Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jobbsøker, og har kun hatt 1 fulltidsjobb etter studiene. Ønsker ikke å bruke nåværende leder som referanse, da jeg ikke vil at han skal vite at jeg er på vei ut, samt at jeg er usikker på hva han vil si siden han ønsker å beholde meg i nåværende jobb og kan være litt «ustabil». Noen glimrende referanse derifra som vil motivere ny arbeidsgiver til å tilby meg jobben er derfor temmelig urealistisk, dersom han er i godt lune er det meste jeg kan håpe på en temmelig nøytral referanse (siden han ønsker å beholde meg) 

Jeg jobber alene innen en fagretning i hele teamet, dvs. at ingen av kollegaene mine egentlig vet eller forstår hva det er jeg gjør, eller har kompetanse til å vurdere hvorvidt jeg gjør en god jobb. 

Siden jeg har vært i denne jobben i mange år husker nok ikke lederne fra de ikke-relevante deltidsstillinger jeg hadde i ungdommen meg lenger (jeg traff på en av de for noen år siden, og han gjorde ingen tegn til å kjenne meg igjen 😶)

Så hva gjør jeg med referanser? 
Har tidligere oppgitt kollegaer som ikke har noen kompetanse innen min fagretning eller egentlig forstår hva det er jeg har ansvar for, uten hell. 😶 

Eller burde jeg bare ta en samtale med nåværende leder om at jeg ikke lenger er motivert for nåværende stilling, og at det beste for begge parter vil være om jeg søker meg videre, slik at han kanskje vil tenke at det ikke hadde vært så dumt å få litt «nytt blod» inn, og dermed (kanskje) gi meg en korrekt og god referanse? 😶

Anonymkode: c81de...195

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en ting av gangen, tenker jeg. Ikke tenk på referanser før du er instilt som første- eller andrevalg. Du skal gjennom noen runder før du kommer dit.

Når de ber om referanser, eller spør om det i siste intervju, kan du jo være ærlig og si at du ikke helt vet hvordan du skal gjøre det. Det er vanlig å ikke ville avsløre at man søker seg vekk. Du kan også si det at du vet at din leder ønsker å beholde deg, og derfor ikke har spurt om referanse enda. Poenget med dette er å få vite med noe sikkerhet at det er veldig sannsynlig at du får den nye jobben før du avslører at du har tenkt å bytte. Da er det enklere for deg å spørre.

Det som er litt tricky er at de som intervjuer deg mest sannsynlig vil tenke at din leder ønsker deg alt godt, og at alle vil hjelpe fine folk med en god referanse. Det er ikke alltid tilfelle, noen sier ja kun for å sabotere, og noen sier nei for å sabotere. Men det er vanskelig å kommunisere dette uten å indirekte snakke stygt om leder. Så hold deg unna problemstillingen før den evt. dukker opp. Om din leder sier nei må du nesten være ærlig med dem om dine betraktninger.

Hilsen ei som har gått gjennom dette minefeltet hvor eneste referanse hadde vært voldelig mot meg i flere år (psykisk og materiell vold) og garantert ville sabotert for meg. Jeg klarte å sno meg gjennom uten referanse, han sa ja til å være det, men jeg turte ikke å bruke han, og når jeg åpnet meg opp etter et års tid i ny jobb fikk jeg mye sympati om hvor vanskelig det måtte ha vært å komme meg videre i arbeidslivet. Nå er kanskje ikke du utsatt for vold på arbeidsplassen, men det finnes mange light-versjoner av min tidligere leder, som ikke oppfører seg som folk. Det er vanskelig å vite hvor ærlig man kan være med potensielle nye arbeidsgivere, så det gjelder å legge strategier hvor man kan slippe unna å oppgi referanse om man ikke har alternativer. 

Anonymkode: ce0ae...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ha bitt i det sure eplet og tatt en samtale med lederen din. Hvis det blir ubehagelig er det bare å la være å bruke han som referanse. 

Anonymkode: ee5f2...b79

AnonymBruker
Skrevet

Ps, jeg glemte å skrive hvordan jeg løste det: Jeg sa til dem at jeg hadde referanse, men at jeg var usikker på om jeg ville bruke den fordi jeg desverre ikke stolte på vedkommende. Jeg sa hva jeg trodde han ville si om meg, både positive og negative ting, og jeg viste til dokumenterte tilbakemeldinger og bonuser basert på innsats. Jeg beviste at jeg hadde gjort en god jobb, og samtidig kommuniserte at han ikke var forutsigbar og rettferdig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta en ting av gangen, tenker jeg. Ikke tenk på referanser før du er instilt som første- eller andrevalg. Du skal gjennom noen runder før du kommer dit.

Når de ber om referanser, eller spør om det i siste intervju, kan du jo være ærlig og si at du ikke helt vet hvordan du skal gjøre det. Det er vanlig å ikke ville avsløre at man søker seg vekk. Du kan også si det at du vet at din leder ønsker å beholde deg, og derfor ikke har spurt om referanse enda. Poenget med dette er å få vite med noe sikkerhet at det er veldig sannsynlig at du får den nye jobben før du avslører at du har tenkt å bytte. Da er det enklere for deg å spørre.

Det som er litt tricky er at de som intervjuer deg mest sannsynlig vil tenke at din leder ønsker deg alt godt, og at alle vil hjelpe fine folk med en god referanse. Det er ikke alltid tilfelle, noen sier ja kun for å sabotere, og noen sier nei for å sabotere. Men det er vanskelig å kommunisere dette uten å indirekte snakke stygt om leder. Så hold deg unna problemstillingen før den evt. dukker opp. Om din leder sier nei må du nesten være ærlig med dem om dine betraktninger.

Hilsen ei som har gått gjennom dette minefeltet hvor eneste referanse hadde vært voldelig mot meg i flere år (psykisk og materiell vold) og garantert ville sabotert for meg. Jeg klarte å sno meg gjennom uten referanse, han sa ja til å være det, men jeg turte ikke å bruke han, og når jeg åpnet meg opp etter et års tid i ny jobb fikk jeg mye sympati om hvor vanskelig det måtte ha vært å komme meg videre i arbeidslivet. Nå er kanskje ikke du utsatt for vold på arbeidsplassen, men det finnes mange light-versjoner av min tidligere leder, som ikke oppfører seg som folk. Det er vanskelig å vite hvor ærlig man kan være med potensielle nye arbeidsgivere, så det gjelder å legge strategier hvor man kan slippe unna å oppgi referanse om man ikke har alternativer. 

Jeg har allerede kommet dit at jeg har blitt spurt om referanser et par ganger, men har brukt kollegaer som ikke aner hva jeg egentlig driver med som referanser, og har altså ikke fått tilbud om stillingen. 

De gangene jeg har blitt spurt om referanser hittil har forespørselen kommet via e-post, og jeg har ikke følt at det har vært innafor å legge ut om hvorfor jeg ikke ønsker å bruke nåværende leder som referanse, eller at de jeg har oppgitt som referanse jobber innen et annet fagfelt og ikke kan svare på detaljerte spørsmål om mine arbeidsoppgaver eller vurdere min kompetanse innen fagfeltet mitt, skriftlig via e-post. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ps, jeg glemte å skrive hvordan jeg løste det: Jeg sa til dem at jeg hadde referanse, men at jeg var usikker på om jeg ville bruke den fordi jeg desverre ikke stolte på vedkommende. Jeg sa hva jeg trodde han ville si om meg, både positive og negative ting, og jeg viste til dokumenterte tilbakemeldinger og bonuser basert på innsats. Jeg beviste at jeg hadde gjort en god jobb, og samtidig kommuniserte at han ikke var forutsigbar og rettferdig. 

Hvordan dokumenterte du positive tilbakemeldinger fra leder? Jeg har e-poster hvor nåværende leder har lagt til positive kommentarer, men innholdet i e-postene omhandler interne saker som må holdes innad i bedriften. Og det er vel litt uprofesjonelt å levere en e-post hvor leder skriver hvor «super innsats» man har gjort til potensiell ny arbeidsgiver ? Og da særlig dersom deler av e-posten er sladdet 🤔

Anonymkode: c81de...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...