Gå til innhold

Hvor lenge er barna dine i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange timer er barna deres i barnehagen hver dag?

Jeg går rundt med dårlig samvittighet for datteren min på ett år som akkurat har begynt i barnehagen. Vanligvis er hun der fra åtte til tre, og i dag skal hun være til halv fem. Jeg tenker på henne hele dagen - tenk om hun blir helt utslitt, om hun savner mamma og pappa, burde jeg være hjemme med henne osv.

Noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som forelder har man stort sett dårlig samvittighet for det meste. Mine unger var i barnehagen fra 8 til 14 hver dag,jeg har en slik jobb at det gikk ann. Tror ikke ungene har det fælt i barnehagen men det er jo trist å ha de så lenge der,føler jo at de i barnehagen opplever mer med barna enn vi gjør. Men dagens samfunn er jo slik at hvis man skal ha hus/ leilighet og alle tingene så må gjerne begge foreldrene jobbe.

Du får kose deg med datteren din når hun kommer hjem, så går det jo ann å hente henne litt tidligere de dagene du kan. :)

:klem:

Skrevet

Minste lillegutt er i bhg fra ca. 8.00-8.30 til 15.30-16.00.

Altfor lenge, men dagens samfunn krever dessverre det... :(

Som andre sier - nyt resten av dagen og ikke stress om morningen!!! :)

(...ja, jeg vet - lettere sagt enn gjort... ;):ler: )

Gjest skindeep
Skrevet

Min jente på 1 år er i barnehagen fra 8 - 14 ,

men idag skal jeg hente henne 14 30.

Synest ikke det gjør noe at du har barnet ditt der til halv fem en dag, det går helt sikkert bra!

Du kan jo evt. hente h*n tidligere en annen dag! Så får dere kose dere sammen mere den dagen!

Skrevet

I morgen skal hun til helsestasjonen, så da blir vi hjemme resten av dagen, jeg trøster meg med det. Men det er så fælt likevel...

Skrevet

Får pappaen like dårlig samvittighet, da? Typisk kvinnegreie det der med å løpe rundt med dårlig samvittighet................

Synes du skal tenke på at slike små barn sover en god stund på dagen, slik at dagen blir i realiteten ikke så lang som du tenker deg.

Datteren vår startet i barnehage da hun var 14 mnd og har siden da vært der daglig fra litt før 8 til kl 16. Siden vi begge foreldre har litt reisevei til jobben, så klarer vi ikke noe mindre. Datteren vår er nå 2 år og de gangene jeg skal være god mor og hente henne tidlig (rundt 15), så vil hun ikke hjem!

Har innfunnet meg med at slik er det og får sjelden dårlig samvittighet for at hun må være i barnehagen. Det er der hun har vennene sine og jeg vet at hun har det veldig bra der. Jeg blir ikke en bedre mor av å gå rundt med konstante bekymringer og dårlig samvittighet, får heller gjøre det beste ut av situasjonen!

Vet at mange mener begrepet kvalitetstid er noe tull, men jeg mener virkelig at det har noe for seg. Når Vesla og jeg er hjemme sammen om ettermiddagen, så skjer det meste på hennes premisser frem til leggetid. Vet at erfaring at jeg ikke er like festlig å gå hjemme sammen med en hel dag når frustrasjonen topper seg over at jeg ikke får gjort absolutt noe verdens ting!

Skrevet

Vesla mi på et år er hos dagmamma, fikk ikke barnehageplass.

Hun er fra ca 07:45 - 15:15, vanligvis 3 dager i uka.

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg ser at hun stortrives, og kaster seg i armene på dagmamman når vi leverer henne. Hun har godt av å leke med jevnaldrene, og vi merker på utviklingen hennes at hun tar etter de to andre barna som er noen måneder eldre og kan litt mer.

En dag eller to i måneden er hun der selv om jeg har fri eller jobber kveldsvakt. Da får jeg tid til å trene, og vaske huset i fred og ro før jeg gjerne henter henne litt tidlig.

Men jeg er glad jeg jobber skift, så hun ikke må være borte så lenge hver dag.

Skrevet

Vet du hva, Snuppa, nå fikk jeg det litt bedre med meg selv! Tusen takk!

Jeg føler også at vi har det kjempefint sammen på ettermiddagen, mye bedre enn den siste tiden jeg gikk hjemme hele dagen. Nå skal jeg prøve å ikke ha dårlig samvittighet mer, og heller utnytte godt timene vi har sammen.

Skrevet

Åh, jeg vet hvordan du har det... :klem:

Gutten min er 14 mnd og er i barnehagen ganske mye. To ganger i uka leverer jeg han rundt åtte og henter han i tre-fire.tida. En dag i uka leverer jeg han kl syv og henter han halv fem (huff, huff) og to dager leverer jeg syv og henter i to-tre-tida. Det er altfor mye syntes jeg... men dessverre bare sånn det må bli når man er i full jobb... Heldigvis ser jeg at han trives. Det er godt. Liker dessuten at han er skikkelig møkkete når jeg henter ham - da vet jeg at han virkelig har kost seg... ;)

Heldigvis har jeg en jobb hvor jeg har fri hver helg og i alle skoleferier. Prøver å trøste meg med deg.... Men jeg syntes ikke man skal gå rundt med dårlig samvittighet for å ha barna i barnehagen lenge... Det må bare være sånn....

:)

Gjest LoisLane
Skrevet

Treåringen min leveres rundt åtte og hentes ca fire. Jeg har ikke dårlig samvittighet en gang - burde jeg?

Skrevet

mine to minste er i barnehagen fra ca 8 til 16 hver dag... jeg har ikke dårlig sammvittighet, ser hvor godt de trives og hvordan de koser seg på en annen måte når de er hjemme ( de er 5 og 3 år) vi koser oss mer den tia vi har sammen nå...

Skrevet

Jeg syntes det var enklere da mine var så små som din. Da sover de jo i barnehagen, så våkentiden blir ikke så lang.

Nå prøver jeg å unngå at hun blir hentet som sistemann. Større ambisjoner har jeg ikke, siden jeg er alene med henne og broren.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg var så heldig som noen av dere som har svart her...

Inntil mai i år var min sønn i barnehagen fra 7-16.45 hver dag utenom onsdag, da han ble hentet ca kl 16. Så fikk jeg meg bil, og nå er han der 'bare' fra 7.15-16.30 (noen ganger 16.45), men blir fortsatt hentet tidligere på onsdager. Lange dager, ja, men jeg har virkelig ikke noe valg, priser meg bare lykkelig for at han har barnehageplass (har bare hatt det siden nyttår).

Det er virkelig ikke noe jeg kan gjøre for å endre denne situasjonen, utenom å finne meg en jobb i nærheten av der jeg bor. Jeg er konstant på utkikk, men det er lite å velge i og enda mindre jeg er kvalifisert for. Så hvorfor skal jeg gå rundt å ha dårlig samvittighet?

Skrevet

Mine barn kommer snart til å være i bhg. alt fra 7.15 til 10.00 og frem til 13.00-17.00 dagene er på ca.7,5 timer. De er ett og 4. men jeg er sikker på at de skal storkose seg- barnehagen er for barnets beste!! Men trøster meg selv mye med at jeg har fri i helgene og skal være flink å ta ut ferie samt avspasere når det er mulig. Vi har det bedre sammen når vi er litt borte fra hverandre og savner hverandre litt, det blir enda lettere å kose seg sammen de timene/ dagene en kan da!!

Nyt tiden dere har sammen og ikke bruk unødvendig mye tid og energi på å ha dårlig samvittighet. Barna merker også om vi ikke er helt tilfredse og det kan smitte!!

Skrevet

Må det være sånn så må det være sånn. Det jeg syns er langt verre er mødre som går hjemme og som leverer grytidlig og henter rett før stengetid.

Skrevet
Må det være sånn så må det være sånn. Det jeg syns er langt verre er mødre som går hjemme og som leverer grytidlig og henter rett før stengetid.

Vel, mange trodde sikkert at jeg også "bare" gikk hjemme. Jeg leste til en embetsutdanning helt alene på bygda, mens ungen var i barnehagen. Jeg holdt på å miste omsorgen. (Jeg var sikkert den alenemoren med høyest utdanning der)

ALDRI mer barnehage på meg!

Skrevet

Jeg vet ikke åssen barnehage du brukte, men hos oss er vi på fornavn med foreldrene, og vet godt hva de driver med mens barna er i barnehagen.

Skrevet

Sønnen vår på 3 år er i barenehagen fra 0730 til 1615 hver dag. Noen ganger leveres han sere og hentes før, men stort sett er han der så lenge. Heldigvis trives han og vil fortsette å leke når jeg henter han så jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet.

Skrevet

Enig

Skrevet

Jeg leverer datteren i barnehagen mellom 7:30 og 8 og pappaen henter henne mellom 16 og 16:30. Hvis han har mulighet henter han før. Jeg har dessverre ikke mulighet til å levere seinere.

Tenker egentlig ikke noe særlig på dette. Jeg velger å ikke bruke tida mi på å ha dårlig samvittighet for at hun er i barnehagen. Jeg utnytter heller de stundene vi har sammen til fulle. Om morgenen spiser vi lang frokost sammen (som jeg har smurt kvelden før) og ofte går vi gjennom skogen til barnehagen (tar ca 30 minutter). Det er alltid god nok tid til at hun kan finne fram skoene og feste borrelåsen selv, hente jakka si osv. før vi skal gå. På veien tar vi en titt på noen kongler på eller noe slikt. Hvis vi ikke har tid til å gå til barnehagen tar vi bussen og prater hele veien. Mange barn kommer seinere i barnehagen enn datteren min, men de fleste har akkurat stått opp og har gjerne ikke spist frokost ennå (de spiser medbrakt matpakke i barnehagen med en gang de kommer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...