Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma har tatt opp et lån for å hjelpe søsteren min med å betale for bilen hennes. Søsteren min sa hun skulle betale tilbake det hun klarte i mnd, bare hun fikk låne pengene. 

Nå er situasjonen sånn at nå nekter hun for å ha fått låne penger av mamma....hva kan mamma gjøre med det? 

Anonymkode: 83806...8e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Med mindre det foreligger skriftlige bevis på at hun skal betale tilbake og det ikke kan bevises at hun ikke har betalt tilbake. 

Anonymkode: 13173...70c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig viktig å ha slike avtaler skriftlig, hvis ikke kan det like så godt være en gave og noe som ikke trenger å tilbakebetales. Utrolig leit at penger skaper konflikter i familie. Viktig å ha det ryddig, og ha tydelige avtaler, for som du ser er det alltid noen som vil utnytte andre for å komme best ut av det økonomisk. 

Anonymkode: e178e...218

• Liker 1
Skrevet

Kutt henne ut av familien

Hun kan komme tilbake etter hun har betalt

• Liker 5
Skrevet

Da hadde jeg som mor sagt at andre datteren får det beløpet x 2 mer i arv enn henne, siden hun ikke gidder å betale tilbake. Ville først hørt om hun har problemer med økonomien og prøvd å hjelpe til med å finne ut av situasjonen.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mor må nok dessverre bare betale lånet. Venninnen min tok opp forbrukslån for sin mor, hvor moren nektet å betale lånet. Så det var venninnen min som måtte betale det ned og hun slet skikkelig (vi har ganske unge, 18-19 år). Aldri, aldri ta opp lån for noen!

Anonymkode: a3835...0ff

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt det rett ut til barnet som ikke vil betale at det ikke vil bli noen arv til denne om det ikke betales tilbake. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 11.07):

Mamma har tatt opp et lån for å hjelpe søsteren min med å betale for bilen hennes. Søsteren min sa hun skulle betale tilbake det hun klarte i mnd, bare hun fikk låne pengene. 

Nå er situasjonen sånn at nå nekter hun for å ha fått låne penger av mamma....hva kan mamma gjøre med det? 

Anonymkode: 83806...8e0

Ikke en skit med mindre mora di er klar til å aldri slippe sin datter gjennom døren igjen.

Gjest Smeltemann
Skrevet

Det blir ingen penger neste gang hun trenger. Slike folk trenger penger senere også,men da er det bare å gi henne en kald skulder å si at hun ikke få noe. Tillitten er brutt.

Skrevet
Morten1 skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde sagt det rett ut til barnet som ikke vil betale at det ikke vil bli noen arv til denne om det ikke betales tilbake. 

Du er sikkert en enkel sjel, men verden og vår andres virkelighet er nok hakket mer sammensatt enn at man muntlig kan gjøre livsarvinger arveløse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Du er sikkert en enkel sjel, men verden og vår andres virkelighet er nok hakket mer sammensatt enn at man muntlig kan gjøre livsarvinger arveløse.

Hun kan ikke gjøre datteren arveløs, men hun kan sørge for å gi bort deler av arven mens hun fortsatt er i live, da blir arven mindre til datteren. Hvis hun har råd til det, kan hun gi tilsvarende beløp i gave til de andre barna. 

Anonymkode: 1af82...d44

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun kan ikke gjøre datteren arveløs, men hun kan sørge for å gi bort deler av arven mens hun fortsatt er i live, da blir arven mindre til datteren. Hvis hun har råd til det, kan hun gi tilsvarende beløp i gave til de andre barna. 

Det er noe helt annet. Å omfordele slik at arven blir mindre er ikke det samme som å utbasunere at man gjør en livsarving arveløs. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom det ikke er mer til historien er søsteren din tidenes drittkjærring

• Liker 2
Skrevet

Om det ikke er en skriftelig avtale, så er det lite å gjøre juridisk med det.

Uten å vite hva beløpet er, og uten å vite om det har skjedd flere lignende situasjoner, så synes jeg ikke det er innenfor å kutte noen ut av familien for det.

Det enkleste er vel at moren sier "ok, greit, men det er siste gang jeg hjelper deg økonomisk", og holde seg til det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, dette her er så stusselig. Nekte å betale tilbake lån til moren sin, og true med å gjøre datteren sin arveløs. 

Anonymkode: e178e...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Broren lånte 20.000 av meg for å kjøpe bil. Avtalen at han skulle betale tilbake etter forsikringspenger kom. Det kom nok inn på hans konto men jeg så aldri igjen noe av mine. Jeg spurte flere ganger, fikk aldri høre "snart, har ikke penger akkurat nå". Etter 1 år sluttet jeg å spørre, jeg avskrev pengene (og 20.000 er mye for meg!), men broren min får aldri en øre av meg igjen. Forholdet til ham er ikke det beste heller siden.

Anonymkode: cf5ea...392

• Liker 6
Skrevet

Hei

Anonymkode: 1af82...d44 hevder:

«Hun kan ikke gjøre datteren arveløs, …» 

Dette er ikke helt korrekt. Arvelater har under spesielle forhold anledning til å gjøre livsarvinger arveløse.

Imidlertid over til TS sitt spørsmål.

Jeg vil tro at det vil være mulig å spre en pengetransaksjon fra din mors konto til din søsters konto

Dette vil være god nok dokumentasjon for at pengene er overført.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet

Moren din får skrive testamentet, der hun gir deg og evnt. dine andre søsken tilsvarende sum mer i arv.

Skrevet

Hvis hun overførte pengene til henne kan hun enkelt vise at hun har fått pengene. Om det hjelper så mye er vel en annen sak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun har jo ikke råd til det når hun måtte ta opp lån for å låne datteren penger. 

Anonymkode: f0ccb...204

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...