AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hvordan ev gå frem om samboer vil gi meg eiendommen/boligen han eier 50% over til meg? Slik at jeg vil få 100% eierdel og dertil gjelden på "kjøpet" Fylle ut et skjøte? Banken godkjenne ev kjøpe ut? Anonymkode: a6f2a...b45
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan ev gå frem om samboer vil gi meg eiendommen/boligen han eier 50% over til meg? Slik at jeg vil få 100% eierdel og dertil gjelden på "kjøpet" Fylle ut et skjøte? Banken godkjenne ev kjøpe ut? Anonymkode: a6f2a...b45 Ta kontakt med banken og få lånet på deg. Banken ordner med skjøte.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Først så må dere få en verdivurdering av boligen. Så må du finne ut om du har egenkapital nok til å kjøpe hans 50% av den. Det er ikke kjøpesum som skal brukes - han skal selvsagt ha 50% av verdistigningen til nå. Gitt at du har råd og låneevne overfører dere 50% av boligen og hele restlånet til deg, du betaler dokumentavgift på kjøpet av hans 50% og dere dere fyller ut et nytt skjøte. Den naturlige instans å kontakte for bistand er banken deres. Anonymkode: bceca...e99
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #4 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Først så må dere få en verdivurdering av boligen. Så må du finne ut om du har egenkapital nok til å kjøpe hans 50% av den. Det er ikke kjøpesum som skal brukes - han skal selvsagt ha 50% av verdistigningen til nå. Gitt at du har råd og låneevne overfører dere 50% av boligen og hele restlånet til deg, du betaler dokumentavgift på kjøpet av hans 50% og dere dere fyller ut et nytt skjøte. Den naturlige instans å kontakte for bistand er banken deres. Anonymkode: bceca...e99 Man slipper dokumentavgift ved overføring av bolig etter samlivsbrudd. Anonymkode: d430d...0ba
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #5 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man slipper dokumentavgift ved overføring av bolig etter samlivsbrudd. Anonymkode: d430d...0ba Ved ekteskap- det gjelder vel ikke samboere. Anonymkode: b57a1...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Vil tro det er bare fylle inn skjøte med vitner og sende inn, ja. Om du ikke skal betale noe trenger dere ikke snakke med banken Anonymkode: cd250...139 1
Summeer Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Det er ikke banken som har skjøtet, det er et offentlig dokument. Banken har tinglyst heftelse på boligen, som sikkerhet for utstedt kreditt dersom det er lån. Det du trenger er en advokat som kan gjøre boligjuss, evt bruke en eiendomsmegler som kan ta saksbehandlingen inn mot bank og det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved ekteskap- det gjelder vel ikke samboere. Anonymkode: b57a1...d2c Jo, hvis man har barn sammen og/eller har bodd sammen i mer enn to år. Anonymkode: 985c2...925
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå