FurryKvinne Skrevet 6. mars 2021 #1 Skrevet 6. mars 2021 (endret) Jeg skal ta blodprøve og jeg gruer meg litt til for stikket ikke vil minst bare ta få sekunder som sprøyte minst gjør, men gruer meg mer om resultatene vil kanskje si at jeg fikk kort og tynt hår på grunn av jeg kanskje mangler noen næringsstoffer som er derfor jeg skal ta blodprøve. Endret 6. mars 2021 av Leasebergfladstad@
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #2 Skrevet 6. mars 2021 Hvor lang tid det tar å få nålen inn? Det går veldig, veldig raskt, se bort og du vil ikke merke det. Ettersom hvor mange glass som skal hentes ut, så kan du kjenne en litt rar følelse i armen etter hvert, men det er absolutt ikke vondt. At resultatene vil si noe om vitaminmangel kan godt hende, men det er i de fleste tilfeller noe som er enkelt å få rettet opp med tilskudd og andre tiltak. Detta ordner seg! ❤️ Anonymkode: aa35f...09e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #3 Skrevet 6. mars 2021 Det spørs på den som stikker. Er h*n flink tar det noen sekunder. Er det en som baler kan det fort ta dobbelt med sekunder. Jeg personlig syns det er vondt å ta blodprøve. Kjenner det vondt-svir og er ømt lenge etter stikket er ferdig. Men vi er forskjellige. Noen kjenner ikke stikket. Emlaplaster eller emlakrem som du kjøper på apotek kunne du ha brukt der det skal stikkes. Du smører eller setter på plasteret 1 time før stikket. Anonymkode: a9e99...1d4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Hvorfor bruker ikke de som tar blodprøve hansker? Anonymkode: cc6e6...f74
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor bruker ikke de som tar blodprøve hansker? Anonymkode: cc6e6...f74 Forde om de har vel og og frisk hud er det like hygienisk, og hansker kan gjøre det vanskeligere for den som skal utføre prosedyren. Er det ikke blodsmitte er det relativt trygt. Anonymkode: 0a5a1...a56 2
emrik Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor bruker ikke de som tar blodprøve hansker? Anonymkode: cc6e6...f74 Fordi det er liten sjans for blodsøl ved venøs blodprøvetaking - det er et «lukket system». Ved kapillær blodprøvetaking (stikk i fingeren) er sjansen større - derfor skal hansker brukes 😊 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Forde om de har vel og og frisk hud er det like hygienisk, og hansker kan gjøre det vanskeligere for den som skal utføre prosedyren. Er det ikke blodsmitte er det relativt trygt. Anonymkode: 0a5a1...a56 Ja, men hendene deres er ikke så rene....De tar jo på andres hud og blodprøver rett før du kommer Anonymkode: cc6e6...f74
Danseskjørt Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, men hendene deres er ikke så rene....De tar jo på andres hud og blodprøver rett før du kommer Anonymkode: cc6e6...f74 De spriter vel hendene? 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Det tar kanskje et minutt fra du får stikket til du er ferdig. Hvis du er engstelig for at selve stikket skal gjøre vondt kan du kjøpe Emla-krem på apoteket. Den er reseptfri og du smører den på ca en time før du skal ta blodprøven. Kremen er lokalbedøvende og gjør at stikket ikke "stikker" like mye. Du blir ikke helt lammet, altså. Du kommer til å kjenne at de tar på armen din og hvis de trykker litt på huden din vil du kjenne at de trykker, men følelsen av selve stikkingen vil dempes. Anonymkode: 19a75...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Kommer an på...jeg har "vanskelige" blodårer og det skjer ofte at de bommer og må prøve igjen og igjen. Hater derfor blodprøvetaking. Heldigvis sjeldent jeg må det. Anonymkode: ca96f...bca
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Tuttifrutt skrev (23 minutter siden): De spriter vel hendene? Etter hver pasient? Helt sikker på det? Anonymkode: cc6e6...f74
Danseskjørt Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter hver pasient? Helt sikker på det? Anonymkode: cc6e6...f74 De skal hvertfall gjøre det. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter hver pasient? Helt sikker på det? Anonymkode: cc6e6...f74 Her spriter de hendene flere ganger under hver pasient. Først når vi kommer inn, så før de tar på prøveglassene, og til slutt før de tar på selve pasienten. Sykehuset Anonymkode: 63fca...4b4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 Blodprøve er ikke vondt. Slapp av i armen, pust dypt og finn noe i rommet å fokusere på istedenfor å se på at sprøyta settes inn. Anonymkode: 3ce40...a52 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har ikke turt å ta blodprøve på 20 år nå. Livredd dette. Har dog har klart å bli vant til å ta vaksine. Da er det mindre vondt vil jeg si. Anonymkode: 4810d...0a3 1
emrik Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Etter hver pasient? Helt sikker på det? Anonymkode: cc6e6...f74 Hendene SKAL sprites både mellom hver pasient, for hver «vending» man gjør før det stikkes (finner prøveglass, setter på stasebånd, finner frem teip osv). Pasientens hud skal også sprites rett før stikket - jeg spriter samtidig min venstre pekefinger (selv om den allerede er ren) for å kunne lete frem blodåren igjen. Selvfølgelig, kan ikke garantere at alle helsesekretærer gjør det, men prosedyren er hvertfall sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Etter hver pasient? Helt sikker på det? Anonymkode: cc6e6...f74 Selvfølgelig. Har du aldri tatt blodprøve før ? Anonymkode: 6232e...76b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #18 Skrevet 6. mars 2021 Det gjør ikke vondt i det hele tatt. Anonymkode: c9586...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #19 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig. Har du aldri tatt blodprøve før ? Anonymkode: 6232e...76b Joda, men jeg ser at de har mange glass med blodprøver stående der, og man vet ikke om de kanskje kan smitte neste pasient hvis de glemmer å rense hendene.. Anonymkode: cc6e6...f74
emrik Skrevet 6. mars 2021 #20 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Joda, men jeg ser at de har mange glass med blodprøver stående der, og man vet ikke om de kanskje kan smitte neste pasient hvis de glemmer å rense hendene.. Anonymkode: cc6e6...f74 Venøs blodprøvetaking er et lukket system, man tar aldri på noe som penetrerer huden uansett 😊 Det er jo ikke blod utenpå glassene heller ☺️ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå