Gå til innhold

Ny nasjonal nedstengning anbefales.

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, Capt. Obvious said:

Samtidig blir det mer sannsynlig for hver dag som går med forsinkede vaksineleveranser. 

Det er i samme gruppe som andre humanvirus, altså CoV - så jo - man kan faktisk på sett og vis kalle det et koronavirus. Men poenget er at menneskeheten ser ut til å bli slått ut av noe som faktisk er relativt mildt. Naturkreftene kan by på mye verre, og når man faktisk ikke ser ut til å takle dette, så skal det bli gøy å leve fremover når de virkelig store truslene melder sin ankomst. 

Forsinkede vaksineleveranser har ikke noe med mutasjoner å gjøre. Antall virusreplikasjoner (aktive infeksjoner) og mottagelige vertsorganismer er det springende punktet her.

Det fylogenetiske treet til coronaviridae er veldig stort. Det er søkt å kalle SARS-CoV-2 for et forkjølelsesvirus fordi det finnes fire andre coronavirus i samme fylogenetiske tre som står for ca. 15% av forkjølelser. Det er ikke et forkjølelsesvirus, og det må du bare legge fra deg med en gang.

Det er ikke nødvendigvis alvorlighetsgraden - og i særdeleshet ikke dødeligheten - i et patogen som avgjør hvor stor skade det kan gjøre. Du vet ikke hva du snakker om.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blekkulfina skrev (4 minutter siden):

Problemet er jo Oslo. Får vi ikke slått ned smitten her, vil den sakte men sikkert sive videre ut i hver en krik og krok av landet, all den tid folk pendler inn og ut av byen, ferierer fritt innad i eget land osv. Så fremt vi ikke kjører regional lockdown ala Australia, med bevoktet bygrense og innreiseforbud, og det ser jeg ikke helt for meg med det første😅

Den "siver ut", men kan effektivt stanses. Man så det i Ulvik, der 10% av innbyggerne ble smittet omtrent over natten. Så tok de grep, nå er de smittefrie. Men dette går kun utenfor byene, nettopp pga spredt bebyggelse.

Skrevet
4 minutter siden, Paramount said:

Nei, men vi har jo allerede fått testet virkemidlene for å stå i mot svartedauen nå, så da er det nok synes jeg. Verden er klar for å leve videre. Noen tiltak kan godt videreføres. Men det er en forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet.

Svartedauen???

Som vi enkelt kan kontrollere med antibiotika, og vektor- og gnagerkontroll?

Hva i huleste snakker du om?

Virus bryr seg ikke om hvorvidt verden føler seg klar til å leve videre eller ikke. Vi må forholde oss til virkeligheten.

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, Capt. Obvious said:

Vel, man vil etterhvert komme til et punkt der man må velge - forsøke å redde stumpene av sivilisasjonen eller la det hele gå under. Begge valgene er kjipe, men det ene er verre enn det andre. 

Storbritannia prøvde å la det gå sin gang i mars i fjor. Det prøvde de i ca. to uker, så skjønte selv Boris Johnson at det ville gi svært uheldige resultater, og innførte lockdown.

Storbritannia var da to uker etter Norge, og måtte ha en mye lengre periode med lockdown for å få smittenivået ned til et nivå som kunne håndteres med vanlig smittesporing. 

Lærdommen fra spanskesyken er at de områdene som var flinkest med tiltak hadde færrest døde totalt sett. Den norske økonomien går bedre enn de fleste andre i Europa fordi vi har et lavt smittenivå i europeisk sammenheng. 

I Tsjekkia har de denne uka (mulig det var forrige uke) gjeninnført full lockdown, etter katastrofalt høye smittetall.

Det å ikke kunne regne med å få medisinsk behandling er med på å bryte ned samfunn. Derfor er det viktig at vi ikke får et overbelastet helsevesen. 

• Liker 6
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er hvor mange år man skal drive med dette. Vaksinasjonsprosessen er i ferd med å feile, så da må man finne på en annen måte å takle det på enn å ødelegge samfunnet. 

Nå får du gi deg her! Ja, det tar tid med vaksineringen, men å si at den er i ferd med å feile er en overdrivelse. Over 10% av hele befolkningen har tatt første dose, og er planlagt for andre dosen om få uker.

Innen Juni så vil de aller fleste av oss ha vaksinert seg dersom alt går etter planen.

Personlig så er jeg for å stenge ned. Ikke åpne opp landegrensene igjen før de fleste av oss har vaksinert seg. Gi full støtteordninger til bedrifter, private som mister inntekter som følge av det. Helt tullete av regjeringen å åpne landegrensene i fjorsommer. PR-stunt. Uten hensyn til folk-flest sin liv og helse.

Det vil naturligvis være dyrt å holde det stengt til alle har vaksinert seg, men det er det tryggeste og det har vi i Norge råd til. Om det koster 2-300 milliarder kroner så gjør det. Vi kommer til å tjene det inn igjen når vi åpner opp igjen. Slik som det er nå så går økonomien på lavtgir stadige færre som tørr å åpne opp igjen bedriftene pga. usikkerheten, og med så mange ekstra tiltak til smittevern, 1 meter og holde aktivt på med antibac osv. så synker produktiviteten betraktelig slik at det vil kunne normalisere seg igjen dersom vi hadde gjort det harde, men nødvendige tiltake om å stenge ned hele landet i noen mnd. flere land har gjort det allerede, og de er tilbake til normal tilstand.

Endret av Lasox
Gjest Lawyam
Skrevet

Forstår ikke noe, jeg. Nå åpner de blomsterbutikker i Oslo? Kunne de bare bestemme seg for hva de holder på med i det minste. Det ene øyeblikket skal ting stenges for å få ned smitten, men åpner butikker likevel? Samme dag som de truer med nedstengning. Hvor er logikken?

Skrevet
Blekkulfina skrev (4 minutter siden):

Problemet er jo Oslo. Får vi ikke slått ned smitten her, vil den sakte men sikkert sive videre ut i hver en krik og krok av landet, all den tid folk pendler inn og ut av byen, ferierer fritt innad i eget land osv. Så fremt vi ikke kjører regional lockdown ala Australia, med bevoktet bygrense og innreiseforbud, og det ser jeg ikke helt for meg med det første😅

Ja, det er jo en teori å kjøre lockdown. Men hvor skal man da sette grensen? For Oslo-regionen er såpass tett integrert at det vil bli relativt vanskelig å sette en strek og si "her får ingen passere". Den ville blitt tilnærmet umulig å bevokte. 
I tillegg ville nok en del tjenester i Oslo (helsetjenester og sånt, men også andre kritiske samfunnstjenester) ha fått redusert sin bemanning til et nivå der de ikke lenger fungerer. 
Det er mange i slike yrker som bor utenfor Oslo kommune. 

Så jeg ser nok heller ikke for meg at vi klarer å kjøre regional lockdown av Oslo. 

Vi klarer jo ikke 100% stenging av landegrensene engang. 

• Liker 2
Skrevet
Lawyam skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke noe, jeg. Nå åpner de blomsterbutikker i Oslo? Kunne de bare bestemme seg for hva de holder på med i det minste. Det ene øyeblikket skal ting stenges for å få ned smitten, men åpner butikker likevel? Samme dag som de truer med nedstengning. Hvor er logikken?

Det er veldig dynamisk, og det er det vi må forholde oss til en stund fremover.

Skrevet
Gamle Smukka skrev (1 minutt siden):

Den "siver ut", men kan effektivt stanses. Man så det i Ulvik, der 10% av innbyggerne ble smittet omtrent over natten. Så tok de grep, nå er de smittefrie. Men dette går kun utenfor byene, nettopp pga spredt bebyggelse.

Jeg håper du har rett, men problemet med de nye mutantene er vel at man i større grad ser at TISK-strategien ikke funker til å slå ned smitten like raskt lenger. Ja de klarte det i Ulvik, men det finnes mange byer og tettsteder i Norge med mye større smittepotensial enn det lille bygdesamfunnet innerst i fjorden der.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Lawyam said:

Det er fordi coronaviruset er som Joker Nord: Reglene endres hele tiden. Vi må tilpasse oss etter smittesituasjonen, det nytter ikke å si til viruset at det må slutte å smitte.

Hvis vi hadde hatt et mer autoritært styresett, type Kina, ville vi nok hatt kraftig nedstenging inntil smitten var omtrent borte. "Problemet" med et demokrati er at når smitten går vesentlig ned, forventer folk lettelser i tiltaksnivået. 

Winston Churchil sa noe sånt som: "Demokrati er den verste av alle styreformer, bortsett fra alle de andre styreformene." Et demokrati blir hele tiden kompromisser mellom folkevalgte, men historien har vist at demokratier fungerer bedre på de fleste områder over tid. 

Utfordringen for de folkevalgte nå ligger i å kommunisere nødvendigheten av tiltakene. Siden et bilde sier mer enn tusen ord laster jeg opp bildet fra VGs oversikt i dag igjen jeg. R-tallet er nå på 1,3, på 5 dager får vi 30% flere smittede. Hvordan tror du det går hvis vi lar det gå mange uker uten skjerpede tiltak?

EDIT: Norge hadde 69 innlagte 17. februar, nå er det 114, opp 2 fra i går. 

Innlagte 2.png

Endret av Collan
  • Liker 2
Skrevet
Blekkulfina skrev (Akkurat nå):

Jeg håper du har rett, men problemet med de nye mutantene er vel at man i større grad ser at TISK-strategien ikke funker til å slå ned smitten like raskt lenger. Ja de klarte det i Ulvik, men det finnes mange byer og tettsteder i Norge med mye større smittepotensial enn det lille bygdesamfunnet innerst i fjorden der.

Dette er jeg selvsagt klar over, men jo mer spredt bebyggelse, jo lettere kan det kontrolleres. Ulvik ble brukt som et eksempel på hvor fort det kan gå både opp og ned. Større tettsteder hadde også fint klart dette. En ser det i Sogn og Fjordane, det er vel de som har hatt minst smitte og mest kontroll hele veien.

Gjest Paramount
Skrevet
Robert Koch skrev (8 minutter siden):

Vi må forholde oss til virkeligheten.

Ja, det var det med virkeligheten da. 

Gjest Lawyam
Skrevet (endret)
Gamle Smukka skrev (15 minutter siden):

Det er veldig dynamisk, og det er det vi må forholde oss til en stund fremover.

Ja, men de må vel kunne finne en linje hvor de ikke kommer med nyheter som krasjer med hverandre samme dag.

For noen dager siden leste jeg at vi kunne reise i mai, skifta avis og så kunne vi vente 50% økning. 

Er det rart smitten øker da hvis folk må lese nyheter hvert minutt og annenhvert får signal om at det går mot lysere tider.... 

Kan de ikke bare stenge ned og helst ta ferie, de er så opptatt med å løpe i intervjuer at de tydelig ikke har tid å huske hva de sa forrige intervju engang. 

Det MÅ vel gå an å foestå at hvis de er redd for økt smitte så åpner man ikke blomsterbutikker. 

Endret av Lawyam
Skrevet
Robert Koch skrev (21 minutter siden):

Forsinkede vaksineleveranser har ikke noe med mutasjoner å gjøre. Antall virusreplikasjoner (aktive infeksjoner) og mottagelige vertsorganismer er det springende punktet her.

Det fylogenetiske treet til coronaviridae er veldig stort. Det er søkt å kalle SARS-CoV-2 for et forkjølelsesvirus fordi det finnes fire andre coronavirus i samme fylogenetiske tre som står for ca. 15% av forkjølelser. Det er ikke et forkjølelsesvirus, og det må du bare legge fra deg med en gang.

Det er ikke nødvendigvis alvorlighetsgraden - og i særdeleshet ikke dødeligheten - i et patogen som avgjør hvor stor skade det kan gjøre. Du vet ikke hva du snakker om.

Det vil ha det, for jo lenger tid vaksinene tar, jo flere blir smittet, og jo flere mutasjoner risikerer man å få. Det er enkel matematikk. 

Ja, der ser du, du påstod det ikke er noen sammenligning rent taksonomisk, men det er altså feil. At det klinisk har et mer alvorlig forløp til flere er nå så, men det skyldes manglende motstandsdyktighet for denne virusvarianten. Jeg trodde dette var elementært. 

Vel, du selv vet ikke hva du snakker om sammenlignet med ting som kan skje med mennesker. Dette er faktisk blant de mildere hendelsene som kan skje av naturkatastrofer, og det må du og andre bare ta innover dere. 

• Liker 5
Skrevet
Collan skrev (19 minutter siden):

Storbritannia prøvde å la det gå sin gang i mars i fjor. Det prøvde de i ca. to uker, så skjønte selv Boris Johnson at det ville gi svært uheldige resultater, og innførte lockdown.

Storbritannia var da to uker etter Norge, og måtte ha en mye lengre periode med lockdown for å få smittenivået ned til et nivå som kunne håndteres med vanlig smittesporing. 

Lærdommen fra spanskesyken er at de områdene som var flinkest med tiltak hadde færrest døde totalt sett. Den norske økonomien går bedre enn de fleste andre i Europa fordi vi har et lavt smittenivå i europeisk sammenheng. 

I Tsjekkia har de denne uka (mulig det var forrige uke) gjeninnført full lockdown, etter katastrofalt høye smittetall.

Det å ikke kunne regne med å få medisinsk behandling er med på å bryte ned samfunn. Derfor er det viktig at vi ikke får et overbelastet helsevesen. 

Det er ingen som er uenig i at det er idiotisk å ikke gjøre noe, men som en annen i tråden påpeker - det er forskjell på å barbere seg og kappe av hodet.

Spanskesyken gikk over av seg selv etterhvert, sånn sett var man litt heldig. Hadde det ikke gjort det, så måtte verden ha tatt sjansen på å åpne igjen for å unngå fullstendig utslettelse. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Capt. Obvious said:

Det vil ha det, for jo lenger tid vaksinene tar, jo flere blir smittet, og jo flere mutasjoner risikerer man å få. Det er enkel matematikk. 

Ja, der ser du, du påstod det ikke er noen sammenligning rent taksonomisk, men det er altså feil. At det klinisk har et mer alvorlig forløp til flere er nå så, men det skyldes manglende motstandsdyktighet for denne virusvarianten. Jeg trodde dette var elementært. 

Vel, du selv vet ikke hva du snakker om sammenlignet med ting som kan skje med mennesker. Dette er faktisk blant de mildere hendelsene som kan skje av naturkatastrofer, og det må du og andre bare ta innover dere. 

Vi kan fortsatt påvirke smittespredningen. Hvorfor tror du egentlig det strammes inn nå?

Nei, de kan ikke sammenlignes taksonomisk. Slå opp det fylogenetiske treet til coronaviridae, så ser du hvor langt fra hverandre disse faktisk står.

Jeg forteller deg at du baserer dine konklusjoner på manglende forståelse av infeksjonssykdom og epidemiologi. Hvorfor tror du at du vet bedre enn landets nasjonale kompetansetjenester?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Maleficenta skrev (1 time siden):

alle er drittlei av å høre den regla der. 

Hvis « alle» er drittlei blir denne bølgen den verste. Viruset tar ikke hensyn til at noen er lei. For mange folk som er leie er selve oppskriften på en ny bølge.

Blekkulfina skrev (1 time siden):

Jeg tror dessverre det er en utopi at vi i Norge, som nesten eneste land i Europa skal klare å slå ned dette viruset med et såpass åpent samfunn som vi - tross alt- fortsatt har. 544 nye smittede sålangt idag, det er vel rekordhøyt til midt på dagen å være, og det gir nok en liten pekepinn på hva vi kanskje har i vente fremover hvis vi ikke strammer til ytterligere der smitten florerer per nå, dvs skoler og barnehager i Oslo-regionen.

Helt enig med deg.  Jeg så også smittetallet til nå og det pleier gjerne og komme samme antall ved midnatt. Vi ser nok 1000 tallet snart. Tror det var Trondheim som skulle sette skoler på rødt nivå nå. Oslo gjør fortsatt ikke dette til tross for kapasitetsproblemer på Ahus. Oslo vil lage sitt eget oransje nivå. Men det tar tid. Jeg lurer på hva vi skulle med rødt nivå hvis ikke det kan tas i bruk nå når vi har fått mutasjonene men likevel er nære lyset i tunnelen som er vaksinene. Rødt nivå pluss påskeferie og etter det er det stadig varmere i været og fremdrift i vaksinasjonen. Med et oransje nivå på plass etter påske er det kanskje kun disse tre ukene som skal til. Synes Oslo tar en råsjanse her faktisk og satser på at dette går bra. Hvor skal pasienter sendes hvis Ullevål og de andre sykehusene i Oslo også blir fulle... Jeg mener det samme som deg, at det er fullstendig urealistisk at kun Norge som eneste land skal klare og slå ned viruset med tiltakene vi har nå. Dette mente jo forøvrig en rekke eksperter på vg idag. 

Endret av J.E
  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Blekkulfina said:

Jeg tror dessverre det er en utopi at vi i Norge, som nesten eneste land i Europa skal klare å slå ned dette viruset med et såpass åpent samfunn som vi - tross alt- fortsatt har. 544 nye smittede sålangt idag, det er vel rekordhøyt til midt på dagen å være, og det gir nok en liten pekepinn på hva vi kanskje har i vente fremover hvis vi ikke strammer til ytterligere der smitten florerer per nå, dvs skoler og barnehager i Oslo-regionen.

7 minutter siden, J.E said:

Helt enig med deg.  Jeg så også smittetallet til nå og det pleier gjerne og komme samme antall ved midnatt. Vi ser nok 1000 tallet snart. Tror det var Trondheim som skulle sette skoler på rødt nivå nå. Oslo gjør fortsatt ikke dette til tross for kapasitetsproblemer på Ahus. Oslo vil lage sitt eget oransje nivå. Men det tar tid. Jeg lurer på hva vi skulle med rødt nivå hvis ikke det kan tas i bruk nå når vi har fått mutasjonene men likevel er nære lyset i tunnelen som er vaksinene. Rødt nivå pluss påskeferie og etter det er det stadig varmere i været og fremdrift i vaksinasjonen. Med et oransje nivå på plass etter påske er det kanskje kun disse tre ukene som skal til. Synes Oslo tar en råsjanse her faktisk og satser på at dette går bra. Hvor skal pasienter sendes hvis Ullevål og de andre sykehusene i Oslo også blir fulle... Jeg mener det samme som deg, at det er fullstendig urealistisk at kun Norge som eneste land skal klare og slå ned viruset med tiltakene vi har nå. Dette mente jo forøvrig en rekke eksperter på vg idag. 

Jeg er helt enig med dere. Det er underlig at man skal åpne opp så mye hver gang det begynner å se lysere ut - og så kommer det tilfeldigvis en ferie eller høytid. Da utløser vi nye smitteklynger, i stedet for å bite tennene sammen og seile skuta gjennom stormen.

Jeg er redd vi må se langt strengere reguleringer før vi kan få kontroll over smittetrykket.

• Liker 4
Skrevet
bluedot skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle ikke det gå over? All erfaring med pandemier i fortiden tilsier at også denne vil gå over eller at vi vil få kontroll på den. 

Hvor skrev jeg at det ikke vil gå over? Det har jeg ikke skrevet nemlig. Du påstår at dette snart er over, det har "alle" sagt i et år nå, og vi ser jo hvordan det gikk. Så dropp det.

• Liker 2
  • Opprett ny...