Gå til innhold

Ny løper - hvorfor varierer formen så mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å jogge i januar, og har jo hatt en framgang totalt sett. Begynte på 2 km sammenhengende og nå klarer jeg 6. Men framgangen er ikke lineær. Feks: På onsdag så hadde jeg godfølelsen i løpet av hele økten, løp 6 km uanstrengt og koste meg. I dag var jeg giret på å løpe enda lengre, men det var tungt allerede etter første km, og måtte nesten pine meg gjennom 3 til før jeg ga opp. Beina var tunge og energien manglet. Har opplevd det flere ganger at jeg plutselig ikke har formen inne en dag.

Hva kan grunnene være til det? Klarer ikke å finne noen åpenbare grunner. Kosthold? Søvn? Ikke nok hydrert? Ikke god nok oppvarming? 

Dere som løper regelmessig, hva er deres grunner til at formen svikter en dag?

Anonymkode: 84caa...d24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanskeleg å seie på førehand, men i ditt høve vil eg tru du rett og slett framleis var sliten etter onsdagen. Løping krevjer mykje restitusjon, du spring truleg ikkje særleg økonomisk, og då bruker du lenger tid på å restituere også. Elles kjem ting som svevn, alkohol, stress, oppvarming, hydrering og slikt også inn, men som oftast er det berre livet. Ein del av rutinen er å ikkje overtenkje at ein av og til suger. 🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må variere intensiteten. De fleste joggeturene skal være rolige. En annen ting som er viktig er du er fersk. Du trenger mer restitusjon i starten. Kjenn litt på det. Hvis du føler stiv er det greit med noen dager pause.

Anonymkode: 73d83...775

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen behøver langt mer restitusjon enn de fleste innser. Anbefaler at du holder deg til en økt i uka hvor du forsøker å pushe deg til ny personlig rekord, og de andre øktene holder du rolige eller korte. For eksempel en lang økt med lang gange, en 20 min intervalløkt, en økt med rolig jogging kanskje 2 km, og så som sagt en økt hvor du forsøker å presse deg til maks. :)

Anonymkode: 0c773...4ab

• Liker 2
Skrevet

Det er flere ting som påvirker. Dagsform og restitusjon er det viktigste. Når du blir i bedre form er det vanlig at oksygenet bedrer seg før musklene. Beina klarer ikke å henge med. Derfor er det viktig å variere intensitet, varighet og tempo. Om du putter en racerbilmotor i en leaf så vil bilen slites ut. Alt må tilpasse seg hverandre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker ganske stor forskjell på kosthold. Dersom jeg koser meg med mye sukker (tomme kalorier) og tung mat på lørdag, er det ingen vits i å begynne søndagen med en løpetur. Da går jeg tom for "drivstoff" ganske fort og vil slite med en kort og rolig tur. Jeg pleier å få i meg god balanse mellom proteiner og karbohydrater dagene før jeg skal løpe, og da holder jeg ut mye lengre. Jeg løper også desidert best på morgenen kun med kaffe og vann innabords enn på kvelden etter at jeg har spist middag. 

Det er bare å prøve seg frem og se det an. Lykke til med løpingen :)

Anonymkode: 785cb...480

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 14.55):

Du må variere intensiteten. De fleste joggeturene skal være rolige. En annen ting som er viktig er du er fersk. Du trenger mer restitusjon i starten. Kjenn litt på det. Hvis du føler stiv er det greit med noen dager pause.

Anonymkode: 73d83...775

Støtter denne. Du tjener lite på å presse deg til maks hver joggetur. Faktisk har du mye større sjanse for å få skader eller bli overbelastet. De fleste øktene bør være slik at du kan prate relativt uanstrengt gjennom hele turen (gå i oppoverbakker ved behov). Selv ved intervaller skal du føle at du kunne tatt en intervall til i samme fart.

Anonymkode: f48d0...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte hørt eliteutøvere få spm om hvor ofte de tar i alt de har på trening. Så å si alle svarer nesten aldri eller svært sjelden. Mesteparten av treningen går i rolig tempo. Når du er fersk på løping er det vanskelig å holde rolig nok tempo. Du må jogge mye saktere enn du tror. En gang i uka kan du ha en litt hardere økt med intervaller.

Støtter de som sier at du sannsynligvis ikke restituerer nok før neste økt og at det derfor er tungt. Men dagsformen varierer også. Jeg merker godt om jeg har spist godt, sovet nok, drukket alkohol osv. Du får fremgang selv om ikke alle øktene er så bra. Kontinuitet er det viktigste.

Anonymkode: 0146b...e60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var et stort lys som gikk opp for meg  da jeg skjønte at det er bra å jogge sakte. Jeg jogger flere dager i uka, de fleste i rolig kosetempo. Jogging ble mye gøyere da jeg skjønte dette. Max en gang i uka kjører jeg intens intervall. At formen varierer er helt naturlig og ingenting å stresse over. 

Anonymkode: 7fb7d...e59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde variere treningen. Løper du intervaller? 

Jeg har løpt en del, og varierte mellom kortere distanser, lengre distanser, intervaller, hardt/lett. 

Har du pulsklokke? Hvis ikke, invester i en slik. Du er nødt til å kunne følge med på pulsen din, og justere løpingen ut fra den. 

Du må finne ut hvor terskelen din ligger ved å bli kjent med pulsen din. Jeg har feks en terskel på 140 bmp (altså antall hjerteslag i minuttet). Hvis jeg skal løpe lenger distanse, kan jeg ikke gå over dette. Gjør jeg det, får jeg for mye melkesyre, og får ikke løpt det jeg ønsker. Skal jeg løpe intervaller kan jeg presse meg mye mer, siden jeg får pauser innimellom løpingen.

Du må lære deg om "pulssoner", og legge opp treningen etter hva kroppen din tåler. Husk hviledager! 

Anonymkode: 51082...516

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper hver dag, men kun en av de øktene per uke er harde og sjeldent forsøker jeg å perse. Du hadde nok de harde øktene for tett. 

Anonymkode: 3b9c7...f3d

AnonymBruker
Skrevet

TS: ok, men hvilken fart er bra å legge seg på som nybegynner? Ser at jeg har løpt rundt 6:40 - 6:50. Det føles overhodet ikke fort, mer rolig jogging. 

Jeg løper ikke intervaller ennå, det kommer etter hvert.

Skrevet (endret)

Jeg har løpt jevnlig i flere år og opplever det samme. Det hender at jeg må avslutte selv rolige turer fordi kroppen ikke  fungerer den dagen. Det variere hvor ofte det skjer, men har aldri funnet noen spesifikk årsak/mønster.

Jeg tenker at det bare er sånn det er. 

Endret av Gayfish
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS: ok, men hvilken fart er bra å legge seg på som nybegynner? Ser at jeg har løpt rundt 6:40 - 6:50. Det føles overhodet ikke fort, mer rolig jogging. 

Hvilken fart som er god å legge seg på kommer helt an på.

Løper du på flatt underlag? Hva er pulsen din på hvis du jogger rolig? Løper du "billig", altså uanstrengt? 

Jeg kan variere sterkt fra dag til dag, da dagsformen har mye å si. Det gjelder selv de aller beste løperene. Hvorfor det er sånn, vet jeg ikke. 

Du burde som jeg skrev i et annet innlegg, ikke tenke fart i utgangspunktet. Du må tenke puls. Det er viktig å ha pulsklokke/aktivitetsklokke, ellers har du ikke oversikt overhode på hva du driver med. Det nytter ikke legge seg på en viss fart hvis ikke pulsen din tillater det.

Da jeg skulle øve på å løpe 5km på under 30 min, måtte jeg se på pulsklokka opptil hvert 20 sekund for å holde oversikt over pulsen. Selvsagt også for å se hvor fort jeg løp (må løpe 10 km/t i snitt for å klare det), men det hjalp ikke å løpe fort hvis pulsen ikke tillot meg det ved å være for høy. Jeg kunne pushe kroppen ganske mye de siste kilometerene med høyere puls, men det kunne jeg fordi jeg ikke startet for hardt. 

Man har en tendens til å starte rett på å jogge, men det er viktig med oppvarming. Man tenker ofte at det stjeler energien din, men å ta noen korte spurt opp i den farta du vil holde under løpingen, si feks 8 km/t. Gjør dette 6-7 ganger. Løp opp i 8 km/t, hold den farta i 30 sekunder. Så går du rolig i 1 minutt. Gjør dette 6-7 ganger. SÅ kan du begynne løpingen. 

Anonymkode: 51082...516

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det kommer veldig an på. Du bør ligge på et nivå som kjennes greit for deg. Du skal kunne si noen korte setninger her og der og absolutt ikke ha blodsmak i munnen etter trening. Progresjonen kommer raskt hvis du trener jevnlig, selv om farten ikke er «høy» i starten. 

Anonymkode: 3b9c7...f3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...