AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Dette er ikke meg, men noen bekjente. En av søsknene i familien det gjelder, har tatt en profesjon utdanning med tilsvarende høy lønn som sikkert kommer til å gå over en million ila noen år. De eldste to har andre jobber som ikke krever særlig utdanning og dermed tilsvarende lønn. Må innrømme at jeg har ikke spurt hva de tjener, hver av dem, men har mine antagelser basert på utdanning. Hørte for litt siden at de eldste har fått den yngste av dem til å ta store lån og dyre biler, som den yngste med betaler for. Sannsynligvis med emosjonell utpressing. Jeg er selv i en tilsvarende posisjon som mamma, hvor eldstemann tar en profesjon utdanning og yngste har skolevansker gr kronisk sykdom. Med mindre ting endrer seg, så ser jeg at den yngste kommer til å slite med jobb og ender kanskje i et lavlønnet yrke, mens eldste søsken får godt betalt som den tross alt jobbet hardt for. Eldstemann har en deltidsjobb under utdanning og kjøper gjerne ting for den yngste av egne penger. Jeg har selvsagt ingenting imot dette og lar det være opp til de to. Uten min innblanding. Det jeg derimot har sagt er at jeg ønsker ikke å blande meg inn, men at den eldste ikke gir den yngste vaner som den yngste ikke har mulighet til å ta på egenhånd. Altså dyre luksusvaner osv. Hen kan gjerne ta den yngste på ferie, bare de to, og kjøpe en god vinterjakke til et par tusen som bursdagsgave, om den yngste ikke har råd til det, men ikke gi store lån, til luksus bruk. Kun nødvendighets ting, ikke luksus bruk. Alts hvor eks Cubus, HM el Kappahl klær oppfattes for dårlige for yngstemann. Skjønner dere hva jeg mener? Jeg vil altså ikke blande meg inn, men har gitt eksempler på hva jeg tenker er innenfor og hva som ikke innenfor. Tilbake til den andre familien. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes litt synd på den yngste som nå er gjeldstynget med billån for flere millioner og andre små lån fordi vedk ble emosjonelt utpresset. Jeg skal selvsagt ikke blande meg inn, og holder meg utenfor. Er det vanlig at dette forekommer, eller var yngste mann i den familien som var maks uheldig med sine søskens "krav". Anonymkode: 4dcda...e90
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Jeg kjenner flere familier med den "problematikken", inkludert vår egen hvor min mann tjener over dobbelt så mye som sine søsken. Det har heldigvis aldri noen gang vært foreslått at den med god inntekt skal betale noe som helst for den/de med dårligere inntekt. Som i den virkelige verden må alle klare seg selv og velge en standard de selv kan ta ansvar for økonomisk. Det er ikke den med høy inntekt sin skyld at andre har lærevansker eller har valgt et lavtlønnsyrke og den med høy inntekt har heller ikke noe som helst ansvar for andres valg og økonomi. Anonymkode: 7a54a...8dd 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg kjenner flere familier med den "problematikken", inkludert vår egen hvor min mann tjener over dobbelt så mye som sine søsken. Det har heldigvis aldri noen gang vært foreslått at den med god inntekt skal betale noe som helst for den/de med dårligere inntekt. Som i den virkelige verden må alle klare seg selv og velge en standard de selv kan ta ansvar for økonomisk. Det er ikke den med høy inntekt sin skyld at andre har lærevansker eller har valgt et lavtlønnsyrke og den med høy inntekt har heller ikke noe som helst ansvar for andres valg og økonomi. Anonymkode: 7a54a...8dd TS her Enig med deg. Jeg sa det jeg sa til min eldste var pga at den eldste allerede "skjemmer" bort vår yngste med små ting. Den eldste er universitetets-student og den yngste fortsatt grunnskole elev med ingen jobb ved siden av. Litt for ung til det. Det er ikke ønskelig med dyre (u)vaner som man ikke håndterer med sin egen inntekt. Det kan føre til problemer i fremtiden, om foreldrene allerede tidlig hadde lagt til disse uvanene. Anonymkode: 4dcda...e90
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 jeg er kronisk syk og gradert ufør, og jobber deltid i lavtlønnsyrke. mine søsken tjener over en million i året, men jeg har aldri tenkt på å spørre dem om å bidra til meg. de har slitt for pengene sine. og så lenge jeg ikke sløser, strekker pengene til det daglige. de skal ikke sponse luksusting til meg. de er likevel rause, og de minst gjerrige menneskene jeg har rundt meg. de kjører meg gjerne halve landet om jeg har benyttet meg av fritt sykehusvalg😄og betaler reisen!💚 Anonymkode: 4008c...fc4 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Søsken har ikke økonomisk ansvar for hverandre. Trist at søsken i den andre familien utnytter sin lillebror. Han vil jo slite på boligmarkedet fordi han bærer søskens gjeld. Søsken må lære seg å tilpasse forbruk etter inntekt. Har man valgt lavtlønnsyrke, har man samtidig valgt bort dyre biler. Anonymkode: adc8f...cc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå