AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 For min egen del skjønner jeg at man ønsker å regulere det litt. Men å ha et forbud mot å bygge små leiligheter er bare håpløst. Det er umulig å kjøpe leilighet i Oslo hvis man tjener 400 000 i året, ikke lett hvis du tjener 500 00 heller. Små leilighet kan være koselige. Hvis man er 1-2 personer og velger smarte løsninger så kan man leve livet selv med få kvadratmeter. Anonymkode: c815a...7c9 2
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Ja hvorfor ikke. Et sted må en ha kaninene. For å være ærlig tror jeg prisen på disse burene vil være høy. Men lukrativt for utbyggere,selge flere enheter.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Det bør bygges flere slike ja. Vi må ha boplass til alle flyktningene som kommer. Og de vil helst bo i Oslo, hvor de har venner og slektninger. Anonymkode: c4b53...384
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Jeg ser ikke noe problem med å bygge små leiligheter, så lenge de har en god planløsning som utnytter arealet godt. Denne artikkelen fra 2018 synes jeg er god: https://www.aftenposten.no/oslo/i/ddb82J/grensen-boer-vaere-naadd-for-hvor-smaa-moerke-og-kloenete-nye-leilighete Anonymkode: e3ac9...fe2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Could be worse... men det er vel en slik utvikling de er redde for 👇🏼 https://www.tv2.no/a/9182315/ Anonymkode: cb1b6...3ba
Buddhahode Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Enig at det burde bygges flere. Noe jeg synes burde tas opp til vurdering er innføringer av klausuler på leiligheter om «førstegangskjøper» eller «for de under 30 år», slik som noen boliger er klausulerte for seniorer eller andre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 29 minutter siden, Buddhahode said: Enig at det burde bygges flere. Noe jeg synes burde tas opp til vurdering er innføringer av klausuler på leiligheter om «førstegangskjøper» eller «for de under 30 år», slik som noen boliger er klausulerte for seniorer eller andre. Det er et veldig godt poeng. Seniorer i dag har jo (stort sett) langt bedre råd enn unge. Jeg mener ikke at 20-åringer skal kjøpe leiligheter, men det er mange i Oslo som er rundt 30 og har jobbet i flere år, men fremdeles ikke har fått kjøpt. For noen av dem er løpet rett og slett kjørt nå, hvis de skal kjøpe alene. Ellers mener jeg det ikke burde være lov å ha ubegrenset med leiligheter man kun leier ut. Er latterlig mange leiligheter i Oslo som ikke bebos av eierne selv. Anonymkode: 26fa3...183
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Man får heller slutte med den hinsides dyre innvandringa, så trenger man ikke bygge noen ting. Det bor nok folk i Oslo, de som ikke alt bor der kan flytte andre steder. Å bygge flere små leiligheter til over 100000 kroner per kvadratmeter ser jeg egentlig ikke noe poeng i. Det er bedre at folk trekker ut av Oslo og får råd til et sted man kan ha barn, slik at ikke velferdsstaten går dukken når vi som er 30 i dag blir eldre. Anonymkode: 4fb12...186 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Det bør bygges flere leiligheter under 50 kvadratmeter, ja. 50 kvadrat er temmelig luksus (innenfor Ring 3) dersom man bor alene. Anonymkode: 43667...a84 2
Nalini Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Obos og de andre utbyggere ønsker å maksimerer profitten. Mange små leiligheter gir størst profitt. De kan øke kraftig skatten på bolig nr 2 i Oslo, da vil det bli ulønnsomt å ha flere leiligheter. Da går prisene ned. Et slikt tiltak vil gå utover de velstående i Oslo og omegn, det kommer ikke til å bli gjennomført.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 frysja skrev (30 minutter siden): Obos og de andre utbyggere ønsker å maksimerer profitten. Mange små leiligheter gir størst profitt. De kan øke kraftig skatten på bolig nr 2 i Oslo, da vil det bli ulønnsomt å ha flere leiligheter. Da går prisene ned. Et slikt tiltak vil gå utover de velstående i Oslo og omegn, det kommer ikke til å bli gjennomført. Hvorfor ikke begge deler? Anonymkode: c815a...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Det bør heller lages regler for å hindre rike og investorer i å kjøpe flere leiligheter for utleie. Det er ikke så få boliger i Oslo dersom man fjerner muligheten for å eie flere enn én bolig. Anonymkode: 5d609...595
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 Det bør bygges leiligheter på ca 50 kvadrat, ja, men jeg vil ikke kalle 50 kvadrat for kaninbur, under 50 blir noe annet. Leiligheter skulle inneholde kott/oppbevaringsenheter før, det må tilbake. Mener også at det bør bygges langt flere kommunale utleieenheter i varierte størrelser for folk i midlertidige kriser (typisk nylig samlivsbrudd, brannskadd bolig osv) til lav utleiepris. I hele landet. Anonymkode: d62d7...735 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 frysja skrev (58 minutter siden): Obos og de andre utbyggere ønsker å maksimerer profitten. Mange små leiligheter gir størst profitt. De kan øke kraftig skatten på bolig nr 2 i Oslo, da vil det bli ulønnsomt å ha flere leiligheter. Da går prisene ned. Et slikt tiltak vil gå utover de velstående i Oslo og omegn, det kommer ikke til å bli gjennomført. Enig i det meste du skriver. Men jeg mener at skatten bør økes fra bolig nr. 3, ikke nr. 2. Kjenner flere som har sittet med to boliger i Oslo i en periode, f.eks. pga. arv, skilsmisse eller andre livsomstendigheter. Det kan være rasjonelle årsaker til at man har to boliger. Men når folk begynner å kjøpe bolig nr. 3 eller 4 bør de beskattes hardere. Jeg tror ikke at det kommer til å skje, men det hadde gitt flere boliger på markedet (og færre utleieobjekter). Vi har gjort det så attraktivt å investere i sekundærboliger at folk velger det fremfor å investere på børsen. Det må da være mye bedre for norsk økonomi dersom noen av disse menneskene investerte pengene sine i næringslivet isteden? Anonymkode: 61efe...9aa 1
Illuminatum Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har gjort det så attraktivt å investere i sekundærboliger at folk velger det fremfor å investere på børsen. Det må da være mye bedre for norsk økonomi dersom noen av disse menneskene investerte pengene sine i næringslivet isteden? Anonymkode: 61efe...9aa På hvilken måte er det mer attraktivt å investere i sekundærbolig fremfor børsen?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det bør bygges flere slike ja. Vi må ha boplass til alle flyktningene som kommer. Og de vil helst bo i Oslo, hvor de har venner og slektninger. Anonymkode: c4b53...384 Eller så bør de lære seg å bo der de har råd. Synes det bare er tull at flyktninger forventer å bo i Oslo. Er mange i Norges befolkning som ikke har råd til det, hvorfor skal de da få det sponset?! Anonymkode: 14e19...5b5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 Det er veldig mange store leiligheter og hus som fint kan bygges om til selvstendige boenheter fra 20 til 40 kvm. Og gi enhetene balkonger etc når man er i gang. Så da trenger man ikke nødvendigvis å bygge så mange helt nye enheter. Men man kunne trenge slike over hele landet også i mer glisne strøk. Hadde det vært et bygg med leiligheter fra 20-40 kvm lenger ute på landet med nærhet til sjø, fjell og skog og gode forbindelser til lokal matvareforretning osv da hadde jeg vurdert seriøst å flytte. Problemet er ofte at ubyggere slurver med isolasjon, lydisolasjon og går ofte for romløsninger som ikke fungerer i slike små boliger. Vet om flere som har bygget om små leiligheter til mer praktiske leiligheter med grunne garderobeskap på 30 cm istedenfor digre monstre på 60 cm dybde. Ikke trenger man all den kjøkkenplassen heller med overskap og store kombiskap. Er ofte kun 1-2 mennesker som bor i slike små leiligheter så hva de skal med kjøøken tilsvarende husholdninger med 4-7 mennesker er meg en gåte. Derimot, med god lydisolasjon og innberegnet plass til vaskesøyle i leiligheten, ville man sluppet å ha et fellesvaskeri også. Anonymkode: 6f52a...e4b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå