AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Jeg har en laptop som kostet rundt 13 000 for ett og et halvt år siden. Tok like godt og bestilte en idiotforsikring til den også, selv om jeg strengt tatt visste at man kan få igjen på innbo. Med idiotforsikringen får man jo en tilsvarende PC i posten uten å måtte betale egenandel, men sånn jeg har forstått det så er det litt egenandel å betale om man skulle tatt det på innboforsikringen. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer om man bruker innboforsikringen dersom PC-en skulle bli skadet. Får man ny PC med liknende spesifikasjoner i samme prisklasse, eller er det dårligere vilkår her? Anonymkode: 75ff7...8f6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Hvor langt er et tau? Du må lese vilkårene for DIN forsikring Anonymkode: 7f4fd...afb 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en laptop som kostet rundt 13 000 for ett og et halvt år siden. Tok like godt og bestilte en idiotforsikring til den også, selv om jeg strengt tatt visste at man kan få igjen på innbo. Med idiotforsikringen får man jo en tilsvarende PC i posten uten å måtte betale egenandel, men sånn jeg har forstått det så er det litt egenandel å betale om man skulle tatt det på innboforsikringen. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer om man bruker innboforsikringen dersom PC-en skulle bli skadet. Får man ny PC med liknende spesifikasjoner i samme prisklasse, eller er det dårligere vilkår her? Anonymkode: 75ff7...8f6 Innboforsikringen gir ikke ut PCer, nei. Den gir ut et beløp som du igjen må bruke for å erstatte det som er ødelagt. Et så høyt beløp må du nok dokumentere ganske godt også, både kvittering fra kjøp og hva som har skjedd. Mye mulig den må sendes inn. Anonymkode: 4f806...c41 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor langt er et tau? Du må lese vilkårene for DIN forsikring Anonymkode: 7f4fd...afb Har lest vilkårene, men synes ikke det kommer frem helt tydelig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Innboforsikringen gir ikke ut PCer, nei. Den gir ut et beløp som du igjen må bruke for å erstatte det som er ødelagt. Et så høyt beløp må du nok dokumentere ganske godt også, både kvittering fra kjøp og hva som har skjedd. Mye mulig den må sendes inn. Anonymkode: 4f806...c41 Ja, det var det jeg mente. Kvittering er ingen problem og sendes inn må de uansett. Syntes bare jeg hørte en gang at man får utbetalt nåværende verdi på det som har blitt ødelagt om man bruker innboforsikring istedenfor idiotforsikring, fremfor å få et produkt til samme pris som produktet kostet da det var nytt. Anonymkode: 75ff7...8f6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en laptop som kostet rundt 13 000 for ett og et halvt år siden. Tok like godt og bestilte en idiotforsikring til den også, selv om jeg strengt tatt visste at man kan få igjen på innbo. Med idiotforsikringen får man jo en tilsvarende PC i posten uten å måtte betale egenandel, men sånn jeg har forstått det så er det litt egenandel å betale om man skulle tatt det på innboforsikringen. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer om man bruker innboforsikringen dersom PC-en skulle bli skadet. Får man ny PC med liknende spesifikasjoner i samme prisklasse, eller er det dårligere vilkår her? Anonymkode: 75ff7...8f6 Jeg har bilder og kvitteringer av alt teknisk utstyr her/i skyen (som er en god del over normalen). Nettopp for å få et enklere oppgjør om uhellet skulle skje. Ja, det er en egenandel på forsikringen - men det er jo en vesentlig sum man betaler for å idiotforsikringen i el-butikken du kjøpte laptopen. Innbo regner jeg med du hadde fra før av, så det er utgift du uansett har. Er ikke sikkert at egenandelen ville vært så alt for mye høyere enn idiotforsikringen. Anonymkode: 5a95b...150
bestelvenn Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en laptop som kostet rundt 13 000 for ett og et halvt år siden. Tok like godt og bestilte en idiotforsikring til den også, selv om jeg strengt tatt visste at man kan få igjen på innbo. Med idiotforsikringen får man jo en tilsvarende PC i posten uten å måtte betale egenandel, men sånn jeg har forstått det så er det litt egenandel å betale om man skulle tatt det på innboforsikringen. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer om man bruker innboforsikringen dersom PC-en skulle bli skadet. Får man ny PC med liknende spesifikasjoner i samme prisklasse, eller er det dårligere vilkår her? Anonymkode: 75ff7...8f6 Du får ikke igjen en ny PC på innbo hvis du har ødelagt den selv? Du må levere PC og kvittering der du har kjøpt den så får du ny, siden du har forsikring på den. Endret 5. mars 2021 av bestelvenn
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har lest vilkårene, men synes ikke det kommer frem helt tydelig. Ja, det var det jeg mente. Kvittering er ingen problem og sendes inn må de uansett. Syntes bare jeg hørte en gang at man får utbetalt nåværende verdi på det som har blitt ødelagt om man bruker innboforsikring istedenfor idiotforsikring, fremfor å få et produkt til samme pris som produktet kostet da det var nytt. Anonymkode: 75ff7...8f6 Da jeg ødela laptopen min og fikk ny via innboforsikringen, så fikk jeg en sum penger som skulle dekke det en tilsvarende ny laptop kostet. Litt mer enn den ødelagte kostet da jeg kjøpte den faktisk, men det var et veldig godt tilbud på den da. Egenandelen var heller ikke avskrekkende høy, mindre enn jeg ville betalt for en egen forsikring på laptopen, så det kjøper jeg aldri. Anonymkode: cef0c...6ce
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 bestelvenn skrev (2 minutter siden): Du får ikke igjen en ny PC på innbo hvis du har ødelagt den selv? Du må levere PC og kvittering der du har kjøpt den så får du ny, siden du har forsikring på den. Min innboforsikring dekker uhell, jo. Trenger ikke hjelp til hvordan jeg går frem, lurte bare på dette med innboforsikringen. Anonymkode: 75ff7...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Hvis du har idiotforsikring på PC så bruker du jo den? Da får du ny Pc? Innbo må du betale egenandel på og du får fratrekk for år den er brukt. Men den er jo ganske ny-så ikke sikkert du får fratrekk på den. Anonymkode: 8698f...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvis du har idiotforsikring på PC så bruker du jo den? Da får du ny Pc? Innbo må du betale egenandel på og du får fratrekk for år den er brukt. Men den er jo ganske ny-så ikke sikkert du får fratrekk på den. Anonymkode: 8698f...ec3 Hehe ja, ser at jeg har glemt å nevne at PC-en ikke er ødelagt ennå, men synes den har begynt å oppføre seg litt rart innimellom. Idiotforsikringen går ut i år, så hvis PC-en ikke tar kveld før det, så må jeg ta det på innbo. Var derfor jeg lurte på hva som skiller innboforsikringen fra idiotforsikringen på dette området. Anonymkode: 75ff7...8f6
newman01 Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Så du vurderer å ødelegge pc'n fordi den oppfører seg rart? Forsikringssvindel heter det. Er det noe galt med den leveres den inn på service, enten på garanti eller reklamasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Innboforsikring dekker ikke at PC tar kvelden eller vanlig slitasje, den dekker skader under gitte forutsetninger. Anonymkode: 31827...2ac
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 newman01 skrev (32 minutter siden): Så du vurderer å ødelegge pc'n fordi den oppfører seg rart? Forsikringssvindel heter det. Er det noe galt med den leveres den inn på service, enten på garanti eller reklamasjon. Enig. Her er det noen som fullstendig misforstår hva forsikringen skal dekke. Tipper den ikke går inn under idiotforsikringen engang. Send den til service, ts. Anonymkode: d6466...276
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 På innboforsikringen får du dagens pris, minus egenandel og verdiforingelse pga alder og bruk. Men innboforsikringen dekker tyveri og uhell, som f.eks. at den falker i bakken og knuser, møter et glass med vann eller lyner tar den under lading. Innboforsikringen dekker selvfølgelig ikke en pc som krangler og dør. Da hadde man jo aldri trengt å betale for mer enn sin første pc.... Anonymkode: 13c62...a32
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 newman01 skrev (1 time siden): Så du vurderer å ødelegge pc'n fordi den oppfører seg rart? Forsikringssvindel heter det. Er det noe galt med den leveres den inn på service, enten på garanti eller reklamasjon. Haha, om jeg tenkte å gjøre det så hadde jeg jo bare ødelagt den før idiotforsikringen hadde gått ut og spart meg for masse bry. Men det har jeg altså ingen planer om. Anonymkode: 75ff7...8f6
newman01 Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 On 3/6/2021 at 12:55 PM, AnonymBruker said: jeg har glemt å nevne at PC-en ikke er ødelagt ennå, men synes den har begynt å oppføre seg litt rart innimellom. Idiotforsikringen går ut i år, så hvis PC-en ikke tar kveld før det, så må jeg ta det på innbo. Her sier du rett ut at pc'n ikke er ødelagt On 3/6/2021 at 12:55 PM, AnonymBruker said: Var derfor jeg lurte på hva som skiller innboforsikringen fra idiotforsikringen på dette området. Her innrømmer du jo at du vurderer forsikringenes dekningsvilkår dersom pc'n ødelegges eller skades. Så det er jo rimelig innlysende at du har misforstått hensikten med forsikringer, og ikke benytter de ordningene som finnes for å klage på dårlige eller defekte ting du har kjøpt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 14.32): Jeg har en laptop som kostet rundt 13 000 for ett og et halvt år siden. Tok like godt og bestilte en idiotforsikring til den også, selv om jeg strengt tatt visste at man kan få igjen på innbo. Med idiotforsikringen får man jo en tilsvarende PC i posten uten å måtte betale egenandel, men sånn jeg har forstått det så er det litt egenandel å betale om man skulle tatt det på innboforsikringen. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer om man bruker innboforsikringen dersom PC-en skulle bli skadet. Får man ny PC med liknende spesifikasjoner i samme prisklasse, eller er det dårligere vilkår her? Anonymkode: 75ff7...8f6 Min relativt dyre laptop ramlet i bakken nylig og døde, har Sparebank 1 topp innbo. Jeg fylte ut et kort skjema på nett, tastet inn pris for tilsvarende og fikk umiddelbart svar om at jeg ville få utbetalt pris for tilsvarende - egenandel (4000,-) og det var på konto etter noen dager. Hadde 10k på konto noen dager senere. Veldig fornøyd, men jeg kjøpte samme igjen så det var jo kjedelig hele greia.... Anonymkode: 73795...bd4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 19.09): Ja, det var det jeg mente. Kvittering er ingen problem og sendes inn må de uansett. Syntes bare jeg hørte en gang at man får utbetalt nåværende verdi på det som har blitt ødelagt om man bruker innboforsikring istedenfor idiotforsikring, fremfor å få et produkt til samme pris som produktet kostet da det var nytt. Anonymkode: 75ff7...8f6 .. kan legge til at jeg ikke sendte inn noe dokumentasjon i det hele tatt, ble egentlig veldig overrasket. Fikk utbetalt det en ny koster nå (minus egenandel), men det er kanskje fordi den var såpass ny. Du får utbetalt penger, men vet ikke hva de gjør om du har en laptop som er f.eks. 5 år, da den åpenbart ikke er verdt i nærheten av nypris. For øvrig, som andre skriver, det er en uhellsforsikring så om du ikke skal svindle må du ha et uhell, åpenbart, ikke en kranglete eldre PC eller slitasje. Anonymkode: 73795...bd4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Skrevet 8. mars 2021 newman01 skrev (9 timer siden): Her sier du rett ut at pc'n ikke er ødelagt Her innrømmer du jo at du vurderer forsikringenes dekningsvilkår dersom pc'n ødelegges eller skades. Så det er jo rimelig innlysende at du har misforstått hensikten med forsikringer, og ikke benytter de ordningene som finnes for å klage på dårlige eller defekte ting du har kjøpt. Jeg har jo ikke tenkt å melde skade nå. Og TENK å lure på ting angående de ulike forsikringenes dekningsvilkår 😱Jeg burde jo vært bura inne for lengst, jeg. Har du lite å gjøre om dagen eller? Anonymkode: 75ff7...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå