Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mammaen din kan ikke gjør en dritt. Min x lånte mye penger til sin mor oppigjennom årene. Han tok tom opp ett forbrukslån til henne, i hans navn..Moren hans rutinerte han bokstavelig talt. Kan vel også sies at det var derfor jeg gikk i fra han, for at han sørget for at vi aldri kunne fått kjøpt oss noe. 

Anonymkode: 124ba...c45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun får ta pant i bilen? 

Anonymkode: 939b3...fc9

Skrevet

Mor har vel en kontoutskrift på at hun har overført penger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hun kan ikke gjøre datteren arveløs, men hun kan sørge for å gi bort deler av arven mens hun fortsatt er i live, da blir arven mindre til datteren. Hvis hun har råd til det, kan hun gi tilsvarende beløp i gave til de andre barna. 

Anonymkode: 1af82...d44

Hadde moren lånt bort av oppsparte midler, og hadde mer til overs, så hadde det nok vært effektivt å si at hvis du ikke betaler vil jeg gi tilsvarende + til søsteren. Men, her er jo situasjonen til TS at mor selv måtte låne pengene som søsteren har fått/ lånt. Det betyr nok at moren ikke har så mange andre penger å dele ut fra. 

Anonymkode: f701e...f11

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår at din mor forsøker seg på en formalisering av kravet. Det gjør hun ved å sette opp et skriv der man lister opp:

Dato for når lånet ble inngått. Hva som var den muntlige avtalen om tilbakebetaling. Henvis også til at mor har et forbrukslån til formålet. Be om at avtalen opprettholdes og at beløpet innbetales enten som avtalt fra nå av eller at hele beløpet betales innen X dato (14 dager frem i tid).

All korrespondanse om saken der A erkjenner å ha lånt penger av B er nok til å bevise forholdet. Det betyr at man kan gå til sak for å få pengene igjen. Det koster noen kroner, men hvis B eier verdier er det mulig å hente pengene ut fra verdiene. 

Kan man på ingen måte bevise at pengene er lånt, så er det en tapt sak. Det man da kan gjøre er å legge inn i testamente at kr X (tilsvarende lånet) allerede er gitt til B og at ved et fremtidig oppgjør skal restbeløp trekkes fra Bs del av arven.

Det er utrolig ufint å ikke betale tilbake penger man vet man har lånt.

Skrevet

For en lei situasjon! Er dette vanlig atferd fra søsteren din eller er det noe spesielt som har utløst dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...