør. For jeg tror de færreste HAR LYST til å være den personen som gjør at naboer mistrives, de er bare ikke klar overvat det er plagsomt. Slamring med dører er jeg veldig vant til og har sluttet å reagere på, så jeg forstår liksom ikke helt hvordan det kan være plagsomt. Med mindre han slamrer så hardt at bilder faller ned fra veggen din liksom....... Anonymkode: f1110...8c1 Enig med dette. Anonymkode: 49100...9f5 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Ny lapp "JEG SETTER FORTSATT PRIS PÅ AT DØREN LUKKES ORDENTLIG" du avslører ikke at det var deg. Anonymkode: f4a09...c15 10
Gjest Mr Bergen Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Dhllgfehl skrev (3 timer siden): Du får lage litt mer spenning i blokken og henge opp nok en anonym lapp! Du kan rett og slett skape en tradisjon. Husk å oppdatere oss, formidlingsevnen din er god Haha, takk skal du ha for skryt, godt den snodige beretning gav underholdning Jeg vurderte ny lapp, men samtidig er det jo nå færre naboer han kan vurdere som potensielle lappeforfattere. Og jeg kjenner at jeg orker ikke komme i dårlig lys hos denne småbrautende alfahannen. Magefølelsen sier meg klart og tydelig at vedkommende skal strykes med hårene, og kun den veien Ts, altså meg, er usedvanlig konfliktsky🙄
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Skriv med hilsen fra han som er død. Anonymkode: e9243...830 19
Gjest Mr Bergen Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvor ofte går han gjennom denne ytterdøren da, siden du finner det så plagsomt at du ser deg nødt til å henge opp lapp? Jeg bor selv i blokk og har naboer til høyre og venstre og under og over meg. Jeg er vant til slamring med dører, sexlyder, høylytt festing, ulyder fra heisen som går opp og ned i bygget, osv, og alle disse lydene jeg bare har godtatt må være der hvis jeg skal bo slik jeg bor. Har det blitt for plagsomt (feks festing til langt på natt når jeg skal opp tidlig neste dag) så har det hendt at jeg har stått opp, kledd på meg og banket på døra og spurt med en vennlig tone og et smil om de plis kan skru ned musikken litt, noe de også med glede gjør. For jeg tror de færreste HAR LYST til å være den personen som gjør at naboer mistrives, de er bare ikke klar overvat det er plagsomt. Slamring med dører er jeg veldig vant til og har sluttet å reagere på, så jeg forstår liksom ikke helt hvordan det kan være plagsomt. Med mindre han slamrer så hardt at bilder faller ned fra veggen din liksom....... Anonymkode: f1110...8c1 Ts her. Jeg ser hva du mener. Egentlig har jeg vært sjeldent heldig med mine blokknaboer som bortsett fra dette intet støy produserer. De putler på med sitt i det stille, som meg, tydeligvis. Men når denne uforbederlige naboen dundrer den solide leilighetsdøren igjen er det som hjertet hopper over et slag, muligens to. Og jeg aner ikke min arme råd, akkurat som reveenka i eventyret, husker dere henne med hushjelp og friere som ville be henne ut å gå så skal hun få noen gode råd😏
Gjest Mr Bergen Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skriv med hilsen fra han som er død. Anonymkode: e9243...830 Haha, hun som er død får ikke sjelefred før slamringen opphører, kløktig 👍 Endret 6. mars 2021 av Mr Bergen Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Som anonym..8c1 så lurer også jeg på hvor mye slamring som foregår. Går han ut og inn hele dagen? Hvis døren slamrer 2-4 ganger daglig må det vel være til å leve med, så sant det ikke er midt på natten? Du har nok bare 3-4 valg: 1. Leve med det 2. Ta det opp med ham direkte 3. Skrive ny lapp 4. Ta det opp med styret Han vet jo tydeligvis om at han lukker døren hardt siden han klarte å slutte for en periode, men ser absolutt dilemmaet ved å «legge seg ut» med rare naboer. Hvis han i tillegg er bergenser (ref brukernavnet ditt), ville jeg i alle fall lagt lavt i terrenget 😄 Selv har jeg noen naboer som sentrifugerer ca kl 4 om natten og det blir nok lapp fordi jeg ikke aner hvem det er. Anonymkode: 4731c...792 2
Gjest Mr Bergen Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som anonym..8c1 så lurer også jeg på hvor mye slamring som foregår. Går han ut og inn hele dagen? Hvis døren slamrer 2-4 ganger daglig må det vel være til å leve med, så sant det ikke er midt på natten? Du har nok bare 3-4 valg: 1. Leve med det 2. Ta det opp med ham direkte 3. Skrive ny lapp 4. Ta det opp med styret Han vet jo tydeligvis om at han lukker døren hardt siden han klarte å slutte for en periode, men ser absolutt dilemmaet ved å «legge seg ut» med rare naboer. Hvis han i tillegg er bergenser (ref brukernavnet ditt), ville jeg i alle fall lagt lavt i terrenget 😄 Selv har jeg noen naboer som sentrifugerer ca kl 4 om natten og det blir nok lapp fordi jeg ikke aner hvem det er. Anonymkode: 4731c...792 Hehe, han er bergenser og ikke skåret for tungebåndet som gamle folk ville sagt, dvs prototypen på en bergensk spradebasse. Derfor ligger jeg lavt i terrenget. Og jeg innser nå med ditt og andres svar at dette må jeg bare akseptere. Dørproblematikken er aldri på nattestid. Å ta det opp med styret tror jeg er en oppskrift på å komme på kant med han, fordi han holder seg inne med dem og skryter veeeeldig av sin innsats for fellesskapet og de kvitterer kvitrende med: Ja, hva skulle vi gjort uten ildsjeler som deg, de unge nå til dags..... Overhørte en samtale mellom han og styreleder på parkeringsplassen
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 Det må da være andre naboer som også finner dette plagsomt? Ved å fokusere på at det er flere som opplever dette som forstyrrende vil han miste grunn til å forsøke å finne ut hvem det kan være. Flere mot en.. Jeg ville skrevet noe ala dette: Hei du som slamrer med døren! Vi er flere naboer rundt her som gjerne skulle sluppet å få hjertet til å hoppe av skrekk og kaffen i vrangstrupen hver gang døren din smeller. Vi ville satt enormt stor pris på at denne slamringen opphører slik at flere holder seg friske og sunne i disse tider og årene som kommer! Anonymkode: 1843e...27a 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 Hilsen Elling ♥️🤭 Anonymkode: b1b7c...908 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #15 Skrevet 7. mars 2021 Heng opp en ny lapp, sammen med noe han kan bruke som demper smellene😄 Anonymkode: 5e0ec...677 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #16 Skrevet 7. mars 2021 Litt vel sleipt, men det har vel kommet ny beboer i leiligheten til den døde? Skriv en ny lapp hvor du forteller at du er nyinnflyttet, og setter pris på om folket kan lukke dørene noe mer forsiktig. Hvis det stadig er sønnen til den døde som bor der (?), henger du jo bare opp lapp som sier at det fortsatt settes pris på at dørene lukkes på en ordentlig måte. Han tok det jo tilsynelatende aldri opp med den nå døde, eller sønnen, men det ga likevel effekt, så hvorfor ikke? Anonymkode: 0b1c2...b21 3
Gjest Mr Bergen Skrevet 7. mars 2021 #17 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt vel sleipt, men det har vel kommet ny beboer i leiligheten til den døde? Skriv en ny lapp hvor du forteller at du er nyinnflyttet, og setter pris på om folket kan lukke dørene noe mer forsiktig. Hvis det stadig er sønnen til den døde som bor der (?), henger du jo bare opp lapp som sier at det fortsatt settes pris på at dørene lukkes på en ordentlig måte. Han tok det jo tilsynelatende aldri opp med den nå døde, eller sønnen, men det ga likevel effekt, så hvorfor ikke? Anonymkode: 0b1c2...b21 Ikke dumt forslag og overhodet ikke sleipt, hva gjør man ikke for husfreden. Det var jo ganske pussig at den bråkete naboen skjerpet seg all den tid han hadde sympati med den døende storrøyker, men når dødsleiet var overstått og likbilen kjørte vekk, ja da var det atter på tide å lage litt ekko i betongkonstruksjonen.......
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor dette er så plagsomt. Jeg bor et sted der det er smekklås. Dvs at jeg hører alle som går inn og ut om dagen. Jeg hadde jo satt pris å bo et sted der det er bedre isolert, men sånn er det nå ikke. Av alle ting er det nok dette som plager meg minst av å bo her. Høy bass, der man kjenner det helt i brystet, som vedvarer hele dagen er langt verre. Anonymkode: 2b1f4...425 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor dette er så plagsomt. Jeg skjønner det veldig godt! Er nok mye forskjeller fra bygg til bygg, men her jeg bor er det sånn at hvis naboen slamrer med døren så gir det en voldsom lyd jeg skvetter av. Nervene mine er ikke gode og tåler det veldig dårlig, men jevne lyder som bass, murring fra prating og toaletter som blir trukket ned får ikke samme effekten. Dører, og om det plutselig blir skrudd på sirene fra uttrykningskjøretøy på veien utenfor bygget er som regel det eneste som kan gi en sånn effekt for min del. Anonymkode: 0b1c2...b21 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 Mr Bergen skrev (32 minutter siden): Ikke dumt forslag og overhodet ikke sleipt, hva gjør man ikke for husfreden. Det var jo ganske pussig at den bråkete naboen skjerpet seg all den tid han hadde sympati med den døende storrøyker, men når dødsleiet var overstått og likbilen kjørte vekk, ja da var det atter på tide å lage litt ekko i betongkonstruksjonen....... Det er det jo når du gir støyten til en nyinnflyttet sjel når du selv ikke takler det. Anonymkode: 2b1f4...425 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå