Gå til innhold

Økonomisk hjelp over 18 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn er snart 20 år og bor hjemme (det er bare vi to). Han har ikke bestemt seg for høyere studie enda, og tar påbygg samtidig som han jobber litt. Far betaler ikke bidrag lenger, men jeg merker nå at det er litt tøft økonomisk. 

Min sønn får ikke "lommepenger" lenger, han tjener litt penger og betaler alt han trenger av klær, treningsabonnement, mobil osv. Men han bor jo hjemme og jeg betaler mat og det det ellers koster at han bor her. Hjelper han innimellom med småting også. Betalte f.eks. 400,- for en app slik at han kan lese til teorien for å ta lappen. 

Hvordan gjøres slikt rundt om? Jeg har lyst å spørre faren om han kan bidra litt han også. Det hadde han jo gjort dersom han bodde med oss fremdeles. Mange barn får jo også litt økonomisk hjelp fra foreldre etter at de har flyttet ut. Hva tenker dere er naturlig her?

Anonymkode: ea3fa...f6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min sønn er snart 20 år og bor hjemme (det er bare vi to). Han har ikke bestemt seg for høyere studie enda, og tar påbygg samtidig som han jobber litt. Far betaler ikke bidrag lenger, men jeg merker nå at det er litt tøft økonomisk. 

Min sønn får ikke "lommepenger" lenger, han tjener litt penger og betaler alt han trenger av klær, treningsabonnement, mobil osv. Men han bor jo hjemme og jeg betaler mat og det det ellers koster at han bor her. Hjelper han innimellom med småting også. Betalte f.eks. 400,- for en app slik at han kan lese til teorien for å ta lappen. 

Hvordan gjøres slikt rundt om? Jeg har lyst å spørre faren om han kan bidra litt han også. Det hadde han jo gjort dersom han bodde med oss fremdeles. Mange barn får jo også litt økonomisk hjelp fra foreldre etter at de har flyttet ut. Hva tenker dere er naturlig her?

Min gutt er 20 år. Bor hjemme og jobber litt. Tar også privatist eksamener. Vi hjelper han ikke noe økonomisk. Han får mat og bor gratis. Noen ganger når jeg er blakk like før lønn må han handle inn mat. Han sparer til han skal begynne på universitetet. Han tjener ikke mye, hadde han jobbet mye, så skulle han betalt litt i husleie 

Anonymkode: 7c551...d9d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker jo at du må ha en veldig lav lønn, dersom det er vanskelig å kjøpe inn mat til to..?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
bestelvenn skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker jo at du må ha en veldig lav lønn, dersom det er vanskelig å kjøpe inn mat til to..?

Jeg tjener 600 000, så har ikke veldig lav lønn, men har veldig store utgifter 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tjener 600 000, så har ikke veldig lav lønn, men har veldig store utgifter 😕 

Lag ett budsjett.. 60k i mnd er MYE, og hvis du har såpass "store" utgifter at det er problematisk å brødfø din sønn på tyve år, da er det noe som ikke stemmer..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
bestelvenn skrev (2 minutter siden):

Lag ett budsjett.. 60k i mnd er MYE, og hvis du har såpass "store" utgifter at det er problematisk å brødfø din sønn på tyve år, da er det noe som ikke stemmer..

Hvordan får du en årslønn på 600 000,- til å bli 60 000,- i måneden? 

Anonymkode: 38979...3f2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan får du en årslønn på 600 000,- til å bli 60 000,- i måneden? 

Anonymkode: 38979...3f2

Leste feil :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

prioriter annerledes, ikke nedprioriter sønnen med det første. 

Anonymkode: ee722...195

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

prioriter annerledes, ikke nedprioriter sønnen med det første. 

Anonymkode: ee722...195

Jeg nedprioriterer han ikke. Jeg har et budsjett og løser ikke, men poenget her er om faren bør bidra litt.

AnonymBruker
Skrevet

Er har ferdig med 3 år på vgs? Hvis ikke kan far være bidragspliktig fortsatt 

Anonymkode: c7d53...12d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min gutt er 20 år. Bor hjemme og jobber litt. Tar også privatist eksamener. Vi hjelper han ikke noe økonomisk. Han får mat og bor gratis. Noen ganger når jeg er blakk like før lønn må han handle inn mat. Han sparer til han skal begynne på universitetet. Han tjener ikke mye, hadde han jobbet mye, så skulle han betalt litt i husleie 

Anonymkode: 7c551...d9d

Enig i dette. 

Kanskje sønnen din kan jobbe mer og selv bidra med et par tusenlapper til livsopphold i måneden? Hva gjør han egentlig hele dagen, hvis han ikke går på skole og bare jobber "litt"? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer litt på hvor mye sønnen din tjener. Er det mulig for han å jobbe mer så du ikke trenger å hjelpe han med 400 her. Da kan han også bidra litt med å kjøpe mat og sånn. Selvfølgelig vanskelig om han tjener lite og ikke har mer jobb å få.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg nedprioriterer han ikke. Jeg har et budsjett og løser ikke, men poenget her er om faren bør bidra litt.

Jeg vet ikke om det har så mye for seg å diskutere hva faren bør gjøre. I og med at han ikke er juridisk forpliktet til å bidra så er det helt opp til han om han ønsker å bidra. Om så hele kvinneguiden er enige om at faren bør bidra så kan jeg ikke se at det hjelper deg det grann, all den tid du er prisgitt farens velvilje. Og i og med at du spør oss i stedet for far tipper jeg du mistenker at far ikke ønsker å bidra. Da er du kommet like langt.

Jeg er enige med dem som sier at hvis dette er et problem for deg så må du nesten ta det med sønnen din og be han om å bidra økonomisk til husholdninga. Eventuelt kan sønnen din spørre far om å dekke enkeltutgifter som det han trenger til å ta lappen hvis du ikke klarer å dekke det.

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har en sønn som blir ferdig på vgs nå til sommeren. Hvis han følger planen sin og blir boende hos mor mens han studerer uten å skulle betale er det fullstendig uaktuelt for far å bidra til mors husholdning videre. Ikke fordi han ikke liker sønnen sin, men rett og slett fordi han er uenig i at han skal bo og leve gratis og ikke måtte "vokse opp og lære seg å bli voksen". Mannen måtte selv betale husleie til foreldrene sine fra 6mnd etter ferdig vgs, penger han riktignok fikk tilbake som ek da han skulle kjøpe sin første leilighet,  men det er noe med å starte med å ta ansvar for seg selv. Våre felles barn har fått samme beskjeden,  når man er myndig og ferdig med vgs forventer vi at de begynner å ta ansvar for seg selv (de er tenåringer, så de er ikke så langt bak i løypa)

En 20åring har hatt 1,5 år på å starte med noe. Han har kapasitet til å jobbe tilnærmet fullt ved siden av å ta litt påbygging. Du syr puter under armene hans. Han må ta ansvar for seg selv og betale for seg, det er ikke fars ansvar at du velger å dulle med en voksen mann.

Anonymkode: bdded...5a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det ikke noe fasitsvar på, det er helt opp til faren. Akkurat som det er helt opp til deg om du vil la sønnen bo og spise gratis hos deg.

Jeg ville bidratt til mitt barn i den situasjonen, enten han bodde hos meg eller ikke. Men det sier jo ingenting om hvordan faren til ditt barn ser på saken. Det finner du kun ut ved å spørre ham, og det er det selvsagt helt greit å gjøre. :)

Anonymkode: e3e6c...dcc

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder er det nødvendig å ha om denne sønnen? 

Anonymkode: eec76...118

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen kan jobbe mer. Han kan også få sosialstødnad om han har lav inntekt. Han er over 18 år og går ikke på vgs, derfor har ikke TS forsørgeransvar lenger. 

Anonymkode: 8ec5e...f60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen har en sønn som blir ferdig på vgs nå til sommeren. Hvis han følger planen sin og blir boende hos mor mens han studerer uten å skulle betale er det fullstendig uaktuelt for far å bidra til mors husholdning videre. Ikke fordi han ikke liker sønnen sin, men rett og slett fordi han er uenig i at han skal bo og leve gratis og ikke måtte "vokse opp og lære seg å bli voksen". Mannen måtte selv betale husleie til foreldrene sine fra 6mnd etter ferdig vgs, penger han riktignok fikk tilbake som ek da han skulle kjøpe sin første leilighet,  men det er noe med å starte med å ta ansvar for seg selv. Våre felles barn har fått samme beskjeden,  når man er myndig og ferdig med vgs forventer vi at de begynner å ta ansvar for seg selv (de er tenåringer, så de er ikke så langt bak i løypa)

En 20åring har hatt 1,5 år på å starte med noe. Han har kapasitet til å jobbe tilnærmet fullt ved siden av å ta litt påbygging. Du syr puter under armene hans. Han må ta ansvar for seg selv og betale for seg, det er ikke fars ansvar at du velger å dulle med en voksen mann.

Anonymkode: bdded...5a4

Dette er da høyst individuelt! 

Påbygg utgjør ett skoleår på fulltid. Hvis du vil ha gode karakterer må du også her jobbe målrettet og strukturert. Da er det en dårlig ide å jobbe 100% utenom. Ja det finnes kanskje enkelte som klarer det hvis de ofrer all fritid. Men folk har ulik kapasitet, og for de fleste vil ikke 100% ved siden av 100% skole være smart.

Anonymkode: b66f7...ee6

Gjest Smeltemann
Skrevet

Det har ingen betydning om moren tjener 1 million.

Her må gutten på banen og tjene mere penger selv. Han er 20 år,da kan han betale for å bo hjemme.  Om ikke så får han finne seg en egen leilighet/hybel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette er da høyst individuelt! 

Påbygg utgjør ett skoleår på fulltid. Hvis du vil ha gode karakterer må du også her jobbe målrettet og strukturert. Da er det en dårlig ide å jobbe 100% utenom. Ja det finnes kanskje enkelte som klarer det hvis de ofrer all fritid. Men folk har ulik kapasitet, og for de fleste vil ikke 100% ved siden av 100% skole være smart.

Anonymkode: b66f7...ee6

Han kan søke lån i lånekassen om han går påbygg fulltid og er over 18 år.

Anonymkode: c3934...c36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...