AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Leier en sokkelleilighet som lukter litt rart, lurer på om det er en slags fuktlukt. Luften er tett og dårlig til tross for ventilasjonsanlegg. Hjelper det med duftlys, skål med eddik o.l? Anonymkode: 9ef52...89a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Nei, årsaken til lukten må taes tak i for at den skal forsvinne. Det høres ut som om du heller bør finne deg et annet sted å leie, dårlig inneluft kan gjøre deg syk, spesielt om årsaken er mugg/råte/fukt... Anonymkode: 2ab0a...a0e 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, årsaken til lukten må taes tak i for at den skal forsvinne. Det høres ut som om du heller bør finne deg et annet sted å leie, dårlig inneluft kan gjøre deg syk, spesielt om årsaken er mugg/råte/fukt... Anonymkode: 2ab0a...a0e Kjente ikke lukten på visning, men da jeg flyttet inn for en uke siden la jeg merke til den tunge søtlige lukten. Har vært i en annen leilighet en gang som luktet likedan, og fikk vite det var pga fukt selv om leiligheten var renovert i løpet av de siste 5 årene. Ts Anonymkode: 9ef52...89a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Høres usunt ut!!! Det er ikke lukt men luftkvaliteten som er for dårlig. Mugg er veldig helseskadelig! Anonymkode: 03aa1...316 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 https://humid.no/799/ Anonymkode: 03aa1...316
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): https://humid.no/799/ Anonymkode: 03aa1...316 Leiligheten var oppusset for 6 år siden og har balansert ventilasjon, men det lukter sånn kvalmende søtlig innestengt lukt.. Ts Anonymkode: 9ef52...89a
Knirke Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Kjøp en avfukter: https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter Har en sånn i båten og den fjerner "båt"lukten. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Knirke skrev (6 timer siden): Kjøp en avfukter: https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/luftavfukter-meaco-dd8l-den-komplette-avfukter Har en sånn i båten og den fjerner "båt"lukten. Men jeg leier kåken, er ikke dette utleiers ansvar? Han har balansert ventilasjon og sier det er for å få ut fukt. Ts Anonymkode: 9ef52...89a
Knirke Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Men jeg leier kåken, er ikke dette utleiers ansvar? Han har balansert ventilasjon og sier det er for å få ut fukt. Ts Anonymkode: 9ef52...89a Huseier bryr seg mest sannsynlig ikke om hvordan det lukter, siden han ikke bor i leiligheten selv. Jeg tipper ventilasjonen ikke er så bra som han påstår.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 "Balansert ventilasjon" minner meg alltid på støvet, muggsoppen, og alt det gugget man finner i aktive ventilasjonssystem; om det skulle være hus eller bil. Dette har jeg ikke tro på. Første skritt bør være å samle inn gode nok data. Kjøp en enkel luftfuktighetsmåler og sjekk at det er 60% eller mindre. Luft godt ut hver morgen. Kjenn om du har en kilde til fukt langs alle vegger, vinduer, tak. Saltutslag? Dunaktig belegg på baksiden av skap eller seng? En luftavfukter som @Knirke foreslår er derimot en brukbar løsning. Vi har en slik fra Jula stående i kjelleren. Den er beregnet på 30 kvm, men reduserer luftfuktigheten i 80 kvm kjeller fra ca. 70 til ca 50%. Kjellerlukten er komplett borte. Vannet den henter ut går i slange til et sluk. Den bråker litt, så er ikke egnet for soverom. Men vil du bo der du bor er dette måten å fikse det på. Anonymkode: 6ca51...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Kvalmende og litt søtlig lukt kan også fort være død mus/rotte liggende i veggen. Anonymkode: 49ff1...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 Hva med å spørre utleier? Han kjenner nok boligen, og det kan være nyttig å gå i dialog om noe må fikses Anonymkode: edf26...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå