Gjest Jiha(d) Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 Jeg og min kjære skal flytte sammen. Vi er unge og har ikke så greit med penger. Vi har tenkt til å leie en liten, billig leilighet sammen. Har dere noen tips til hvordan vi kan spare litt penger i dagliglivet og ellers noen "goder" man kan kutte ut? Dere som har vært gjennom en slik startfase før Hilsen meg
Gjest Gjesta Skrevet 22. august 2005 #2 Skrevet 22. august 2005 Hei! Har ikke vart i slik startfase, men er ivrig sparer for det:) Jeg har sinnsykt hoy skatt, saa det er akkuratt saa jeg klarer meg i mnd, for da gaar pengene vekk for jeg faar anledning til aa bruke de ogsaa er det saa deilig folelse aa faa igjen paa skatten. (fikk igjen 18 000 i aar, jeg jobber kun deltid.) Samt at jeg sparer paa BSU konto. Ellers saa er det jo det aa smore matpakke, slutte med "caffe latten", spise mere hjemme, ikke drikke spise saa mye ute paa byen, eventuelt om man gaar ut drikke for man gaar ut og ikke kjope 6 drinker ute. Samtidig er det viktig aa ikke skjare helt inn til beinet, man skal jo ha raad til aa kose seg litt og Lykke til! xx
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #3 Skrevet 22. august 2005 Sett opp liste over hva du skal ha til middag og handle en gang i uka. Om du f.eks. har pølser og potetstappe en dag, så kan dere sette spise omelett neste dag for å få brukt opp evt. pølser som er til overs. osv. Ikke handle/handle minst mulig på kiosk og bensinstasjoner Bruk kontanter og la kortet bli hjemme. Du har mindre kontroll når du bruker kort, samt at dersom du legger sammen alle de små gebyrene du betaler når du drar kortet, så utgjør det endel i løpet av ett år. Kjøp endel basisvarer som du kan ha stående i skapet. (hermetikk, spagetti, suppeposer osv) En suppepose er raskt å lage til og kan fint tilsettes mer kjøtt, fisk, grønnsaker eller hva det nå måtte være for å gjøre den litt mer "middagsaktig". Kan være greit når tiden ikke strekker til. Handle ting når det er på tilbud. I slaktesesongen er det ofte tilbud på lammekjøtt og dette kan fint dypfryses til en senere anledning. Har du mulighet til det, så plukk bær og lag saft og syltetøy selv.(dersom dere liker det da).
Gjest Gjest_Grooo_* Skrevet 23. august 2005 #4 Skrevet 23. august 2005 Bruk kontanter og la kortet bli hjemme. Du har mindre kontroll når du bruker kort, samt at dersom du legger sammen alle de små gebyrene du betaler når du drar kortet, så utgjør det endel i løpet av ett år. ← Hvis du har et kort som koster penger å bruke så bytt til Skandiabanken med en gang!
Gjest Jiha(d) Skrevet 23. august 2005 #5 Skrevet 23. august 2005 Takk for nyttige tips! Jeg skal sjekke ut skandiabanken med en gang
Gjest gjesta Skrevet 23. august 2005 #6 Skrevet 23. august 2005 Man sparer mye på å handle så sjeldent som mulig, som tipset ovenfor. Vi prøver, men det blir gjerne 2-3 handleturer i uka. Følg med i reklamen som kommer i posten, noen ganger er det knall-tilbud og da er det bare å fylle fryseren... dersom dere har det. Hvis ikke kan det være greit å kjøpe økonomi-pakker av div dyre varer, feks kjøttkaker og kyllingfilet. Slike ting får fint plass i fryseren på et kombiskap. Jeg samlet kvitteringer noen måneder i begynnelsen for å få oversikt over hvor pengene ble av. Vi brukte veldig mye penger på mat, og lærte oss å stramme inn litt der. Kan jo også være greit å følge litt med på strøm, telefon og internett-priser, det er som regel enkelt å bytte leverandør av slike tjenester.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #7 Skrevet 23. august 2005 Sett 10% av alt du tjener inn på en sparekonto med én gang pengene kommer inn på konto (helst BSU). De aller fleste klarer å avse 10%, og overfører du dem med en gang slipper du å 'se' dem og tenke på at de kunne gått til en ny topp/fyllekule/ferie/hva-du-nå-bruker-penger-på. 10% av lønninga er ikke mye, men det baller på seg etter noen måneder.
Smashing Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 Det som var viktigst for oss var å sette oss et mål og gå for det 100%. Vi var begge studenter og sparte det vi kunne til en leilighet som vi kjøpte. Det var hardt men verdt det. Tror det er viktig å sette opp en slags plan/budsjett over hva en skal og kan bruke penger på. Det går jo an å kutte ut alkohol og røyk og sånn.. Hvis dere kjøper mye av det, går det an å spare veldig mye på å kutte ned på det. Avtal når dere kan bruke penger på noe gøy. Det er alltid lurt å ha "en gulrot" i sikte..
hilli Skrevet 23. august 2005 #9 Skrevet 23. august 2005 Skriv handleliste og hold deg til den, samme om det er klær eller mat. Står det ikke på listen må du pent vente til neste handletur med å kjøpe tingen. Med handleliste unngår man impulskjøp som jeg er veldig flink til, spesielt når det gjelder dagligvarer.
Imax Skrevet 23. august 2005 #10 Skrevet 23. august 2005 Skriv budsjett og før regnskap. Det er den eneste måten å få oversikt over hva du bruker. Da er det lettere å vite hvor man skal kutte. Du setter det enkelt opp på et excelark. Sett inn faste utgifter, så ser du hvor mye du har igjen til mat og annet. Så får dere vurdere hva som er nødvendig og ikke. Det er faktisk mange ting som ikke er nødvendig, men som føles nødvendig...: Telefon: Mobil? Fasttelefon? Må du ha begge? Abonnementstype? Bøker og blader: Er du med i bokklubb? Si opp! Si opp abonnementer på blader som ikke er "nødvendige". Sminke/klær/velvære: Fristende med nye klær, men trenger du det virkelig? Farger du håret kan du spare penger på å gjøre det selv (samme med farging av bryn osv). Fest: Drikk lite på byen (og kjøp øl ikke sprit), heller litt mer på vorspiel. Tenk på hvordan du kommer deg hjem, taxi er veldig dyrt. Er det nattbuss eller kan du rekke siste buss hjem? (jeg har en lei tendens til å ville hjem en halvtime etter siste buss....) PS! 10% av inntekt er faktisk VELDIG mye når du har lite og må spinke og spare. At det er viktig å spare litt er klart, men man må selv finne ut hva som er overkommelig. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #11 Skrevet 23. august 2005 Jeg klarer ikke å spare og sånn har det alltid vært! Har forsøkt alt...og nå sist banktrekk fra konto til sparekonto, men resultatet er at jeg går manuelt og tar ut sparebeløpet så det rekker aldri samle seg noe der!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #12 Skrevet 23. august 2005 Jeg og min kjære skal flytte sammen. Vi er unge og har ikke så greit med penger. Vi har tenkt til å leie en liten, billig leilighet sammen. Har dere noen tips til hvordan vi kan spare litt penger i dagliglivet og ellers noen "goder" man kan kutte ut? Dere som har vært gjennom en slik startfase før Hilsen meg ← Vi tømmer mynter fra lommer/lommebøker hver dag. hver av oss setter inn kr. 1000 hver mnd. Kutter ut bruskjøp og annen jallating man egentlig kan klare seg uten. Lager maten selv. Kutter ned på kafebesøk.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 24. august 2005 #13 Skrevet 24. august 2005 Det er mye å hente på "småting", små utgifter som til slutt samler seg til en stor sum. F.eks.: blader/ukeblader/aviser/bøker, brus og godis hvis du er småsulten, kjøpe det du mangler/glemte på daglivaren på bensinstasjon, fylle bensin når det er lavest pris, ta bena fatt hvis du kan eller sykkelen. Etc. lista er lang. Lykke til! Hvis dere begge går hardt inn for det, får dere det sikkert til.
Brunhilde Skrevet 27. august 2005 #14 Skrevet 27. august 2005 Bruk butikkenes egne "billigmerker" der det er mulig, det er mye å spare på dette totalt sett! Velg Rema1000 til innkjøp av basisvarer. Drikk vann fra springen, ikke flaskevann eller brus (annet enn i helgene da ). Vær innstilt på å leve billig en periode - tror det er det du sparer mest på!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #15 Skrevet 27. august 2005 spis brødskive med kvitost,varier m.ristet brød av og til, PS:brødristeren bruker litt strøm da Hilsen ei som er drittlei av å være blakk.
Mini_me Skrevet 28. august 2005 #16 Skrevet 28. august 2005 Hva med å tømme lommene for småpenger og putte dem på en sparebøsse? Det er utrolig hvor mye penger en kan spare på dette. Det med å handle sjelden er også effektivt. En har alltid noe i fryseren som kunne vært spist opp før en handler my mat. Gå på besøk og ha besøk hjemme. Det er billigere enn å møtes på restauranter og kafeer.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #17 Skrevet 28. august 2005 Det å spare eller ikke spare handler om å ta et verdi-valg: jeg så at en her foreslo at man kunne kjøpe øl på byen istedenfor sprit. Dårlig forslag, synes jeg. For hva om personen ikke liker øl, men trives derimot svært godt og hygger seg best med en drink? Hvis vi skal snakke om livskvalitet for en person, senkes den betraktelig dersom den blir tvunget til å gå ut og hygge seg med det den ikke liker (øl) fremfor det som virkelig fungerer (drink). Jeg har tatt et bevisst valg om ikke å spare en eneste krone. Jeg har fast jobb og tjener over gjennomsnittet, og har en del faste utgifter som jeg betaler hver måned, og har det blitt for mange utgifter (er single..), f.eks. til bil og annet, går det på bekosnting av "kosebudsjettet". Da er det bare å vente helt til neste lønning. Jeg foretrekker å reise, drikke god vin, og hygge med i nuet og hver dag for de pengene jeg har. Jeg ser ingen nytte i å spare. Hvis jeg vil på en reise bruker jeg feriepenger og andre midler. Får jeg en uventet utgift tar jeg den med neste lønning. Funker det. Ellers blir mitt råd å legge av litt penger på en sparebøsse i hjemmet, ikke banken. Hundrelapper og mynter blir fort til tusenlapper.
Gjest 1111 Skrevet 28. august 2005 #18 Skrevet 28. august 2005 Hver dag jeg kommer hjem fra skole, jobb eller et annet sted, så tømmer jeg lommene og lommeboka for småpenger, enten det er en-kroninger eller femti-ører. Noen ganger er det bare fem kroner, andre ganger litt mer, men hver dag putter jeg de pengene på en sparebøsse som jeg ikke har nøkkel til (sparebøsse fra banken, så de låser den opp for meg når jeg vil tømme bøssen). Dessuten, når du rydder, vil du mest sannsynligvis finne småpenger her og der. Noen gjenglemte på nattbordet osv. Legg dem da på bøssen.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #19 Skrevet 28. august 2005 Ikke ha bil! Slutt å røyke hvis du gjør det! To store pengsluk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå