AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hei, jeg har ca 100 000 i billån og 50 000 i EK. Ønsker på sikt å kjøpe bolig, men vet ikke om jeg bør prioritere å betale ned gjeld først, eller om jeg bør prioritere BSU-sparing? Anonymkode: de261...e4b
altflyter Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Alltid gjeld først tenker jeg. 50 000 i ek kommer du ingen vei med uansett. Spar for harde livet når billånet er nedbetalt. Renten er såpass høy på billån at det nok lønner seg. Sett eventuelt inn maks-sum du kan på bsu i år og betal ned billånet så fort du kan. Så fortsetter du parallelt neste år. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Renten er lav på billån nå for tiden, så lånet er ganske billig å ha. Du bør aller først maxe BSU og så betale de vanlige avdragene på billånet før du evt setter inn mer på billånet. Anonymkode: 04a09...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Du betaler ned lånet med høyest rente først Anonymkode: 8d07d...bc7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 altflyter skrev (Akkurat nå): Alltid gjeld først tenker jeg. 50 000 i ek kommer du ingen vei med uansett. Spar for harde livet når billånet er nedbetalt. Renten er såpass høy på billån at det nok lønner seg. Sett eventuelt inn maks-sum du kan på bsu i år og betal ned billånet så fort du kan. Så fortsetter du parallelt neste år. Mitt billån har 2,7% i rente. Det har vel nesten aldri vært lavere rente enn nå.. Anonymkode: 04a09...6ad
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 altflyter skrev (6 minutter siden): Alltid gjeld først tenker jeg. 50 000 i ek kommer du ingen vei med uansett. Spar for harde livet når billånet er nedbetalt. Renten er såpass høy på billån at det nok lønner seg. Sett eventuelt inn maks-sum du kan på bsu i år og betal ned billånet så fort du kan. Så fortsetter du parallelt neste år. Vet 50 000 er lite, men har nettopp begynt å jobbe Så blir fortgang nå. Takk for tips Anonymkode: de261...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Spar maks i BSU, resten bruker du på å betale ned billånet. Krone for krone får du mer uttelling for EK når billånet er nedbetalt. Anonymkode: ffbb5...bae 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Det er absolutt negativt med billån når du søker huslån, så bli kvitt det Spar alt du kan i BSU, og kutt ned på månedlig forbruk om du kan allerede nå. Da kan du vise banken månedsvis (åresvis?) med faktisk lavt forbruk, og de kan være litt greiere. Vi gjorde dette og fikk godt utbytte av det. Ligger langt under SIFO sitt standardbudsjett, og det kunne vi dokumentere. Anonymkode: fc370...d99 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 Det er rett og slett idiotisk å ta billån når du ikke engang har egen bolig hvis du har planer om å kjøpe bolig. Kjøp deg en bruktbil til 30 - 40 tusen hvis du ikke klarer deg uten bil. Anonymkode: 7d62f...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå