Gå til innhold

Ny nasjonal nedstengning anbefales.

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Paramount said:

Lite drama?? Høste frukter? Smarte beslutninger? Hvilken virusinfeksjon lider du av? 

Du nyter lave smittetall mens folk mister levebrødet sitt, mister sitt sosiale liv, mister det som gir mening i livet. For å høste hvilke frukter? At noen hundre mennesker dør av influensa neste år framfor korona i år? Du oppfører deg som en som står utenfor huset og er besatt av å vanne blomster og gleder seg over det, mens huset brenner ned bak ryggen på deg. Livet handler om mer enn korona og smittetall. Det er tydeligvis vanskelig å ta inn over seg for enkelte.

For å fortsette i din stil: Hva vil du helst miste, det sosiale livet eller livet? 

Det er snakk om to måneder før vi sannsynligvis har vaksinert så mange at det blir signifikant mindre smitte i samfunnet.

• Liker 6
Skrevet
Collan skrev (Akkurat nå):

For å fortsette i din stil: Hva vil du helst miste, det sosiale livet eller livet? 

Det er snakk om to måneder før vi sannsynligvis har vaksinert så mange at det blir signifikant mindre smitte i samfunnet.

To tiår og to måneder da eller?

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Capt. Obvious said:

To tiår og to måneder da eller?

Nei, nå må du slutte å tulle. Hvis ikke noe går virkelig galt med vaksineleveransene vil vi kanskje ha vaksinert 30-40% av befolkningen i begynnelsen i mai. Da er også temperaturen ute høyere, og smitten sprer seg dårligere.

• Liker 9
Gjest Paramount
Skrevet
Collan skrev (Akkurat nå):

Skjønner du ikke at dødeligheten er minimal? 

Skjønner du ikke at å bli smittet av korona er komplett ufarlig for de aller fleste? 

Skjønner du ikke at kuren dere koronafans ønsker gir totalt sett verre konsekvenser enn sykdommen?

Skrevet
Collan skrev (2 minutter siden):

Nei, nå må du slutte å tulle. Hvis ikke noe går virkelig galt med vaksineleveransene vil vi kanskje ha vaksinert 30-40% av befolkningen i begynnelsen i mai. Da er også temperaturen ute høyere, og smitten sprer seg dårligere.

Jeg skulle ønske jeg kunne tullet, men tullet er det jo offentlige myndigheter som har stått for. "Bare hold ut et par måneder til" så blir det bedre. Men det blir ikke det. 

• Liker 11
Gjest Paramount
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske jeg kunne tullet, men tullet er det jo offentlige myndigheter som har stått for. "Bare hold ut et par måneder til" så blir det bedre. Men det blir ikke det. 

Det har du nok rett i. Det samspillet vi har opplevd mellom myndighetene og hypokonderbevegelsen gjør at framtiden ser alt annet enn lys ut. Jeg ser for meg enda flere innretninger montert langs veiene og offentlige bygninger, for å detektere luftforandringer mtp eventuelle luftbårne virus i framtiden. Vi er kommet dit nå. Verden blir aldri som før. Verden er blitt alvorlig syk. Men ikke av korona. Av angst.

Gjest Lin11
Skrevet
Collan skrev (12 minutter siden):

Men hva skjer til høsten? 

Skrevet

Tålmodighet er en dyd sies det. Nå har dette vart i ett år, men vi klarer restriksjoner litt til fordi vi må. Dette kommer til å gå over snart, men i mellomtiden må vi akseptere tilstanden slik den er. Gjør det beste ut av situasjonen og prøv å hold motet oppe. 

• Liker 3
Skrevet
Ubiquiti skrev (51 minutter siden):

Nei, her er hvor lite drama vi har FORDI vi stengte ned hele Norge. Beklager at det ikke passer for deg med en verdenskrise nå. Synd trist leit. Vi ER heldige takket være tiltakene. Eller nei, vi er ikke heldige. Vi høster fruktene av smarte beslutninger. Det er ren logikk.

Skogen og treningsstier er ikke stengt, så det er bare å komme seg ut hvis man vil unngå fedme. Eller trene hjemme. Eller spise sunnere. Eller gjøre hva som helst annet innenfor begrepet "ta ansvar for eget liv".

Men det er nok bedre å sitte og grine og sippe over at det er kjipt med en pandemi. Jeg tenker viruset går i seg selv og finner ut at det skal slutte å plage nordmenn mer. I motsetning til resten av verden har vi tross alt lidd nok nå!

Alternativet et er ukontrollert smitte av et helt nytt virus som praktisk talt ingen i verden har immunitet for og som man ikke har noe sikre langtidsdata på hva angår senskader eller omfang av sykdommen, som både 20-åringer og 30-åringer og 40-åringer og 50-åringer såvel som 90-åringer som tydeligvis ikke teller lenger siden de er såkalt "ferdig med livet" har dødd av. I skjønn forening ligger de på rekke og rad i respirator og kveles sakte, og ender deretter opp på nyopprettede gravplasser verden over siden kapasiteten ble sprengt.

Dette er tre forskjellige virus/sykdommer: Influensa, COVID-19, Forkjølelse

De tre som står over er altså 3 forskjellige. Det vil si at det ikke er samme virus eller sykdom.

Forskjellige betyr altså ulike. Det vil si at hvis noen har influensa, så er ikke dette det samme som å ha COVID-19. Og hvis noen har COVID-19, så er de altså ikke forkjølet. Da er de syke med COVID-19.

vi stengte jo ikke ned hele norge. Er mye som ennå er åpent. Likevel så er ikke kapaditeten til norske sykehus stengt. ja de kan gjerne stramme inn litt, men full lockdown er ikke nødvendig

• Liker 1
Skrevet
bluedot skrev (1 minutt siden):

Tålmodighet er en dyd sies det. Nå har dette vart i ett år, men vi klarer restriksjoner litt til fordi vi må. Dette kommer til å gå over snart, men i mellomtiden må vi akseptere tilstanden slik den er. Gjør det beste ut av situasjonen og prøv å hold motet oppe. 

alle er drittlei av å høre den regla der. 

• Liker 13
Gjest theTitanic
Skrevet
Gamle Smukka skrev (3 timer siden):

En forskergruppe har kommet frem til at vi bør tilbake til mars i fjor, med tanke på nedstengningsnivå:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/03/05/195744226/medisinsk-fagmiljo-nasjonal-nedstengning-ma-til-for-a-sla-ned-mutert-virus

Mulig vi har tyngre dager i vente.

Dommedagsprofetier har gått ut på dato. Hvem har drevet lobbyvirksomhet og sponset denne forfalskede studien? 

Dere kan bestille en potensiell studie av meg; den heter "alt går bra". 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Capt. Obvious said:

Vaksinasjonsprosessen er i ferd med å feile, så da må man finne på en annen måte å takle det på enn å ødelegge samfunnet. 

Dette er en direkte usannhet. Hvorfor finner du på sånt?

1 hour ago, Enda en tulling said:

Og hvordan skal man få bekreftet at folk ikke lenger er smittet? Teste folk? Men da må man jo ha noen som kan teste ute i samfunnet. For ikke å snakke om at siden alle tester har en viss andel falskt positive, vil aldri smitten komme til 0 uansett.

Falske positive er sjeldent forekommende, og representerer ikke et problem rent smittevernmessig, fordi subjektet blir isolert, og vil uansett ikke kunne hverken motta eller videreformidle smitte. Hvorfor er du ikke heller bekymret for falske negative prøver? Det innebærer at subjekter som tror de er friske, går rundt og sprer smitte i samfunnet.

(Når det er sagt, er falske negative heller ikke et stort problem, og det er rutiner for å fange opp dette også).

1 hour ago, Enda en tulling said:

Det forutsetter også at virus ikke kan ligge latent i kroppen og bryte ut på et senere tidspunkt. Noe det etter all sannsynlighet kan. Og da er det på'n igjen...

Det er ingen indikasjoner på at noen av virusene i coronaviridae kan gi latent infeksjon, og det er heller ikke sannsynlig. Det er helt andre typer virus som tenderer til å kunne gjøre slikt. Hvor har du denne idéen fra?

Endret av Robert Koch
  • Liker 4
Skrevet
Robert Koch skrev (2 minutter siden):

Dette er en direkte usannhet. Hvorfor finner du på sånt?

Er det egentlig det? Vaksinasjonsprosessen går ikke spesielt bra, heller ikke etter lovnader om at det skulle gå mye kjappere 1-2 måneder etter nyttår. Når man først kommer i gang har man antakeligvis fått flere mutasjoner av betydning, så da er det et skritt frem og to tilbake. 

Hvis man ikke klarer dette i løpet av et års tid nå, så kommer det til å gå veldig dårlig med verden, veldig raskt. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Capt. Obvious said:

Er det egentlig det? Vaksinasjonsprosessen går ikke spesielt bra, heller ikke etter lovnader om at det skulle gå mye kjappere 1-2 måneder etter nyttår. Når man først kommer i gang har man antakeligvis fått flere mutasjoner av betydning, så da er det et skritt frem og to tilbake. 

Hvis man ikke klarer dette i løpet av et års tid nå, så kommer det til å gå veldig dårlig med verden, veldig raskt. 

Forsinkelse og svikt er to veldig forskjellige ting. At forsinkelse i leveransene har negative konsekvenser er udiskutabelt - men det betyr ikke at vaksineringen feiler. Nå må du gi deg.

• Liker 4
Skrevet
bluedot skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke imot restriksjoner i forbindelse med corona, men det du sier her er bare noe tull. For 1 år siden sa de at dette skulle vare i to uker, og så 2 uker til og så baaaaaare to uker til. Så vær så vennlig å spar oss for det pjattet om at dette "snart" går over, for det gjør det ikke.

• Liker 15
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

alle er drittlei av å høre den regla der. 

Det kan jeg forsåvidt forstå. 

• Liker 2
Skrevet
Robert Koch skrev (10 minutter siden):

Forsinkelse og svikt er to veldig forskjellige ting. At forsinkelse i leveransene har negative konsekvenser er udiskutabelt - men det betyr ikke at vaksineringen feiler. Nå må du gi deg.

En stor nok forsinkelse kan like gjerne medføre svikt over tid, ettersom man da går tilbake til square 1 når mutasjoner dukker opp. 

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, Paramount said:

Lite drama?? Høste frukter? Smarte beslutninger? Hvilken virusinfeksjon lider du av? 

Du nyter lave smittetall mens folk mister levebrødet sitt, mister sitt sosiale liv, mister det som gir mening i livet. For å høste hvilke frukter? At noen hundre mennesker dør av influensa neste år framfor korona i år? Du oppfører deg som en som står utenfor huset og er besatt av å vanne blomster og gleder seg over det, mens huset brenner ned bak ryggen på deg. Livet handler om mer enn korona og smittetall. Det er tydeligvis vanskelig å ta inn over seg for enkelte.

Jeg har såvidt jeg vet hverken fått forkjølelses-, korona- eller influensavirus, så jeg lider ikke av noen virusinfeksjon.

Igjen, nei, det er ikke for å få folk til å dø av influensa neste år. Poenget med tiltakene er å unngå ukontrollert smitte av et helt nytt virus som praktisk talt ingen i verden har immunitet for og som man ikke har noe sikre langtidsdata på hva angår senskader eller omfang av sykdommen, som både 20-åringer og 30-åringer og 40-åringer og 50-åringer såvel som 90-åringer som tydeligvis ikke teller lenger siden de er såkalt "ferdig med livet" har dødd av.

Som altså er et annet virus enn influensavirus, til tross for overlappende symptomer. En pistol og en bue dreper på samme måten, men de er ikke samme våpen.

Du aner ikke hva jeg har mistet på grunn av pandemien. Jeg har mistet mye. Kom ikke her og påstå at jeg ikke er realitetsorientert. Det er de som tror at en global pandemi ikke angår dem og som forventer business as usual som ikke lever i virkeligheten. Det er helt greit at nordmenn flest aldri har opplevd noe i nærheten av en ordentlig krise, men det er grenser for hvor mye dulling jeg gidder. Det er en fin erfaring for nordmenn det her.

Som om jøder under andre verdenskrig bare kunne si "nei nå gidder jeg ikke å gjemme meg mer, jeg mister mitt sosiale liv!". Av og til så er det bare noe som heter "realiteten". Velkommen!

Målet mitt er at huset ikke skal ta fyr i første omgang. Akkurat nå brenner det kanskje litt. Vi kan stoppe aktiviteten i huset så vi kan få slukket brannen, eller vi kan late som ingenting og vente til brannen blusser ut av kontroll, så hele huset brenner ned. Det er ikke et akseptabelt alternativ å gamble på at de inne i huset kun pådrar seg ubetydelige brannskader. Til det er kunnskapen om hvordan brann oppfører seg for stor. Vi har også sett hva som har skjedd i de andre husene som lot som ingenting, folk brant i hjel.

Det du snakker om har ingenting med pandemien å gjøre, det er at disse som mister levebrødet sitt ikke får tilstrekkelig kompensasjon av regjeringen. Om handel stopper opp på grunn av nedstengning eller fordi alle de potensielle kundene enten ligger på sykehus med lungesvikt eller på gravlunden fører til akkurat samme resultat.

Hvis man skal leve, så må man være i live. For være i live må man blant annet ha fungerende lunger, og ikke dø av hjertesvikt, eller blodpropper, organsvikt eller noen andre senskader man risikerer ved å bli infisert av COVID-19.

For å "leve" er det også greit å ikke ha sviktende hukommelse, noe som mange har fått etter COVID-19. Eller å ikke være kronisk utmattet. Rett og slett ta vare på helsen og kroppen sin, noe man best gjør uten å bli smittet av et helt nytt virus som praktisk talt ingen i verden har immunitet for og som man ikke har noe sikre langtidsdata på hva angår senskader eller omfang av sykdommen, som både 20-åringer og 30-åringer og 40-åringer og 50-åringer såvel som 90-åringer som tydeligvis ikke teller lenger siden de er såkalt "ferdig med livet" har dødd av.

• Liker 7
Skrevet (endret)
clyde skrev (12 minutter siden):

Jeg er ikke imot restriksjoner i forbindelse med corona, men det du sier her er bare noe tull. For 1 år siden sa de at dette skulle vare i to uker, og så 2 uker til og så baaaaaare to uker til. Så vær så vennlig å spar oss for det pjattet om at dette "snart" går over, for det gjør det ikke.

Hvorfor skulle ikke det gå over? All erfaring med pandemier i fortiden tilsier at også denne vil gå over eller at vi vil få kontroll på den. 

Endret av bluedot
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror dessverre det er en utopi at vi i Norge, som nesten eneste land i Europa skal klare å slå ned dette viruset med et såpass åpent samfunn som vi - tross alt- fortsatt har. 544 nye smittede sålangt idag, det er vel rekordhøyt til midt på dagen å være, og det gir nok en liten pekepinn på hva vi kanskje har i vente fremover hvis vi ikke strammer til ytterligere der smitten florerer per nå, dvs skoler og barnehager i Oslo-regionen.

• Liker 4
  • Opprett ny...