AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Sitter med et problem. Eksen min har utvidet samvær. Dvs 10 dager i mnd til vår sønn på 5 år. Hver eneste gang han har sønnen vår så tar han ungen fri fra barnehagen, eller sier han er syk eller bare ikke sier ifra. Ungen er ikke syk når jeg henter han og ungen sier selv at han ikke er syk. Tatt opp dette med faren og sagt at barnet skal i barnehagen så frem til at han er virkelig syk. Barnet får da gjøre hva han vil. Se tv og bruke mye iPad. Ikke ute å leker eller gjør noe spesielt. Ungen har assistent i barnehagen som han går glipp av. Så sklir rutinene hans ut fordi det er alltid langhelger hos pappa med godteri og sove lenge. Far leverer heller ikke alltid mandagene og jeg bruker resten av uken på å tvinge ungen i barnehagen. Han vil alltid ha fri siden han får det av pappa. Faren jobber ikke og sover hele dagen. Noe sønnen min forteller. Hva skal jeg gjøre med dette? Bup har sagt at barnet trenger stabilitet, forutsigbarhet og rutiner. Greit å ta fri iblant, men går ikke ant hele tiden. Ungen skal jo starte på skolen til høsten og er redd for mye fravær hvis faren fortsetter slik. Vurderer å kutte ned til annenhver helg og hente sønnen min selv søndagene. Barnet har fast bosted hos meg. Kan jeg gjøre det ? Anonymkode: 704d4...7a1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Selvsagt kan du ikke gjøre det. Anonymkode: 0c0f2...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt kan du ikke gjøre det. Anonymkode: 0c0f2...7e4 Men hva kan jeg gjøre da ? vi er i en samværskonflikt og er på randen til å dra det til retten siden faren ønsker 50/50. Noe jeg ikke ønsker siden vi samarbeider svært dårlig. Har skrevet en midlertidig kontrakt på utvidet samvær i en prøveperiode. For å se om det fungerte, noe det tydeligvis ikke gjør. Står uttrykkelig i kontrakten at begge parter skal følge opp med barnehage, ppt og bup. ts Anonymkode: 704d4...7a1 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva kan jeg gjøre da ? vi er i en samværskonflikt og er på randen til å dra det til retten siden faren ønsker 50/50. Noe jeg ikke ønsker siden vi samarbeider svært dårlig. Har skrevet en midlertidig kontrakt på utvidet samvær i en prøveperiode. For å se om det fungerte, noe det tydeligvis ikke gjør. Står uttrykkelig i kontrakten at begge parter skal følge opp med barnehage, ppt og bup. ts Anonymkode: 704d4...7a1 Ny runde på fvk for å diskutere. Om dere ikke blir enige (de har jo ingen myndighet), får du ta det til retten. Evt si til far at samværet endres tilbake til vanlig fra en dato, og be at han tar det videre til retten om han er uenig. Anonymkode: 186da...4a5 9
Populært innlegg Lorieen Skrevet 5. mars 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 5. mars 2021 Be barnehagen dokumentere fraværet til barnet. Ta dokumentasjonen med deg til retten, krev full omsorg. 51
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva kan jeg gjøre da ? vi er i en samværskonflikt og er på randen til å dra det til retten siden faren ønsker 50/50. Noe jeg ikke ønsker siden vi samarbeider svært dårlig. Har skrevet en midlertidig kontrakt på utvidet samvær i en prøveperiode. For å se om det fungerte, noe det tydeligvis ikke gjør. Står uttrykkelig i kontrakten at begge parter skal følge opp med barnehage, ppt og bup. ts Anonymkode: 704d4...7a1 Du har ingenting med det å gjøre. Kan hende at far ønsker å ha barnet hjemme mest mulig når han først er hos han og at om dere hadde hatt 50/50 ville barnehagetilbudet blitt brukt. Det er dessverre ingenting du kan gjøre Anonymkode: 4eca0...0b2 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Lorieen skrev (1 minutt siden): Be barnehagen dokumentere fraværet til barnet. Ta dokumentasjonen med deg til retten, krev full omsorg. Ingen rettsinstans som gir mor 100% omsorg pga far holder barnet hjemme fra barnehagen noen dager, ærlig talt. Det er ikke aktuelt før han går glipp av skoleundervisningen eventuelt. Anonymkode: 4eca0...0b2 10
Milky Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Du bestemmer ikke hva far skal gjøre med barnet når han har samvær. Er ikke noe krav på at barn skal sendes i bhg 10
Populært innlegg Lorieen Skrevet 5. mars 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen rettsinstans som gir mor 100% omsorg pga far holder barnet hjemme fra barnehagen noen dager, ærlig talt. Det er ikke aktuelt før han går glipp av skoleundervisningen eventuelt. Anonymkode: 4eca0...0b2 Dette barnet har spesielle behov, følges opp av BUP og PPT og det er satt inn ekstra ressurser for ham i barnehagen. Avtalen er at begge foreldre skal følge opp disse tingene. Les hovedinnlegget. 68
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen rettsinstans som gir mor 100% omsorg pga far holder barnet hjemme fra barnehagen noen dager, ærlig talt. Det er ikke aktuelt før han går glipp av skoleundervisningen eventuelt. Anonymkode: 4eca0...0b2 Problemet her er vel at det virker som barnet har spesielle behov, siden han har assistent i barnehagen, og BUP sier han trenger stabilitet og faste rutiner. Så da går jo dette utover barnets helse. Anonymkode: e0ad3...b7b 19
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 Jeg ble advart av bup at hvis ikke tilbudet med assistent og spes ped ble brukt så kom vi til å miste tilbudet. Så er redd for at ungen ikke får den oppfølgingen han trenger. ts Anonymkode: 704d4...7a1 17
tirben Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ingenting med det å gjøre. Kan hende at far ønsker å ha barnet hjemme mest mulig når han først er hos han og at om dere hadde hatt 50/50 ville barnehagetilbudet blitt brukt. Det er dessverre ingenting du kan gjøre Anonymkode: 4eca0...0b2 Joda! Dette er tydeligvis ikke til barnets beste. Dette er et barn med spesielle behov, og har assistent i barnehagen, så da skal selvfølgelig barnet være der han får oppfølging. Hvis jeg var i situasjonen, ville jeg bedt barnevern og familievernkontor om hjelp. Ville så tatt det rettslig, og ikke latt far ha barnet mer enn i helgene. 27
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 Lorieen skrev (1 minutt siden): Dette barnet har spesielle behov, følges opp av BUP og PPT og det er satt inn ekstra ressurser for ham i barnehagen. Avtalen er at begge foreldre skal følge opp disse tingene. Les hovedinnlegget. Hjelper ikke. Det skal mye mer til for å frata far samvær. Anonymkode: 1555f...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har ingenting med det å gjøre. Kan hende at far ønsker å ha barnet hjemme mest mulig når han først er hos han og at om dere hadde hatt 50/50 ville barnehagetilbudet blitt brukt. Det er dessverre ingenting du kan gjøre Anonymkode: 4eca0...0b2 Om barnet går glipp av oppfølging må jo noen ta tak i det. Om far sover mens barnet ser tv, kunne barnet like gjerne vært i barnehagen vel? Anonymkode: 186da...4a5 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet her er vel at det virker som barnet har spesielle behov, siden han har assistent i barnehagen, og BUP sier han trenger stabilitet og faste rutiner. Så da går jo dette utover barnets helse. Anonymkode: e0ad3...b7b Det stemmer. Han sliter sånn når han kommer hjem med utagering, slår meg, sparker meg, lugger og klyper. Døgnrytmen er helt snudd og jeg bruker resten av uken på å roe han ned. Barnehagen sliter også. Han slåss med andre barn. Har jeg ungen over lengre periode, eller at han er fast i barnehagen hver dag så er han mye roligere. Fordi han har rutiner. Da slår han ikke og er enkel å ha med å gjøre. Da har han fine dager i barnehagen. Så merker stor forskjell. ts Anonymkode: 704d4...7a1 17
bestelvenn Skrevet 5. mars 2021 #16 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sitter med et problem. Eksen min har utvidet samvær. Dvs 10 dager i mnd til vår sønn på 5 år. Hver eneste gang han har sønnen vår så tar han ungen fri fra barnehagen, eller sier han er syk eller bare ikke sier ifra. Ungen er ikke syk når jeg henter han og ungen sier selv at han ikke er syk. Tatt opp dette med faren og sagt at barnet skal i barnehagen så frem til at han er virkelig syk. Barnet får da gjøre hva han vil. Se tv og bruke mye iPad. Ikke ute å leker eller gjør noe spesielt. Ungen har assistent i barnehagen som han går glipp av. Så sklir rutinene hans ut fordi det er alltid langhelger hos pappa med godteri og sove lenge. Far leverer heller ikke alltid mandagene og jeg bruker resten av uken på å tvinge ungen i barnehagen. Han vil alltid ha fri siden han får det av pappa. Faren jobber ikke og sover hele dagen. Noe sønnen min forteller. Hva skal jeg gjøre med dette? Bup har sagt at barnet trenger stabilitet, forutsigbarhet og rutiner. Greit å ta fri iblant, men går ikke ant hele tiden. Ungen skal jo starte på skolen til høsten og er redd for mye fravær hvis faren fortsetter slik. Vurderer å kutte ned til annenhver helg og hente sønnen min selv søndagene. Barnet har fast bosted hos meg. Kan jeg gjøre det ? Anonymkode: 704d4...7a1 Ta en prat med faren og si at dette kan ikke fortsette når barnet starter på skolen, det burde han forstå. Bortifra det, så syntes jeg ikke det er ett problem å holde ungen hjemme slik han gjør - så lenge de koser seg. De burde dog være mer ute eller gå på biblioteket f.eks.. Barnet er stort nok til å syntes barnehagen er kjedelig med så mange "småbarn". Moren min holdt broren min mye hjemme siste perioden i bhg, siden han var den eneste på hans alder - så alt ble veldig kjedelig for han og han hadde ikke så mange venner lengre siden de hadde startet på skolen.. Så lenge ungen har stramme rutiner hjemme hos deg, så ser jeg egentlig ikke problemet med at far gjør slik.
bestelvenn Skrevet 5. mars 2021 #17 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ble advart av bup at hvis ikke tilbudet med assistent og spes ped ble brukt så kom vi til å miste tilbudet. Så er redd for at ungen ikke får den oppfølgingen han trenger. ts Anonymkode: 704d4...7a1 Hva slags oppfølging er det barnet trenger? Er han autist eller har adhd?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #18 Skrevet 5. mars 2021 Jeg forstår godt bekymringen din. Det er nok jo for en grunn at barnet deres har oppfølging. Dersom far ønsker å ha mer tid med barnet og vil ha bsrnet hjemme en dag, lever eller hente sent, bør det i det minste være en plan for det sånn at det ikke går utover rutinene. Jeg hadde også bedt bhg om å registrer fravær og forsøkt å få til dialog med barnefar. Kanskje familievernkontoret ikke er nok, men be om veiledning fra BUP. Eventuelt også barnevernet, mtp at far kanskje trenger foreldreveiledning. Det at far sover hele dagen høres heller ikke bra ut, kanskje han sliter og har behov for oppfølging. Tenker uansett at det er riktig av deg å reagere, det handler i hovedsak ikke om gjøre noe vanskelig for far, men å tenke på barnets beste. Anonymkode: 0ff06...29a 5
Lorieen Skrevet 5. mars 2021 #19 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjelper ikke. Det skal mye mer til for å frata far samvær. Anonymkode: 1555f...ef0 Barnet kan evt. være hos far i helgene. Barnet trenger oppfølging det ikke får pga. far forpurrer opplegget. TS, du kan sende en bekymringsmelding til barnevernet. De kan hjelpe deg å bygge en sak mot far. Det er ikke til barnets beste at far har 10 dager i mnd hvis han ikke følger opp disse tingene. 10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #20 Skrevet 5. mars 2021 bestelvenn skrev (1 minutt siden): Ta en prat med faren og si at dette kan ikke fortsette når barnet starter på skolen, det burde han forstå. Bortifra det, så syntes jeg ikke det er ett problem å holde ungen hjemme slik han gjør - så lenge de koser seg. De burde dog være mer ute eller gå på biblioteket f.eks.. Barnet er stort nok til å syntes barnehagen er kjedelig med så mange "småbarn". Moren min holdt broren min mye hjemme siste perioden i bhg, siden han var den eneste på hans alder - så alt ble veldig kjedelig for han og han hadde ikke så mange venner lengre siden de hadde startet på skolen.. Så lenge ungen har stramme rutiner hjemme hos deg, så ser jeg egentlig ikke problemet med at far gjør slik. Problemet er jo at jeg får problemer med ungen når han kommer hjem. Han slår meg så mye at jeg er gul og blå. Har har han rutinene sine så gjør han ikke det.. ts Anonymkode: 704d4...7a1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå