Gå til innhold

Oslo Høyre foreslår å prioritere eldre innvandrere i storfamilier i vaksinekøen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oslo Høyre foreslår å prioritere eldre innvandrere i storfamilier i vaksinekøen. I praksis betyr en slik prioritering at eldre innvandrere som bor med store familier vil prioriteres opp i vaksinekøen.

Det er å skille på å prioritere på bakgrunn av etnisitet. Det har et navn. Og det er rasisme, sier Frps innvandringspolitiske talsmann Jon Helgheim. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-prioritere-eldre-innvandrere-i-storfamilier-foran-i-vaksinekoen-dette-er-rasisme/s/12-95-3424097742

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bare prioritere eldre i storfamilier, uten at de må være innvandrere? Det treffer antagelig omtrent likt.

• Liker 8
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (4 minutter siden):

Hva med å bare prioritere eldre i storfamilier, uten at de må være innvandrere? Det treffer antagelig omtrent likt.

Hva med eldre som bor alene, er det fair at de skal nedprioriteres?

• Liker 3
Skrevet

Hvis man prioriterer eldre i storfamilier i bydelene Stovner, Alna osv. vil det omtrent utelukkende være innvandrere. 

Det er jo et treffsikkert tiltak: Siden de bor i storfamilier har de høy sjanse for å bli smittet og bli så dårlige at de trenger innleggelse. Ved å vaksinere disse vil man lette presset på helsevesenet betydelig. Så det er et smart forslag, men de kunne kanskje formulert det bedre.

• Liker 12
Skrevet (endret)
Collan skrev (5 minutter siden):

Hvis man prioriterer eldre i storfamilier i bydelene Stovner, Alna osv. vil det omtrent utelukkende være innvandrere. 

Det er jo et treffsikkert tiltak: Siden de bor i storfamilier har de høy sjanse for å bli smittet og bli så dårlige at de trenger innleggelse. Ved å vaksinere disse vil man lette presset på helsevesenet betydelig. Så det er et smart forslag, men de kunne kanskje formulert det bedre.

Så man skal komme foran i vaksinekøen så lenge man bor i en leilighet med en drøss av folk? Mens Olga på 78 som har diabetes,hjerteproblemer og som ikke har noe familie må ut å handle, ta bussen osv får bare vente? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 9
Skrevet

Tviler på at det er mange på 78 som heter Olga. De heter Anne, Bjørg, Inger, Kari, Gerd, Berit Turid o.l. 😃 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight said:

Så man skal komme foran i vaksinekøen så lenge man bor i en leilighet med en drøss av folk? Mens Olga på 78 som har diabetes,hjerteproblemer og som ikke har noe familie må ut å handle, ta bussen osv får bare vente? 

Det er ikke alltid man kan velge mellom godt og ondt, noen ganger må man velge mellom flere onder. Hvis det gir større sjanse for redusert smittespredning i samfunnet og færre sykehusinnleggelser å vaksinere en bestefar i en storfamilie enn en aleneboende eldre kvinne så er det fornuftig å gjøre det på den måten, akkurat som det er fornuftig å ta noen vaksinedoser fra småkommuner med lite smitte til Oslo og andre steder med vedvarende høy smitte.

Oslo har siden mars 2020 hatt vesentlig høyere smitte enn alle andre norske kommuner, hovedsakelig fordi folk bor mye trangere i Oslo enn i resten av landet.

• Liker 5
Skrevet
Collan skrev (1 minutt siden):

Oslo har siden mars 2020 hatt vesentlig høyere smitte enn alle andre norske kommuner, hovedsakelig fordi folk bor mye trangere i Oslo enn i resten av landet.

Tror du at fordi mange bor trangere og hvilken jobb de har er hele grunnen til at innvandringsbydelene i Oslo gjennom nesten hele pandemien har hatt mye mer smitte? Det kan ikke være andre årsaker av betydning? 

• Liker 8
Skrevet
Collan skrev (10 minutter siden):

Helt enig!

Jeg synes at vi må være pragmatiske når det gjelder vaksiner - dersom det går an å sortere ut de mest risikoutsatte, er det mest hensiktsmessige å begynne med dem.

Men de hadde ikke trengt å spesifisere etnisitet. Det hadde vært nok å si «eldre som bor i hustander med mange medlemmer», eller noe lignende. Selv om forslaget i enkelte bydeler nesten bare vil omfatte innvandrere.

NorthernLight skrev (10 minutter siden):

Risikoen er nok større for en eldre person som bor i en leilighet med 8-12 beboere på Oslo Øst, enn en person som bor alene i samme område. 

Det er også mange enslige eldre som får hjelp til å handle, nå. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, NorthernLight said:

Tror du at fordi mange bor trangere og hvilken jobb de har er hele grunnen til at innvandringsbydelene i Oslo gjennom nesten hele pandemien har hatt mye mer smitte? Det kan ikke være andre årsaker av betydning? 

Noe kan selvsagt skyldes dårlige norskferdigheter, men trangboddhet, stor overvekt av jobber som bussjåfør osv. er den viktigste årsaken. 

I Nettavisen så jeg tidligere i vinter et oversiktskart som viste trangboddhet og et annet som viste smitte i de ulike bydelene i Oslo. Det er nærmest 1:1-sammenheng mellom trangboddhet og smitte. Det utelukker ikke at det kan være andre faktorer, men hvordan vil du unngå å bli smittet hvis du bor i en familie på 5 i en fireromsleilighet? Hvordan skal du klare å isolere den ene som er blitt smittet?

Det er mulig, men det er myyye vanskeligere enn hvis familien bor i en større leilighet med to bad, eller kanskje i eget hus.

Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

Det virker litt som at du har en agenda, her.

Dersom vi klarer å vaksinere de som er mest risikoutsatt først, minsker vi belastningen på helsevesenet. Noe som på sikt kommer hele samfunnet til gode.

• Liker 4
Skrevet
Collan skrev (2 minutter siden):

Noe kan selvsagt skyldes dårlige norskferdigheter, men trangboddhet, stor overvekt av jobber som bussjåfør osv. er den viktigste årsaken. 

I Nettavisen så jeg tidligere i vinter et oversiktskart som viste trangboddhet og et annet som viste smitte i de ulike bydelene i Oslo. Det er nærmest 1:1-sammenheng mellom trangboddhet og smitte. Det utelukker ikke at det kan være andre faktorer, men hvordan vil du unngå å bli smittet hvis du bor i en familie på 5 i en fireromsleilighet? Hvordan skal du klare å isolere den ene som er blitt smittet?

Det er mulig, men det er myyye vanskeligere enn hvis familien bor i en større leilighet med to bad, eller kanskje i eget hus.

Dette er noe som er gjennomgående i hele verden. Trangboddhet = høyere smittespredning. 

Og det er slik at vi bør vaksinere mest der det er høyest risiko for at noen blir smittet og blir alvorlig syke av dette. 
Her vet vi at trangboddhet (Altså som i storfamilier) er noe som øker risikoen for smitte, og vi vet at høy alder øker risikoen for å bli alvorlig syk. 
Altså vil det være naturlig å prioritere de relativt få dette gjelder i vaksinekøen, ettersom det vil gi høyere effekt på antall alvorlig syke, enn å prioritere aleneboende i samme aldersgruppe. 

Det beste hadde sikkert vært om vi hadde vaksiner nok til å vaksinere alle de eldre i hele landet, og det ganske raskt. Men det har vi dessverre ikke. Og da kan det være lurt å prioritere de som har høyest risiko. 

Gamle aleneboende Olga på 78 kan faktisk få hjelp til å handle, eller hun kan få mat levert hjem. 
Hun kan derfor holde seg unna smitte og smittsomme skolebarn eller ungdommer. (Noe ikke gamle Johanne på 76 som bor med datter og datterdatter og 3 barnebarn i en leilighet kan.) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Miss-Grey skrev (11 minutter siden):

Det virker litt som at du har en agenda, her.

Dersom vi klarer å vaksinere de som er mest risikoutsatt først, minsker vi belastningen på helsevesenet. Noe som på sikt kommer hele samfunnet til gode.

Jeg tror at bare fordi man bor trangt og hvilken jobb man har ikke er hele grunnen til at det vært mye mer smitte i enkelte bydeler i nesten ett år. Ja endel er nok flinke på smittevern, men tror mange ikke har vært flinke på smittevern.

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (41 minutter siden):

Hvorfor er ikke det fair at eldre som bor alene nedprioriteres til fordel for eldre som er mer utsatt ved å bo sammen med mange andre? 

Vi prioriterer å vaksinere eldre fordi det er størst sannsynlighet for at de blir alvorlig syke. Hvorfor opplever du det ikke som like urettferdig at en nyutdannet og arbeidsløs 22 åring i risikogruppe sitter isolert i en knøttliten hybel langt unna familie blir nedprioritert til fordel for rike pensjonister som bor sammen i et stort hus og får all mat og restaurantmiddagen levert på døra? (Og sutrer fordi de ikke har fått reist til syden på kjempelenge) 

Vi har begrenset med vaksiner. Det må derfor prioriteres mellom Norges befolkning. 
I denne prioriteringen har det vært alder som så langt har vært styrende. Men er alder alene det det er lurest å prioritere etter? Eller skal vi faktisk vurdere om det er andre kriterier, som det at folk er alene og isolert, eller det at folk bor tett og har høy risiko for å bli smittet, eller det at noen har jobber som utsetter dem for mer risiko, eller? 

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at bare fordi man bor trangt og hvilken jobb man har ikke er hele grunnen til at det vært mye mer smitte i enkelte bydeler i nesten ett år. Ja endel er nok flinke på smittevern, men tror mange ikke har vært flinke på smittevern.

Du tror... Joda, og mange tror på Gud også, men de aller fleste av oss har ingen bevis. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Collan skrev (45 minutter siden):

Helt enig!

Det er helt åpenbart for meg at man bør ta hensyn til hvor mange som bor i husstanden når man prioriterer vaksinene. Det er én av flere risikofaktorer.

Men når det er sagt, blir det færre og færre slike store familier i området mitt i Groruddalen. På grunn av prisøkningen i sentrum blir de leilighetene som kommer på markedet stort sett kjøpt opp av enslige eller barnløse par med «middelklassebakgrunn» og kontorjobber. Det er klokt å ta hensyn til yrke og boforhold når man fordeler vaksiner, synes jeg.

Jeg er blant de priviligerte «innflytterne» som bor alene og har mulighet for hjemmekontor. Følgelig bør jeg prioriteres lavt innenfor min aldersgruppe.

Leser mange rare antydninger om Groruddalen og smitte på nett om dagen. Mange antyder at folk oppfører seg uansvarlig her, men jeg tror at de som skriver slike innlegg har liten kjennskap til områdene det er snakk om. Jeg observerer at folk bruker munnbind, stopper ved antibac-automaten på matbutikken og tilbyr seg å handle for eldre.

Har vært på besøk hos en venn utenfor Oslo noen ganger det siste halvåret. I den byen er det høye smittetall, selv om folk stort sett bor i eneboliger. Men det er nesten ingen som bruker munnbind eller håndssprit på butikken, og folk er veldig dårlige på å holde avstand. Hadde folk her i Groruddalen oppført seg på samme måte, ville vi virkelig ha vært ille ute... 

Endret av Miss-Grey
  • Liker 5
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (1 time siden):

NorthernLight skrev (1 time siden):

Selvfølgelig bør de som bor sammen med mange prioriteres. En av de vesentlige årsakene til at Norge har klart seg så bra som vi har, er at folk bor mer spredt og færre i hver enhet enn i stort sett alle andre land.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (18 minutter siden):

Jeg bor her, og mitt inntrykk er at de fleste er flinke.

Kjenner du området? Har du vært her under pandemien? Eller er dette kun teorier fra din side?

Historisk sett har pandemier alltid rammet tett befolkede bydeler hardest. Det samme skjedde i Oslo under spanskesyken (og da var ikke etnisitet noe tema).

• Liker 6
Skrevet
Miss-Grey skrev (38 minutter siden):

Jeg bor her, og mitt inntrykk er at de fleste er flinke.

Kjenner du området? Har du vært her under pandemien? Eller er dette kun teorier fra din side?

Historisk sett har pandemier alltid rammet tett befolkede bydeler hardest. Det samme skjedde i Oslo under spanskesyken (og da var ikke etnisitet noe tema).

Jeg har vært der flere ganger i pandemien. Så det er ikke bare en teori. Jeg har flere ganger sett afrikanske gjenger i butikken (antar de er fra Somalia) og jeg har ALDRI sett at noen av de har brukt munnbind, ikke har de tatt hensyn til andre med avstand heller. Hvis de da bor i en liten leilighet med en drøss med andre så er det ikke rart folk blir smittet.
Ja jeg har selvfølgelig sett Norske gjenger som ikke har brukt munnbind, Men det har skjedd flere ganger at jeg har sett Norske gjenger hvor alle i gjengen har brukt munnbind. Jeg kjenner også flere som har inntrykk av at folk er dårligere med smittevern på Østkanten og de har vært der og sett det selv. 

• Liker 4
Skrevet

Huff, nå skal vaksinering og vaksinekø også være en grunn til å skape splid 😔

• Liker 1
  • Opprett ny...