AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har drømt lenge om å studere videre i Australia. Har en bachelorgrad fra Norge. Har også et årsstudium i noe annet. Problemet er jeg har ca 450 i studiegjeld, og ønsker egentlig ikke mer. Jeg har mulighet for å spare til reisen for grensene åpner ikke før 2022 likevel. Men skolepengene koster skjorta, og jeg er over 31 år så working holiday fungerer ikke for meg. Jeg har også en psykisk diagnose som er stabil nå, jeg bruker medisiner. Jeg har ikke drøftet dette med lege eller psykiater enda. Men jeg kan eventuelt ringe dem en gang i måneden når jeg er borte og ta med medisiner for et helt år. Er dette mulig? Eller bør jeg bare la det ligge? Anonymkode: 931ea...0aa
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Du skriver ikke noe om hvor alvorlig syk du blir. Det er helt avgjørende og det kommer an på om du er istand til å ivareta deg selv når du er syk. Er det snakk om en depresjon eller moderat angst du sliter klarer å håndtere, er det vel ikke noe i veien for å flytte, men hvis du blir så psykotisk at du ikke klarer å gjøre rede for deg og blir innlagt, bør du kanskje spørre deg om det er verdt det og i såfall være helt ærlig med deg selv på om det å være i et fremmed land uten nettverk er noe du takler i en slik situasjon. Hvis du bestemmer deg for å reise, bør du sjekke hva forsikringen dekker av behandling, oppfølging og eventuelt avbrutt opphold. Som sagt står mye og faller på hvor langt psyken din preger deg og hvor syk du blir på rundt om du burde dra Anonymkode: d6cb2...26d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Takk for svar! Jeg bipolar lidelse type 1. Så ja, kan bli dessverre manisk i noen perioder. Anonymkode: 931ea...0aa
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Du høres litt manisk ut nå, skal jeg være ærlig.... da setter man jo igang store prosjekter, og skal klare alt... du bør jo heller fokusere på å bygge et liv med utdanningen du har, du skylder allerede en halv million for den utdanningen du har tatt! Anonymkode: 308a7...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Jeg bipolar lidelse type 1. Så ja, kan bli dessverre manisk i noen perioder. Anonymkode: 931ea...0aa Det synes jeg høres risky ut hvis du ikke har et nettverk rundt deg som kan fange deg opp når du blir manisk. Jeg synes du bør ta en prat med legen din. Hvis du får klarsignal der, må du sjekke dette med medisiner (man får vel vanligvis ikke ta ut medisiner for mer enn noen få måneders forbruk + Australias regler rundt innførsel av store mengder medisiner). Men de har jo helsehjelp i Australia også, da... Du må også sjekke forsikring, om de dekker en slik situasjon (det er jo en «preexisting condition»). Økonomisk må du regne med å ta opp studielån, det at du «ikke har lyst» på mer lån hjelper ikke. Det viktigste rent økonomisk tenker jeg er om du faktisk får jobb med denne masteren. Greit nok at du har en drøm om å studere i Australia, men det er en veldig, veldig dyr drøm. Hva med å spare opp penger til å reise i tre måneder (lengden på et vanlig turistvisum) i stedet? På en working holiday må du bruke mye tid på å gjøre kjipe og dårlig betalte jobber for å tjene penger. Hvis du har spart opp disse pengene hjemme, kan du bruke all tiden i Australia på å ha det gøy i stedet for å plukke frukt og ta oppvasken. Anonymkode: 4e686...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Kan legge til at ja, jeg leste at du er for gammel for working holiday. Poenget mitt er at med en vanlig ferie får du oppleve Australia uten å bruke mye tid på kjipe jobber. Anonymkode: 4e686...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det synes jeg høres risky ut hvis du ikke har et nettverk rundt deg som kan fange deg opp når du blir manisk. Jeg synes du bør ta en prat med legen din. Hvis du får klarsignal der, må du sjekke dette med medisiner (man får vel vanligvis ikke ta ut medisiner for mer enn noen få måneders forbruk + Australias regler rundt innførsel av store mengder medisiner). Men de har jo helsehjelp i Australia også, da... Du må også sjekke forsikring, om de dekker en slik situasjon (det er jo en «preexisting condition»). Økonomisk må du regne med å ta opp studielån, det at du «ikke har lyst» på mer lån hjelper ikke. Det viktigste rent økonomisk tenker jeg er om du faktisk får jobb med denne masteren. Greit nok at du har en drøm om å studere i Australia, men det er en veldig, veldig dyr drøm. Hva med å spare opp penger til å reise i tre måneder (lengden på et vanlig turistvisum) i stedet? På en working holiday må du bruke mye tid på å gjøre kjipe og dårlig betalte jobber for å tjene penger. Hvis du har spart opp disse pengene hjemme, kan du bruke all tiden i Australia på å ha det gøy i stedet for å plukke frukt og ta oppvasken. Anonymkode: 4e686...ef4 Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive og komme med innspill. Jeg synes det er en kjempe god ide! Du har rett, det er en veldig veldig dyr drøm. Det er også flere ting jeg må ta hensyn til. Uansett tusen takk, setter stor pris på det. Anonymkode: 931ea...0aa
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Det er mye styr å studere i Australia når man er avhengig av medisiner og helsevesenet. Norge er et av de få landene som opererer med at du må legge ut for alle medikamenter, behandlinger, lege/ psykolog timer osv før du må sende kvittering til Norge og få etterbetalt etter ca 8 uker. Det kan gjøre økonomien stram i perioder. Universitetene har ca 8 timer gratis psykisk samtaletimer for internasjonale studenter, utover dette blir det dyrt. De fleste legetimer og lignende bør også bestilles privat da det offentlige er ganske dårlig og har lange ventetider (igjen øker prisen). Studiegjelden blir også høy fordi skoleprisene i Australia er latterlig dyre og du bør ha en jobb ved siden av skolen hvis du ikke har spart deg opp noen tusen på forhånd, klarer du alt dette med bipolar 1? Å reise på et slikt prosjekt alene er heller ikke å anbefale med en såpass tung diagnose. Anonymkode: bb607...4c7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Du får ikke ta med deg medisiner for et år forresten, tror maks var 2-3 måneder. Du kan heller ikke regne med å få ut nøyaktig samme preparat i Australia. Jeg måtte både få en litt annerledes dose, og ta tabletter istedenfor kapsler. Dette gjorde at medisinene ikke fungerte optimalt. Anonymkode: bb607...4c7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du får ikke ta med deg medisiner for et år forresten, tror maks var 2-3 måneder. Du kan heller ikke regne med å få ut nøyaktig samme preparat i Australia. Jeg måtte både få en litt annerledes dose, og ta tabletter istedenfor kapsler. Dette gjorde at medisinene ikke fungerte optimalt. Anonymkode: bb607...4c7 Ang preparat, det er bare å sjekke opp om de har det tilgjengelig i Australia. Anonymkode: d120f...fd8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har andre problemer enn deg, men jeg var syk under studier i Australia og jeg tror at det var godt for meg å komme meg litt bort. Kunne likesågodt være syk der som her hjemme liksom. Opplevde veldig mye mer på den tiden enn jeg ville gjort hjemme så jeg angrer ikke. Men du må jo ta hensyn til dine egne problemer, man er jo dessverre syk også selv om man er i utlandet. Anonymkode: bfda8...b16
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Ville heller spart og tatt en 3 måneders ferietur istedet for å studere. Som nevnt er Australia dyrt å studere pga tuition og jeg tipper du ønsker studere i en av de store byene, noe som gjør at du må bo dyrt. Med sykdommen og studiegjelden din syns jeg det er en dårlig ide. Anonymkode: 43126...ec1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ang preparat, det er bare å sjekke opp om de har det tilgjengelig i Australia. Anonymkode: d120f...fd8 Selvfølgelig, men det er ikke sikkert de har nøyaktig samme dose per tablett eller tablett/ kapsel versjon. Du vil også få masse forskjellige alternativer basert på apoteket du går på fordi apotekene er i konkurranse. Anonymkode: bb607...4c7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #14 Skrevet 7. mars 2021 Ikke samme situasjon, men jeg hadde en gang en drøm om å studere i et land i Sør-Amerika. Noen bekjente av meg gjorde det, og jeg var så misunnelig! Men pga økonomien tok jeg heller utdannelsen min i Norge, og så sparte jeg opp penger og dro 4 måneder til Sør-Amerika på backpackertur. Og nå i ettertid er jeg SÅ glad jeg gjorde det på den måten! Jeg føler jeg sitter igjen med like mye - om ikke mer - enn mine bekjente som studerte der nede. Jeg hadde fri og kunne gjøre akkurat hva jeg ville 😁 Anonymkode: 69a22...eba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå