Tillia Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Tenkte bare å dele denne. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gravida-far-ratt-till-ersattning-for-coronarisk/?fbclid=IwAR06qd8XcJROZ3VGMw0HzHrEm5RxtP9IpyweqYTkhMz8wB0lSHGdKjmesV4 Ganske sjokkerende at Norge nå later til å være eneste land som ikke anerkjenner gravide som en risikogruppe mtp covid-19. Tenker jo at samme risikovurdering bør være gjeldende her I Norge med mindre norske myndigheter mener vi norske har et spesielt immunforsvar eller at covid biter annerledes på andre nasjonaliteter enn norske! 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Tillia skrev (11 minutter siden): Tenkte bare å dele denne. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gravida-far-ratt-till-ersattning-for-coronarisk/?fbclid=IwAR06qd8XcJROZ3VGMw0HzHrEm5RxtP9IpyweqYTkhMz8wB0lSHGdKjmesV4 Ganske sjokkerende at Norge nå later til å være eneste land som ikke anerkjenner gravide som en risikogruppe mtp covid-19. Tenker jo at samme risikovurdering bør være gjeldende her I Norge med mindre norske myndigheter mener vi norske har et spesielt immunforsvar eller at covid biter annerledes på andre nasjonaliteter enn norske! Hvordan kan vi bli hørt? Det var jo kollektivt engasjement for å få far inn på fødestuen igjen, og det gikk jo gjennom. Må gjøre det samme med dette, hvordan kan man gjøre det? Synes det haster. Anonymkode: f89c6...61a 4
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan kan vi bli hørt? Det var jo kollektivt engasjement for å få far inn på fødestuen igjen, og det gikk jo gjennom. Må gjøre det samme med dette, hvordan kan man gjøre det? Synes det haster. Anonymkode: f89c6...61a Ja ingenting skjer om man ikke sier i fra. Man kan selvsagt sende Mail til FHI, hdir og regjeringen.. men var en annen som sa at smittevern og covid-relatert blir i stor grad styrt politisk her i Norge i motsetning til Sverige (forskningsbasert).meget betryggende for øvrig😥, så da tror jeg det mest effektive er å tipse norske aviser og presse om artiklen til expressen , evt med noen spørsmål og kommentarer om at det ønskes at pressen graver litt i dette da det umulig kan ha seg slik at Norge kan være annerledes stilt enn Sverige! Da kan ikke maktapparatet så lett snike seg unna.. Vi har krav på vern - én ting er å gamble på seg selv , en annen ting er å gamble på en annens liv og helse (våre babyer..) . Det er et problem når helsemyndighetene i Norge ikke gravide som risikogruppe . Der er nemlig disse rådene fastleger og ledere forholder seg til. Dermed er det ikke bare-bare å kreve tilrettelegging og sykemelding heller. Endret 5. mars 2021 av Tillia
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Men hva vil endre seg om vi blir satt i risiko gruppen? 🧐 i termingruppen min får alle som er utsatt butikk, sykehus,sykehjem osv som søker om svangerskapspenger innvilget grunnet covid. så hva endres om man blir satt i risikogruppen? Kanskje jeg som bare ikke helt henger med 😂😅 Anonymkode: a94ef...ab0 1
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva vil endre seg om vi blir satt i risiko gruppen? 🧐 i termingruppen min får alle som er utsatt butikk, sykehus,sykehjem osv som søker om svangerskapspenger innvilget grunnet covid. så hva endres om man blir satt i risikogruppen? Kanskje jeg som bare ikke helt henger med 😂😅 Anonymkode: a94ef...ab0 Vel, uten klare retningslinjer blir det opp til hver fastlege og leder hvorvidt de mener covid er grunn nok til tilrettelegging / evt sykemelding. Det blir også opp til enhver kvinne å kjempe den saken på egen hånd - og dette mener jeg er grunnleggende feil. Vi vet eksempelvis at ikke alle kvinner kjenner rettighetene sine, noen er svake i norsk, eller har av andre grunner liten «forhandlingsmakt» + mange mange andre situasjoner. Går man videre i den tankegangen vil ufødte barns vern være avhengig av hvor medgjørlig jordmor , fastlege eller leder moren tilfeldigvis har . Dette er ikke riktig hverken etisk eller juridisk. Det er ikke riktig at man skal feie kvinnehelse under teppet og dysse det ned med man bare søker svangerskapspenger og tier stille med det. Med handlingsplan og klare retningslinjer vil det bli et vern - som er gjeldende og rettferdiggjør det vi har krav på 4
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2021 Og bare av nysgjerrighet ; hvilke grunnlag skal man søke svangerskapspenger på i all tid norske myndigheter ikke regner covid som risiko for gravide? Sv.skapsprenger skal vel i utgangspunktet baseres på definerte risikofaktorer for barn (evt mor). Da er man avhengig av en kreativ og velvillig jordmor som er villig til å evt lirke det i gang med andre årsaker. Ikke alle har det. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Hæ? Hva vil du med at gravide skal puttes i såkalt risikosonen? Hva er poenget med det, hva skal du bruke det til? Anonymkode: 83415...128 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Tillia skrev (13 minutter siden): Vel, uten klare retningslinjer blir det opp til hver fastlege og leder hvorvidt de mener covid er grunn nok til tilrettelegging / evt sykemelding. Det blir også opp til enhver kvinne å kjempe den saken på egen hånd - og dette mener jeg er grunnleggende feil. Vi vet eksempelvis at ikke alle kvinner kjenner rettighetene sine, noen er svake i norsk, eller har av andre grunner liten «forhandlingsmakt» + mange mange andre situasjoner. Går man videre i den tankegangen vil ufødte barns vern være avhengig av hvor medgjørlig jordmor , fastlege eller leder moren tilfeldigvis har . Dette er ikke riktig hverken etisk eller juridisk. Det er ikke riktig at man skal feie kvinnehelse under teppet og dysse det ned med man bare søker svangerskapspenger og tier stille med det. Med handlingsplan og klare retningslinjer vil det bli et vern - som er gjeldende og rettferdiggjør det vi har krav på Takk for godt svar !! Anonymkode: a94ef...ab0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Tillia skrev (3 minutter siden): Og bare av nysgjerrighet ; hvilke grunnlag skal man søke svangerskapspenger på i all tid norske myndigheter ikke regner covid som risiko for gravide? Sv.skapsprenger skal vel i utgangspunktet baseres på definerte risikofaktorer for barn (evt mor). Da er man avhengig av en kreativ og velvillig jordmor som er villig til å evt lirke det i gang med andre årsaker. Ikke alle har det. Ingen i min termin gruppe har fått avslag på dette fordi selv om gravide ikke er i risiko gruppen så vet man lite om viruset. Hvis man får avslag når man faktisk er ekstra utsatt i jobb er man nok Max uheldig. Anonymkode: a94ef...ab0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 Ser at risiko for smitte av corona er grunnlag for å søke sv.penger på NAV allerede: Er du gravid og i arbeid, og i risikogruppen grunnet korona? Er du gravid, tar du kontakt med lege eller jordmor (etter retningslinjene for kontakt gitt av helsemyndighetene) som gjør en vurdering av om smittefaren er en risiko for fosteret. Da kan du ha rett på svangerskapspenger, les mer om hvordan du søker på våre nettsider https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Anonymkode: a94ef...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Hva vil du med at gravide skal puttes i såkalt risikosonen? Hva er poenget med det, hva skal du bruke det til? Anonymkode: 83415...128 Gravide er i risikosonen. Og om man bruker hjernen litt er det ikke vanskelig å tenkte seg til hvorfor. Trenger ikke forske på det en gang for å skjønne det. Man skal ikke nikke og smile til alt man blir fortalt. - Man vet fra før at gravide har redusert immunforsvar - Høygravide har redusert lungekapasitet. - Fosteret tåler feber dårlig. At korona også kan angripe morkaken er ny info. Anonymkode: c7f96...6f5 4
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser at risiko for smitte av corona er grunnlag for å søke sv.penger på NAV allerede: Er du gravid og i arbeid, og i risikogruppen grunnet korona? Er du gravid, tar du kontakt med lege eller jordmor (etter retningslinjene for kontakt gitt av helsemyndighetene) som gjør en vurdering av om smittefaren er en risiko for fosteret. Da kan du ha rett på svangerskapspenger, les mer om hvordan du søker på våre nettsider https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Anonymkode: a94ef...ab0 Ja men dette er vagt. Det blir opp til skjønn. Og tro meg - mange ledere, fastleger og jordmødre følger fhi sine retningslinjer der det står svart på hvitt at gravide ikke trenger tas mer hensyn til enn andre. Hvis man leser artiklen fra expressen , så er noe av hele poenget der at med definisjon på risiko så har man automatisk rettigheter etter dette. 1
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen i min termin gruppe har fått avslag på dette fordi selv om gravide ikke er i risiko gruppen så vet man lite om viruset. Hvis man får avslag når man faktisk er ekstra utsatt i jobb er man nok Max uheldig. Anonymkode: a94ef...ab0 Ja men dette er prinsipielt. Man har i Norge per i dag ikke en rettighet ut i fra definert og faglig begrunnet fakta.. man er prisgitt at andre i maktapparatet (jordmor, lege etc) støtter opp. Hvis det er slik at det i realiteten er sånn at alle nå uformelt godtar argumentet om at det er lite man vet om viruset - bør dette også formaliseres! Slik at den rettigheten kan favne alle. Og at verneombud etc kan fange opp de kvinnene som ikke selv ber om svangerskapspenger. Hva om man har en jordmor eller lege som ikke anser det som særskilt risiko da? Det er veldig uheldig å være en av de få som ikke blir hørt. 1
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #14 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hæ? Hva vil du med at gravide skal puttes i såkalt risikosonen? Hva er poenget med det, hva skal du bruke det til? Anonymkode: 83415...128 Rettigheter. Noen bryr seg om slikt 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men hva vil endre seg om vi blir satt i risiko gruppen? 🧐 i termingruppen min får alle som er utsatt butikk, sykehus,sykehjem osv som søker om svangerskapspenger innvilget grunnet covid. så hva endres om man blir satt i risikogruppen? Kanskje jeg som bare ikke helt henger med 😂😅 Anonymkode: a94ef...ab0 Jeg fikk høre fra jordmor at hun anbefalte å søke om svangerskapspenger grunnet corona. Men hun ba meg ta det med fastlege. Da jeg kom til fastlege fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne sette corona som grunn, og måtte "jukse" litt på lappen. Følte dette ble helt feil, og jeg satt der og søkte svangerskapspenger på totalt feil grunnlag. Årsaken hang jo ikke på greip overfor arbeidsgiver heller. Fikk veldig angst av alt sammen. Jordmor sa hun anså det som stor risiko at jeg dro på jobb nå med mye mutert virus. (er lærer) Og lege sa at kommuneoverlege hadde sagt at corona var grunn til å være borte fra jobb for gravide. Men vi kunne altså ikke skrive det på søknaden om svangerskapspenger. Jeg ble samtidig bedt om å ikke dra på jobb, uvitende om jeg får innvilget svangerskapspenger eller ikke. Endte med at jeg fikk masse angst og problemer med å sove om nettene. Følte ingen hadde noe løsning, helsevesenets sentrale personer sa det var risiko for meg å dra på jobb, men kunne ikke formelt søke NAV basert på det grunnlaget. Det ble på en måte min bekymring og mitt problem. Midt oppi alt ble bekkenet mitt rævkjørt, så fikk sykemeldt meg åkkesom. Men hallo, jeg føler hele prosessen og måten dette håndteres på er hårreisende. Vi gravide får på en måte beskjed om at dette er risikofylt av de vi skal støtte oss på (jordmødre og leger), men de kan ikke hjelpe oss, annet enn å nærmest lyve til NAV om hvorfor vi trenger svangerskapspenger. Hva slags svada er det? Jeg fikk veldig mye angst av hele prosessen og følte meg som et offer for usikkerhet fra alle hold. Anonymkode: f89c6...61a 4
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #16 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk høre fra jordmor at hun anbefalte å søke om svangerskapspenger grunnet corona. Men hun ba meg ta det med fastlege. Da jeg kom til fastlege fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne sette corona som grunn, og måtte "jukse" litt på lappen. Følte dette ble helt feil, og jeg satt der og søkte svangerskapspenger på totalt feil grunnlag. Årsaken hang jo ikke på greip overfor arbeidsgiver heller. Fikk veldig angst av alt sammen. Jordmor sa hun anså det som stor risiko at jeg dro på jobb nå med mye mutert virus. (er lærer) Og lege sa at kommuneoverlege hadde sagt at corona var grunn til å være borte fra jobb for gravide. Men vi kunne altså ikke skrive det på søknaden om svangerskapspenger. Jeg ble samtidig bedt om å ikke dra på jobb, uvitende om jeg får innvilget svangerskapspenger eller ikke. Endte med at jeg fikk masse angst og problemer med å sove om nettene. Følte ingen hadde noe løsning, helsevesenets sentrale personer sa det var risiko for meg å dra på jobb, men kunne ikke formelt søke NAV basert på det grunnlaget. Det ble på en måte min bekymring og mitt problem. Midt oppi alt ble bekkenet mitt rævkjørt, så fikk sykemeldt meg åkkesom. Men hallo, jeg føler hele prosessen og måten dette håndteres på er hårreisende. Vi gravide får på en måte beskjed om at dette er risikofylt av de vi skal støtte oss på (jordmødre og leger), men de kan ikke hjelpe oss, annet enn å nærmest lyve til NAV om hvorfor vi trenger svangerskapspenger. Hva slags svada er det? Jeg fikk veldig mye angst av hele prosessen og følte meg som et offer for usikkerhet fra alle hold. Anonymkode: f89c6...61a Nettopp. Det du beskriver er erkeeksempelet på når rettigheter ikke er formalisert. Og vet også om en i lignende situasjon som kom til legen med anbefaling fra jordmor etc men fikk til svar av legen om at dersom myndighetene hadde ansett covid-19’ som den minste risiko for gravide så hadde de blitt satt i risikogruppe, oppfulgt med «graviditet er ingen sykdom». Så ja. Hun fiKk hverken svangerskapspenger eller sykemelding. Neste steg blir vel å «lyve på Seg» en plage hun ikke har for å få rett til Sykemelding, mens den virkelige grunnen er noe helt annet. Ikke greit i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #17 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg fikk høre fra jordmor at hun anbefalte å søke om svangerskapspenger grunnet corona. Men hun ba meg ta det med fastlege. Da jeg kom til fastlege fikk jeg beskjed om at vi ikke kunne sette corona som grunn, og måtte "jukse" litt på lappen. Følte dette ble helt feil, og jeg satt der og søkte svangerskapspenger på totalt feil grunnlag. Årsaken hang jo ikke på greip overfor arbeidsgiver heller. Fikk veldig angst av alt sammen. Jordmor sa hun anså det som stor risiko at jeg dro på jobb nå med mye mutert virus. (er lærer) Og lege sa at kommuneoverlege hadde sagt at corona var grunn til å være borte fra jobb for gravide. Men vi kunne altså ikke skrive det på søknaden om svangerskapspenger. Jeg ble samtidig bedt om å ikke dra på jobb, uvitende om jeg får innvilget svangerskapspenger eller ikke. Endte med at jeg fikk masse angst og problemer med å sove om nettene. Følte ingen hadde noe løsning, helsevesenets sentrale personer sa det var risiko for meg å dra på jobb, men kunne ikke formelt søke NAV basert på det grunnlaget. Det ble på en måte min bekymring og mitt problem. Midt oppi alt ble bekkenet mitt rævkjørt, så fikk sykemeldt meg åkkesom. Men hallo, jeg føler hele prosessen og måten dette håndteres på er hårreisende. Vi gravide får på en måte beskjed om at dette er risikofylt av de vi skal støtte oss på (jordmødre og leger), men de kan ikke hjelpe oss, annet enn å nærmest lyve til NAV om hvorfor vi trenger svangerskapspenger. Hva slags svada er det? Jeg fikk veldig mye angst av hele prosessen og følte meg som et offer for usikkerhet fra alle hold. Anonymkode: f89c6...61a Nå står det jo på NAV sine sider at man kan Søke på vegne av corona smitte.... at legen ikke er opplyst om det er jo bare fjernt, å jeg hadde selv bare henvist legen til det som er nevnt der. vet ikke når du søkte, men høres jo merkelig at du ikke kunne sette det på søknaden «corona» når nav sier du kan det. Her tror jeg det bare er noen i helsevesenet som ikke ha oppdatert seg Anonymkode: a94ef...ab0 1
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #18 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå står det jo på NAV sine sider at man kan Søke på vegne av corona smitte.... at legen ikke er opplyst om det er jo bare fjernt, å jeg hadde selv bare henvist legen til det som er nevnt der. vet ikke når du søkte, men høres jo merkelig at du ikke kunne sette det på søknaden «corona» når nav sier du kan det. Her tror jeg det bare er noen i helsevesenet som ikke ha oppdatert seg Anonymkode: a94ef...ab0 Kommer vel da an på jobben/ leder man har også vil jeg tro. I prosessen mtp svangerskapspenger så må også leder være enig i at det er risiko ( leders ansvar å risikovurdere, og her vil mange belage seg på helsemyndighetenes retningslinjer..) og deretter vurdere om det kan tilrettelegges. Prosessen hadde helt klart vært mer riktig dersom den risiko gravide faktisk har hadde vært formalisert - for ledere, fastlege og ikke minst kvinnen selv! 1
Tillia Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #19 Skrevet 5. mars 2021 Legger også merke til at det står gravid og i arbeid OG i risikosonen for covid på NAVs sine sider. Så da menes det at ikke alle gravide nødvendigvis er i denne risikogruppen. Det kan være de mener gravide med underliggende sykdommer, betydelig overvekt , eller de andre risikofaktorene som de har nevnt som kan falle under en evt risikogruppe som gravid 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #20 Skrevet 5. mars 2021 Tillia skrev (12 minutter siden): Kommer vel da an på jobben/ leder man har også vil jeg tro. I prosessen mtp svangerskapspenger så må også leder være enig i at det er risiko ( leders ansvar å risikovurdere, og her vil mange belage seg på helsemyndighetenes retningslinjer..) og deretter vurdere om det kan tilrettelegges. Prosessen hadde helt klart vært mer riktig dersom den risiko gravide faktisk har hadde vært formalisert - for ledere, fastlege og ikke minst kvinnen selv! Jeg er enig, men en arbeidsgiver SKAL tilrettelegge for gravide utifra den gravides behov. Der det er fysisk umulig skal det søkes svangerskapspenger. Arbeidsgivere har en generell plikt etter arbeidsmiljøloven til å tilrettelegge for alle arbeidstakere, om lege/ JM kan stå for stå for at den gravide trenger tilrettelegging og jobben kan tilrettelegge men ikke gjør det kan de bli dømt for brudd på likestillingsloven http://lovdata.no/lov/2013-06-21-59/§5 det er det flere arbeidsgiver som har blitt dømt i slike saker Anonymkode: a94ef...ab0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå