Gå til innhold

Uføre bør melde seg til arbeid i gode perioder.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nå over 360 000 uføre i landet. Det er en stadig økende andel som forsvinner helt fra arbeidslivet og aldri kommer i gang med noe som helst. Likevel orker mange av disse individene både å utføre sine hobbyer, samt reise frem og tilbake til rekreasjon. I stedet for all denne tiden til hobbyer, kunne jeg tenkt meg en ordning der uføre ringte og meldte seg til tjeneste i de bedre periodene.

Greit nok at de ikke kan bli fast ansatte grunnet uforsigbarhet, men hvis de selv meldte seg til tjeneste når de følte seg bedre, kunne de assistert de ansatte på arbeidsplassen den og den dagen. Dette krever ikke mye arbeid fra de ansattes side, litt lett omorganisering på starten av dagen og de får da assistanse til ulike tider.

For å få til dette, må man ha en kartleggingsprosess rettet mot kvalifikasjoner og interesser i selve uføretrygdprosessen. Man signerer f.eks engasjementskontrakter der man melder inn sin restarbeidsevne og stiller på ubestemt tid. For bedriftene, som ofte er nedlesset i arbeid, er dette en win-win-situasjon. Når de ikke har en ufør på arbeidsplassen, så går arbeidet som normalt. Når en ufør så melder seg, så får man assistanse den og den dagen og de ansatte kan prioritere oppgaver som kanskje har blitt forsømt tidligere.

Det er null fokus på hva man kan få til, og fullt fokus på sykdom og tristesse. Slikt blir man ihvertfall ikke bedre av. Har man sosial angst, så melder man seg til bokføring eller annet arbeid der man ikke omgås så mange mennesker. Har man redusert funksjonalitet, kan man f.eks stille som resepsjonist eller hos sentralbordet til ulike bedrifter.

Det ligger potensiale her, men uføre er veldig sjelden interesserte i nye ideer, det er ihvertfall min erfaring her inne på dette forumet. Fokuset er aldri på hva man selv kan gjøre, men hva de skal ha. Det er en usunn og bortskjemt holdning etter min mening. Og friskere blir man ikke av det.

Anonymkode: a3ad2...c9a

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal uføre melde seg til arbeid i gode perioder når det knapt er arbeid å få`?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tråden er død med det samme. Ingen uføre vet når de har "gode perioder".

Anonymkode: c9bcc...315

Det er derfor det bør opprettes en ordning hvor man jobber når man kjenner at man har disse periodene. Typ frilans, bare organisert. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tallet av uføre kommer bare til å øke, det er ikke plass til dem som må jobbe redusert pga av sykdommen/diagnose 

Anonymkode: dd85a...235

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Rart hvor mange uføre som driver oppussingskontoer, interiørkontoer, ryddekontoer og diverse på Instagram. De går på fjellet, inreder huset og sorterer og bretter. De fleste får gjort masse i hjemmet som mennesker i arbeid aldri har energi eller tid til. 

Anonymkode: f57a4...069

• Liker 12
Skrevet

Er så lei av de som ser ned på de uføre altså...

Ingen vet hvordan dag blir før den starter. 

Den kan starte bra men ila dagen kam man ha smerter osv.  Så det er ikke så enkelt...

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette er en god ide. Det burde vært krav om at en var tilknyttet arbeidslivet slik at en kunne stå i jobb i gode perioder. En slik ordning kan bidra til at flere føler tilhørlighet og mulig klarer å stå fast i feks 20% stilling.

Anonymkode: d11a7...068

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonymous 91 skrev (1 minutt siden):

Er så lei av de som ser ned på de uføre altså...

Ingen vet hvordan dag blir før den starter. 

Den kan starte bra men ila dagen kam man ha smerter osv.  Så det er ikke så enkelt...

Mange sykemeldte har avtale med jobben sin om at de kan komme på jobb når de har gode dager. Eventuelt gjøre kontorarbeid hjemme. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Rart hvor mange uføre som driver oppussingskontoer, interiørkontoer, ryddekontoer og diverse på Instagram. De går på fjellet, inreder huset og sorterer og bretter. De fleste får gjort masse i hjemmet som mennesker i arbeid aldri har energi eller tid til. 

Her trekker du fram noe viktig - dette med energi til å utføre arbeid. Jeg ser at manglende energi er et argument som går igjen i diskusjoner her ang ufør. Mange som står i full jobb opplever ofte at energien ikke strekker til å få gjort feks husarbeid - det hoper seg og blir skippertak hver helg. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det er ulovlig for en ufør å innrede et hus, sorter og brette? :fnise:

Uføre skal altså kun ligge på sofaen 24/7, hvis dem ikke gjør det så må dem i jobb? 

Anonymkode: 0ba1a...9b1

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange sykemeldte har avtale med jobben sin om at de kan komme på jobb når de har gode dager. Eventuelt gjøre kontorarbeid hjemme. 

En slik avtale er når de er sykmeldt fra sin stilling, er de blitt ufør så hører de ikke til noen arbeidsplass lenger.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Uføre skal altså kun ligge på sofaen 24/7, hvis dem ikke gjør det så må dem i jobb? 

Det er ikke ulovlig nei, men påfallende at de har energi til å gjennomføre alt dette men ikke har energi til å gå på jobb.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg melder meg! Jeg har hatt et par gode dager, og jeg håper jeg har et par til.

Det kan helt klart endre seg, men det vet jeg jo ikke før det skjer.

Så jeg melder meg! Hvor skal jeg gjøre det? Jeg har en helse som sier at jeg kan arbeide litt nå i helgen i hvert fall, sett meg i arbeid!

Anonymkode: 012a8...6e3

• Liker 17
Skrevet

Det er faktisk fullt mulig å gjennomføre, spesielt etter reformen. Det som stopper det er arbeidsplasser som ikke gidder eller har mulighet til å ansette mennesker på timebasis. Det er mye papirer og regler når en arbeidsgiver skal ansette, og vinninga går opp i spinninga når arbeidsgiveravgift, forsikringer, pålagt pensjonsordning og så videre skal ordnes.

Håper det blir mulig for uføre å få brukt restkapasitet, men med dagens regelverk for arbeidsgivere blir det vanskelig.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke ulovlig nei, men påfallende at de har energi til å gjennomføre alt dette men ikke har energi til å gå på jobb.

Altså, skjerp deg. Uføre må få lov til å leve i perioder dem klarer det. At dem er oppe av sofaen noen timer for dag betyr ikke at dem har energi nok til å være i jobb. Husarbeid og livsaktiviteter er noe som alle må utføre. Å utføre husarbeid gir ingen arbeidsevne eller inntektsevne. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om at de har over gjennomsnittlig energi til å styre hjemme. Det finnes garantert mange arbeidsplasser som har det rotete, for de aldri har tid til å rydde. Vi har selv hatt sykemeldte som har sortert og ryddet på sykehjemmet hvor jeg jobber.

• Liker 4
Gjest Jon Are
Skrevet

Ikke et problem økonomisk i det hele tatt sett i forhold til.innvandring.. 22 millioner pr.  Flyktning . Må få en stopp på dette. Er ikke imot å hjelpe, men mer konstruktive løsninger i nærområdet. 

Uføre er ofte svært dårlige i Norge . Blir maks en dag her og der for de aller fleste. Bare tull å rett forkurs mot de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg er dataingeniør av yrke, med videreutdanning innen ledelse. 

Så hvis du skal utnytte arbeidsevnen jeg har akkurat nå, så vet du litt om hva jeg kan.

I går gjorde formen det totalt umulig å få jobben, men etter en god natts søvn, så er jeg klar for å jobbe i dag.

Forrige tirsdag var også en dag som tilfeldigvis var grei å jobbe på.

Sett meg i arbeid, vær så snill. Jeg hadde ELSKET å få jobbe med det jeg kan (for faget mitt kan jeg, ut og inn), når jeg har helse til det. Anslagsvis ville det totalt blitt en 7-8% stilling kanskje, noen ganger en time av gangen, noen ganger tre, og andre ganger noen minutter. Og du vil aldri vite om jeg har helse til å møte opp/gjøre jobben tidligere enn kanskje et par timer før avtalen.

Men igjen, vær så snill, fiks dette, så jeg kan få jobbet!

Anonymkode: 012a8...6e3

• Liker 28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...