AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Jeg jobber full stilling som miljøterapeut i et bofellesskap for utviklingshemmede i kommunen. Jeg har akkurat begynt der og undrer meg litt allerede.. Jeg jobber kun med en bruker. Hans foreldre er veldig opptatt av at personalet skal spise middag sammen med ham. Og så skal vi som er på jobb betale for hver middag vi spiser. Dette koster da 30,- per middag. Jeg jobber ganske mange kvelder ila en måned slik at denne måneden ble det 330,- å betale for min del. Jeg er egentlig ikke så veldig hypp på å spise sammen med ham. Jeg ønsker å ta med meg brød selv og spise på pauserommet uten bruker. Men mor er da så veldig opptatt av det og trumper gjennom at her skal alle spise sammen med han. Jeg skjønner at det er trivelig å spise sammen, men vi er på jobb og jeg mener at ingen kan tvinge oss. Mor sa ' når jeg spiser sammen med vennene mine så er det jo merkelig at bare jeg spiser og vennene mine ser på' Men jeg mener at vi ikke er 'vennene' hans. Og 350,- per måned er mye penger for meg. Hva syns dere? Anonymkode: 06a83...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Jobber også på en bolig der måltid er viktig og at man spiser sammen. Nettopp fordi det er en del av jobben så betaler vi heller ikke noe for det. Har du tatt det opp med leder? Det burde dere nesten få dekket. Er ikke alltid jeg er så giret på å spise heller, men spiser litt uansett. Hadde ikke betalt for det Anonymkode: 9101b...7e0 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Når du lager mat til denne beboeren, lager du bare litt ekstra som du kan spise. Så kan du sitte og holde ham med selskap mens han spiser. Greit at veldig mange som bor i bofellesskap har dårlig økonomi, men at de ansatte må betale høres litt merkelig ut. Brødet ditt kan du spise om du skulle få litt tid for deg selv Anonymkode: 0ee20...56c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Hadde ikke betalt for dette, nei. Hvorfor må dere kjøpe mat egentlig? Anonymkode: 15af8...7bc 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 30 kroner for middag er da ikke mye. Da spiser du middag der i stedet for hjemme. At du ikke vil spise sammen med brukeren er en helt annen sak. Anonymkode: c02e4...17f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Måltider kan være viktig sosialt, men ingen kan hverken tvinge deg til å spise der inne eller betale for det. Jeg tar ofte med meg matpakken og spiser frokost, lunsj og middag med beboere dersom måltid kommer utenom pausene mine. Det forutsetter selvfølgelig at ikke jeg spiser sjokoladekake mens beboer spiser knekkebrød, det må være mat i i omtrent samme kategori. Innimellom har vi felles middag hvor vi spleiser med beboer og spiser sammen. Det er veldig koselig. Kanskje 1-2 ganger I uken, gjerne i helgen. Det kommer veldig ann på brukeren tenker jeg. Noen kan være kjekt å spise med. Andre søler med avføring eller spytter under måltidet, da sier det seg selv at de nesten må spise alene 😅 Anonymkode: 2a01b...6f9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #7 Skrevet 7. mars 2021 Jeg skjønner veldig godt foreldrene til brukeren, at de ønsker at dere skal spise sammen, og at det er hyggeligere for vedkommende. Men det virker feil at du skal betale for middagen selv. Selv om 30 kr ikke er mye penger, så er jo ikke dette et måltid du har valgt. Det blir nærmest en arbeidsoppgave. Jeg ville absolutt tatt dette om med leder. Evt spist sammen med brukeren, men tatt med egen mat. Anonymkode: 2fef8...764 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Jeg jobbet som BPA, der måtte vi spise med brukeren, men vi betalte ikke for det. Om det var ute på restaurant eller hjemme så betalte kommunen Anonymkode: 178c7...b10
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #9 Skrevet 7. mars 2021 Tror ikke ts passer til denne jobben. Når h*n ikke forstår grunnleggende behov som dette.... Anonymkode: 9e83e...793
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #10 Skrevet 7. mars 2021 Rart opplegg. Det er da ikke moren hans som er sjefen din? Hva sier sjefen? Uansett ville jeg bare tatt med min egen mat og spist den i pausen slik jeg selv ønsket. Hvis mor begynner å klage, får du bare be henne vise deg i hvilket reglement det står at ansatte skal og må spise med brukeren og attpåtil betale for det. Hint: Det reglementet eksisterer ikke. Stå på ditt TS. Anonymkode: 30d28...8e0 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #11 Skrevet 7. mars 2021 Jobber også i bolig, der kan vi spise sammen med brukerene hvis vi ønsker, men trenger ikke å betale for det. I helgene har vi fellesmiddag og da betaler vi 30 kr pr middag. Anonymkode: 8c49a...1e0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #12 Skrevet 7. mars 2021 Jeg har to jobber, avlastningsbolig for barn og bolig for utviklingshemmede voksne. Dette er i to ulike kommuner. I avlastningsboligen må vi betale, mens den andre boligen får vi gratis mat. Rart opplegg.. flere av barna har spisevegring, og får sondemat hvis de ikke spiser nok. Er velkjent at barna spiser mer når de rundt også spiser.. men sånn er det vel når alt skal spares på. I den andre boligen for voksne lager vi middagsplan annenhver uke på beboermøte, altså sammen med dem 😊 Maten blir laget felles, og så spiser de som ønsker det i fellesarealet. De som ikke ønsker det tar med seg maten i leiligheten sin. Anonymkode: 9d1f1...84e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå