LiljaMarie Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 (endret) På pressekonferansen? Hvilke tiltak? Og hvor lenge? Endret 5. mars 2021 av LiljaMarie 1
NorthernLight Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 LiljaMarie skrev (Akkurat nå): På pressekonferansen? Og hvor lenge? Gud vet hva de kommer med denne gangen. Det som iallefall er spesielt er at man ikke har rødt nivå på alle skoler i kommuner hvor det er endel smitte.Vi har hørt om smitte på en drøss med skoler i det siste. Den Britiske mutasjon er veldig smittsom. Skal man bekjempe smitten må man også ta smitte på skoler alvorlig. 16
Psilocybe Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Nasjonale tiltak: Portforbud, stengte butikker (unntatt Polet), munnbindpåbud på alle skoler og i alle barnehager (unntatt Steiner- og Montessoriskolene). Veiene stenges for alle andre enn varetransport, utrykningsbiler og visse yrkesgrupper. Varighet: "To uker." 10
NorthernLight Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Psilocybe skrev (Akkurat nå): Nasjonale tiltak: Portforbud, stengte butikker (unntatt Polet), munnbindpåbud på alle skoler og i alle barnehager (unntatt Steiner- og Montessoriskolene). Veiene stenges for alle andre enn varetransport, utrykningsbiler og visse yrkesgrupper. Varighet: "To uker." Ja det var jo en seriøs kommentar. 19
Gjest Føsleguri Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Føsleguri skrev (10 minutter siden): I forhold til = sammenlignet med. Bra du endre overskriften.
J.E Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 (endret) NorthernLight skrev (47 minutter siden): Gud vet hva de kommer med denne gangen. Det som iallefall er spesielt er at man ikke har rødt nivå på alle skoler i kommuner hvor det er endel smitte.Vi har hørt om smitte på en drøss med skoler i det siste. Den Britiske mutasjon er veldig smittsom. Skal man bekjempe smitten må man også ta smitte på skoler alvorlig. Leste et intervju med Høie i sted. Han sa at de kanskje går for og sette inn tiltak som eksisterer allerede men muligens nasjonalt. Da begynner jeg og lure om de skal stenge butikker nasjonalt. Det hjelper jo sikkert « veldig «... de må jo inn med tiltak der smitten er. Man får gå til kjernen av problemet hvis man skal løse smittesituasjonen. Selve smitten har nok ikke skjedd særlig mye på kjøpesentre med både avstand og munnbind. I mars slo vi ned smitten med åpne butikker. Nå skal de prøve seg motsatt og slå ned smitten med skoler uten smittevern. Jeg håper virkelig at det vil lykkes. Men har jeg troen... Nei dessverre... Endret 5. mars 2021 av J.E 13
13579 Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Psilocybe skrev (49 minutter siden): Nasjonale tiltak: Portforbud, stengte butikker (unntatt Polet), munnbindpåbud på alle skoler og i alle barnehager (unntatt Steiner- og Montessoriskolene). Veiene stenges for alle andre enn varetransport, utrykningsbiler og visse yrkesgrupper. Varighet: "To uker." Hvis de innfører døgnkontinuerlig portforbud, må selvfølgelig alle butikker stenge, også Vinmonopolet. Av samme grunn må alle skolene stenge. Skal man ha forutsigbarhet, må varigheten denne gangen bli vesentlig lengre, men de strekker seg neppe lengre enn til 2 måneder, selv om 2 år ville vært mer realistisk. 3
tussi84 Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Det ser ut til at den britiske varianten sprer seg enda lettere i bhg/skoler nå. Selv om barna ikke blir så syke, så smitter de jo andre i sin egen hustand. Tror nesten løsningen er å stenge bhg/skoler igjen i de områdene hvor smitten er som verst nå. Er jo det eneste som gjenstår nå.. Derimot Så tror jeg ikke de kommer til å gjøre det. Jeg tror heller det blir påbud over hele landet med munnbind, stenging av kjøpesenter og butikker en del steder, anbefalinger om å unngå besøk men med unntak for enslige og barn i samme kohort, forbud mot arrangementer både inne og ute bortsett fra begravelser osv. Dette vil uansett ikke fungere. Der det har vært strengest tiltak lenge nå, i Oslo og omegn har smitten bare økt i det siste. Det er herfra alt spres omtrent, men det er ikke fordi folk ikke er flinke på smittevern. Befolkningstettheten er bare høy, og mange fra Oslo jobber i nabo kommunener/ de fra Oslos nærkommumer jobber i Oslo. Løsningen hadde vært å få vaksinert alle i risiko gruppa i dette området først. På den måten ville færre i smittenavle (Oslo og omegn) blitt smitta, og da hadde man også fått mye mindre smitte i resten av landet. Samtidig burde man hatt samme opplegg i store byer som Bergen, Trheim, osv 8
NorthernLight Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 J.E skrev (13 minutter siden): Leste et intervju med Høie i sted. Han sa at de kanskje går for og sette inn tiltak som eksisterer allerede men muligens nasjonalt. Da begynner jeg og lure om de skal stenge butikker nasjonalt. Det hjelper jo sikkert « veldig «... de må jo inn med tiltak der smitten er. Man får gå til kjernen av problemet hvis man skal løse smittesituasjonen. Selve smitten har nok ikke skjedd særlig mye på kjøpesentre med både avstand og munnbind. I mars slo vi ned smitten med åpne butikker. Nå skal de prøve seg motsatt og slå ned smitten med skoler uten smittevern. Jeg håper virkelig at det vil lykkes. Men har jeg troen... Nei dessverre... Ja ganske spesielt å stenge butikker, men på skoler hvor der er drøss med smitte så har de ikke bra nok tiltak. Ingen som klager når skolene er stengt 2mnd på sommeren, men når det er pandemi så klager mange hvis det skulle bli rødt nivå eller de blir stengt for en liten periode. Er også ganske spesielt at ett kjøpesenter er stengt, men ett kjøpesenter 10min unna er åpent. 20
Lykkelia Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 Jeg ønsker meg stengte skoler og barnehager i alle fall fram til over påske. Det snakkes om å beskytte barna mot tiltak, men hva med å beskytte deres helse... Greit at barna som regel får milde symptomer, men det hjelper lite hvis det viser seg i ettertid at en høy prosentandel barn får hittil ukjente senskader som oppdages først senere i livet. Vi må slå ned smitten nå, og så åpne forsiktig, og forhåpentligvis få hjelp av våren til å holde smittetallene lave til vi har vaksinert den voksne befolkningen. Så får man heller lage en løsning som ivaretar barn med foreldre i samfunnskritiske jobber og barn i en livssituasjon som gjør at de trenger ekstra oppfølgning. Mange barn gruer seg til å gå på skolen når smittetallene er så høye som nå. De prøver jo ikke en gang å holde meteren i klasserommet, og en kohort kan bestå av alle klassene på trinnet, dvs. gjerne 100 barn eller mer. Greit at noen driter i koronaregler og vil ha de dit pepperen gror, men det gjør at vi som av ulike årsaker ikke vil/bør ha korona og har barn på skolen utsettes for en stor risiko vi ikke kan kontrollere. (Nei, det er ikke bare å ha hjemmeskole, for det vil for mange barn være et sosialt «selvmord». Og mange foreldre har heller ikke kompetansen. 14
clyde Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Psilocybe skrev (2 timer siden): stengte butikker (unntatt Polet), Varighet: "To uker." 4
clyde Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 Hvis barnehagene stenger så kan jeg bare vinke farvel til studier ihvertfall, krysser virkelig fingrene for at det ikke skjer. 6
J.E Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 clyde skrev (5 minutter siden): Hvis barnehagene stenger så kan jeg bare vinke farvel til studier ihvertfall, krysser virkelig fingrene for at det ikke skjer. De går ikke fra gult nivå til stengt uten og ha forsøkt rødt nivå. Og det tror jeg heller ikke det blir. Alt de har uttalt tyder på fortsatt gult nivå. 3
NorthernLight Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 J.E skrev (6 minutter siden): De går ikke fra gult nivå til stengt uten og ha forsøkt rødt nivå. Og det tror jeg heller ikke det blir. Alt de har uttalt tyder på fortsatt gult nivå. Og gult nivå er jo helt latterlig . I kommuner med mye smitte er det nok lurest å ha rødt nivå eller stenge ned som ifjor. Men som du sier , de har skiftet strategi i år med dårlig smittevern på skoler og heller stengt skobutikken på hjørnet.. 12
J.E Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 tussi84 skrev (1 time siden): Det ser ut til at den britiske varianten sprer seg enda lettere i bhg/skoler nå. Selv om barna ikke blir så syke, så smitter de jo andre i sin egen hustand. Tror nesten løsningen er å stenge bhg/skoler igjen i de områdene hvor smitten er som verst nå. Er jo det eneste som gjenstår nå.. Derimot Så tror jeg ikke de kommer til å gjøre det. Jeg tror heller det blir påbud over hele landet med munnbind, stenging av kjøpesenter og butikker en del steder, anbefalinger om å unngå besøk men med unntak for enslige og barn i samme kohort, forbud mot arrangementer både inne og ute bortsett fra begravelser osv. Dette vil uansett ikke fungere. Der det har vært strengest tiltak lenge nå, i Oslo og omegn har smitten bare økt i det siste. Det er herfra alt spres omtrent, men det er ikke fordi folk ikke er flinke på smittevern. Befolkningstettheten er bare høy, og mange fra Oslo jobber i nabo kommunener/ de fra Oslos nærkommumer jobber i Oslo. Løsningen hadde vært å få vaksinert alle i risiko gruppa i dette området først. På den måten ville færre i smittenavle (Oslo og omegn) blitt smitta, og da hadde man også fått mye mindre smitte i resten av landet. Samtidig burde man hatt samme opplegg i store byer som Bergen, Trheim, osv Enig. Det er nok slik det blir og det vil nok ikke hjelpe for smittesituasjonen i Oslo og Viken at butikker stenges i andre byer omtrent uten smitte. Konkursene og smittetallene kan konkurrere med hverandre. De må gå til kjernen av problemet og i Oslo skjer smitten på skoler og i byggebransjen. Steng byggebransjen frem til påske og sett skoler på rødt nivå. Det er der smitten skjer. Og bruk munnbind forebyggende på steder også med lav smitte, så hindrer vi reprise av Ulvik. 8
NorthernLight Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 J.E skrev (3 minutter siden): Enig. Det er nok slik det blir og det vil nok ikke hjelpe for smittesituasjonen i Oslo og Viken at butikker stenges i andre byer omtrent uten smitte. Konkursene og smittetallene kan konkurrere med hverandre. De må gå til kjernen av problemet og i Oslo skjer smitten på skoler og i byggebransjen. Steng byggebransjen frem til påske og sett skoler på rødt nivå. Det er der smitten skjer. Og bruk munnbind forebyggende på steder også med lav smitte, så hindrer vi reprise av Ulvik. Det er ikke sikkert rødt nivå holder mot denne Britiske mutasjonen.. 9
J.E Skrevet 6. mars 2021 #18 Skrevet 6. mars 2021 (endret) NorthernLight skrev (18 minutter siden): Og gult nivå er jo helt latterlig . I kommuner med mye smitte er det nok lurest å ha rødt nivå eller stenge ned som ifjor. Men som du sier , de har skiftet strategi i år med dårlig smittevern på skoler og heller stengt skobutikken på hjørnet.. Elever og lærere har antibac vet du😉 for og beskytte seg mot aerosol smitte... er det mulig !!! Bra med rene hender men nei, antibac alene er falsk trygghet. Og forsterket smittevern for lærere er og holde en meter til kollegaer ! Får håpe viruset forstår at 0 meter mellom elever er nok og 1 meter for lærere sammen, selv om man må ha 2 meter i resten av samfunnet. For et smart virus! De har skiftet strategi ja fra slå ned til brems. Bare at ingen har klart brems strategi... Endret 6. mars 2021 av J.E 8
J.E Skrevet 6. mars 2021 #19 Skrevet 6. mars 2021 NorthernLight skrev (6 minutter siden): Det er ikke sikkert rødt nivå holder mot denne Britiske mutasjonen.. Nei det spørs, siden smitten alt er så utbredt. Om vi hadde gjort det i forkant derimot og styrket smittevernet overalt hadde vi i hvert fall klart og holde det i sjakk lenger og fått mer fremdrift i vaksinasjonen .
NorthernLight Skrevet 6. mars 2021 #20 Skrevet 6. mars 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Nei det spørs, siden smitten alt er så utbredt. Om vi hadde gjort det i forkant derimot og styrket smittevernet overalt hadde vi i hvert fall klart og holde det i sjakk lenger og fått mer fremdrift i vaksinasjonen . Enig, men de tok jo ikke smitten alvorlig nok der..Og når du nevner vaksinasjonen så har jo flere partier spurt om ting som regjeringen ikke vil svare på.. 1
Anbefalte innlegg