AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hei! Driver å søker på ulike stillinger i kommunen gjennom webcruiter. Flere av jobbene er innen samme tjeneste, for eksempel hjemmetjenesten - bare at de er i ulike bydeler. Har det noe å si om søknadene til to ulike avdelinger er veldig like? Kan de se dette på noe vis? Anonymkode: c4941...951
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Driver å søker på ulike stillinger i kommunen gjennom webcruiter. Flere av jobbene er innen samme tjeneste, for eksempel hjemmetjenesten - bare at de er i ulike bydeler. Har det noe å si om søknadene til to ulike avdelinger er veldig like? Kan de se dette på noe vis? Anonymkode: c4941...951 Hei. Jeg tenker at du gjør noe grunnleggende feil hvis du føler det er greit å klipp og lim på søknadstekst. Jeg anbefaler deg å skrive søknadstekst ut ifra hver enkelt jobb, hvor du beskriver din motivasjon for de ulike stillingene, og linker det du skriver opp mot utlysningstekst. Skal du skille deg ut så må du nesten ha en søknadstekst som speiler utlysningen og tilfredsstiller motivasjonen din for stillingen. Skjønner at det er enkelt med klipp og lim, men jeg kan ikke skjønne at det gir en god søknadstekst. Når det er sagt så sitter det vel ulike folk i de ulike stillingene, også kommunalt, som vurderer søknadene. Så sjansen for at dem blir sammenlignet er vel små. Men har kommunen faste som rekrutterer, altså egen HR-avdeling, så leser dem vel igjennom alle søknadene på tvers av stillinger. Da er det ikke innbydende at du har klippet og limt. Igjen, så anbefaler jeg deg å skrive ny søknadstekst ut ifra stillingene du søker på. Det er litt arbeid, men jeg tenker at den timen ekstra du bruker på dette øker sjansene dine for jobb betraktelig. Anonymkode: e9a7d...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg tenker at du gjør noe grunnleggende feil hvis du føler det er greit å klipp og lim på søknadstekst. Jeg anbefaler deg å skrive søknadstekst ut ifra hver enkelt jobb, hvor du beskriver din motivasjon for de ulike stillingene, og linker det du skriver opp mot utlysningstekst. Skal du skille deg ut så må du nesten ha en søknadstekst som speiler utlysningen og tilfredsstiller motivasjonen din for stillingen. Skjønner at det er enkelt med klipp og lim, men jeg kan ikke skjønne at det gir en god søknadstekst. Når det er sagt så sitter det vel ulike folk i de ulike stillingene, også kommunalt, som vurderer søknadene. Så sjansen for at dem blir sammenlignet er vel små. Men har kommunen faste som rekrutterer, altså egen HR-avdeling, så leser dem vel igjennom alle søknadene på tvers av stillinger. Da er det ikke innbydende at du har klippet og limt. Igjen, så anbefaler jeg deg å skrive ny søknadstekst ut ifra stillingene du søker på. Det er litt arbeid, men jeg tenker at den timen ekstra du bruker på dette øker sjansene dine for jobb betraktelig. Anonymkode: e9a7d...b4e Hvordan tenker du man skal klare å skrive to ulike søknader når man skal tilpasse søknaden til stillingen, og stillingene er akkurat de samme, bare ulike steder (feks. to sykehjem)? Anonymkode: 4b050...5f2 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan tenker du man skal klare å skrive to ulike søknader når man skal tilpasse søknaden til stillingen, og stillingene er akkurat de samme, bare ulike steder (feks. to sykehjem)? Anonymkode: 4b050...5f2 Nå er ikke jeg den personen som svarte deg tidligere, men et godt tips: Skriv noe positivt du har hørt om de forskjellige stedene. Jeg for eksempel sendte søknad til to hotellet i samme kjede, som var 5 minutter unna hverandre. På det ene stedet hadde jeg fått høre fra andre som hadde jobbet der at det f.eks. var supert arbeidsmiljø, og på det andre stedet fikk jeg høre at de hadde toppmoderne utstyr i resepsjonen og konferansesalene. Da skrev jeg for eksempel: Har hørt fra tidligere ansatte at *firmanavn* har et supert arbeidsmiljø. Det er noe som er viktig for meg som ansatt, fordi det bidrar til en hyggelige arbeidshverdag og bedre atmosfære får både ansatte og gjester. Har fått høre fra tidligere ansatte at *firmanavn* har topp moderne utstyr i både resepsjonen og konferansesalene, noe som gjør jeg at blir desto mer interessert i akkurat deres arbeidssted, fordi det er utrolig viktig med gode "verktøy" i bransjen vår og som effektiviserer jobben. * PRØV å gjør litt research på arbeidsstedene, snakk med tidligere ansatte, prøv å søk på netter/se etter saker i lokalavisen om de. Får se flere jobbsøknader hver dag som er like og sendt til et utall forskjellige hotell med akkurat samme tekst. Det er totalt uinteressant, og forteller meg at denne personen ikke vil legge inn en liten ekstra innsats og gjøre hver søknad litt personlig til de forskjellige stedene h*n søker. Anonymkode: 946af...da0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er ikke jeg den personen som svarte deg tidligere, men et godt tips: Skriv noe positivt du har hørt om de forskjellige stedene. Jeg for eksempel sendte søknad til to hotellet i samme kjede, som var 5 minutter unna hverandre. På det ene stedet hadde jeg fått høre fra andre som hadde jobbet der at det f.eks. var supert arbeidsmiljø, og på det andre stedet fikk jeg høre at de hadde toppmoderne utstyr i resepsjonen og konferansesalene. Da skrev jeg for eksempel: Har hørt fra tidligere ansatte at *firmanavn* har et supert arbeidsmiljø. Det er noe som er viktig for meg som ansatt, fordi det bidrar til en hyggelige arbeidshverdag og bedre atmosfære får både ansatte og gjester. Har fått høre fra tidligere ansatte at *firmanavn* har topp moderne utstyr i både resepsjonen og konferansesalene, noe som gjør jeg at blir desto mer interessert i akkurat deres arbeidssted, fordi det er utrolig viktig med gode "verktøy" i bransjen vår og som effektiviserer jobben. * PRØV å gjør litt research på arbeidsstedene, snakk med tidligere ansatte, prøv å søk på netter/se etter saker i lokalavisen om de. Får se flere jobbsøknader hver dag som er like og sendt til et utall forskjellige hotell med akkurat samme tekst. Det er totalt uinteressant, og forteller meg at denne personen ikke vil legge inn en liten ekstra innsats og gjøre hver søknad litt personlig til de forskjellige stedene h*n søker. Anonymkode: 946af...da0 Mente selvfølgelig FOR, ikke får 😂 Anonymkode: 946af...da0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Det er stor forskjell på å skrive hver søknad fra bunnen av og å trekke frem noen særtrekk ved hver arbeidsplass iblandet noe standardtekst. Anonymkode: a1020...cd1 2
hopeful Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Jeg tenker at noe klipp og lim må være greit. Men noe bør også tilpasses spesifikt jobbplassen. Eks når jeg søker jobber i barnehager, så står noe likt i søknadene. For jeg er jo meg, uansett. Men eks om den barnehagen skriver på hjemmesiden at de har fokus på aktivitet, og kanskje er en idrettsbarnehage, så vektlegger jeg mer hva jeg kan bidra med innen deres området. Eller om jeg søker i en barnehage som har fokus på kunst og kultur, skriver jeg mine sterke sider, og tenker om det. hva jeg ser på som viktigste innenfor å jobbe i barnehagen er jo det samme ofte, eks viktigheten av samarbeid mellom foreldrene, og kommunikasjon med barna osv. Så jeg skriver noe ca likt, og noe ulikheter. Eks om jeg skulle søkt på et sykehjem, så er det forskjellig å jobbe på en avdeling for demente, enn en avdeling innenfor rehabilitering. Du må skrive hva som er spessielt med deg for deres behov. Og du må vise at du er interessert, og vet hva de krever, har behov for, og hva deres visjoner er. Det gjør du ved å skrive litt eget i hver søknad. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan tenker du man skal klare å skrive to ulike søknader når man skal tilpasse søknaden til stillingen, og stillingene er akkurat de samme, bare ulike steder (feks. to sykehjem)? Anonymkode: 4b050...5f2 Jeg tenker at to like stillinger på to forskjellige plasser innehar likevel forskjellige utlysningstekster. Hvis dem er fullstendig like, så kanskje du ikke trenger å skrive en ny søknad. Men du må likevel spesialtilpasse søknadene til disse ulike steder. Å personliggjøre søknaden for mottaker. Husk at dem som mottar en søknad kan "lett" se om en søknad er "masseprodusert" eller ikke. Så dem som mottar søknaden trenger ikke ha et sammenligningsgrunnlag, fordi klipp og lim-søknader er så upersonlige mot arbeidsstedet. Det er denne fella jeg fraråder deg å gå i. Du må vise i søknaden at DU har lyst på DEN stillingen akkurat hos DEN arbeidsplassen basert på DEN spesielle utlysningsteksten, og ingen andre stillinger. Søknaden er jo det viktigste du gir ifra deg i en søkeprosess, og danner hele førsteinntrykket. En førsteinntrykk som du må skille deg ut i blant mange andre søknader. Og du må skape deg et fortrinn og et godt førsteinntrykk ved å skrive en tilpasset søknad for akkurat den stillingen hos den arbeidsgiveren. Klipp og lim-søknader er sjeldent veien å gå da. Anonymkode: e9a7d...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er ikke jeg den personen som svarte deg tidligere, men et godt tips: Skriv noe positivt du har hørt om de forskjellige stedene. Jeg for eksempel sendte søknad til to hotellet i samme kjede, som var 5 minutter unna hverandre. På det ene stedet hadde jeg fått høre fra andre som hadde jobbet der at det f.eks. var supert arbeidsmiljø, og på det andre stedet fikk jeg høre at de hadde toppmoderne utstyr i resepsjonen og konferansesalene. Da skrev jeg for eksempel: Har hørt fra tidligere ansatte at *firmanavn* har et supert arbeidsmiljø. Det er noe som er viktig for meg som ansatt, fordi det bidrar til en hyggelige arbeidshverdag og bedre atmosfære får både ansatte og gjester. Har fått høre fra tidligere ansatte at *firmanavn* har topp moderne utstyr i både resepsjonen og konferansesalene, noe som gjør jeg at blir desto mer interessert i akkurat deres arbeidssted, fordi det er utrolig viktig med gode "verktøy" i bransjen vår og som effektiviserer jobben. * PRØV å gjør litt research på arbeidsstedene, snakk med tidligere ansatte, prøv å søk på netter/se etter saker i lokalavisen om de. Får se flere jobbsøknader hver dag som er like og sendt til et utall forskjellige hotell med akkurat samme tekst. Det er totalt uinteressant, og forteller meg at denne personen ikke vil legge inn en liten ekstra innsats og gjøre hver søknad litt personlig til de forskjellige stedene h*n søker. Anonymkode: 946af...da0 Enig med deg. God research er alfa omega her for å skrive en god jobbsøknad. Kjenner man tidligere ansatte så tar man kontakt med dem og forhører seg om stillingen, arbeidsplassen og arbeidsmiljøet. Eventuelt vet du om noen som jobber der, så se hva dem gjør på fritiden gjennom sosiale medier. Og så tilpasser man søknaden denne arbeidsplassen. Klarer du å finne ut interesser og kompetanse hos leder, så kanskje du kan "speile" dette i søknaden. Alle ledere liker å "finne en utgave av seg selv" i søkemassen. Og klarer du det, så er jobben din. Det handler om å personliggjøre alt. Så legg inn en del jobb med søknader. Det utgjør en stor forskjell! Anonymkode: e9a7d...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 Det er selvfølgelig greit med noe klipp og lim, men bare vær obs på det de andre har skrevet: Pass på at du svarer på akkurat den utlysningen. Se hva de trekker frem som nødvendige kvaliteter og svar på hvorfor du mener du innehar disse kvalitetene. Anonymkode: 68fc0...9e5
Tore H. Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 Selv om en stilling kan være veldig lik så er det så lite margin for å gjøre at din forrige søknad ikke passer. Den må finpussses inn mot stillingen. Og ikke minst... få med din "passion" akkurat der og da. FInn virkelig ut hvorfor du vil ha jobben. Få akkurat det ned. Da får du en unik søknad. Ikke koppier....
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Er stillingen det samme så går det an å bruke det meste av en søknad på nytt ved å bytte ut ord og noen setninger. Dette har fungert for min del. Anonymkode: 71f25...8de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå