Gå til innhold

Hvor mye hadde du/dere i egenkapital ved kjøp av bolig på 30 mil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye hadde du/dere i egenkapital ved kjøp av bolig til ca 30 mil?  

Vi har planer om å flytte til oslo om ca 12 år, og om alt går etter planen har vi mulighet til å spare opp mot 550 000 i året og håper på at vår nå 3 mil bolig øker i verdi.  Men vil det være nok?

Vet jo at mye kan forandre seg med markedet og økonomi på 12 år, men er  interessert i å høre uansett 😄

Anonymkode: 7d0dd...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha ganske mye egenkapital om du vil kjøpe en bolig til 30 millioner.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (9 minutter siden):

Du bør ha ganske mye egenkapital om du vil kjøpe en bolig til 30 millioner.

Ja jeg er klar over det altså. Om vi følger spareplanen vår og for solgt boligen vil vi ha rundt 10 mil.  Men håper jo på at inntekten vår øker med årene så vi kan spare mer enn 550 tusen i året.

Men lurer altså på hva andre hadde i egenkapital :) 

AnonymBruker
Skrevet

😂 tror du folk her inne har råd til et hus på 30 millioner?

Anonymkode: 6adc5...f62

• Liker 30
Skrevet

Om man bara tar sparat kapital så blir det 6.6 miljoner på 12år. Och erat boende kommer säkert att öka i värde. Nu står det ju inget om hur mycket lån ni har på det.

Men vi leker med tanken att om 12 år är det lånet helt nedbetalt.

Då kanske ni har 12-15 miljoner med tanke på värdeökning och hur ni investerar sparandet. Det kan vara mer eller mindre med tanke på vilken risk ni är villiga att ta med sparandet.

Skrevet

Husk å leve, ikke bare spare. Men helt supert av dere å ha en plan! Kommer nok til å gå bra for dere. Forventer en oppdatering om 12 åt da 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye dere trenger i egenkapital kommer an på hvor mye av kjøpesummen dere får låne, som igjen er avhengig av blant annet inntekt. Litt vanskelig for oss å forutse hvordan jobbsikkerheten deres er om 12 år. :) 

Anonymkode: 8c172...545

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har egenkapital på ca 7 mill, og god årsinntekt, så kunne mulig i teorien kjøpt opp mot den prisklassen. 

Men aldri om jeg hadde bundet så mye i en bolig. Man løper en stor risiko om renten stiger, boligprisense synker (slike boliger er veldig prissensitive), eller om en av oss ikke lenger har den samme inntekten. 

Anonymkode: ea0b6...ab8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på lønnen deres. Dersom dere har 10 mill i EK vil dere trenge å tjene minst 4 mill i året for å få et lån på 20 mill.

men hvorfor i all verden kjøpe et så dyrt hus? Personlig ville jeg kjøpt et hus til kanskje halve prisen og heller investert i en hytte eller ferieleilighet. Eventuelt kjøpt noen utleieobjekter i områder som er i vekst. 

Anonymkode: 783d2...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som kjøper bolig til 30 mill bruker ikke å ha behov for lån. Det er ikke boliger for middelklassen, som er avhengig av å jobbe for å kunne betale. Det koster mye å bo i slike hus. Hvis en mister jobben er man f*cked. Så jeg vil si at dere trenger minst 25 mill i EK, helst 30 mill.. 

Anonymkode: 0878a...2a8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en bolig til 13 mill. og har en egenkapital på 6,6 mill. Ifht inntekten vår kunne vi ikke tatt opp mer lån dersom vi skal kunne betjene alle utgifter ved en renteøkning. 

Anonymkode: 6adc7...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Altså, du må ha nok EK til at en stabil lønn kan dekke alt.

Og toppjobber er sjeldent stabile jobber, så det er ikke spesielt lurt å belage seg på høye lønninger livet ut med en så dyr og vanskelig omsettbar bolig.

Boligene på Tåsen til rundt 20 mill selger kjapt om det er den klassiske ideelle boligen folk ser etter akkurat der.

Men den litt småsære villaen kan bli liggende i åresvis. 

Anonymkode: f4ce1...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye hadde du/dere i egenkapital ved kjøp av bolig til ca 30 mil?  

Vi har planer om å flytte til oslo om ca 12 år, og om alt går etter planen har vi mulighet til å spare opp mot 550 000 i året og håper på at vår nå 3 mil bolig øker i verdi.  Men vil det være nok?

Vet jo at mye kan forandre seg med markedet og økonomi på 12 år, men er  interessert i å høre uansett 😄

Vi kjøpte hus til 15 mill og hadde halvparten i egenkapital på bok. 

Nå er taksten 20 mill og vi har lån på 5 mill. Inntekt på 1,7 mill pr år. 

Anonymkode: 4a1de...65c

Gjest Lasox
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 tror du folk her inne har råd til et hus på 30 millioner?

Anonymkode: 6adc5...f62

Kjenner til flere som har råd til å betale det i kontanter, uten boliglån. Om de er her er høyest tvilsomt? :P

Men, til TS så trenger du minst 4.5 millioner kroner i egenkapital for å få boliglån.

Skrevet (endret)

Skal ikke skryte på meg noen bolig til 30 millioner, men det er noen nyanser som flere har vært inne på som gjør at å svare på dette i 2021 blir relativt sett ikke relevant da situasjonen i Norge om 12 år trolig vil være ganske ulik situasjonen i dag - dette kan være inflasjon , rente, jobbmarked, aksjemarked, gjeldsgrad blant befolkningen osv osv som alt påvirker både deres og andres inntekter og oppspart formue - som igjen påvirker den økonomiske stabilitet og boligpriser i enten positiv eller negativ forstand. Det kan også være store regionale ulikheter i prisutvikling på boliger - som trolig vil være i fordel Oslo om ikke fremtiden består av gjentakende pandemier eksempelvis som gjør at man flytter ut av storbyene. 

Om man i 2021 ser at det er en bolig som i dag koster 30 millioner man ønsker seg i fremtiden så vet man ikke hva den boligen vil koste i 2023.  Hvis de neste 12 årene blir som de foregående 12 vil en bolig i Oslo som i dag koster 30 millioner koste over 60 millioner i 2023 - Og det er derfor trolig 60 millioner man må planlegge ut ifra.

Uansett, det å ha et mål og spare har ingen angret på - dere står uansett bedre stilt i 2023 en de som ikke gjør det

Endret av The_Stig
AnonymBruker
Skrevet
Lasox skrev (22 timer siden):

Kjenner til flere som har råd til å betale det i kontanter, uten boliglån. Om de er her er høyest tvilsomt? :P

Men, til TS så trenger du minst 4.5 millioner kroner i egenkapital for å få boliglån.

Og da minst fem millioner i fast årlig inntekt. Så bonus etc teller ikke...

Hvordan sparer dere de 550k? Med mindre dere er sykt gode på aksjer, så kommer markedet til å løpe fra dere. Verdistigning skjer jo relativt jevnt, så 30 mill boligen i Oslo kommer til å stige MYE mer enn 3 mill boligen deres. Dere burde heller håpe på et krakk sånn sett. Høres ikke ut som at dere er smarte nok til å få gjennomført planen, men lykke til.

Anonymkode: 03234...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva skal man egentlig med et hus til 30 mill? Absolutt bo på Bygdøy? Det er jo store, fine eneboliger til halve den prisen i bra områder i Oslo. Klart mye kan forandre seg på 12 år, men likevel. 

Anonymkode: 64e64...826

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

De som kjøper bolig til 30 mill bruker ikke å ha behov for lån. Det er ikke boliger for middelklassen, som er avhengig av å jobbe for å kunne betale. Det koster mye å bo i slike hus. Hvis en mister jobben er man f*cked. Så jeg vil si at dere trenger minst 25 mill i EK, helst 30 mill.. 

Anonymkode: 0878a...2a8

Selv om man ikke har behov for lån, er det alltid bedre ta opp lån og ha 30 millioner i aksjer som vokser i verdi. Det lønner seg å ta opp lån når man har mye penger, fordi man får mer i avkastning i investering enn det man taper i renter. 

Anonymkode: 30219...1f9

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men dersom du må spare så lenge for å kunne kjøpe et hus til 30 mill, så har du ikke råd til å eie det.

Jeg har vokst opp i dette miljøet, og slike mennesker sparer ikke til hus til 30 mill.

Da jeg giftet meg, ville pappa ta ut et utbytte fra familiebedriften for å kjøpe oss en enebolig i nabolaget deres. Jeg trives ikke i det miljøet, så jeg takket nei, så da betalte han heller lånet vi hadde på leiligheten vår på østkanten. Tro meg, hus til 30 mill er ikke noe man sparer til, så det er nok bedre å kjøpe noe dere har råd til.

Anonymkode: c0b7f...9e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger vel 20% egenkapital, altså 6 millioner. Og så lønn til å betjene et lån på 24 millioner, og det er vel normalt 4 ganger inntekt. Så husstandsinntekten må være 6 millioner sånn cirka. 

Vi kunne kjøpt til 30 mill, men gjør det ikke. Gøyere å handle aksjer. Men det er jo helt opp til hver enkelt hvordan man ønsker å prioritere:)

Anonymkode: 5ee28...aea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...