AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hvordan får dere tid til flere barn enn et? Jeg syns tiden er fylt opp som den er med et barn, fritidsaktiviteter med kjøring og henting, lek/kvalitetstid med barnet, husarbeid, annet forefallende i og rundt huset, full jobb etc. Og er dere like glad i alle barna? Hvordan får du kvalitetstid med alle barna, hvordan fordeles tiden mellom barna? Hvordan får du egentid? Og egentid med mannen? Anonymkode: f78d9...cd1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Hei, har to barn. En i barnehagealder og en i barneskolen. Jeg jobber/ studerer. Hverdagen er travel. Den yngste får mest, pga ekstra behov.. den eldste kjøres til fritidsaktiviteter. i hverdagene går ettermiddagene til kjøring/ middag/ tv/ lek/ lekser. eldste får tid med oss voksne etter minste er lagt, men ofte fylles den tiden med lekser. jeg er like glad i begge barna! Men er glad i dem på hver sin måte. De er to personen med sine unike personligheter og det elsker jeg! uten de hadde jeg ikke levd! De betyr alt for meg, selvom det kan være slitsomt noen ganger å ha barn. Jeg ville ikke vært det foruten! Jeg har behov for mye «egentid», mannen min og... men det går ikke i vår hverdag. Men vi prøver å få noen pustepauser når det lar seg gjøre. Vi bytter litt på om vi ser tv sammen eller om vi finner på noe hver for oss. Vi er begge hjemmekjære, så er veldig sjeldent sammen med venner/ bekjente og familie bor langt unna. Det er stort sett barna sine nettverk som vi vedlikeholder også gjennom koronaen. Anonymkode: 4e342...46e
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Har to barn, barnehagealder og skolealder (5 og 8). Det er hektisk de dagene med fritidsaktiviteter (begge har aktiviteter), men sånn ellers så kjører/henter vi ikke mer enn ytterst nødvendig. Eldste er gammel nok til å komme seg rundt på egenhånd, og trenger ikke dra noe annet sted enn i nærmiljøet. Vi tar husarbeidet på løpende bånd, og jeg setter også gjerne barna i sving med f.eks støvtørking, og selvfølgelig rydding av rommene sine, klær på avveie etc. Så lenge ting ikke får vokse og gro, så tar ikke husarbeidet lang tid! Egentid med barna er litt vanskeligere, men på kveldene har vi alltid gode samtaler på sengekanten. Så har man jo trening, hvor man har litt ekstra tid etter trening sammen med den som trener. Vi har mer egentid med yngste, da eldste ofte er ute/har besøk. Vi ukeshandler lørdagsmorgenen, og da er det ofte bare en voksen som drar ut, og tar med seg et barn. Da får man gått på kafe ol., i tillegg til handletur. Nå som mye er stengt, så tar vi ofte heller en kjøretur med milkshake i hånda, og da kommer også de gode samtalene. Jeg er like glad i begge barna, men jeg har bedre kjemi med det ene. Egentid får jeg på kveldene når barna er i seng. Det samme gjelder mannen, og oss to som par. Anonymkode: 91dea...a92
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Har 3 barn. Har ikke mann og er ikke i jobb pga behandling. Noen av barna har opplevd ting barn ikke skal, en av dem har større utfordringer med alt. Mistenker adhd, men ikke mulig å sette diagnose enda pga opplevelser. De 2 eldste går på skole og yngste i barnehage (7 år mellom eldst og yngst). Står opp, alltid felles frokost med smøring av nistepakke, snakke om dagen i dag, minne på evt gym, svømming, henting til div. leger/tannlege/hs/annet. Som oftest diskutere med ene om "må jeg på skolen i dag? Jeg vil ikke" Hjelpe å pakke sekken til ene, andre veldig selvstendig (eller vant til å gjøre ting selv). Hjelp med påkledning, påminnelse om klær (lue, votter, varme klær, sokker). Sende avgårde de eldste på skolen, de går selv. Gjøre klar minste til barnehagen, og så sende barnet avgårde. Hjem og gjøre hva enn jeg orker. Evt har jeg møter flere ganger i uka med ulike instanser, noen av disse møtene sliter meg ut og kan gi meg mye ekstra å tenke på/tenke gjennom. Barn kommer hjem fra skole, hjelpe med lekser med den ene, den andre klarer seg mye selv. Men hjelper til ved behov eller går gjennom leksa for å sjekke forståelse. Middagslaging, da hjelper et av de eldre barna til av og til hvis de vil, og så henting av minste, spiser ved hjemkomst. Skolebarna har foreløpig kun 1 aktivitet i uka, men de er mye ute med venner eller ute og leker sammen. Yngste går jeg på tur med om ikke jeg går med alle 3. Leking og kosing og litt tv- tid før kvelden. Yngste legges først, kveldsmat først, stelletid, si fra til skolebarna om kveldsmat, legge minste. Stelletid med de eldste. Lesing for begge sammen og deretter legges de etter alder. Kvelden går med til å gå over sekker, hvis ikke det er gjort ila dagen, tømme for nistebokser, brette litt tøy evt annet som kreves gjort. Deretter tv tid og avslapping. Sjeldent ute og gjør mine egne ting på kveldstid, men jeg har jo en del tid på dagen til å gjøre det dersom det er tid utenom møter osv. Da jeg hadde mann ble vi som regel uansett hjemme og i begge forhold jeg har vært i så fikk jeg sjelden lov til å dra ut på kveldstid eller finne på ting uten å dra med barna. Så er veldig vant til å "bare være hjemme". Jeg er like glad i alle sammen. De er hver sin person. Prøver å snakke mye med dem alene hver dag, litt her og litt der. Av og til lager jeg som sagt mat med den ene, eller vi kan brette klær sammen, eller jeg leker samtidig med alle 3, hver kveldstid har barna sin egen tid og ro med meg før det er natta. Legger meg som oftest i senga litt og holder rundt dem hver for seg og snakker med de eller gir de gode ord. Prøver å være oppmerksom ila dagen om de gjør noe bra så gir jeg de gode tilbakemeldinger der og da. Av og til tar jeg det ekstra opp til kvelden, for å styrke det jeg sa. Åpne armer og tilgang på fang eller kos når enn de trenger. Ene barnet har jeg helt alene og de andre har samvær annenhver helg. Anonymkode: 5ce1e...4f5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #5 Skrevet 7. mars 2021 Takk for svar. Jeg lurer på et barn til, men får ikke bestemt meg. Det jeg har er ganske stort og selvstendig (kjøring/henting er pga avstander her vi bor) og jeg kjenner at tiden med rolig morgener i helgene, med å ligge i sengen å lese bok til 9 tiden er ganske deilig (Det er da jeg har mulighet til egentid nå). Men et barn til hadde vært koselig og tiden når de er små går jo relativt raskt når man ser tilbake. Mannen har dårlig helse, så mye blir på meg. Anonymkode: f78d9...cd1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #6 Skrevet 7. mars 2021 Da jeg fikk yngste var eldste 2 år, så det var ikke noen kjøring hit og dit. Vi merket ikke så stor forskjell. De har hatt mange felles aktiviteter etter at de ble større også. Jeg ser nå at du skriver at mannen din har dårlig helse og at mye faller på deg. Det kan jeg ikke relatere meg til da jeg ikke har opplevd det. Jeg skjønner at du er tilbakeholdende. Anonymkode: dc18d...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå