Gå til innhold

Hvordan prate med 2-åring om kostholdsendring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på snart 3 år må starte en såkalt «6-food elimination diet» for en periode. Dette vil si at han i et par måneder ikke kan få i seg gluten, melk, egg, nøtter, soya og fisk. Han er ganske kresen fra før av, og dette er en krevende diett i utgangspunktet, så tror uten tvil det blir en utfordring. 

Bortsett fra det praktiske, har jeg tenkt litt på hvordan vi kan snakke med barnet om denne forandringen. Han har jo sine matretter og matvarer han er veldig glad i, og kommer garantert til å reagere på å for eksempel ikke få havregrøten sin morgenen og kvelden som er så glad i, da den glutenfri varianten er noe han nekter å spise (har prøvd på forhånd). 

Jeg synes også det er litt fælt å måtte si nei til de tingene som han er vant til å spise, og som vi kommer til å fortsette å spise, når han kanskje ber om å få også. Trenger selvfølgelig ikke gjøre dette rett foran nesa på han, men vi kommer jo til å spise som normalt, så blir helt umulig å unngå og spise ting som han ikke kan få... 

Noen tips? Hvordan prate med en 2-åring om disse tingene? 

Anonymkode: 3c1e0...575

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Hjernen til en 2åring er ikke moden for sånn informasjon om kostholds endring.

AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om en toåring, hvor mye tror du de skjønner. Nytt maten uten å lag noe styr om det. 

Anonymkode: 5db8f...e7a

• Liker 33
Skrevet

Man snakker ikke med så små barn om slikt. De har virkelig ikke forutsettninger for å skjønne det.
Du bare endrer maten uten å lage noe nummer av det .
Det eneste du kan si til barnet et at :  Du kan ikke få (....) nå, magen din er litt trist og da må spise dette så magen din kan bli glad igjen .  Noe lignede hvertfall .

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

«Mamma har laget superheltgrøt i dag! (Presenter glutenfri grøt) værsågod!» 

sånn. Toåringer er ikke på noen måte modne til å forstå i formasjon om kostholdet.

Anonymkode: 27128...0c3

• Liker 49
Skrevet (endret)

Du trenger ikke å si noe. Ber han om å få smake på noe som han ikke kan få i seg så sier du bare at han ikke tåler/får det. Du trenger ikke å begrunne noe mer enn det da det er en 2-åring. 

Vær bestemt og gi han noe annet godt som han kan spise. 

Edit: Har en med melkeallergi og vi andre spiser ellers normalt med melkeprodukter. Spiser vi sjokolade for eksempel så spiser barnet noe annet godt. Middagen kan vi dele i to: Voksenmat (melkemat) og barnemat (melkefrimat). 

Endret av Kenelz
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Havre har ikke gluten, det er bare de som må ha 100% glutenfritt som må ha glutenfri havregryn fordi vanlig kan være forurenset av andre kornsorter. Så smaken er jo den samme.

Anonymkode: aa108...0fc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis mat han ikke kan få foran nesa på han. Si bare "det har vi ikke".

Anonymkode: 9c4b2...eac

• Liker 15
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet mitt på snart 3 år må starte en såkalt «6-food elimination diet» for en periode. Dette vil si at han i et par måneder ikke kan få i seg gluten, melk, egg, nøtter, soya og fisk. Han er ganske kresen fra før av, og dette er en krevende diett i utgangspunktet, så tror uten tvil det blir en utfordring. 

Bortsett fra det praktiske, har jeg tenkt litt på hvordan vi kan snakke med barnet om denne forandringen. Han har jo sine matretter og matvarer han er veldig glad i, og kommer garantert til å reagere på å for eksempel ikke få havregrøten sin morgenen og kvelden som er så glad i, da den glutenfri varianten er noe han nekter å spise (har prøvd på forhånd). 

Jeg synes også det er litt fælt å måtte si nei til de tingene som han er vant til å spise, og som vi kommer til å fortsette å spise, når han kanskje ber om å få også. Trenger selvfølgelig ikke gjøre dette rett foran nesa på han, men vi kommer jo til å spise som normalt, så blir helt umulig å unngå og spise ting som han ikke kan få... 

Jeg vil ha..... da er svaret at de var fri på butikken. Det har vi ikke. Ferdig! 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du sier ingenting og lar han tro han spiser det han pleier å få, da slipper du så mye hysteri. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Glutenfrie havregryn er jo akkurat det samme som vanlige havregryn ...

Anonymkode: fe412...57a

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glutenfrie havregryn smaker da akkurat som andre havregryn'?

Anonymkode: 14b5b...0a0

Men han liker ikke vanlige lettkokte havregryn. Spise kun havregryn laget på steel cut, som er ganske annerledes enn vanlig havregryn. Enda ikke funnet steel cut havregryn som er glutenfri her i Norge.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg kan ha formulert meg slik at dere har misforstått. Tenker selvfølgelig ikke å ta opp dette som en «stor» samtale med han, tenker mer på når han spør om ting han vanligvis pleier å få. Slik som nøtter, havregrøt, yoghurt osv. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brukt mye tid på å prate med en toåring om dette. 

Jeg hadde definitivt ikke latt resten av familien spise «vanlig» mat sammen med barnet. De måltidene dere spiser sammen så har dere samme mat, så får dere heller spise «vanlig» mat når 2-åringen er i seng. Det er ikke umulig for dere å legge om kostholdet selv heller, det går på vilje og prioritering!

Tilsett frukt og bær i grøten, bak brød/rundstykker selv - barnet kan jo være med å bake, søk opp grupper f.eks på Facebook for å finne tips til oppskrifter med den type mat han kan spise. Mulighetene er mange😊

Anonymkode: 03aa7...30b

Vi har ikke råd til at vi også skal spise på denne måten, da en slik diett er utrolig dyrt. Middagen blir selvsagt lik, men til andre måltider kommer vi til å spise som normalt. 

Ellers takk for gode tips ☺️

AnonymBruker
Skrevet

^ Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser jeg kan ha formulert meg slik at dere har misforstått. Tenker selvfølgelig ikke å ta opp dette som en «stor» samtale med han, tenker mer på når han spør om ting han vanligvis pleier å få. Slik som nøtter, havregrøt, yoghurt osv. 

Ts

Egg mente jeg å skrive her.. ikke nøtter, den blir lett å bare unnskylde med at vi ikke har, da det ikke er en vanlig del av kostholdet vårt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Havre har ikke gluten, det er bare de som må ha 100% glutenfritt som må ha glutenfri havregryn fordi vanlig kan være forurenset av andre kornsorter. Så smaken er jo den samme.

Anonymkode: aa108...0fc

Han kan ikke få noe som kan ha gluten i seg i det hele tatt disse ukene. Problemet er at han ikke liker lettkokte gryn i det hele tatt..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har diettrestriksjoner for tiden pga utprøving for allergi. Vi sier at hun ikke kan spise det nå for da får hun vondt i magen. Aksepterer dette. 

Anonymkode: f4eea...3ca

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...