Gå til innhold

Får ikke lov til å "skjemme bort" barnebarnet. Er jeg eller foreldrene urimelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barnebarn som blir 3 år i år. Dette er mitt eneste barnebarn per nå, og kommer muligens til å forbli det eneste. Jeg ønsker derfor selvsagt å gjøre litt ekstra hyggelige ting med barnet, som ikke er hverdagskost. Foreldrene (mest svigerdatter) setter seg på bakbeina og truer med at jeg ikke får lov til å være alene med barnet dersom jeg ikke følger deres regler. Eksempler på ting som ikke er lov:

-Ikke mer enn ett glass annen drikke enn vann eller melk per dag 

-Ingen form for søtsaker (Jeg elsker å bake) når det ikke er lørdag 

- Ikke lov å kjøpe leker til barnet uten at det er en spesiell anledning 

- Ikke lov å være inne hele dagen, med mindre været er helt forferdelig 

- Ikke lov å se på TV de siste to timene før leggetid 

-Ikke lov å ha barnet oppe lenger enn vanlig leggetid, selv om barnet er våken 

Jeg trodde litt av poenget med å være besteforelder var at man skulle kunne gjøre ting med barnet som det ikke gjør til vanlig. Jeg blir oppriktig lei meg av at det ikke skal gå an å bryte én liten regel uten å risikere å miste muligheten til å være alene med barnet. Dette setter store begrensninger for hvordan jeg får utøvd rollen min som bestemor. 

Anonymkode: 8097a...346

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene virker urimelige, men det er de som bestemmer.

Anonymkode: 6cc60...d5d

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt enig i at besteforeldre bør få lov til å skjemme bort barna litt, men det er dessverre til syvende og sist foreldrene som bestemmer reglene for eget barn. Jeg synes barnemor er urimelig, men det må du dessverre føye deg etter.

Anonymkode: 489e5...8d9

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med foreldrene med unntak av bakingen og drikke. Så lenge du begrenser det og også sørger for at barnet får skikkelig mat og drikke og ikke får så mye søtsaker at det kaster opp, så synes jeg du skal få skjemme det bort litt. Og leker... om du kommer med en leke en gang i blant kan vel ikke det skade, det heller. 

med andre ord, regler om utetid, skjermtid og leggetid er fornuftig.

Anonymkode: 175ce...8ed

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor ofte du er med barnet. Her er besteforeldre naboer og må ha mer eller midre samme regler som oss til en viss grad.  Foreldre vil jo gjerne vere de som "skjemmer bort" iblant også uten at det totalt sett blir for mye

Anonymkode: e15e7...3f7

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Om foreldrene er urimelige betyr ingenting - det er uansett de som bestemmer.

Anonymkode: 51b92...57a

• Liker 8
Skrevet

Har du prøvd å snakke med svigerdatter om dette? Om dere evt kunne satt opp noen egne "bestemor regler"?

Jeg tenker at det er foreldrene til barnet som bestemmer, men det er jo veldig trist at det skal være så strengt. En annen ting jeg lurer på er hvor ofte du har barnet, for slik noen andre skriver her - er du veldig ofte med barnet, så synes jeg ikke det er urimelig at de ønsker at du skal følge samme reglene som de gjør...er det derimot sjeldnere synes jeg de er litt vel strenge. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det hørtes litt strengt ut. men det er foreldrene som bestemmer. 

Kanskje du kan finne andre koselige ting dere kan gjøre sammen, som ikke barnebarnet gjør til vanlig men heller ikke bryter noen regler? 

F.eks utflukter som kino, lekeland, bade, gå tur med en hund, besøksgård.
Eller plante karse/blomster/grønnsaker, eller andre diy prosjekter (pintrest er FULL av morsom inspirasjon).
Ellers så husker jeg at vi hadde egne leker hos bestemor og bestefar, de ble igjen der når vi dro, så det var alltid skikkelig stas å få leke med dem. (og ingen kan vel nekte DEG å kjøpe leker til å ha hjemme 😄 ).

Andre ting som var stas var å ta med dyna i sofaen på morningen og se morgenbarnetv. 

Anonymkode: 044d2...b95

• Liker 21
Skrevet

Det spiller ingen rolle hvem som er urimelig. Du må bare innrette deg. Som bestemor ville jeg aldri tatt en sånn fight med foreldrene, jeg ville bare fulgt reglene og vært glad for tida med barnebarnet mitt.

-LykkeLiten- skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd å snakke med svigerdatter om dette? Om dere evt kunne satt opp noen egne "bestemor regler"?

Det ville jeg ikke gjort. Det er jo tydelig at foreldrene HAR tatt nettopp denne samtalen, fordi de vet akkurat hvordan de vil ha det. Dermed blir det å ta det opp med dem en omkamp - som bare er egnet til å skape dårlig stemning.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Som noen never, det spørst hvor ofte du har barnet. Ser du barnet ukentlig og bryter alle de buden hver gang blir det et problem. 

Anonymkode: 25ed0...c65

• Liker 8
Skrevet

Åå noe av det jeg husker best som barn var det å få lov til mer hos besteforeldre!   Er jo forskjell fra mennesker til mennesker...mine foreldre godtok slikt, var aldri annen regler enn at vi måtte legge oss til vettig tid og at vi måtte ha ordentlig mat i løpet av dagen. Du får følge reglene deres, vet ikke annet råd😊

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg elsket med farmor når jeg var liten, var at hun alltid hadde kjeks 😄

Jeg er med deg, at man skal få lov til å skjemme bort barnebarnet sitt. Jeg kommer definitivt til å gjøre det med mitt tantebarn.

Du må jo se det ann litt om det blir søtt på sukker, på sjokolade hver dag, så er det jo i overkant mye. Men litt er og der er helt innafor 😄

Anonymkode: f602e...c1c

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...