AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Min sønn er snart 20 år og bor hjemme (det er bare vi to). Han har ikke bestemt seg for høyere studie enda, og tar påbygg samtidig som han jobber litt. Far betaler ikke bidrag lenger, men jeg merker nå at det er litt tøft økonomisk. Min sønn får ikke "lommepenger" lenger, han tjener litt penger og betaler alt han trenger av klær, treningsabonnement, mobil osv. Men han bor jo hjemme og jeg betaler mat og det det ellers koster at han bor her. Hjelper han innimellom med småting også. Tannlegeregning på 8000,- trenger han hjelp til. Billappen blir dyrere enn først antatt osv. Hvordan gjøres slikt rundt om? Jeg har lyst å spørre faren om han kan bidra litt han også. Det hadde han jo gjort dersom han bodde med oss fremdeles. Mange barn får jo også litt økonomisk hjelp fra foreldre etter at de har flyttet ut. Hva tenker dere er naturlig her? Anonymkode: a394e...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Det må sønnen selv ta med faren, han er voksen nå. Anonymkode: 87134...41d 5
Gjest ti10 Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Jeg synes ikke du bare skal fikse og ordne opp her, en ting er å bistå, men han er jo ferdig med videregående, det er på tide han tar ansvar selv. Hvordan mente han at han skulle klare seg økonomisk da han bestemte seg for å ta opp fag og "jobbe litt"? Han bør i hvert fall prøve å få seg mer jobb, slik at han ikke trenger å henge i skjørtene dine så mye lenger. Og så synes jeg du skal ansvarliggjøre ham og spørre hvordan han har planlagt å løse dette.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 Det er ekstra vanskelig å få seg jobb nå pga pandemien. Har en sønn jeg gladelig hjelper, setter inn max på BSU til han hver måned, hjelper til med nødvendige helseutgifter og klær, i tlllegg sparer jeg til han hver måned. Lappen har han spart mye tll selv, men prøver å bidra der og. For meg som mor er det en glede å kunne hjelpe, han er det kjæreste jeg har. Er lavtlønnet men VELDIG forsiktig med å bruke penger, har stålkontroll. Anonymkode: f6e04...950
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tannlegeregning på 8000,- trenger han hjelp til Er du helt sikker på at han har fått en så høy tannlegeregning? Sitat Ungdom som fyller 19 eller 20 år i behandlingsåret (...) skal ikke betale mer enn 25 prosent av takstene som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/overordnet-regelverk/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling#hogaaringer Anonymkode: fd1e0...4ed 3
Eneri Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du helt sikker på at han har fått en så høy tannlegeregning? Anonymkode: fd1e0...4ed Jeg tenkte det samme, er jo sterkt rabattert i hans alder. Jeg tenker også at sønnen får spørre faren om støtte til sertifikatet. TS, du får sette deg ned med sønnen din og forklare at gratis kost og losji får være ditt bidrag, og at han ellers får tjene penger selv+be faren om også å bidra noe. Det er ingen menneskerett å ha råd til lappen uten å spare noe selv først. Har han konfirmasjonspenger han kan ta av til lappen? Jeg mener ikke å si at sønnen din er kynisk og utnytter deg. Men han er ung og kan trenge en realitetsorientering. Selv om du har mer INNTEKT enn han har hver måned, så har du også ØKONOMISKE FORPLIKTELSER som langt overstiger hans og som gjør at du har lite frie midler igjen. Han selv kan feks velge å bruke hele lønna si på snus og øl, og fremdeles ha strøm, tak over hodet og mat i kjøleskapet. Du kan ikke gjøre det samme.Kanskje trenger han å få en prat om det så han ser ting klarere. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Det er ikke så lett for de unge nå. Vanskelig å få jobb. Jeg har selv en 20-åring,hun får litt hjelp av oss og mye av besteforeldre. Hun har aldri bedt om det. Tannlegeregningen var svært høy.. men. Selv fjernet jeg visdomstenner i den alderen, det kostet mange tusen selv med rabatt.. Anonymkode: 8f842...dbc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Han har ødelagt en tann som må skiftes ut, derfor så høy tannlegeregning. Den er med rabatt. Uten hadde den vært mye høyere. TS Anonymkode: a394e...1f3 2
PM75 Skrevet 10. mars 2021 #9 Skrevet 10. mars 2021 Førerkort er ikke en nødvendighet, hvis ikke han trenger det i jobb. Det kan han spare til selv. Og ellers så kan det være lurt om du hjelper han med å planlegge økonomien. Hvis han bor og spiser gratis, så bør han ha mulighet til å betale andre ting selv. Men akkurat tannlege skjønner jeg at du hjalp til med!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 ti10 skrev (På 5.3.2021 den 23.15): Jeg synes ikke du bare skal fikse og ordne opp her, en ting er å bistå, men han er jo ferdig med videregående, det er på tide han tar ansvar selv. Hvordan mente han at han skulle klare seg økonomisk da han bestemte seg for å ta opp fag og "jobbe litt"? Han bør i hvert fall prøve å få seg mer jobb, slik at han ikke trenger å henge i skjørtene dine så mye lenger. Og så synes jeg du skal ansvarliggjøre ham og spørre hvordan han har planlagt å løse dette. Han tar jo ikke opp fag og er ikke ferdig med vgs hvis han går påbygg med mindre han har fagbrev eller lignende. Da er mor og far fortsatt ansvarlige. Anonymkode: 78ce3...467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå