Gå til innhold

Tips mot hoste 1-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har et barn på 16 mnd, som var skikkelig forkjølet her for en måned siden. Var borte fra bhg en ukes tid, men har vært i bhg etter det. Helt frisk på dagen, men om kvelden kommer hosten. Jeg er helt desperat etter litt søvn, han har aldri sovet rundt før men må er vi altså tilbake til oppvåkninger hvert 20. min HELE natta. Ungen er en zombie. Jeg er en zombie. Jeg KLARER ikke mer! Sånn har det vært i over en mnd! 

ungen er koronatestet, jeg er koronatestet og faren er koronatestet - alle negative. HVORFOR hoster han ennå, og hvorfor kun om kvelden/natta?? Hva i all verden kan jeg gjøre?

Anonymkode: 7a503...c8a

Jeg har god erfaring med å sette en skål med kokende vann og eukalyptus dråper (essensielle oljer fra apoteket) inn på rommet etter at barnet har sovnet. Det har roet hosten her i huset da de var yngre . Jeg har forsøkt det selv også, og har opplevd lindring. Min bestemor sverget til en halv løk under foten, (med en sokk utenpå), men der har jeg ikke oppnådd suksess 

Anonymkode: 8f56f...95f

Skrevet

Barneastma. fikk det på begge rundt 1 årsalderen. kun nattehoste

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for løktipset for dere som gav det 😭❤️❤️❤️ 

Jeg hadde slett ikke troa, men tenkte vel, løk er billig og ufarlig så hvorfor ikke prøve. Ungen har knapt hostet en host i hele kveld, de få hostebygene som har kommet har kommet i forbindelse med hans vanlige oppvåkninger hver 2. time. Helt stille mellom! Dette er helt utrolig fantastisk for en tynnslitt alenemamma akkurat nå. Hjertelig takk! Tenk at noe så enkelt (og rart?) skulle gjøre så uendelig masse. 

Til dere som sier lege: har vært to ganger hos fastlegen, men har nå booket time hos privat barnelege til uka :) Håper det bare er gjenstridig forkjølelsestørrhoste, men greit å få sjekket skikkelig ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/5/2021 at 10:35 PM, AnonymBruker said:

Rommet er helt nytt (gulv til tak), rent og vi har alltid gløtt på vinduet. 

Legen sier det bare er ettervirkninger fra forkjølelsen og at det går over - men jeg KLIKKER virkelig om jeg må ha to netter til som dette... Satt oppe til 02 med ungen i går kveld før jeg fikk sove 4x30 min (med oppvåkninger mellom), opp igjen 0530 på jobb 🤯

Bytt på å ta ungen om natta og ta en egenmeldingsdag en gang i blant for å sove ut om det blir for ille.

Anonymkode: 535a7...899

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 22.27):

Har et barn på 16 mnd, som var skikkelig forkjølet her for en måned siden. Var borte fra bhg en ukes tid, men har vært i bhg etter det. Helt frisk på dagen, men om kvelden kommer hosten. Jeg er helt desperat etter litt søvn, han har aldri sovet rundt før men må er vi altså tilbake til oppvåkninger hvert 20. min HELE natta. Ungen er en zombie. Jeg er en zombie. Jeg KLARER ikke mer! Sånn har det vært i over en mnd! 

ungen er koronatestet, jeg er koronatestet og faren er koronatestet - alle negative. HVORFOR hoster han ennå, og hvorfor kun om kvelden/natta?? Hva i all verden kan jeg gjøre?

Her har gutten gjerne hoste om nettene etter forkjølelse, helt til neste runde kommer igjen! Evig runddans første året i barnehagen, når vi endelig hadde et par dager uten netter med hoste så var det pån igjen. Eneste råder jeg kan gi er å hev hodeenden på senga (så mye som 30 grader), gi rikelig med vann. Er det tørrhoste så hjelper det merkelig nok med oppskjært løk i litt vann på rommet.

Barnelegen sa til oss at dette er helt normalt, og at hoste på nettene er det siste som forsvinner av symptom etter forkjølelse. Veldig vanlig at den ene runden overlapper den andre. Men dere er heldige på en måte; aldri vært så lite sykdom i barnehagen som nå under corona. Håper smittevern også er er fokus etter denne epedimien, så kanskje man slipper den normale barnehagesykeperiodenesomaldritarslutt...

Anonymkode: 06493...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Slik var ungen min og. Det ble mye bedre da vi fikk resept på flutide. Ikke konstatert astma, men det har ihvertfall hjulpet med natthosten, så den står barnet på frem mot sommeren.

Anonymkode: ac19e...9d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...