Gå til innhold

Hvordan fortelle barn at vi skal flytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt oss hus, og lurer på hvordan vi skal fortelle det til barna (9, 6 og 4).

Vi går fra trangt rekkehus hvor ungene deler rom, vi har ett bad og ingen hage, til stort hus med stor hage og strålende nabolag.  Så det vil bli bra, på sikt. Men det er jo ikke kjekt for ungene å bytte skole og flytte 5 mil fra vennene sine. 

Vi har vært i kontakt om vi kan komme å se på huset før overtakelse, og tenker at det kan funke dersom vi får klarsignal. Men hvis ikke, så er jeg litt i stuss.  

Bør jeg si det når vi er her hjemme  eller bør vi kjøre til det andre huset for å se på utsida? Bør vi si det nå, eller vente til det nærmer seg mer (flytter når skolen slutter til sommeren)? 

Er det noen som har noen gode, eller dårlige erfaringer? 

Anonymkode: 27993...14a

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Selv hadde jeg tatt med barna i planleggingen før dere kjøpte nytt hus.

Da kunne de vært med litt mer på prosessen og kjent på spenningen og gleden ved å finne et nytt sted.

Ville sagt det så fort som mulig uansett. Dra fram fordelene med en gang, la de være med på planlegging av rommene sine osv. 

AnonymBruker
Skrevet

De burde jo ha fått være med på hele prosessen...

Anonymkode: 1e23d...8b2

• Liker 5
Skrevet

Synes det er veldig rart å vurdere å flytte uten at en 9-åring ihvertfall har vært med i prosessen! De trenger ikke like det uansett, men det er noe med å være med i en så stor avgjørelse....

Når dere nå først har bestemt dere ville jeg sagt det så fort som mulig så de ikke føler seg lurt. Og så må dere stå i eventuelle følelser som kommer fra barna.... Fokuser på det positive, men la dem være både sinte og triste over flyttingen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser alle mener vi burde informert dem før det skjedde. Jeg kjenner jeg ikke er helt enig. I dagens marked så visste vi ikke når det ville bli, hvilket hus, hvilken skole eller hvilken bydel vi kom til å havne i. 

Og jeg tenker at det er bedre å få vite når det er noe konkret enn å vite at vi skal flytte i løpet av de neste to åra, men vi vet ikke hvor eller når... 

Uansett så er det jo for seint til å ta det valget nå. Huset er kjøpt. 9åringen vet det ikke. 

Men selvfølgelig har vi jo i det siste snakket om at vi en gang skal flytte ut av bydelen og til noe større.  Det kommer jo ikke helt som julekvelden på kjerringa. 

• Liker 1
Skrevet

Bare si det nå, det blir fort noen som snakker om det og spør dere voksne mens barna hører på. Vis dem bildene fra prospektet og si at det skjer ingen flytting før til sommeren. Forklar at alle tingene og lekene blir med, at de får egne rom/kan velge farge hvis det er aktuelt. Hvis de ønsker seg huske/sandkasse/trampoline og dere ikke har plass nå, kan det være en gulrot nytt sted. 

Bonus hvis dere kan få ha ungene med til huset for å se før flytting. Dere kan jo også velge å gå tur i området der dere skal bo og se skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg ser alle mener vi burde informert dem før det skjedde. Jeg kjenner jeg ikke er helt enig. I dagens marked så visste vi ikke når det ville bli, hvilket hus, hvilken skole eller hvilken bydel vi kom til å havne i. 

Og jeg tenker at det er bedre å få vite når det er noe konkret enn å vite at vi skal flytte i løpet av de neste to åra, men vi vet ikke hvor eller når... 

Uansett så er det jo for seint til å ta det valget nå. Huset er kjøpt. 9åringen vet det ikke. 

Men selvfølgelig har vi jo i det siste snakket om at vi en gang skal flytte ut av bydelen og til noe større.  Det kommer jo ikke helt som julekvelden på kjerringa. 

Det går an å snakke løst om at dere vokser ut av huset dere bor i nå og skal flytte en gang. Men det virker det jo som om dere har gjort? 

Vis fram huset, snakk om at man kan invitere vennene over, fortell dem om og besøk den nye skolen, inkluder dem framover.

Anonymkode: 52ea9...75f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med de som sier at barna burde vært involvert helt fra start og er faktisk litt sjokkert over at dere har tenkt at det er riktig å gå på visning og kjøpe hus uten at de har fått vite noe som helst ennå. Si det så fort som mulig, for all del ikke vent til de ser huset første gang. Støtt dem i at det er kjipt å flytte fra skole og venner, men fokuser på alt det positive med nytt hus og nytt miljø. 

Anonymkode: edd58...a34

• Liker 1
Skrevet

Synes det er veldig rart at dere ikke har involvert barna fra starten av. Hadde guttungen med på visning jeg og virkelig fikk han med på hele greia. Han synes det var kjempegøy å få være med å bestemme. 😄 Men vi flyttet innenfor skolekretsen da.

Men men, gjort er gjort. Dere får fokusere på at de får innrede rommene sine og all plassen dere får. Være på tilbudssiden med tanke på vennene, kjøring og henting. 5 mil er vel såvidt en god times kjøring så tenker dere klarer å ordne det slikt at de får truffet venner og kjente i ny og ne. Tenker spesielt på niåringen her.

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Klart barna skulle ha vært med i prosessen. Men når de ikke har det så må dere fortelle dem med en gang hva som skal skje, mulig 9 åringen allerede har fått det med seg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...