Gå til innhold

Strikkehjelp! Ang. mønster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Holder på å strikke en setesdalgenser og holder på med mønster på bærestykket. Jeg begynte å strikke for noen måneder siden og har kun en genser med mønster bak meg, så trenger litt hjelp. Har satt merker for for- og bakstykke og begynt på første rekken på et nytt mønster. Reagerer på at jeg ikke får strikket hele rekken før jeg når merket som skiller forstykke fra bakstykke, og er ganske langt ifra også. Jeg er sikker på at jeg har talt opp riktig antall masker. Er det meningen at man skal fullføre hele rekken før man kommer til merket? I så fall har jeg gjort feil en eller annen plass.

Anonymkode: ab7e3...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det står ikke noe i oppskriften om mønsteret og hvor du evt skal starte? 

Anonymkode: 51bba...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det står ikke noe i oppskriften om mønsteret og hvor du evt skal starte? 

Anonymkode: 51bba...0b7

Det står markert på mønsteret hvor man skal starte utfra hvilken størrelse man strikker. Gjorde det, men da jeg kom til merket var jeg 5-6 masker inne på mønsteret fra starten, når hele mønsteret på rekken består av 20-25 masker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke alltid mønsteret går opp når en strikker rundfelling/raglan. Derfor blir det slik. 

Når en strikker forstykket og bakstykket hver for seg teller en deg gjerne utfra midt foran på genseren, og lar ekstra masker fra rapporter komme i sidene.

Strikker en rundt har en ikke den muligheten. Så det er helt vanlig at mønsteret ikke alltid går opp. Spesielt på tradisjonelle mønster som Setesdal, hvor det er liten mulighet til å endre mønsteret om det fortsatt skal se ut som Setesdal.

Derfor vanlig at skøyten legges mellom overgangen rygg/erme bak på ryggsiden, hvor det vil synes minst. Alle rundstrikka Marius, Setesdal osv som du har sett har vært på akkurat samme viset :) 

Anonymkode: e069c...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 10.36):

Det er ikke alltid mønsteret går opp når en strikker rundfelling/raglan. Derfor blir det slik. 

Når en strikker forstykket og bakstykket hver for seg teller en deg gjerne utfra midt foran på genseren, og lar ekstra masker fra rapporter komme i sidene.

Strikker en rundt har en ikke den muligheten. Så det er helt vanlig at mønsteret ikke alltid går opp. Spesielt på tradisjonelle mønster som Setesdal, hvor det er liten mulighet til å endre mønsteret om det fortsatt skal se ut som Setesdal.

Derfor vanlig at skøyten legges mellom overgangen rygg/erme bak på ryggsiden, hvor det vil synes minst. Alle rundstrikka Marius, Setesdal osv som du har sett har vært på akkurat samme viset :) 

Anonymkode: e069c...603

Skal jeg bare fortsette selv om det ikke går opp da, med andre ord? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...